Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 27 jul 2025 16:25

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 27 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: København
Citat:
Unges druk og stofmisbrug hænger sammen
18. nov. 2010 11.19 Indland
Der er en "meget stærk sammenhæng" mellem danske unges omfattende drukkultur og brugen af illegale strofer, som hash, amfetamin, kokain og ecstasy.

Så hvis man vil mindske de unges brug af illegale stoffer, bør man tage udgangspunkt i den "fuldskabskultur", som præger de unges alkoholforbrug i Danmark.

Det konkluderer undersøgelsen "Unge og stoffer", som Rockwool Fonden præsenterer i dag. Ifølge Rockwool Fonden er der tale om den første undersøgelse i Danmark, som går i dybden med brugen af illegale stoffer blandt 17 til 19-årige unge.

I top med hash og hårde stoffer
Danske unge ligger i den europæiske top hvad angår eksperimenter med både hash og hårde stoffer. I 18-19-årsalderen har næsten hver anden prøvet at ryge hash, og de unge betragter hash og alkohol som omtrent lige farlige.

Undersøgelsen viser, at det er de, der drikker og fester mest, der oftest ryger hash. Og ryger man regelmæssigt hash, så er der også en større sandsynlighed for, at man eksperimenterer med andre stoffer, som kokain og amfetamin.

Ifølge de interview, som undersøgelsen bygger på, er de unge ofte fulde, når de eksperimenterer med stoffer.

Sammenhæng med cigaretter
Men det er ikke kun alkohol og stoffer, der hænger sammen. Cigaretrygning øger tilsyneladende også sandsynligheden for, at unge ender med at tage hårde stoffer.

Et kendetegn ved de 18-19-årige er nemlig, at en meget stor del af dem var regelmæssige cigaretrygere allerede i 15-16-årsalderen.

Druk og stofmisbrug hænger stærkt sammen med det at gå i byen, og undersøgelsen viser, at stofmisbruget i løbet de sidste 15-20 år har spredt sig fra technoklubber til almindelige natklubber og diskoteker.

http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/2010/11/18/110800.htm

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Strawberry Fields
Danske unge er dem der drikker mest, ryger mest og tager flest stoffer. Mon ikke det hænger sammen med, at danskerne er det lykkeligste folkefærd? ;)

Medlem
Brugeravatar

Word, noget i stil med "Don't worry, be happy"

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: København
Morten på 14 skrev:
Danske unge er dem der drikker mest, ryger mest og tager flest stoffer. Mon ikke det hænger sammen med, at danskerne er det lykkeligste folkefærd? ;)

Hø hø :lol:

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Hippieville Freakston Downtown. Earth
Morten på 14 skrev:

Eller et tegn på danmark er et lorte land og ungdommen flygter ind i en rus?

P.L.U.R

Medlem
Brugeravatar

Freakaling skrev:
Morten på 14 skrev:

P.L.U.R

Eller et tegn på vi har alt for meget overskud så vi har tid og overskud til at dope os selv? Hvis du var en lille kineser pige der skulle sy bukser 18 timer om dagen, ville du nok være lidt for træt til at gå ud og trippe efterfølgende når du skal møde igen om 6 timer? Utaknemlige skarn! :peace:

Freakaling skrev:
Morten på 14 skrev:

P.L.U.R

Danmark er det lykkeligste folkefærd :)
Jeg tror også på, at stofferne kommer, fordi vi har overskud til at bruge vores tid på andet end at arbejde!

Hvad er der da så lortet ved Danmark.. Jeg tror ikke du kunne få det bedre andre steder!

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Jeps det sikkert derfor små børn sniffer lim i afrika - de har så meget tid......
Nej jeg er ret sikker på det er fordi vores samfund er noget lort..
Synes jeg møder flere og flere som doper sig væk fra det hele.

P.L.U.R

Freakaling skrev:
Jeps det sikkert derfor små børn sniffer lim i afrika - de har så meget tid......
Nej jeg er ret sikker på det er fordi vores samfund er noget lort..
Synes jeg møder flere og flere som doper sig væk fra det hele.

