Odden skrev:
Jeg bryder mig heller ikke om ordet "afkriminalisere"... Er det sådan at staden med nåde giver os lov til at tage hvad vi vil? Jeg synes det lugter af umyndiggørelse. Det er ikke fordi jeg som sådan er imod kontrol, især fordi jeg gerne vil kunne sikre mig god LSD, men jeg synes alligevel der burde være længere mellem sund kontrol og umyndigørelse. Det er måske nødt til at lugte lidt af umyndiggørelse lang tid efter en lovliggørelse, da dette område er præget af en gennemgribende umyndiggørende idé.
Jeg forstår slet ikke at du vil kæde ordet afkriminalisere sammen med umyndiggørelse.
Afkriminalisering er nærmest det modsatte.
Det system vi har nu, er da nærmere en slags umyndiggørelse, hvor staten kan straffe dig ''for at beskytte dig'', som om du er helt ude af stand til at træffe en fornuftig beslutning, når det kommer til alle andre stoffer end alkohol, og tobak, og koffein.
En afkriminalisering er nøjagtig det som det lyder som. Nemlig at staten/politiet ikke længere vil kunne 'umyndiggøre' dit valg om at have lidt stoffer til eget brug.
En afkriminalisering vil betyde at politiet bliver tvunget til at holde op med at interessere sig for hvad borgeren har i lommen.
Ved en afkriminalisering af eget forbrug vil det stadig være ulovligt at sælge og distribuere og smugle stoffer. Ikke forstået på den måde at jeg mener at alle stoffer bør forblive ulovlige, på andet end bruger niveau, til evig tid. Jeg mener bare at en afkriminalisering er et absolut must, og første skridt, mod mere fornuftig stofpolitik. Politikerne er nødt til at indse at stof brug eller misbrug aldrig skulle ha' været en sag for politiet, da det skader mere end det gavner, og at man altså ikke hjælper mennesker ved at straffe dem.