Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 20 jul 2025 10:06

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 13 indlæg ] 
Forfatter besked
Junior medlem

Hej alle hoveder derude.
Vi er fire piger på femten der har om stoffer i en projektopgave. Af den grund er vi meget interesserede i at høre om der er nogle derude der har noget information omkring stoffer og religion. Kender i nogen religioner eller kulturer der benytter sig af stoffer, og hvis ja, hvilke? I er meget velkomne til at skrive her i debatten eller på mail weatherleys@hotmail.com hvis i ved noget om emnet :D

Forresten beklager vi på forhånd at tråden måske ikke passer helt ind under forummet "Generel diskussin", men vi var lidt i tvivl om hvor vi skulle poste tråden.

Hilsen Anna, Camilla, Karoline og Mathilde.

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Wonderland
Der er en ældre tråd herinde, om samme emne: Litt. vedr. brug af euforiserende stoffer i religioner.
I kan nok finde noget brugbart der ;)

Junior medlem

Tusind tak!

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Outside
Hej Anna, Camilla, Karoline og Mathilde :)

Der er helt sikkert nogen derude der har noget information omkring stoffer og religion, men i finder højst et par personlige beretninger og diskussioner om emnet her på stedet - med andre ord, i må altså selv ud og søge noget information hvis det skal projektopgave-værdig info ;)

Der er masser af kulturer som har brugt og bruger stoffer som en del af et ritual - så det er også lidt en vurdering fra jeres side af, om det rituel brug af stoffer i fokuserer på, eller direkte religiøs... (og hvad er forskellen? Hvis der da er en?)

http://en.wikipedia.org/wiki/Santo_Daime
Santo daime kirken synes at være et oplagt bud, hvis i vil have noget kontemporært. De bruger ayahuasca som en del af deres ritualer. Men tror i skal indsnævre jeres fokus lidt, hvis i ikke vil have forslag i øst og vest... Det er IMO et utroligt spændende (hvis ikke det mest spændende) emne i kunne have valgt omhandlende stoffer, et andet og bedre skulle da lige være harm reduction og hvad et betyder for stofkulturen. Men men, gør jer lidt mere research, stoffer som psilocybinsvampe, amanita muscaria, ibogaine, ayahuasca, soma er gode nøgleord til søgemaskinen.

Held og lykke :peace:

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Geografisk sted: up yours
jeg synes det kunne være interessant at prøve at beskrive hvilken effekt det har på samfundet, at man bekæmper kulturelle nybrud som f.eks hippierne i 60'erne og mere nyligt rave-generationen omkring '90. det var visionære, handlekraftige folk som stod bag. hver kultur har sin ethos, sociale retningslinier, musik, rusmiddel og politisk overbevisning. i 60'erne blev den herskende kultur taget på sengen, og undergrundskulturen fik så meget magt at den kom til at ændre samfundet i løbet af de næste årtier. således at vi i dag må sige at de fleste af de ting som hippierne havde på dagsordenen er blevet, om ikke normen, men så i hvert fald er på dagsordenen og i mange tilfælde implementeret i vores samfund. i slut-80'erne var man forberedt og der blev slået kraftigt ned på udendørsraves, med forbud mod repetetiv musik, ecstasy. denne generation fik slet ikke mulighed for at komme til orde.

det kunne være interessant at forestille sig disse kulture som en form for religion. de dyrker jo et ideal, hvor der er tilknyttet ritualer musik, kunstnerisk udtryk osv. men hvad sker der når ungdommens energiske kulturer bliver bekriget? jeg mener man får omdannet noget potentielt meget udviklende til noget negativt, og følgevirkningen er kulturel stagnation. den ungdom som prøver at frigører sig og bliver udstødt, vil vende deres energi mod undertrykkerne og vi får de her velkendte generationskampe.

ellers så kan jeg da sige at dele af Zen budhismen, omfavner psykedeliske stoffer. Ayahuasca-kirken i sydamerika er naturligvis oplagt. den er et bizart mix af stammeritual og kristendom.

denne bog kunne i kigge i:
Billede

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: I mulmehulen
Hvor godt er jeres engelsk? For der er masser at litteratur på engelsk om emnet, men desværre kun meget lidt på dansk.
Tråden der er linket til nævner den del gode titler. Ellers er der en film der kan fås online som hedder "Entheogenic" der kan være et kig værd. Laver I en lidt bredere definition af religionsbegrebet end blot noget institutionelt kan den film give nogle inspirationskilder til hvordan man kan tænke brugen af entheogener til at åbne for en kulturkritik af det moderne samfund.
Jeg er selv ved at arbejde hen imod nogle skriverier omkring begrebet "religious cosciousness" og åbningen af dette i en multireligiøs verden, som netop noget der kan skabe mere åben dialog, mere åben end blot modernitetens forskrifter om sekulær debat. Især sat i relation til nogle Japanske filosoffer, og jeg ved om et Ph.D projekt af en fyr der hedder Cunningham, hvor han diskuterer "Overcoming modernity" med udgangspunkt i den japanske filosof Nishida Kitaro, og i sidste afsnit diskuterer Terence McKennas idéer i forhold til det. Men han har valgt ikke at publicere sit projekt online nogle steder, og jeg kan ikke få fat i hans emailadresse. Men har nogle ting i baglommen endnu jeg kunne prøve for at evt. købe en kopi eller få fat i det somehow.

