Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 29 jun 2025 19:07

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 25 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Medlem

Jeg startede selv meget sent min rygerkarriere, har aldrig røget smøger, så at ryge joints kom ikke så naturligt. Men i midten af 1. g, lige fyldt 18, fandt jeg så urten. Til at starte med betød det et brat stop for det eskalerende alkoholmisbrug jeg var startet på, og frem til jeg var færdig med 3. g fungerede min hash-rygning smertefrit. Men så startede hverdagsrygningen, jeg havde pludselig dage hvor jeg intet gad, meldte mig ofte syg fra arbejde osv.

Vi som brugere og misbrugere er imo dårlige til, at anerkende at vi faktisk i større eller mindre grad bliver afhængige, at vi ikke er så meget til stede som kærester, familie og venner kunne ønske. Desuden har flere af os en tænker der køre på højtryk, som vi bedøver og dermed trækker ned på et middelmådigt niveau.

Havde en samtale med en veninde forleden, hvor jeg smilende sagde, at hun ikke kunne mærke forskel på om jeg var påvirket eller ej. Hun tav i 2 min. og spurgte så om jeg ikke så noget problem i det?

Mit netværk i Århus består primært af 30-40 forskellige hverdagsrygere, som hyppigt indtager narko, for hvis fredag og lørdag skal være speciel, og man ryger hash til daglig, jamen what to do.

Blandt de her 30-40 hverdagsrygere, er antallet af depressioner, angst, mindre psykoser og selvmordsforsøg. uforholdmæssigt højt. Det er over 50 %, hvor det for bare et par år siden var under hver 10.
Jeg ved godt at der er de første 10 andre faktorer der spiller ind, men min påstand er at hyppig hashrygning tager modet fra dig, issolere dig fra samfundet og forringer dine fremtidmuligheder (ikke ødelægger).

Lad os nu være ærlige, det er ikke ufarligt, du bliver afhængig og det kan forfølge dig i lang tid. Det kan også være fantastisk, men det er sagt 10^80 gange, kan vi ikke begrave den naive hippie romance en gang for alle.

Mvh.
Anarkrig

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Under hatten, over bordet.
Du har fuldstændig ret.
Fuldstændig.

Medlem
Brugeravatar

Jeg vil sgu også godt give dig thumbs up på den her!

This song is magic. It beat its way into my brain and burrowed deep where the dopamine grows and it fertilizes it and it waters it and it harvests it. I am the dopamine king of my kingdom and i can knock a dragon out of the sky, 10000 feet high, by visualizing guitars.

Medlem

Tjo vil give dig ret i det meste, men for mit vedkommende har hashen fået mig til at se lysere på livet, og syntes der er alt for mange der siger at det er en dårlig urt fordi de har været ex-afhængige, men det er noget man styrer selv, du kunne også være blevet afhængig af Alkohol, smertestillende, cola for den sags skyld.

Men ja, brug urten med omtanke. :peace:

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: over stok og sten
Yup.
Du har ret.

Og jeg kan nikke genkendene til meget af det, ser det dagligt iblandt venner os.v
Og jeg har jo også selv været derude... Ja den der hippieromance.. den skal gå langt væk med sig.

Nå man har set hvor galt det kan gå med folk der misbruger cannabis er der ikke meget romance over det længere.
Cannabis, kan ligesom så meget andet narkotika -smadre dit liv, og det bliver fandens trættene i længden at høre
på folk der påstår de kan stoppe når de vil, imens de sidder og ryger sig skæve vær dag og hulker over livets nederlag.

Men må jeg spørge hvad formålet er med denne tråd ?
De fleste af os vil jo komme til at give dig ret, skal vi bare bruge tråden
på at diskutere med resten af dem der er uenige eller ? for de lever jo i benægtelse ;)

Eller følte du bare lige du måtte ud med det ? : )

Dedikeret medlem
Brugeravatar

"Blandt de her 30-40 hverdagsrygere, er antallet af depressioner, angst, mindre psykoser og selvmordsforsøg. uforholdmæssigt højt. Det er over 50 %, hvor det for bare et par år siden var under hver 10.
Jeg ved godt at der er de første 10 andre faktorer der spiller ind, men min påstand er at hyppig hashrygning tager modet fra dig, issolere dig fra samfundet og forringer dine fremtidmuligheder (ikke ødelægger). "

Man skal ikke bagatellisere et højt forbrug af cannabis, eller andre rusmidler for den sags skyld.