P.L.U.R

Lolz... Jeg tror til gengæld små Afrikanske børn sniffer lim som afveksling fra deres ellers så dejlige hverdag...
Tbh synes jeg ikke rigtigt der er så meget galt med den måde Danmark fungerer på atm! Selvfølgelig er der altid noget, men det synes da at fungere fint... For mit vedkommende vel at mærke!

Admin
Brugeravatar

Der må jeg sgu holde med Freakaling. Danmarks undgom er fåkt op! Og vi har et perverst forhold til alkohol. Er helt enig i, at vores hjernedøde tilgang til stoffer har meget at gøre med vores hjernedøde tilgang til alkohol. Tror ikke vores alkohol/narko forbrug har noget som helst at gøre med, hvor lykkelige vi er.

-Jimmy Carter

Insane psychedelia user!

Danskere er skuda heller ikke de lykkeligste i verden. Jeg ved godt der er statistikker som siger det, men jeg tror ikke på det. Og folk som tror på det burde kigge op fra statistikkerne og smutte ud i den virkelige verden. Jeg er overbevist om at man ser flere ægte-glade mennesker i Indiens slumbebyggelser..

Jeg har egentlig ikke noget at sige til selve 'nyheden' ud over: Kommer det bag på nogen?

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Jylland
Fjas skrev:
Danskere er skuda heller ikke de lykkeligste i verden. Jeg ved godt der er statistikker som siger det, men jeg tror ikke på det. Og folk som tror på det burde kigge op fra statistikkerne og smutte ud i den virkelige verden. Jeg er overbevist om at man ser flere ægte-glade mennesker i Indiens slumbebyggelser..

Jeg har egentlig ikke noget at sige til selve 'nyheden' ud over: Kommer det bag på nogen?

Lykke er svært at måle. En sagde det kunne måles på hvor mange rigtige venner du har, hvor jeg er enig.
Jeg ved ikke om vi er verdens lykkeligst.
Jeg har læst en undersøgelse engang, hvor vi lå helt i top! Ift. de fleste steder i verden har vi også alle muligheder i lille DK for at være lykkelige, men Det er måden vi definerer lykke og succes i vores samfund der gør mange falder igennem.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Marlove - hvor kommer du fra i landet og hvilket miljø siden du siger vi har alle muligheder i lille dk for at være lykkelige?

Er du helt sikker på du har set realiteterne i øjnene for nylig?

Medlem
Brugeravatar

Freakaling skrev:
Marlove - hvor kommer du fra i landet og hvilket miljø siden du siger vi har alle muligheder i lille dk for at være lykkelige?
Er du helt sikker på du har set realiteterne i øjnene for nylig?

Jeg synes egentligt du skulle starte med at forklare hvorfor DK er sådan et lorteland. Tør dine øjne og æd en kiks og tag så vare på dit eget liv i stedet for at regne med der kommer en pædagog og socialrådgiver og samler dig op!!!

Det kunne være bedre i DK, men ift. resten er verden er vi møgforkælede og nogle klynkehoveder! Der er i verden flere 100 milioner der må sende deres børn sultne i seng hver dag. Hvad har vi at pive over! Vi bliver ulykkelige over ikke at have alle de ting vi tror vi burde have for at være lykkelige!
Jeg ved mange er ulykkelige i DK!! Jeg skrev vi havde alle muligheder for at være lykkelige, hvis vi tog bedre vare på hinanden, vores familie, venner og naboer...! Men er det samfundets skyld vi bliver dårligere og dårligere til dette og vi bliver mere og mere egoister?

Det største problem i DK er ensomhed og følsen af ikke at slå til! og det er sq et menneskligt problem og ikke et politisk! Derfor propper 300.000 danske sig med lykkepiller, drikker i ensomhed, æder benzodiasipiner, eller bruger div. andre ulovlige stoffer!