Men ja.. Santo Daimo er også et rigtig godt bud. Ellers er der mysteriet om Soma planten, eller mere traditionel brug af diverse planter af forskellige shamaner eller witchdoctors rundt omkring. Elyseus mysterierne er også et spændende emne. Et af mine yndlignscitater er en oversættelse af noget fra dem. "For among the many excellent and indeed divine institutions which your Athens has brought forth and contributed to human life, none, in my opinion, is better than those mysteries. For by their means we have been brought out of our barbarous and savage mode of life and educated and refined to a state of civilization; and as the rites are called "initiations," so in very truth we have learned from them the beginnings of life, and have gained the power not only to live happily, but also to die with a better hope." (Min fremhævning)
Nogle forskere mener de initiationer indebar en drik af psykedelisk natur.

Ellers er Stanislav Grof og andre af de mere psykoterapeutisk mindede inden for den litteratur gode til at diskutere evt. rites of passages og mytologier og bredere erfaringer og sammenligninger af dem... Dog lige lidt for "it's all the same!-agtig til min smag.. men stadig meget godt.

Edit: Citate er af Cicero og altså ikke fra dem selv, for de efterlod ikke noget skriftligt... Fandt jeg lige ud af.. Thank you internet, you are my God... especially facebook... (:P)
Her er lidt om det: http://en.wikipedia.org/wiki/Eleusian_M ... c_theories

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: I mulmehulen
Ja, Zig Zag Zen er en god bog... Men hvilke Zen-sekter omfavner brugen af psykedeliske stoffer? Jeg ved godt der er munke rundt omkring som kan se det positive i brugen af dem, men har ikke hørt om deciderede kredse som sådan der "omfavner" dem...?

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Geografisk sted: Milano
Rastafari bevægelsen er oplagt at kigge på, de bruger i hvert fald cannabis i en religiøs sammenhæng.

Ellers så tjek lige disse links.
De er fra wikipedia, så hold godt øje med at der ikke bliver snydt med kilderne.

http://en.wikipedia.org/wiki/Spiritual_use_of_cannabis
http://en.wikipedia.org/wiki/Religion_and_drugs

Junior medlem

Tusind tak for jeres hjælp, det er betyder meget for os at i er interesseret i at sparke vores projekt lidt igang!
Nu skal det måske lige siges at religion og stoffer blot er et underemne til vores projekt om stoffer (som har et særligt fokus på stoffer brugt gennem kunst og forskellige miljøer), så det er lidt begrænset hvor meget vi kan skrive om religion. Men det i skriver lyder spændende, det vil vi helt klart undersøge nærmere! :D

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Geografisk sted: up yours
Odden skrev:
Ja, Zig Zag Zen er en god bog... Men hvilke Zen-sekter omfavner brugen af psykedeliske stoffer? Jeg ved godt der er munke rundt omkring som kan se det positive i brugen af dem, men har ikke hørt om deciderede kredse som sådan der "omfavner" dem...?

nej, der tog jeg nok munden en anelse for fuld. det er nok mest vestfra at vi har taget budhismen til os. især i de spirituelt søgende "hippie-miljøer"(hvor stofferne er mere eller mindre kutyme) med den klassiske åndelige migration til Nepal/Tibet. derigennem er der vel opstået en kulturel udveksling, pga. gensidig respekt. så vi er kommet til dem og har bragt stoffer med, snarere end at de har været en del af den religiøse praksis.

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Outside
http://topdocumentaryfilms.com/category/drugs/

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Windowlicker skrev:
Tusind tak for jeres hjælp, det er betyder meget for os at i er interesseret i at sparke vores projekt lidt igang!
Nu skal det måske lige siges at religion og stoffer blot er et underemne til vores projekt om stoffer (som har et særligt fokus på stoffer brugt gennem kunst og forskellige miljøer), så det er lidt begrænset hvor meget vi kan skrive om religion. Men det i skriver lyder spændende, det vil vi helt klart undersøge nærmere! :D

Nu ved jeg ikke hvilken opgave det er I skriver, men pas på med at skrive for lidt om for meget. Det er svært at undersøge sådan et bredt emne på en enkelt opgave. F.eks. brugte jeg 40 sider på at undersøge resistens over for sulfanilamid i en opgave jeg skrev for nylig. Det er bedre at gå i dybden med noget end at skrive en masse ufuldstændigt - medmindre religion+stoffer er en relevant perspektivering. Men hvis jeres vejleder er enig med jer er det selvfølgelig fint, da det er vedkommende der i sidste ende siger god for jeres arbejde. ;)

Junior medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Grenaa
Hinduerne i Indien kunne man måske også undersøge lidt (: Sadhuerne (mener jeg det er) ryger i hvert fald mængder af hash, til specielt festivaler hehe :D

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 13 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]