Men når det så er sagt, er det jo ligeså dumt IMO, at give rusmidlet den fulde "skyld" for misbrugerens problemer, har man problemer psykisk/socialt er der højere chance for at man begynder at misbruge, begynder man at misbruge er der stor chance for ens problemer bliver værre, eftersom man ikke får løst sine problemer men blot gemmer sig i et misbrug.

http://www.stofbladet.dk/6storage/586/1 ... 39-49_.pdf <-- meget spændende artikel

Medlem
Brugeravatar

Kuma skrev:
på at diskutere med resten af dem der er uenige eller ? for de lever jo i benægtelse ;)

Sikke en gang pseudovidenskabelig sludder ala Freud, hvis du ikke ved hvad jeg hentyder til, kan du jo søge lidt på Popper og hans filosofiske tanker om videnskaben.

Personligt tror jeg ikke det er hash'en der gør folk til afhængige eller ustabile mennesker, men mere ustabile mennesker som misbruger hashen for at komme væk fra virkeligheden og desuden har sværere ved at styre et evt. brug, så det ender i et misbrug. Misbruget gør det jo selvfølgelig ikke nemmere med de ting man ellers tumler med. Men at give ashen skylden for selvmordstanker, psykoser (dermed ikke sagt man ikke kan få en psykose af hash), et dårligt liv ect. Det er altså at simplificere tingene. Det her handler ikke om, at svæve på en lyserød hippie sky og tro hele verden løser sig ved at ryge hash, men mere en afstandtagen fra, at give hash skylden for al menneskelig ulykke som sker for folk der bruger/misbruger hash, for det er altså hellere ikke sandheden.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Jeg vil også sige, ud fra mine egne betragtninger, at dagligt forbrug af cannabis kan hæmme en på ens "vej", tage modet fra en, føre til eskapisme og stagnering. Men jeg vil ligeså vidt erklære mig enig i at det påvirker den individuelles psyke forskelligt. Jeg kender folk som altid har følt at røg gjorde dem bedre tilpas, så også dem som bilder sig det samme ind for at undskylde for et decideret usundt brug/misbrug.
Jeg kan selv have tendens til at trække mig mere ind i mig selv. Har brug for at være alene og ryge, men når jeg så gør det, så oplever jeg en frustration og ensomhed som jeg egentlig ikke ønsker.
Jeg ser det som at daglig røg holder én i en rille - det kan være nødvendigt for at komme igennem dagligdagen og det kan være skadeligt hvis man ikke har noget at komme igennem.

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Outside
der har længe været brug for en fornuftig diskurs, ikke bare i cannabis debatten, men alle rusmidler generelt. Men som jeg ser det, kommer den ikke før forbuddet bliver ophævet, det splitter vandende og der vil selvfølgelig være folk som glorificerer det, og folk som forbander det langt væk. Den mest fornuftige stemme må være den af Henrik Rindoms, men vi kunne bruge nogle flere som ham, for han er selvfølgelig ikke perfekt på alle områder.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Jeg kan ikke se noget nyt i det du skriver. Det har ikke så meget noget med cannabis at gøre, mere misbrug i det hele taget. Så det er ikke så meget et cannabis tabu, men et misbrugs tabu. Det generelle holdning her inde har aldrig været at cannabis er ufarligt, derfor alt med måde!

Edit: Efter at have læst min egen besked dagen efter, kan jeg se at jeg har brugt ordet tabu uden at tænke over det. Jeg synes bestemt ikke bivirkningerne af et misbrug er et tabubelagt emne her inde.

Senest rettet af Arthur Spooner 23 apr 2011 14:20, rettet i alt 2 gange.

Medlem

Dagligt forbrug kan gå til at holde status quo, og når man har den ekstra energi, det tager at sparke sig selv i røven. Indtræffer uheldige situationer i ens liv, bliver det nemt en sutteklud med mange bivirkninger.

AS – Dagligt forbrug af hash sidestilles ikke med dagligt forbrug af hårde stoffer, hvilket jeg gætter vi begge er enige i det heller ikke burde. Men synes du aldrig hash bliver noget rosenrødt fremstillet? at brugernes selverkendelse og videreformidling af bivirkninger er mangelfuld?

Mvh.
Anarkrig

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Anarkrig skrev:

AS – Dagligt forbrug af hash sidestilles ikke med dagligt forbrug af hårde stoffer, hvilket jeg gætter vi begge er enige i det heller ikke burde. Men synes du aldrig hash bliver noget rosenrødt fremstillet? at brugernes selverkendelse og videreformidling af bivirkninger er mangelfuld?

Mvh.
Anarkrig

Jo, det kan du have ret i. Folk der stadig er på rookie stadiet med urten har tendens til at virke meget naiv, netop fordi, som du selv siger, at hash nogle gange bliver fremstillet lidt for ufarligt i forhold til virkeligheden. Jeg synes dog ikke at bivirkningerne af et cannabis misbrug på nogen som helst måde er et tabu belagt emne her inde. Der er massere af folk som deler den erfaring de har fået af et misbrug, og generelt synes jeg at man som nybegynder bliver gjort opmærksom på at cannabis, lige som hårde stoffer, kan være meget farligt at rode med. Det er klart at der findes nogle pot hoveder der ude som ligegyldigt hvad vil forsvarer deres kærlighed til urten, men synes ikke at deres budskab skærer tydeligt igennem, i modsætning til de advarsler der kommer fra nogle af de mere HR bevidste typer..