Hvad har du at brokke dig over? Bor du ikke i en tæt bolig? Spiser du dig ikke mæt hver dag? Har du ikke strøm, sanitet og varmt vand. Og en computer? Du er selv herre over din egen lykke. Gør noget ved det, hjælp andre og hjælp dig selv!

MarLove skrev:
Freakaling skrev:
Det kunne være bedre i DK, men ift. resten er verden er vi møgforkælede og nogle klynkehoveder! Der er i verden flere 100 milioner der må sende deres børn sultne i seng hver dag. Hvad har vi at pive over! Vi bliver ulykkelige over ikke at have alle de ting vi tror vi burde have for at være lykkelige!
Jeg ved mange er ulykkelige i DK!! Jeg skrev vi havde alle muligheder for at være lykkelige, hvis vi tog bedre vare på hinanden, vores familie, venner og naboer...! Men er det samfundets skyld vi bliver dårligere og dårligere til dette og vi bliver mere og mere egoister?

Jeg har den holdning, at lykke er uopnåeligt (hvor pessimistisk det så end må lyde) Forstået på følgende måde: Hvis en lille afrikanerdreng står sulten og tørstig i sin lille landsby, og han så får tøj og mad, så han ikke bliver nødt til at bekymre sig om at skulle finde mad og drikke hver dag, så kommer der lige pludseligt nogle nye ting han gerne vil have.
Det er Maslows Behovspyramide. Og, jeg tror ikke på, at man er lykkelig når man opnår transcendes (hvilket jeg alligevel anser for uopnåeligt), men istedet kommer der bare noget mere - hvad det end måtte være.

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: 2200
Morten på 14 skrev:

Information is Beautiful har allerede været ved at se på den korrelation :)
Billede

Epic..

Medlem
Brugeravatar

Flaxys112 skrev:
MarLove skrev:
Freakaling skrev:

Jeg har den holdning, at lykke er uopnåeligt (hvor pessimistisk det så end må lyde) Forstået på følgende måde: Hvis en lille afrikanerdreng står sulten og tørstig i sin lille landsby, og han så får tøj og mad, så han ikke bliver nødt til at bekymre sig om at skulle finde mad og drikke hver dag, så kommer der lige pludseligt nogle nye ting han gerne vil have.
Det er Maslows Behovspyramide. Og, jeg tror ikke på, at man er lykkelig når man opnår transcendes (hvilket jeg alligevel anser for uopnåeligt), men istedet kommer der bare noget mere - hvad det end måtte være.

Det er rigtigt. Og lykke vil altid blive efterfulgt af sorg på den ene eller anden måde, sundhed af sygdom osv :)! Målet må være at få så mange lykkelige øjeblikke som muligt og gøre noget selv for at opnå disse :)

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Schwiez
// Omkring Udsatte unge og voksne, har jeg splittet diskussionen fra og oprettet det som selvstændigt emne her : Udsatte Unge/voksne

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

sjovt jeg møder så mange unge mennesker i trancemiljøet der flygter fra samfundet osv .... men ok... kan da godt se det er lykke.... yeah... så lyver de alle sammen nok...

Skal vi lige sige jeg vil skide på en statistik der er udarbejdet på et universitet i rotterdam....
jeg tror mere på det jeg hører fra alle de mennesker jeg møder ude i det ganske danske land og det fandme ikke få mennesker jeg møder og størstedelen af dem virker sgu også glade - men den samme størstdel flygter også fra noget - man skal bare grave lidt i dem..... det let når de blæst.... men de sgu ikke blæst hvis de sidder og krydser af på et spørgeskema og nogle ting er så slemme at man ikke engang kan indrømme dem overfor sig selv...

Naaah giver ikke en skid for sådan noget der..... vil vædde med at ikke en eneste af dem jeg har mødt er blevet spurgt i den undersøgelse der..... det jo let nok at få et resultat i en undersøgelse, det bare udvælge de rigtige at spørge.

P.L.U.R

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 27 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]