Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 20 jul 2025 22:45

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 7 indlæg ] 
Forfatter besked
Medlem
Brugeravatar

Jeg har fundet spindemider mider på en af mine kaktusser, og de skal væk! :x Jeg har kigget lidt på rovmider men synes at det er lidt for dyt. Hvordan kan jeg ellers komme af med dem?

Ikke nok med det, så er der også lige kommet uldlus på nogle af dem, hvordan kommer jeg af med dem?

Medlem

enten så vasker du dem eller så finder du nogen mariehøns selvom det er nok lidt sent at gøre det

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Schwiez
Stil dem et lyst, koldt og tørt sted, temperaturen forhindrer skadedyrene i at forplante sig.
Hvis det er tale om Lophophora arter kan det være svært at bekæmpe uldlus da de gemmer sig i rodkraven.

Medlem
Brugeravatar

Weed-star skrev:
enten så vasker du dem eller så finder du nogen mariehøns selvom det er nok lidt sent at gøre det

Skal jeg bare tænde for det lunken vand og stille dem der under? Og det kan vel kun fjerne uldlusene, for spindemiderne er nede i jorden ved rødderne?

Kaktus Klausen skrev:
Stil dem et lyst, koldt og tørt sted, temperaturen forhindrer skadedyrene i at forplante sig.
Hvis det er tale om Lophophora arter kan det være svært at bekæmpe uldlus da de gemmer sig i rodkraven.

Hvor koldt skal der være? Det koldeste rum jeg har er ca. 18-22 grader. Ellers så har jeg køleskabet jeg kan stille dem ind i, med sådan et dot-it diodelys. Hvis det altså ikke er for koldt?
Forsvinder både uldlus og spindemider ved det?

Medlem
Brugeravatar

Er der nogle der har erfaring med Provado Plus Insektspray? Er det en god idé, hvis jeg har tænkt mig at indtage kaktussen?
http://www.bayergarden.dk/da/produkter/insektsmidler_til_planter/provado_insektspray.html

Edit: Nogen der har prøvet bestøvning af kaktusser med brun sæbe, sprit og vand blanding?

Junior medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Horsens
Jeg har haft held med at fjerne spindmider på mit hamp med hjælp fra hvidløgsvand.

Enten kan man købe fint hvidløgs pulver og bland et par teske fuld i en liter vand eller presse et par friske hvidløg ned i en liter vand. det virker fantastisk g så er det økologisk :-D og skader ikke planterne, har brugt det på en kaktus en gang og det virkede lige så godt som på hampen.

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Away...
Søg på "hjemmelavet insektsæbe" på google. Det er supernemt (brun sæbe, vand og sprit), billigt og virker næste øjeblikkeligt. Har jeg brugt på mine kaktusser...

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 7 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]