Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 19 jul 2025 20:54

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 147 indlæg ]  Gå til side Foregående  1 ... 4, 5, 6, 7, 8
Forfatter besked
Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Outside
Nu hvor snakken faldt på langsomme film, så kom jeg til at tænke på en film jeg så en sen nat på tv2 for nogle år tilbage, som virkelig ramte mig - var faktisk tæt på at tude omkring slutningen. Hele filmens plot virker en smule urealistisk, men det glemmer man hurtigt når man bliver draget af de smukke og lange sekvenser, hvor Gerry og Gerry på stadig mere apatisk vis forsøger at overleve i den Amerikanske ødemark. Filmen er lavet af Gus Van Sant - jeg er ikke den store filmnørd, så ved ikke om han er en jeg burde kende :)

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: København
Gus van Sant er lidt "hit or miss" efter min mening, men han har da bestemt lavet nogle gode film. Jeg har dog ikke set "Gerry", så den kan jeg ikke lige udtale mig om.

Medlem
Brugeravatar

Jeg vil gerne anbefale David Lynch's film 'Inland Empire' fra 2006. Den handler, meget meget kort fortalt, om en dame der 'kommer i knibe' fordi hun medvirker i en film.

Den er meget mørk, mystisk og smuk på mange planer. Jeg har set den igennem en enkelt gang, hvorefter jeg var temmelig forvirret og, utilpas? Den rørte mang ting i mig selv om jeg ikke helt forstod den dybere mening, men det er vist generelt ret svært med hans film.

Her forklarer han lidt om arbejdsprocessen med filmen:

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Limitless

Citat:
I thrilleren 'Limitless' lider den unge forfatter Eddie Morra (Bradley Cooper) af en nedslående, kronisk skriveblokade.

En dag får Eddie chancen for at prøve et nyt kemisk produkt, NZT, der udvider hans hjernekapacitet til 100 %.

Pludselig kan Eddie huske alt, han nogensinde har læst, hørt eller set, kan lære et fremmed sprog på en dags tid, forstå og forbedre avancerede ligninger og jorde hvem som helst i hvilket som helst emne - så længe han tager NZT hver dag.

Inden længe tager han Wall Street med storm ved at forvandle en mindre portefølje til millioner.

Eddies evner bliver også bemærket af milliardæren Carl Van Loon (Robert De Niro), der ansætter ham til at styre en gigantisk handel.

Al denne succes bringer dog også Eddie i søgelyset for gangstere, der vil gøre hvad som helst for at få fingrene i hans lager af NZT. Og samtidig sætter bivirkningerne ind med fuld styrke.

'Limitless' er instrueret af Neil Burger ('The Illusionist', 2006).

http://www.imdb.com/title/tt1219289/

Junior medlem

I går var jeg så heldig at have en film oplevelse af de helt store. Den slags man kun har nogle få gange i livet. Jeg er ved ikke om det er mig som er decideret uoplyst da jeg først for nylig har stiftet kendskab til filmen, men ikke desto mindre følte jeg at jeg blev nødt til at dele min oplevelse her, så andre også vil få muligheden får en absurd fantastisk oplevelse.

Filmen jeg hentyder til er Playtime. Det er en fransk koncept film Jacques Tati fra 1967 uden plot som skildrer en dag i Paris. Allerede nu tænker du nok zzzzzzz og hvis jeg skal være ærlig så slukkede jeg også for den efter 15 minutter første gang jeg prøvede på at se den.

Jeg lod filmen vente et par uger og ventede på at jeg var motiveret for at se den og heldigvis var der bid. Udover at være en absolut æstetisk perle for øjet og en genialitet på lydsiden er det også en stupid komisk film. Sjældent har jeg grint så meget af film. Højlydt. Det sjove i filmen vil man højst sandsynligt ikke kunne se hvis man ikke har bare lidt forkærlighed for vanvids/absurd komik. Der er klassiske falde på halen gags, de mere subtile ditto og på bizar vis er der også komik i nogle af lydene og lyset.

Filmen har næsten har næsten ingen dialog og når den endelig så forekommer er den fragmenteret og nogen gange endda på flere forskellige sprog i en og samme replik. Instruktøren kan sågar finde på at skrue ned for volumen af dialogen for at fremhæve andre momenter der foregår i billedet som for eksempel skuffer der bliver åbnet og lukket.

Billedsiden er unik for der ingen closeups eller reactions-shots er. Der er kun mellem eller store billeder og i disse skud forgår der konstant en masse hændelser både i forggrund, baggrund, til højre og til venstre. Det er et virvar af hændelser, hvor selv det lyset i højhus bliver tændt er fascinerende.

Kulisserne er vanvittig imponerende. Tati byggede en hel by, som blev døbt Tativille, med højhuse, en lufthavns terminal og alt muligt uden for Paris. En film som denne vil altid have mere end end svært ved at klare sig kommercielt og den floppede da også ganske imponerende så Tati blev ruineret. Filmen er i øvrigt stadigt fransk films dyreste.

For mig var den ret så overvældende; blev nødt til at tage en pause en gang i mellem fordi den var så vild. Hvad jeg har mere svært ved at rumme er at ikke blot havde Tati en helt ekstraordinær ide, men han fik den udført. Jeg kan næsten ikke håndtere tanken om hvordan har han synkroniseret alle medvirkende med hans vision af vanvid. Ægte vanvid. Udover et tonsvis af skuespiller hvis opførsel han har sat i scene, så har der måske været endnu flere der har arbejdet bag kameraet som også skulle instrueres.

Det er i sandhed et mesterværk. Stor stor kunst.

http://www.rottentomatoes.com/m/playtime/

http://en.wikipedia.org/wiki/Play_Time

Junior medlem
Brugeravatar

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Casa Tranquila
Hjørdis skrev:
Jeg vil gerne anbefale David Lynch's film 'Inland Empire' fra 2006. Den handler, meget meget kort fortalt, om en dame der 'kommer i knibe' fordi hun medvirker i en film.

Den er meget mørk, mystisk og smuk på mange planer. Jeg har set den igennem en enkelt gang, hvorefter jeg var temmelig forvirret og, utilpas? Den rørte mang ting i mig selv om jeg ikke helt forstod den dybere mening, men det er vist generelt ret svært med hans film.

Han blev spurgt ind til hvordan man skulle fortolke "Mulholland Drive" men han nægtede at svare. Han mener vidst at man selv skal finde sin egen fortolkning af hans film. Og i "Mulholland Drive" må det også være den eneste mulighed jeg ser i hvert fald et hav af fortolkningsmuligheder. Sådan havde jeg det også med Twin Peaks. Enten er Bob ondskaben i alle mennesker, bare en form for ånd som hopper fra person til person eller noget helt tredje.

Jeg elsker hans film.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 147 indlæg ]  Gå til side Foregående  1 ... 4, 5, 6, 7, 8

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]