Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 27 jul 2025 13:03

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 14 indlæg ] 
Forfatter besked
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Highway 420
Jeg vil lige understrege at jeg har holdt mig så objektivt til denne sag som muligt - hvis folk har indevendinger, kan de skriver, og jeg vil få fejlen rettet! :)

I bl.a. Cola Light, Cola Zero, Pepsi Max, Postejer etc. der et hav af sødestoffer, aromaer som i større mængder kan skade vores helbred - mener nogle!
- ? Hvorfor
- ! Jeg har valgt at sætte mig ind i dette, da mange mener at dét generelt at drikke Cola Zero og Pepsi Max skader dit helbred, men øges kraftigt ved indtag af cannabis.

- ! Jeg har læst en række artikler som kun omfatter emnet sødemiddel, aromaer, heraf bl.a. aspartam, phenylalanin og methanol.
- ? Mit spørgsmål til jer er - efter at i har læst dette - om i tror at et hverdagsbrug af aspartam og samtidig indtagning af cannabis kan have en sammenhæng med depressioner, psykoser og hvad der ellers er af negativ virkning ved cannabis?

Aspartam: Det er et stof, som mange producenter efterhånden putter i maden. Hvis du skulle undgå sødemidler som aspartam, skulle du slet ikke spise noget. Men man kan i et vist omfang undgå det. Light-producenter elsker at proppe en masse aspartam i produkter, fordi at stoffet er så meget sødere end sukker, at du ikke behøver at putte særligt meget i. Desværre mener mange at dette er farligt for kroppen. Aspartam spaltes i tarmene til stoffer som bl.a. phenylalanin og methanol, også kendt som træsprit, og et stof der kan give mental retardering. I små mængder: depression! En person udtaler sig i kommentarlinjen i det øverste link:

"HOLD JER LANGT VÆK FRA ASPARTAM! Det ER farligt! Jeg har mærket det på min egen krop. Jeg har i nogle år døjet med adskillige mærkelige symptomer på min krop, som min læge ikke kunne forklare. Inden for det sidste halve års tid udviklede jeg en depression, som hver dag blev værre og værre. Jeg har de sidste par år drukket cola light og cola zero på et dagligt plan. Jeg fik ved en tilfældighed en mail om hvor farligt det var, og eftersom jeg længe havde haft det skidt, besluttede jeg for en måned siden at stoppe helt med at indtage produkter der indeholder aspartam. JEG ER DYBT CHOKERET! Min depression forsvandt som dug for solen! "

Jeg gentager: kan et overvældigt forbrug af pepsi max, leverdreng og cultura light, samtidig med en spliff i weekenden have større risiko for at være depressionsudledende end hvis man holdte sig fra det mest muligt?

Hilsen
En fattig student - Ganjabus

Kildeliste:
http://mikebarnkob.dk/2007/t%C3%B8r-du- ... cola-zero/
http://www.efsa.europa.eu/en/science/af ... /1471.html
http://www.pubmedcentral.nih.gov/articl ... d=16507461
http://www.netdoktor.dk/interactive/dis ... 49&t=19121
http://besthealth.com.au/aspartame-nutr ... ur-health/
http://www.alun.dk/sund-kost/aspartam-d ... -dig.html#

Billede

Admin
Brugeravatar

Store mængder aspartam kan godt være usundt ja, men hvor kommer cannabis ind i billedet?

-Jimmy Carter

bannet
Brugeravatar

Hmm... Jeg har en meget nær ven, som lider af sukkesyge, og har gjort det i 5 år. Han drikker Pepsi Max, Coca Cola Zero/Light, og drikker/spiser generalt Light produkter. Han har røget Cannabis siden starten(og noget tid før) han fik sukkersyge, og han har aldrig oplevet symptomer som disse, ALDRIG!

Sådan som det er stillet op, kan man nemt komme til at tro/overbevise sig selv om, at det er sandt.
Jeg tror dog ikke på det, da jeg også selv helst drikker Light sodavand, og jeg heller aldrig oplevet symptomer som disse.
Det kan være sandt, at nogle oplever disse symptomer, men noget siger mig, at de har gået rundt med en mindre depression eller ligende, som først har udbredt sig efter indtagelsen af Cannabis(tankespil, forstyrrelser i sindet mm.), dog ikke noget vedrørende Light produkter, da jeg tror at det bare er en ganske almindelig skrøne.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Det er nemt at få mistanke til at et stof som aspertam kan være farligt, fordi det er så kunstigt, kemisk og extremt sødt.

Derfor er det den fødevare. der er blevet udsat for allermest testning, uden at der er fundet grund til at fjerne det fra markedet.
Så jeg vælger ikke at tror det er farligt at bruge, og jeg indtager det dagligt, både i min kaffe/the og i cola zero.

