Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 29 jul 2025 18:32

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 20 indlæg ] 
Forfatter besked
Junior medlem

Kære psychedelia.
Først og fremmest: Jeg har læst CF-guiden. :-)

Jeg overvejer at begynde at gro igen.
Har i den forbindelse skaffet mig en 600 watts ballast, med MH- og HPS-pærer, samt tilhørene cooltube, kanalventilator osv. Men jeg er lidt i tvivl om hvor mange planter jeg skal smide under den. Og hvor lang tid jeg vil have dem i vegetativ, hvad vil i forslå? Målet er selvfølgelig maks. udbytte pr. watt. :-)

Jeg har købt nogle white widow samt nogle big-bud.
Skabet bygger jeg selv, så der er ingen størrelses mæssige begrænsninger, men vil bygge skabet/teltet efter jeg har fundet ud af hvordan og hvorledes jeg får mest ud af det.

Derud over har jeg alt det gødning, mikronæringsstoffer osv. som man skal bruge.. Også de fleste "ekstra" tilsætninger man kan købe, og vil gro i jord.

Evt. egne erfaringer ville jeg sætte pris på, hvor meget fik du pr. plante (Eller i alt), under hvilke forhold?
Evt. nogle der mener det ville kunne svare sig at bruge en anden grometode (Topning, monstercloner, LST osv.), end bare at lade dem vokse så naturligt som muligt? (Noget siger mig det er det bedste, nu hvor jeg heller ikke har plads mangel - Men jeg tager sikker fejl.)

På forhånd tak! :)

Senest rettet af Nelson 01 nov 2011 12:37, rettet i alt 2 gange.
Lad være med at nævne forhandlere.

Moderator
Brugeravatar

For et maksimalt udbytte med en 600W vil jeg forslå at vegge dem relativt længe, helst med kloner af samme plante, hvis ikke så samme sort, eller sorter med samme vækstmønster. Det kan dog lade sig gøre at holde dem i samme størrelse med LST eller SCROG, som du nævner. Jeg synes dog det er lidt synd med SCROG til en 600W, da det danner et tæppe med relativt store buds, men overfladearealet planterne der bliver belyst, begrænses af/til SCROG nettets størrelse. Hvis SCROG, så skulle det være for at udfylde hele arealet med plante, og fange alt lys, og så lade planterne gro godt igennem nettet før der sættes i blomst. 600W har en ret god lyspenetration, så den kan give selv budsne i bunden af planten kvalificeret lys til at lave ordentlige buds. Det giver for mig mere mening at have gulvplanet fyldt ud med store potter, og så gro nogle store planter. En afstand på en 70 cm fra 600W fra plante til pærer ligger stadig i den gode ende med omkring 5000 footcandles (lumens per square feet), hvilket vil give dig nogle gode buds, hvis ellers du passer dem ordentligt. Jeg ville nok foreslå en 9-16 planter på ~1.2*1.2 meter. Med de sorter vil jeg foreslå at vegge dem til de er en 50-70 cm høje og så sætte dem i blomst.

Jeg har dog ingen praktisk erfaring med en 600W HPS.

Junior medlem

Dobbelt post :-(

Senest rettet af Nelson 04 dec 2010 20:46, rettet i alt 1 gang.

Junior medlem

BissMann
Citat:
helst med kloner af samme plante, hvis ikke så samme sort, eller sorter med samme vækstmønster.

Kloner af samme plante - Jeg havde også tænkt mig at tage kloner af den stærkeste, og bruge dem i 2. omgang. Det er vel det du mener?

Citat:
Jeg ville nok foreslå en 9-16 planter på ~1.2*1.2 meter. Med de sorter vil jeg foreslå at vegge dem til de er en 50-70 cm høje og så sætte dem i blomst.