Gah, det er påske :cheers: Jeg læser det igen i morgen og retter!

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Det kommer så meget an på brugeren. I min omkreds er vi ca. 8, som ryger hver dag. Vi klarede fint vores eksaminer i gymnasiet, os der er færdige, mens resten skal op til sommer. Jobs bliver passet uden noget sygefravær. Og din snak om depressioner, psykoser osv. kan jeg på ingen måde nikke genkendende til.
Selvfølgelig er det relativt, hvor nemt man har ved gymnasiet, men det kan da sagtens klares. Jo vist, jeg fik da ofte droppet en aflevering og valgte at ryge istedet. Men det er sgu min egen fejl, jeg kunne jo bare tage mig sammen og lave afleveringen først og ryge bagefter. Det giver jeg ikke hashen skylden for. Det blev dog tit en kombination af hash og afleveringsskrivning, og jeg er da ikke i tvivl om, at de ville blive bedre, hvis jeg ikke var påvirket. Men de blev da lavet til en acceptabel karakter, og jeg havde det ofte relavtivt sjovt.
Jeg skal ikke sidde og spille smart eller noget. Min pointe er bare, at det handler om personens indstilling til det, og at man altså godt kan få det til at nogenlunde hænge sammen. Selv har jeg dog på ingen måde i sinde at fortsætte på denne måde, når jeg til sommer skal på uni. Nu var det lige gymnasiet, du specifikt nævnte, så det valgte jeg at kommentere på.
Det skal lige siges, at jeg ikke prøver at glorificere hash. Jeg er generelt helt enig med alt det, der skrives, jeg ville bare give min egen, en anden vinkel på det.

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Geografisk sted: Milano
Jeg har altid været et velfungerende menneske.
Jeg har aldrig fået at vide at min psyke er dårlig.
Jeg har aldrig fået diagnosticeret et mentalt problem.
Jeg kommer fra en velfungerende og meget tæt familie.
Jeg ryger meget hash og jeg er pisse ugidelig og doven.
Jeg er røget ind i en depression, men jeg har det godt når jeg ryger, derfor ryger jeg meget.
Jeg anklager hashen for næsten det hele.
Jeg tænker rationelt nok til at vide at min sag mod hashen ville ende med en dom - også ved en 100 % upartisk domstol.

Anarkrig skrev:
Lad os nu være ærlige, det er ikke ufarligt, du bliver afhængig og det kan forfølge dig i lang tid.

^Det er længe siden jeg har læst så rigtige ord på psy!

Edit:
Jeg var bagstiv da jeg skrev det der.

Medlem
Brugeravatar

Jeg er kommet lidt sent til diskussionen, men synes det er en ret interessant tråd, fordi jeg selv har været derinde og vende og nu er ude igen. Jeg har røget hash hver dag i ca. 5 år og stoppede fuldstændig for godt og vel et halvt år siden. Tager nu lejlighedsvist LSD og andre psykedeliske stoffer (for the lulz), men holder mig fra THC. Jeg har sådan set ikke oplevet den stor ændring i min adfærd efter jeg er stoppet. Jeg er stadig doven, nogle gange ked af det, og bliver af og til nervøs i sociale situationer. Og det tror jeg er helt normalt... men nu kan jeg ikke længere skyde skylden på at "jeg var skæv". Nu tilhører ansvaret mig selv, og til dels de mennesker som jeg omgiver mig med, og det er faktisk en lettelse.
Jeg synes egentlig hash er en ret venlig urt, og det er måske det stof, man bliver *mindst* ussel af at misbruge... Men som flere allerede har sagt, misbrug er misbrug. Jeg synes ofte at man hører hashmisbrug forsvaret med at hash ikke er "fysisk vanedannende"... og det giver sgu ikke så megen mening for mig. Alt misbrug er fysisk. Om det drejer sig om spil, sex, hash eller chokolade, så forårsager misbrug en ubalance i kroppens dopamin-udskillelse (det tror jeg ihvertfald :) , men ret mig hvis jeg tager fejl), som gør det svært at være helt tilfreds uden det ekstra spark, som misbrugsobjektet giver. Alt med måde.

