Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 20 jul 2025 19:49

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 38 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Fælledparken :P
De skriver på deres facebookside:

Citat:
Deadline 22:30 - Fri hash i Danmark?
Holland vil lukke adgangen til de såkaldte ’coffee shops’ for turister, og det har fået debatten om fri hash til at blusse op igen. I Danmark mener en speciallæge i psykiatri, at hash i forvejen er så tilgængeligt, at man bør tage skridtet fuldt og legalisere det. Men ignorerer man derved de problemer som unge mennesker bruger hashen til at dulme? Debat i studiet.

Medlem
Brugeravatar

Det her er godt nok lidt off-topic, men kan Holland overhovedet forbyde EU borgere at handle i coffeshops, vil der dermed ikke være diskrimination mellem at være hollandsk statsborger og EU statsborger, som hvis jeg husker rigtig ikke er tilladt. Når det så endvidere handler om handel, som officielt er det eneste EU varetager, er det så overhovedet muligt for Holland?

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

TAP skrev:
Det her er godt nok lidt off-topic, men kan Holland overhovedet forbyde EU borgere at handle i coffeshops, vil der dermed ikke være diskrimination mellem at være hollandsk statsborger og EU statsborger, som hvis jeg husker rigtig ikke er tilladt. Når det så endvidere handler om handel, som officielt er det eneste EU varetager, er det så overhovedet muligt for Holland?

Så vidt jeg er informeret så har dette issue været oppe at vende i Holland, tjek evt. mailen fra Frederik Polak her:

Citat:
Effort to give a picture of what is going on in the Netherlands, and what to expect for Netherlands' drug policy and the coffeeshops.

--

Last week, the Raad van State, literally Council of the State, the highest court for administrative law, gave its verdict on the legitimacy of the "wietpas", in the trial of a Maastricht coffeeshop against the decision of the city of Maastricht, already two or three years ago to start a test case (that was agreed upon between the city and the coffeeshop organization). The coffeeshopowner, Marc Josemans, refused to refuse tourists, and the coffeeshop was closed (for a day only, for the sake of the test case.)

The verdict is very complex and the consequences are "layered". The conclusion is that forced application of the wietpas, that is refusal of foreigners, is not against our laws in itself, but it cannot be imposed on the basis of city ordinances. That will only be possible on the basis of the Opiumwet.
In its verdict, the RvS admitted that refusing foreigners is discrimination and runs counter to the European rules on free traffic, but they added that this form of discrimination is allowed when it prevents serious nuisance by foreigners. And that clause is now being used by Amsterdam and probably more cities, stating that there is no nuisance, or that the nuisance is not being caused by the group of foreigners visiting the coffeeshops, so there is no need of and no justification for a wietpas in their cities.

What is unclear now is whether a change of the Opiumlaw is needed or not. If so, it would be very hard for the government to get this change through parliament, that is through the first chamber in which the government will need not only the PVV (Wilders' party) but also the GPV (Gereformeerd Politiek Verbond, with one member in the Eerste Kamer).
Now it is true that this issue crosses party lines, but it would be the first time that the support of the government in the EK would be tested and nobody can predict the outcome.

A different problem for the government is the strong resistance from most cities with coffeeshops. I may not be totally up to date, but I believe that only Rotterdam and the Hague support the wietpas, but all or most of the larger cities are against. The city council of Maastricht, for which city the wietpas idea originated, was solidly against, but their new mayor, the successor of Leers, is a VVD-man, friend of prime minister Rutte, and we hear that much pressure is being brought on him to comply.

I'll include the Persbericht that the VOC publishes today, because the city council of Tilburg will discuss this issue Monday. Before that, the city council has organized a conference, at which Nicole Maalsté (University of Tilburg) will speak. She researched the consequences of the closure of the coffeeshops in a few cities and concluded that street dealing and nuisance increased, whereas prof. Fijnaut, of the same university, says his research shows that there is no increase in nuisance...

And finally, the debate on drug policy that was announced already for December 2009 but was postponed for different reasons, has now been scheduled in September. What this means is unclear, it may very well be the start of a new round of postponements, but also, it might suddenly become reality. So we are taking care of being prepared.
Anyway, this way you're better informed than most Nederlanders!

Best wishes,

Frederik Polak

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Berlin
Cubensis skrev:
Men ignorerer man derved de problemer som unge mennesker bruger hashen til at dulme?

Sætninger som denne er meget problematiske og ses desværre hele tiden i debatten om rusmidler. I mine øre lyder det jo på denne sætning som om alle unge som ryger hash har problemer og at den eneste grund til de ryger er for at dulme disse. Det er forfærdeligt generaliserende og journalister burde vide bedre end at skrive sådan.

