Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 20 jul 2025 19:33

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 38 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: BONBONLAND
Hey alle syrehoveder.

Noget jeg har gået og tænkt lidt på...Hvordan har ens hjerne det med massivt misbrug af f.eks. ecstacy ?

Her mener jeg et misbrug der omfatter coke/amf/mephe/rohypnol - generelt smertestillende osv og en helvedes masse kiks... Læg dertil hash.

Nå, men kan ens hjerne have taget skade permanent, ja self, men nok et spørgsmål mere til selve de kloge, om ens hjerne regenererer sig selv, eller om man virkelig kan have funktions fejl.

Alle svar er velkommen.

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Langt inde i mig selv
Ham gutten her tog 40.000 ecstasy piller over 9 år. Hans hjerne er OK skadet.

http://www.guardian.co.uk/society/2006/ ... hol.drugs1

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Urethra, anywhere/anybody.
Kan også huske sagen fra England, med ham den 16-årige der spiste kiks sammen med hans far.

Efter at drengen havde været i en CT- eller MR-skanning fik han at vide af ham der havde testet ham, at hans hjerne var i dårligere stand end
hans. Altså at ham den aldrende mand der havde testet ham, havde en hjerne der var i bedre stand end drengens.
På skannings-billederne kunne man se sådan nogen mørke pletter rundt omkring på drengens hjerne.

Han fik at vide at hvis han stoppede med MDMA'en med det samme, så ville hans hjerne muligvis regenerere det meste af sig selv igen, på grund af hans unge alder. Men det var kun et muligvis, og ikke en sikkerhed.

Så vidt jeg husker var det kun MDMA i ecstasytabletter, og hash han misbrugte.

Kunne dog mærke mit blod koge, da faderen gav drengens ca. 13 årige lillebror en kiks, fordi han ville være brændt med storebror og farmand, og hvor den 16 årige måtte opdrage på far, og sige at lillebror var for ung.

Alt for smadret, og spændende dokumentar.

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: The Wind Waker
Citat:
Kan også huske sagen fra England, med ham den 16-årige der spiste kiks sammen med hans far.

Efter at drengen havde været i en CT- eller MR-skanning fik han at vide af ham der havde testet ham, at hans hjerne var i dårligere stand end
hans. Altså at ham den aldrende mand der havde testet ham, havde en hjerne der var i bedre stand end drengens.
På skannings-billederne kunne man se sådan nogen mørke pletter rundt omkring på drengens hjerne.

Han fik at vide at hvis han stoppede med MDMA'en med det samme, så ville hans hjerne muligvis regenerere det meste af sig selv igen, på grund af hans unge alder. Men det var kun et muligvis, og ikke en sikkerhed.

Så vidt jeg husker var det kun MDMA i ecstasytabletter, og hash han misbrugte.

Kunne dog mærke mit blod koge, da faderen gav drengens ca. 13 årige lillebror en kiks, fordi han ville være brændt med storebror og farmand, og hvor den 16 årige måtte opdrage på far, og sige at lillebror var for ung.

Alt for smadret, og spændende dokumentar.

Jeg er nu ret sikker på det var mht. til hans massive forbrug af hash og ikke MDMA/Ecstasy.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Link skrev:
Jeg er nu ret sikker på det var mht. til hans massive forbrug af hash og ikke MDMA/Ecstasy.

At hvad? At hjernen ville regenerere sig selv?

Så vidt jeg husker var hans forbrug af hash ikke så overdrevet endda, og slet ikke så overdrevet at man kunne snakke om at hjelmen skulle regenerere sig selv.

Men det er efterhånden et par år siden at jeg så den, så måske husker jeg forkert.

Medlem
Brugeravatar

Citat:
At hvad? At hjernen ville regenerere sig selv?

Så vidt jeg husker var hans forbrug af hash ikke så overdrevet endda, og slet ikke så overdrevet at man kunne snakke om at hjelmen skulle regenerere sig selv.

Men det er efterhånden et par år siden at jeg så den, så måske husker jeg forkert.

Ja, det mener jeg, men det kan være jeg tager fejl - har dokumentaren liggende på min computer, så kigger den lige igennem imorgen og vender tilbage.