Men så er det jeg tænker, om det giver mere, hvis man f.eks. bare vegger dem 80 cm og har de færre antal høst's pr. år, men det derved faktisk giver mere udbytte i sidste ende, frem for hvis man havde sat dem i blomst allerede ved 40 cm f.eks.? Hvis du forstår? Højde er heller ikke noget problem, har omkring 3 meter fra loft til gulv - Men der kommer vel et punkt i højden, hvor lampen ikke kan belyse de nederste buds/blade ordentligt?
Findes der en minimum antal footcandles, som man bør holde sig under? :-)

Citat:
Det giver for mig mere mening at have gulvplanet fyldt ud med store potter,

Jeg havde tænkt mig at købe 11 liters potter, men det var en af de ting jeg ville vente med at købe, eftersom jeg er lidt i tvivl om, om de ville være for små, i forhold til hvor meget mindre plads de tager i forhold til en større potte? (Og derved færre planter).

Og tusind tak for dit gode svar BissMann :-)

Moderator
Brugeravatar

Nelson skrev:
Kloner af samme plante - Jeg havde også tænkt mig at tage kloner af den stærkeste, og bruge dem i 2. omgang. Det er vel det du mener?

Jep netop.

Nelson skrev:
Men så er det jeg tænker, om det giver mere, hvis man f.eks. bare vegger dem 80 cm og har de færre antal høst's pr. år, men det derved faktisk giver mere udbytte i sidste ende, frem for hvis man havde sat dem i blomst allerede ved 40 cm f.eks.? Hvis du forstår? Højde er heller ikke noget problem, har omkring 3 meter fra loft til gulv - Men der kommer vel et punkt i højden, hvor lampen ikke kan belyse de nederste buds/blade ordentligt?
Findes der en minimum antal footcandles, som man bør holde sig under? :-)

Det er lidt det jeg foreslår. Ja, det er der, ifølge dette skema så er det bedst belysning mellem 20 og 80 cm fra pæren:
Billede

Når det er sagt er det noget der er ret individuelt, hvor små buds man vil have/ryge. Men omkring 2000 footcandles er hvad der som regel ses som minimum i blomstring. Men det er så igen afhængig af afstanden fra pæren til lampen, da antal lumens falder voldsomt med afstanden.

Nelson skrev:
Jeg havde tænkt mig at købe 11 liters potter, men det var en af de ting jeg ville vente med at købe, eftersom jeg er lidt i tvivl om, om de ville være for små, i forhold til hvor meget mindre plads de tager i forhold til en større potte? (Og derved færre planter).

Og tusind tak for dit gode svar BissMann :-)

Du kan jo altid starte med mindre potter og plante om som planten bliver større (foretrækkes dog at gøre i veggetationsperioden). Fordelen ved mindre potter i starten er også at man formindsker chancen for at potterne kan blive 'water locked' altså at der er steder rødderne ikke kan komme til på grund af for meget vand og for lidt ilt. Dette forudsages af at rodnettet ikke har fordelt sig rundt i potten og derfor ikke suger vandet op, så det kan ophobes.

Junior medlem

Citat:
Du kan jo altid starte med mindre potter og plante om som planten bliver større (foretrækkes dog at gøre i veggetationsperioden). Fordelen ved mindre potter i starten er også at man formindsker chancen for at potterne kan blive 'water locked' altså at der er steder rødderne ikke kan komme til på grund af for meget vand og for lidt ilt. Dette forudsages af at rodnettet ikke har fordelt sig rundt i potten og derfor ikke suger vandet op, så det kan ophobes.

Det havde jeg også tænkt mig. Havde tænkt at gå fra 1,55 L, til 3,6 L og til sidst over i 11 liters potter.. Men kom til at tænkte på om der var for stort spring, fra 3,6 liters potte, til 11 liters? Og om det gøre nogle forskel, hvis jeg f.eks. gik op i endnu større potter, end 11 liters, nu hvor jeg vil vegge dem til de er omkring 70 cm høje?

