Han er fortaler for frivillige narkotests, men når han selv bliver spurgt ...Den svenske justitsminister, Beatrice Ask, vil gerne indføre en ny lov, der gør muligt for lærere at narkoteste deres elever.
Tvungne narkotests vel at mærke.
Hendes forgænger Thomas Bodström vil ikke gå helt så langt.
Han mener, at narkotests bør være frivillige, men begge er de enige om, at lærerne i de svenske skoler bør have nogle værktøjer, hvis de mistænker, at deres elever er ude på et skråplan.
Debatten ruller derudaf i de svenske medier, og det gav folkene på det svenske P3 en fiks idé.
De mødte simpelthen op i det svenske parlament, Rigsdagen, med en sygeplejerske, der var klar til at narkoteste begge politikere.
For lige at se, om de var klar til selv at sætte handling bag ordene.
Trøjen blev svedig og altingOg det var Beatrice Ask.
Hun ville da gerne tisse i en kop, men da turen kom til Thomas Bodström, var der andre boller på suppen.
Han svarede godt nok først, at han var klar til at lade sig teste og tog sin jakke af, men lige så snart sygeplejersken havde læst op, hvilke stoffer testen ville afsløre - hash, amfetamin, opiater og den slags - vendte Bodström på en tallerken.
»Nej, ved I hvad, jeg bakker ud. Jeg har ikke lyst til det lige nu. Jeg føler, at det vil være for personligt, og min trøje er helt svedig og alting«, sagde han pludselig.
Ville hellere have taget en blodprøveKlippet af den vægelsindede politiker ligger på P3's hjemmeside, og Bodström har senere forklaret til svensk P1 Morgen, at han først troede, det handlede om et plaster eller en blodprøve.
»Jeg følte bare, at jeg ganske enkelt ikke havde lyst til at stå og tisse foran en fremmed person - på samme måde, som jeg synes, at de unge også skal slippe for det«, sagde Bodström.
Til P3-reporteren sagde han dog, at de måske kunne gøre det på et senere tidspunkt.
Kilder: Expressen, Sveriges Radio og The LocalSE VIDEOEN Først siger han ja, men så siger han nej (Eksternt link til svensk P3)
. Dobbeltmoralen længe leve!