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: CTU
Nu er hjernen nok den absolut dårligste del af os til at regenerere skader. Neuroner(de "aktive" hjerneceller) kan normalt ikke regenereres. Altså en død/beskadiget celle bliver ikke erstattet.

Hvis vi snakker signalstoffer, som f.eks. serotonin, kan hjernen som oftes bringe dem op på et normalt niveau, efter f.eks. en tur på MDMA. De celler som går tabt under en MDMA rus (og i værre grad PMA o.l. kiksefyld), ser du dog aldrig igen.

Men kort svar til dit spørgsmål:
Ja, din hjerne har taget permanent skade. Om det er noget du eller andre kommer til at mærke er ikke til at sige ud fra dit indlæg.

Medlem
Brugeravatar

Jack Bauer skrev:
Nu er hjernen nok den absolut dårligste del af os til at regenerere skader. Neuroner(de "aktive" hjerneceller) kan normalt ikke regenereres. Altså en død/beskadiget celle bliver ikke erstattet.

Hvis vi snakker signalstoffer, som f.eks. serotonin, kan hjernen som oftes bringe dem op på et normalt niveau, efter f.eks. en tur på MDMA. De celler som går tabt under en MDMA rus (og i værre grad PMA o.l. kiksefyld), ser du dog aldrig igen.

Men kort svar til dit spørgsmål:
Ja, din hjerne har taget permanent skade. Om det er noget du eller andre kommer til at mærke er ikke til at sige ud fra dit indlæg.

Det lyder rigtig fornuftigt det du skriver. Mindre fornuftigt har mit forbrug været.

Min hukommelse er mere eller mindre væk. Kan ik huske 1 uge tilbage f.eks. Småting kan jeg heller ikke huske, og meget lidt fra min barndom. Desuden er jeg blevet en meget dyster person.

Gik meget i byen førhen, men kan absolut ikke store menneskemængder. Får myrekryb bar og skulle ned og handle.

Jeg stussede lidt over det hidtil mest kendte eksemplar i det øverste link, 2000 kiks skulle ha været det højest lægerne kendte til et menneske havde spist, indtil Mr.Kiks slog den med 40 k.

Jeg har nok ligget på 1000 stk, måske lidt mere, sku ik til og sige.... Udover det, så ville folk nok dreje hovedet en ekstra gang hvis jeg skrev hvor meget mephe jeg har taget. Nogen gange 3 dage non stop.. Gider ikke engang tænke på det, for alt har givet bagslag nu.

Du lyder til og vide hvad du snakker om Jack, men vel svært og tyde noget ud fra mit svar ?

Medlem
Brugeravatar

Jeg tvivler på du er blevet hjerneskadet.
Du nævner, at du ikke bryder dig om store menneskemængder og, at din hukommelse er forsvundet.
Hvordan sover du om natten? Hvordan reagerer du på store menneskemængder?

Jeg synes det lyder som om du har angst, måske endda depressiv. Måske du skulle prøve at få en henvisning til en psykiater.

Medlem
Brugeravatar

...

Senest rettet af Drugger 21 feb 2011 17:59, rettet i alt 1 gang.

Medlem
Brugeravatar

Okay, men tror ikke du behøver gå og være bange for, at du har fået en hjerneskade. :)

Det lyder ellers som noget af en omgang du har været igennem.
Held og lykke herfra i hvert fald.

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: CTU
Der er meget sjov der koster et par hjerneceller. Det er vidst de færreste der ikke selvforskyldt har slagtet lidt af de dyrebare grå:/
Men du behøver ikke at være nervøs.

Kører du stadig så hårdt på?
Angsten og den manglende hukommelsen kan godt hænge lidt ved efter hashen, men ingen grund til at tro at det ikke går væk efter lidt tid. Ved fra mig selv at hashen tager hårdt på min hukommelse, og historier om angst når der ikke lige ryges synes jeg der er mange af.

"De dage jeg drømmer, når jeg ik lige har røget hash, og det er sjældent (hash beroliger mig) de handler, eller sidste gang var det folks hoveder på et spyd. Hovederne var skåret af, og hele ansigts huden var trukket af. Tilbage var de røde hoveder på et jernspyd af en art."

Selv om du bruger hashen til at berolige dig med, kan det godt være en del af problemet.
Hvordan har dit hash forbrug set ud?

