Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 27 jul 2025 18:55

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 3 indlæg ] 
Forfatter besked
Junior medlem

Hej Psychedelia.
Jeg er så småt ved at få samlet det ind jeg skal bruge til mit gro-rum.
Jeg har 2 stks. 600 watt HPS pærer, inkl. cool type og digital ballast.
Har også købt 2 stks 600 watt MH pærer.
Derud over har jeg købt et co2 system, som skal kører der inde.
Indtil videre er planen at jeg kører slager co2 ud bagved hvert enkelte blæser i teltet, så de "puster" co2 på planterne.
Min plan var at bygge teltet 3*3*2 meter, og har derved regnet med frem til at jeg har 18 m3. (3*3*2=18, aight?)
Man siger jo at luftet skal skiftes ud 2-4 gange i minuttet, og hvis jeg så siger jeg skifter luften ud 2,5 gange i minutter skal jeg bruge en kanalventilator der suger 2700 m3 i timen. Det synes jeg lyder af meget, og det tyder lidt på jeg skal have skaffet mig 2 stks. for at kunne suge så meget luft ud.

Men eftersom jeg har co2 system, var det jeg tænkte, at man måske slet ikke behøves at suge så meget luft ud? (Hvis selvfølgelig temperaturen holder sig hvor den skal.)

Det kørte af det lange er egentligt, skal jeg bruge kanalventilatorer til at suge 2700 m3 i timen (18*60*2,5), eller er mindre tilstrækkeligt, nu hvor jeg har co2 system?

Go' tirsdag!

Moderator
Brugeravatar

Når man bruger CO² skal systemet helst være lukket, dvs. man har brug for aircondition til at holde temperatur og fugtighed nede, og det sluger en del i strøm. Suger du blot CO² ind for at blive pustet ud igen gennem kanalventilatoren, vil kun en lille del af den tilsatte CO² blive optaget af planterne.

Desuden er dit planlagte telt nok dobbelt så stort som din belysning er til. Normalt siger man at 600W kan oplyse et grundplan på omkring 1,5*1,5. Det ville derfor være mere ideelt at have skabet på 1,5*3*2 (b*d*h), og så bliver den luft der skal suges ud igennem kanalventilator i timen også halveret.

Junior medlem

Så forstår jeg bedre.. Derfor det ikke rigtig gav nogen mening.. Skal selvfølgelig ikke både gange brede og længde med 2, bare fordi jeg har 2* 600 watts.. (3*3*2 = 18m3 og 1,5*1,5*2 = 4,5 m3 - Der er en væsenlig forskel.)
Kan høre det var spild af penge jeg købte det CO2 system. Skidt med det, det var ikke så dyrt alligevel.
Tusind tak for svaret, det hjalp meget!

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 3 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]