Jeg er ret overbevist om at hash har en bevidsthedsudvidende effekt, som jeg, ihvertfald et stykke hen ad vejen, har haft nytte af at bruge. Det er godt at udvide sin bevidsthed og opdage nye sider af vores fantastiske, dybe og mystiske virkelighed. Men så længe udvidelsen er betinget af en ekstern faktor, kan den kun være midlertidig. Jeg *kravlede* rundt i verden før jeg prøvede at ryge, og hashen tillod mig at rejse mig op og se det hele oppefra... men hvem har lyst til at gå med krykker hele livet? :)

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Jeg er lige kommet ud af et 1½ år langt misbrug, det eneste jeg skulle gøre var at indse, at jeg ikke ville leve som hasher.
Nu ryger jeg højst fredag og/eller lørdag, og helst ikke hver weekend.
Så nøglen for mig var at indse, at jeg ikke ønskede at leve sådan.

Edit: At det gik så nemt var nok, fordi jeg trods alt ikke har røget hver dag i de 1½ år.

Junior medlem
Brugeravatar

Anarkrig skrev:
Jeg startede selv meget sent min rygerkarriere, har aldrig røget smøger, så at ryge joints kom ikke så naturligt. Men i midten af 1. g, lige fyldt 18, fandt jeg så urten.

Meget sent? Det er for det første et meget normalt tidspunkt at begynde på, og det er for det andet nærmere tidligt end sent. Du er først fuldt udviklet når du fylder 20. Når man er færdigudviklet kan man kun gøre sine fysiske/psykiske egenskaber værre, men hvis du starter før kan du risikere slet ikke at få de egenskaber.

I øvrigt er jeg uenig med dig i at det er et tabu herinde. Du er jo ikke ligefrem den første der udpeger negative konsekvenser af hash(mis)brug.

Medlem

Tak for dit smukke bidrag unknown.

Mvh
Anarkrig

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Jeg er enig i at det kan fucke en op. Men det kan også gøre ting bedre. F.eks. er jeg blevet meget mere åben, glad og afslappet og det mærker jeg på at folk bedre kan lide mig. Ikke at jeg var særligt upopulær før, men det er vildt så meget opmærksomhed jeg pludselig får, dette skyldes også at jeg tør være mig selv. Når jeg er blæst kommer alt frem og jeg er rigtig udadvendt. Dette er jeg så begyndt at være når jeg er ædru også fordi jeg i min underbevidsthed har registreret at folk kan lide at jeg er sådan.
Nu ryger jeg ikke hash, har prøvet det en gang, så ved ikke om det er anderledes med syntetiske stoffer, men jeg er kun blevet bedre i skolen siden jeg begyndte på det fordi jeg kan tænke mere abstrakt, både på det filosofiske og naturvidenskabelige plan.
Ikke for at glorificere noget som helst, for jeg ved godt at jeg kan smadre min psyke ved at tage det for ofte, men jeg kender en del der har oplevet lignende fordele som jeg har. :)

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Sydspanien
TAP skrev:
Kuma skrev:

Personligt tror jeg ikke det er hash'en der gør folk til afhængige eller ustabile mennesker, men mere ustabile mennesker som misbruger hashen for at komme væk fra virkeligheden og desuden har sværere ved at styre et evt. brug, så det ender i et misbrug. Misbruget gør det jo selvfølgelig ikke nemmere med de ting man ellers tumler med. Men at give ashen skylden for selvmordstanker, psykoser (dermed ikke sagt man ikke kan få en psykose af hash), et dårligt liv ect. Det er altså at simplificere tingene. Det her handler ikke om, at svæve på en lyserød hippie sky og tro hele verden løser sig ved at ryge hash, men mere en afstandtagen fra, at give hash skylden for al menneskelig ulykke som sker for folk der bruger/misbruger hash, for det er altså hellere ikke sandheden.

+1

Jeg tror langt mere på at det er ustabile mennesker der misbruger hash, end at det er hash der fører til ustabile mennesker.
Dette er selvfølgelig min helt egen mening, og folk har lyst til at mene anderledes.
Jeg kan blot se på mit liv, at hashen kun har forbedret det. Jeg synes at hashen har forandret min hverdag, men slet ikke til det dårligere. Men i et samfund, hvor hash er ulovligt, er det svært ikke at leve en lidt forskruet tilværelse, hvis man i forvejen er mere eller mindre afhængig af hash. Måske er jeg blind, og måske kan jeg ikke stoppe, men her kommer spørgsmålet for mig: Hvorfor skal jeg stoppe? Efter alt hvad jeg har læst, er hash langt mindre skadeligt, end alkohol, og almindelig tobaksrygning. Hashen gør at jeg i dag næsten aldrig drikker, hvorimod jeg i 1. g havde en del øl med i tasken hver dag, det sidste halve år.
Jeg forstår ikke hvordan man kan ulovliggøre et af naturens egne produkter, fordi nogle mennesker bruger det til at ødelægge sig selv, eller misbruger det.
For mig er dette bare endnu et eksempel, på hvordan de få dårlige eksempler, skal sætte standarden for dem, som ikke behøver retningslinjer for at kunne føre en hverdag.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 25 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]