Ellers spændene at debatten trods alt stadig er igang.

Medlem
Brugeravatar

Jeg fandt selv dette: http://www.information.dk/telegram/253987

Så kan EU sgu rende mig noget så grusomt. Det er jo så politisk som noget overhovedet kan være og EU er dermed slet ikke kun, at gære med Eu som de ellers hævder så meget. Det der jo ren værdi politik og intet med handel, at gøre. Hvis loven siger det er ulovligt ifølge EU domstolen, så er der sgu ikke andre hensyn, at tage hensyn til. Man kan sgu hellere. Man kan sgu hellere ikke have en lovgivning som forbyder mord, hvor domstolen så frikender danskere fordi de slår arabere ihjel.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Gellerup
Arh, Rindom var rimelig uoplagt synes jeg.
Det ville have været godt, hvis han havde kredset noget mere om de 47%, og spørge ind til om hvordan alle de mennesker kan have en velfungerende hverdag, når hash er så farligt.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Under hatten, over bordet.
ja, synes heller ikke rindom var så skarp som han plejer.
Ærgeligt han ikke fik givet et ordentlig svar på det som modstanderen lukkede af med.
Forstod heller ikke lige hvad det sidste indslag skulle til for? Så ville jeg da hellere have hørt hvad rindom havde at sige.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Synes det var en træls debat præget af en masse spekulative argumenter, ingen af parterne virkede særlig vidende hvad angår det de udtalte sig om, men nu var de også "bare" misbrugskonsulenter.. Ærgeligt man ikke havde taget en ind, med en lidt anden profession.

Værst var dog Flemming W. Lichts tro på signalværdien af punitiv lovgivning: "Der vil min pointe være at den der kriminalisering den betyder ikke så meget, men det har en betydning for de unge der er blevet marginaliseret... Altså, de unge som er røget ud på et sidespor, der er der nogen af de unge der vil opleve at hvis det er forbudt, så skal jeg nok heller ikke gøre det, og der vil man kunne gå ind og hjælpe dem." - Øøhm?

Og så han ide om misforståede ide om at et kontrolleret udbud vil lede til en øget efterspørgsel.. Look around dude, der er et udbud FORDI der er en efterspørgsel.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Gellerup
Det værste er at den skide debat altid skal handle om de unge sociale tabere, der havner i et dybt misbrug. Det er da synd for dem, men hvad med resten af dem der har et velfungerende forhold til cannabis? GGGGRRRRRR!!!

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: hulen
Så problemet med en legalisering er, at man lukker øjnene for misbrug? Det er da helt omvendt. En restriktiv legalisering ville netop gøre det muligt at målrette indsatser, så man ikke skyder med spredhagl. Pointen er at forbuddet ikke dur, 47% ryger lortet, og en minoritet af dem er misbrugere. Hvorfor ikke indse, at de 40% er helt almindelige mennesker, spare på udgifterne og hjælpe de, der er faldet af vognen? Der er intet modsætningsforhold mellem legalisering og misbrugsforebyggelse og skadesminimering.

Medlem
Brugeravatar

Nu leger du lidt for meget med talene. Der forskel på at 47% har prøvet det og til 47% ryger det fast uden dog, at have et dagligt forbrug/misbrug.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: hulen
TAP skrev:
Nu leger du lidt for meget med talene. Der forskel på at 47% har prøvet det og til 47% ryger det fast uden dog, at have et dagligt forbrug/misbrug.

Jag antager du talte til mig. Jeg kender ingen specifikke tal. Det var helt hypotetisk, med afsæt i de tal der er nævnt. Min pointe er netop, at der fifles med tal. At selv hvis det er 47% af befolkningen, der anvender cannabis, så er det helt utænkeligt at 47% misbruger det. Og at legalisere er ikke det samme som at overgive misbrugeren til sin egen skæbne. Der er intet modsætningsfohold mellem legalisering og misbrugshjælp.

Medlem
Brugeravatar

Nu siger Rindom, at 47% har prøvet cannabis gik ud fra du brugte det tal.

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Geografisk sted: DK
Jeg synes faktisk Rindom gjorde det ret godt. Han var meget klar i sin argumentation og mere afklaret end jeg synes han tidligere har været. Der skal trods alt også noget mod til for at gå ud med de holdninger i hans position. Rart at høre.

