Pga. en diskussion på #psychedelia igår og en ordentlig flok spørgsmål her på sitet har jeg besluttet mig for at skrive lidt ned om hvordan
jeg laver absinth, så kan det være vi slipper for alle de newbiespg. og utfse's. Bare smid jeres kommentarer op hvis i synes noget er forkert.
Absinth er en drik med 60% alkohol som er brygget på malurt. Ægte absinth bliver fremstillet ved at lade noget malurt trække i alkohol og så fortynde det med vand. Her er den originale opskrift:
An 1855 recipe from Pontarlier, France, gives the following instructions for making absinthe: Macerate 2.5 kilograms of dried wormwood, 5 kilograms of anise and 5 kilograms of fennel in 95 liters of 85 percent ethanol by volume. Let the mixture steep for at least 12 hours in the pot of a double boiler. Add 45 liters of water and apply heat; collect 95 liters of distillate. To 40 liters of the distillate, add 1 kilogram of Roman wormwood, 1 kilogram of hyssop and 500 grams of lemon balm, all of which have been dried and finely divided. Extract at a moderate temperature, then siphon off the liquor, filter, and reunite it with the remaining 55 liters of distillate. Dilute with water to produce approximately 100 liters of absinthe with a final alcohol concentration of 74 percent by volume (Arnold 1989).
Det aktive alkaloid i absinth hedder thujon. Thujon er opløseligt i alkohol men ikke i vand, derfor kan man ikke bare koge te på det og så blive lam. Mange lader 10-20 g. trække i ½ flaske vodka i 2-6 dage, filtrerer det og drikker det. Det virker også fint, men det smager af bæ [img]images/smiles/icon_sad.gif[/img] Man kan også følge den gamle opskrift, men destillation er ulovlig i DK. Man kan fjerne de bitre stoffer ved destillation fordi de er opløselige i vand og ikke alkohol.
Rusen
Rusen er narkotisk, lidt hen ad hash/svage natskygger IMO. Den er lidt sløvende og kan give mildt mindfuck. Jeg har aldrig hørt om bad trips, og hallucinationer forekommer meget sjældent.
Ekstraktion:
Jeg laver absinth ved at lade 15 g. malurt trække i husholdningssprit 99% i en uge, hvorefter jeg filtrerer og lader sprittet stå i en tallerken el. lign. udendørs indtil det er HELT fordampet. Jeg plejer at sørge for at dække alt malurten i sprit og så lige give den en cm mere, men tror det er rigeligt. Man kan selvfølgelig bruge mere eller mindre malurt i ekstraktet, men husk at regulere dosen. På bunden af tallerkenen er der et brunt pulver. Så opløser jeg ekstraktet i 35 cl fx. vodka og drikker det. Det virker upåklageligt og den grimme smag er ihvertfald delvist forsvundet. Jeg ved ikke om thujon er opløseligt i methanol, men hvis nogen prøver så PM endelig!
Det kan godt lade sig gøre at bruge husholdningssprit selv om det indeholder lidt methanol og brækmiddel, da disse fordamper sammen med alkoholen. Derfor er det vigtigt at det er HELT tørt. Lad være med at bruge ovn, da sprit jo er brændbart.
Dose
Start med 1-2 shots og arbejd dig så opad henad aftenen. Jeg plejer at drikke 2-4 shots på en aften og så blande det med normal alkohol og cannabis for den fedeste virkning, men find selv ud af hvad der passer
dig bedst. Rusen du får er ikke thujon men thujon + alkohol, derfor "drukner" du ikke rusen i alkohol.
Er det Farligt?
Ikke i moderate doser. Jeg bruger absinth max 1 gang om måneden og det er ikke farligt. Jeg har dog læst om et ekstremt tilfælde hvor personen tog 4-6 shot stærk absinth om dagen i et år! Det forårsagede en forringelse af hans hukommelse, men det gør alle stoffer jo i de doser! Hans absinth indeholdt desuden kalmus rod. Hvis man tager for meget absinth er der risiko for black out, hold derfor dosen nede på et niveau du kan tåle.
Håber det hjalp nogen af jer. Spørgsmål? post løs !!!! [img]images/smiles/icon_biggrin.gif[/img]
Vh. Christian / Fenriz
Ref.:
Erowid Absinth FAQEdit: Der er kommet lidt svar ind på jeres spørgsmål...
Edit: Flere svar...
[ 02 Oktober 2002: Besked ændret af: Fenriz ]