Medlem
Brugeravatar

Jack Bauer skrev:
Der er meget sjov der koster et par hjerneceller. Det er vidst de færreste der ikke selvforskyldt har slagtet lidt af de dyrebare grå:/

Angsten og den manglende hukommelsen kan godt hænge lidt ved efter hashen, men ingen grund til at tro at det ikke går væk efter lidt tid.

"De dage jeg drømmer, når jeg ik lige har røget hash, og det er sjældent (hash beroliger mig) de handler, eller sidste gang var det folks hoveder på et spyd. Hovederne var skåret af, og hele ansigts huden var trukket af. Tilbage var de røde hoveder på et jernspyd af en art."

Selv om du bruger hashen til at berolige dig med, kan det godt være en del af problemet.

Nej, kører ikke på mere. Nok 1 måned siden sidst.

Tror nu heller ikke jeg er hjerneskadet haha, men noget er der sku rykket i min lille knold. Vi snakker stoffer fra jeg har været omkring 16 til nu, 29. Dog har der været en god pause fra kiks, de er jo intet værd nu i forhold til hvad de var i 2000. Men stadig er der røget nogle indenbords. Ku sagtens smide 20-30 ned på en aften dengang, men så blev man sku også mystisk.

Jamen har altid røget hash, mere eller mindre. Nogen gange med pause, andre måneder ligget på 5-10 g om dagen. Nu ryger jeg vel nok 2 joints om dagen, andre dage slet ikke hvis jeg ik har. Mest efter kl 21, for og falde til ro og ku sove bedre.

Men jeg ser slet ikke hash som problemet her. Det hjælper mig.

Og tak til dig også Link. :-)

Edit; min hukommelse har været fuckt siden alle de kiks, og er stadig.

Medlem
Brugeravatar

Det er sq ret svært at finde info om ecstasy, for forskellige undersøgelser siger noget forskelligt.
For nogle år siden brugte jeg en hel del tid på at læse om det, men fandt aldrig noget ordentligt konkluderende.
Jeg har læst, at man har testet det på aber, slået dem ihjel og set "huller" i hjernen - eller pletter uden samme aktivitet. Men det beviser jo ikke, at det ikke går over igen. Så har jeg også læst, at man har testet det på rotter over længere tid, husker desværre ikke resultatet ordentligt, men det var ihvertfald ikke godt. Der var modargumentet, at rotters hjerne ikke nødvendigvis reagere på samme måder som menneskers. Jeg var også engang til foredrag ved Line et-eller-andet (har også læst om hende herinde), hvor hun sagde, at alt det serotonin, der bliver udløst når du er på ecstasy aldrig nogensinde kommer igen. Det er ihvertfald heller ikke helt rigtigt, for kroppen kan jo godt danne det igen - men ikke helt samme hastighed som ecstasy "bruger det".
Fra da jeg var 15-17 tror jeg, der tog jeg en hel del knaller. Og jeg fik også problemer med hukommelse og humør... faktisk meget mere for når jeg tænker tilbage, var jeg sq en helt anden person. Alt det lort jeg har budt mine forældre... Det kan på ingen måde sammenlignes med dit forbrug, men jeg kan da sige, at det er ikke noget jeg mærker idag.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: ved havnen
Drugger skrev:
Jack Bauer skrev:

Angsten og den manglende hukommelsen kan godt hænge lidt ved efter hashen, men ingen grund til at tro at det ikke går væk efter lidt tid.

Nej, kører ikke på mere. Nok 1 måned siden sidst.

Tror nu heller ikke jeg er hjerneskadet haha, men noget er der sku rykket i min lille knold. Vi snakker stoffer fra jeg har været omkring 16 til nu, 29. Dog har der været en god pause fra kiks, de er jo intet værd nu i forhold til hvad de var i 2000. Men stadig er der røget nogle indenbords. Ku sagtens smide 20-30 ned på en aften dengang, men så blev man sku også mystisk.

Jamen har altid røget hash, mere eller mindre. Nogen gange med pause, andre måneder ligget på 5-10 g om dagen. Nu ryger jeg vel nok 2 joints om dagen, andre dage slet ikke hvis jeg ik har. Mest efter kl 21, for og falde til ro og ku sove bedre.