Junior medlem

Nelson skrev:
Citat:

Det havde jeg også tænkt mig. Havde tænkt at gå fra 1,55 L, til 3,6 L og til sidst over i 11 liters potter.. Men kom til at tænkte på om der var for stort spring, fra 3,6 liters potte, til 11 liters? Og om det gøre nogen forskel, hvis jeg f.eks. gik op i endnu større potter, end 11 liters, nu hvor jeg vil vegge dem til de er omkring 70 cm høje?

Moderator
Brugeravatar

Når først rodnettet er godt etableret og strækker sig over hele potten før omplanting, kan den næsten ompottes i så stor en potte som man har lyst til, rodnettet udvides relativt hurtigt derfra. Faren er mere at spirre frø i alt for store potter. Du kan sagtens, hvis du ellers har plads til det, have 20 liters potter. Man kan også have 1½ meters planter i en 11 liter potte, men så er potten også fyldt godt ud med rødder. Et sted imellem 11 og 20 liter ville jeg finde fornuftigt.

Junior medlem

Okay! Tusind tak for dine hurtige samt utrolige 'professionelle' svar :-)

Så indtil videre er min plan følgende:
Bygge teltet 1,2*1,2 meter med omkring 2,5 meters højde.
Have 10 planter, og smide dem i blomst når de er omkring 70 cm høje.
Og man siger jo at en plante vokser 50-100% mere, når man sætter den i blomst. Derfor vil jeg kunne regne med at når de høstes, ligger de et sted mellem 1,05 m, og 1.40 m. Dertil kommer højden på potterne (ca. 32 cm, ved 18 liters potte), og det vil derfor give en nogenlunde samlede højde på mellem 1,37 m og 1,72 m, hvilken stadig vil give massere af plads til pæren hvis teltet er omkring de 2,5 meter.
Jeg synes umiddelbart det lyder af meget, at have 10 planter på 1,2*1,2 meter?

Og så kommer spørgsmålet, som ingen alligevel ikke kan give et præcist svar på.
Hvor meget vil ca. kunne give ud af sådan en omgang? 50 gram pr. plante? Eller kan jeg godt få mere ud af dem, hvis jeg nu kører det fejlfrit? (Der sker selvfølgelig altid fejl, men, hvis det kommer til at køre fejlfrit!) Jeg har også købt diverse målere og udstyr, så jeg kan måle alt det der nu skal måles. F.eks. en fancy stav der kan måle i potterne, om de trænger til gødning.

Moderator
Brugeravatar

Det var så lidt. :)

Tjah, det virker måske af meget, men de har jo omkring 40*40 cm at bredde sig på per plante. Desuden, er der for mange kan de svageste sorteres fra. Hvis du bruger almindelige frø, får også nogle hanplanter, jeg tror faktisk jeg vil anbefale dig at starte nogle flere op end 10, for så at kunne sortere hanplanter og evt. de dårligst voksende planter fra.

Tjah, en 30-60 gram skal du nok kunne hente hjem per plante, hvis du blomstre 10, måske også mere endda.

Junior medlem

Lyder godt. Jeg har købt feminiseret frø, så der burde være minimalt antal hanner, hvis ikke ingen.

Hvor lang tid kan jeg ca. regne med der går, før de er omkring de 70 cm? 2 måneder eller deromkring?

Moderator
Brugeravatar

Helt sikkert, :) Du får nok ikke nogle hanner (medmindre der er røget hanpollen i femi rummet), men husk at kikke til planterne for hermaer, planter med både hun og hankøn støvfangere og pollen kugler. Det kan forekomme oftere i nogle feminized frø, og det er træls at avle naturlige hermafrø. :)

Ja, det er nok et meget godt bud, alt efter hvilken sort det er, og hvor godt du passer dem. :)