At sige at Cannabis skulle , på en eller anden måde, gøre aspartam farligere, er der vist intet belæg for.

Medlem
Brugeravatar

Imp skrev:
hvor kommer cannabis ind i billedet?

Det er kun en teori, eller nok nærmere et spørgsmål.. Hvis en persons psyke ændres efter fleres års indtagelse af Cola Zero ang mas, ville det ikke forværre det, og udlede til evt. psykoser eller depression hvis selv samme person indtager cannabis?
Som jeg beskrev i første QA, har jeg hørt fra en del at det er så farligt så farligt at ryge hvis man er en flittig aspartam forbruger.

WeedHead skrev:
Hmm... Jeg har en meget nær ven, som lider af sukkesyge, og har gjort det i 5 år. Han drikker Pepsi Max, Coca Cola Zero/Light, og drikker/spiser generalt Light produkter. Han har røget Cannabis siden starten(og noget tid før) han fik sukkersyge, og han har aldrig oplevet symptomer som disse, ALDRIG!

- Det er også fair nok. Jeg tror også på at kroppen reagerer forskelligt i forhold til andres, heraf hvordan tarmene modtager spaltningen af aspartam. Det kan også meget let være en skrøne, men skulle jeg have en mening til det, ville det nok være, at hvis man kan fremstille "falsk sukker", og endda noget så koncentreret af slagsen, er det værd som forbruger at stille spørgsmål til. Fødevarestyrelsen lader aspartam flyve forbi ørene på dem - uanset hvor blikket falder i et supermarked kan du finde varer med aspartam.

Admin
Brugeravatar

ganjabus skrev:
Imp skrev:
hvor kommer cannabis ind i billedet?

Det er kun en teori, eller nok nærmere et spørgsmål.. Hvis en persons psyke ændres efter fleres års indtagelse af Cola Zero ang mas, ville det ikke forværre det, og udlede til evt. psykoser eller depression hvis selv samme person indtager cannabis?

Hvis personen er psykisk syg, kan det forværres af cannabis ja. Men det er der vist ingen, der betvivler?
Har ikke hørt om nogen studier, der påviser psykisk sygdom som følge af aspartam indtag. Men det er jo klart, at alting er usundt i for store mængder.

Citat:
Som jeg beskrev i første QA, har jeg hørt fra en del at det er så farligt så farligt at ryge hvis man er en flittig aspartam forbruger.

Jeg har også hørt fra mange, at Gud skabte Jorden, at man dør af at ryge en joint og at LSD ophobes i rygradden. Det gør ikke udsagnene mere sande. Hvis du ikke lige har bemærket det, er narkomiljøet nok det sted, der er mest befængt af myter :)
Dermed ikke sagt, at der ikke er hold i det. Har bare aldrig set noget bevis for det.

-Jimmy Carter

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Away...
Jeg mindes at have læst en artikel for år tilbage, hvor de berettede om withdrawal-symptomer efter heftig cola-light indtag, med bla. synsforstyrrelser og vrangforestillinger. Uden artiklen er dette dog kun endnu et postulat, I know. Mht det daglige indtag af aspartam, så er jeg mest bekymret for den kræftfremkaldende effekt af methanol. I kroppen oxideres det til formaldehyd, og det er pænt fucking nasty for kroppen at skulle håndtere det. Også i små mængder.

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Geografisk sted: up yours
der er mere methanol i alm juice end den mængde som er resultat af spaltningen fra indholdet af aspartam i cola...

Moderator
Brugeravatar

Hvor meget methanol er der i juice?

Medlem
Brugeravatar

mht methanolen tror jeg ikke man skal være nervøs (dette er en diskution, så alle meninger er self. tilladt). Det skulle være i så små mængder, at det ikke er til skade - om så du drikker 100 på en dag.

Moderator
Brugeravatar

Well, daglige doseringer af methanol, der så omdannes til formaldehyd, er hvertfald ikke ønskværdigt. Og så vidt jeg kan se, kommer der en ækvivalent MeOH for hvert spaltet aspartam-molekyle. Og det kan godt blive til en anseelig del, hvis man dagligt bruger masser af light-produkter.

Medlem
Brugeravatar

jeg tror på dig ;-)

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Danmark
Der står en masse om det her:
http://en.wikipedia.org/wiki/Aspartame_controversy

Kort sagt, det er en myte udbredt af veganere og lignende tosser. Aspartam er 100% sikkert. Hvis i er bange for methanol så skal i også stoppe med at drikke juice, øl, vin osv. De to andre metabolitter er naturlige aminosyrer.

Medlem
Brugeravatar

Okay - end of discussion! ;)

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 14 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]