Most of the physical world is unseen.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Jeg ligger i sengen med en modbydelig halsbetændelse/influenza, så jeg kan lige så godt bruge min nede tid til noget fornuftigt, så jeg har lige skrevet til Deadline, og opfordret dem til følgende:

Hej Deadline.
Afkriminalisering af Cannabis brugere
Jeg er glad for at se at i med jævne mellemrum tager en debat om legalisering af hash (Cannabis).

Min opfordring til jer er dog at i prøver at tage debatten fra en lidt anden vinkel, end den sædvanlige fri hash/farlig, eller ej, hash/unge misbrugere, udgangspunkt som i plejer at bruge.

Kunne i ikke tage udgangspunkt i den åbenlyse diskrimination, og kriminalisering, der finder sted af helt alm. mennesker, som vælger et andet rusmiddel, end de af staten tilladte, tobak, og alkohol.
Som menneske på denne jord bør det være muligt at dyrke en hvilken som helst plante, og bruge den som man lyster, så længe det er til eget brug. Det bør være en menneskeret.
Det kan ihvertfald under ingen omstændigheder være rigtigt, at det er en sag for politiet, om man har bestemte planter i sin have, eller tørrede plantedele på, eller i, sin krop, så længe at man ikke er til gene, eller til fare, for andre mennesker.

Vi er rigtig mange, der er meget trætte af at blive marginaliseret, stigmatiseret, og i sær kriminaliseret, på grund af vores valg, i særdeleshed da vi mener at vi faktisk er mere fornuftige, end mange af dem der vælger alkohol, som deres primære rusmiddel.

Jeg anbefaler at i læser Global Commission on Drug Policy Report (English) http://www.globalcommissionondrugs.org/Report

og

http://cannabismyter.dk/cm/
I sær afsnittet om POLITIK, LEGALISERING OG KRIMINALITET, så i har noget ammunition til at grille de forbuds-politikere, i forhåbentlig inviterer i studiet.

Forsøg også at modstå fristelsen til at invitere Henrik Rindom igen, for selv om han delvis går ind for en afkriminalisering, ville det være rart at se en modstander til forbuds-politikerne, som tager udgangspunkt i frihedsrettigheder, for Cannabis brugere.

Husk at vi er mange der BRUGER cannabis ansvarligt, og vi er kede af at der altid skal tales om misbrug, i forbindelse diskussioner af rusmidlet.
Ligesom der er misbrugere af alkohol, cigaretter, chips, is, slik, osv. vil der også altid være nogen der misbruger Cannabis, og det bunder i sociale og personlige problemer mere end det enkelte stof, eller fødevares sammensætning.

Håber i lytter, og er forstående for problemstillingen, og jeg ser meget frem til næste gang i tager en debat om dette vigtige emne.

Mvh.

Senest rettet af Mr.Cookie 14 jul 2011 23:41, rettet i alt 1 gang.

Site Webmaster
Brugeravatar

Citat:
Forsøg også at modstå fristelsen til at invitere Henrik Ringdom

....

Jeg tror ikke den slags mails nytter noget, og desuden er dine forslag/formaninger til dem elendige.

Du kører offerrolle stil og så videre till friheds ramblings, og så til noget nedladende pjat.

Henrik RINDOM, er desuden den mest fornuftige mand i medierne, der kan argumentere nogenlunde ordentligt for mere retfærdig narko politik. Vil du gerne have Klaus Tuxen i Deadline?

"Det hendte paa et Theater, at der gik Ild i Coulisserne. Bajads kom for at underrette Publicum derom. Man troede, det var en Vittighed og applauderede; han gjentog det; man jublede endnu mere. Saaledes tænker jeg, at Verden vil gaae til Grunde under almindelig Jubel af vittige Hoveder, der troer, at det er en Witz." - Søren Kirkegaard

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Strawberry Fields
Joachim B. Olsen har på det seneste taget vores kamp op. Han er utroligt velformuleret på skrift, og har nogle gode argumenter... jeg ved dog ikke hvordan han ville være i en live debat, men det kunne da være interessant at se ham i Deadline i en diskussion om legalisering.

Site Webmaster
Brugeravatar

Yea Joachim og de andre LA celebs!

:roll:

"Det hendte paa et Theater, at der gik Ild i Coulisserne. Bajads kom for at underrette Publicum derom. Man troede, det var en Vittighed og applauderede; han gjentog det; man jublede endnu mere. Saaledes tænker jeg, at Verden vil gaae til Grunde under almindelig Jubel af vittige Hoveder, der troer, at det er en Witz." - Søren Kirkegaard

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Strawberry Fields
Er det ikke ligemeget om han er rød, blå, neongrøn eller nazist, så længe han har argumenterne i orden?

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 38 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]