Junior medlem

Jeg kom til at se dette på et andet gro forum, og synes det virker til at være en god idé.
Billede
Men er det også så god en idé? Ville det i mit tilfælde bare gøre mængden af min høst mere begrænset?
Jeg havde selvfølgelig tænkt mig at vende planterne ca. hver dag, så de ikke ville komme til at gro skævt.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Jeg fandt et svar på et andet forum, ang. at hænge pæren vertikalt.
Citat:
Citat:
Quote:
Originally Posted by Skruddles View Post
well maybe i will do panda paper and just insulate it......good idea.

im interested in this vertical idea. you think i can really pull bigger yields like that??

the budget is probably going to be around 10-30k.....i have a bunch of equipment which will already be going into it though.

absolutely...check the vert section here..there are people getting 1.3 grams per watt in vert set ups with low yielding strains..IMHO vert is the way to go if You wanna up your yields..I would go with a V-scrog personally.. Best part of vert is no hoods which are about 1/3 of the cost in lights easy... However you will need substantial hvac with a large vert set up..think 10 ton ac +

Senest rettet af Rellek 30 dec 2010 06:48, rettet i alt 1 gang.

Junior medlem

Nu sidder jeg og følger med i denne tråd, og nu sidder jeg og bliver bekymret.. Altså får man ik mere end 40-70 g pr plante eller hva?
Jeg ville jo gerne have ca. 500 gram ud af en 5-6 planter white widow? Kan man få det ud af 400w hps, med cooltube og kulfilter?
Så vidt man kan læse i CF guiden, så får man storre udbytte af at toppe planterne når de har en 3-5 bladsæt, ville det være fordelagtigt at gøre med white widow?

Dedikeret medlem
Brugeravatar

^ Du skrev i din tråd at du gerne ville kunne have 500 gram til Roskilde festival :-)
Du kan jo nå mere end en høst på den tid. Men du skal slet ikke regne med at få 500 gram på én høst, med en 400 watt hps og 6 planter.

Junior medlem

Rellek skrev:
^ Du skrev i din tråd at du gerne ville kunne have 500 gram til Roskilde festival :-)
Du kan jo nå mere end en høst på den tid. Men du skal slet ikke regne med at få 500 gram på én høst, med en 400 watt hps og 6 planter.

Altså jeg regner med at gå igang med at fyre noget lys over mine stiklinger til februar, så jeg regner ikke med at kunne høste 2 gange, og ang min plan er den nu lidt anderledes.. Jeg har besluttet mig for at opgradere til 600w hps med 150mm cooltube til et 120x120x200 telt med kulfilter og kanalventilator, og så have en venlitator indenfor til cirkulation, og ellers køre uden indsugning i bunden, (burde selv kunne strømme luft ind).
Har så planlagt at plante 10-12 sensi stars, kender en som har sensi stars som yielder massivt fortæller han, og han kan godt levere stiklinger til mig, han skal bare lige ha fundet den bedste moder. Af potter har jeg self tænkt mig at ende med så mange liter som pladsen tillader, gerne 15-18 L, kommer an på hvor mange planter jeg får self.. Håber ikke jeg får problemer med varmen, ellers må jeg køre et flextube hen fra vinduet og ind i bunden af teltet :)
Hvordan lyder min plan?

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Lyder helt fint :-)
Men den opsætning ville jeg mene at du godt kunne høste 500 g, og måske også endda mere, hvis du har lidt grønne fingre..

Junior medlem

Rellek skrev:
Lyder helt fint :-)
Men den opsætning ville jeg mene at du godt kunne høste 500 g, og måske også endda mere, hvis du har lidt grønne fingre..

Yes! :) Håber sku på det, men det er sku lidt svært at finde kompromis mellem at ha flere små, eller færre store planter.. Men den eneste måde er jo ved at prøve og se.. Hvad med beskæring? Har læst i CF guiden at når planten har 3-5 sæt blade så kan den toppes og det skulle give en del mere udbytte? Kan det anbefales?

Dedikeret medlem
Brugeravatar

dobbelt post..

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 20 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]