Men jeg ser slet ikke hash som problemet her. Det hjælper mig.

Og tak til dig også Link. :-)

Edit; min hukommelse har været fuckt siden alle de kiks, og er stadig.

Der tager du fuldstændig fejl, de Ting du lider af kan hash på ingen måde hjælpe mod, det forværre det derimod over længere tid. men det er en helt normalt at når man har det på den måde man så ryger hash og på en måde selvmedicinere sig selv, men i det lange løb vil det gøre alt det du har beskrevet du lider af meget meget værre,

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Away...
Dit store hashmisbrug har helt sikkert haft en negativ indflydelse på dine tankemønstre. 5-10g om dagen er RIGTIGT meget, og selvom du har skåret ned til to pinde om dagen, så er det stadig nok til, at du kan få de sociale problemer du nævner.

Hold en pause fra al narko (inkl alkohol) i en måneds tid, og se, om ikke det ændrer dit syn på verden...

Medlem
Brugeravatar

Hash virker beroligende på mig, som krydser, oxycontin, valler...

Blir jeg ked eller gal, ja så hjælper hash på mig i den grad. Det kan jeg slet ikke undvære.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Drugger skrev:

Blir jeg ked eller gal, ja så hjælper hash på mig i den grad. Det kan jeg slet ikke undvære.

Ja, det hjælper at pisse i bukserne for at holde varmen når man fryser, men husk at pissen derefter også fryser til is.

Medlem
Brugeravatar

Halose skrev:
Drugger skrev:

Ja, det hjælper at pisse i bukserne for at holde varmen når man fryser, men husk at pissen derefter også fryser til is.

Osse rigtigt.

Jeg føler bare ikke selv at hash er problemet her. Og det er ikke fordi jeg ikke vil erkende det, men det hjælper mig fra og holde mig fra de mere hårde stoffer, samt mit humør blir bedre når jeg har røget, mere rolig, mere afslappet. Tankerne farer ik bare rundt i mig når jeg har røget en pind.

Har f.eks. ik røget i 3 dage nu, men lysten til og slappe af er meget stor.

Men det er nok en flugt fra problemerne og ryge, bare og læne sig tilbage og sidde ved computeren og høre musik.

Jeg ved at, selvom jeg ikke ryger, så får jeg ikke min hukommelse tilbage, for at nævne et eksempel. Den er røget big time.

Tråden har taget en lidt anderledes drejning, det var mere min oprindelige første post det gik ud på. Men tak ellers til alle.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: !!!
Drugger skrev:

Jeg føler bare ikke selv at hash er problemet her. Og det er ikke fordi jeg ikke vil erkende det, men det hjælper mig fra og holde mig fra de mere hårde stoffer, samt mit humør blir bedre når jeg har røget, mere rolig, mere afslappet. Tankerne farer ik bare rundt i mig når jeg har røget en pind.

Du ryger hash for at lade være med at tage hårde stoffer???? :roll: Tankerne fare rundt i hoved på hashmisbrugere når de ikke har røget - Jeg kender ikke nogen som ryger reglmæssigt der ikke har det sådan.

Drugger skrev:

Jeg ved at, selvom jeg ikke ryger, så får jeg ikke min hukommelse tilbage, for at nævne et eksempel. Den er røget big time.

Har du prøvet med 2-3 måneders komplet narko-stop? De fleste jeg kender oplever først de positive effekter ved hashstop efter mere end en uge - og nogen meget længere. Hash bliver forfærdelig lang tid i kroppen... Det er sandt. Det er dog normalt kun et problem ved misbrug.

Ud over det, så prøv at stimuler din hverdag. Du lyder ikke som typen med kæreste/venner/studie/job/ansvar. Det gør kun det hele værrer, at du ikke har noget godt at stå op for.

Og jo de fleste stoffer, især stimulanserne, kan give hjerneskader ved uhensigtsmæssigt brug. Desværre er stimulans kulturen kendt for hjernedøde redoseringer hen over flere dage. Det kan ikke understreges nok hvor usundt det er at holde sig vågen flere dage på narko. Jeg kan bare ikke tage det seriøst at folk giver stofferne skylden for de mister hjerneceller når det helt klart er deres opførsel.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 38 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]