Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 20 jul 2025 23:04

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 29 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Urethra, anywhere/anybody.
Hej.

Jeg ved ikke om den her tråd skulle placeres her eller i Medaljens Bagside, men da jeg ikke ved om det er noget der er sket som følge af stofferne, vælger jeg at smide den her.
Jeg har prøvet at søge efter om der har været oprettet nogen tilsvarende tråde, men kunne ikke umiddelbart finde noget.

Sagen er den, at inden for de sidste par år er jeg begyndt at få nogen ekstreme hedeture.
De kommer når jeg sover, de kommer hvis jeg sidder sammen med mange mennesker i et forholdsvis lille rum, og de kan forekomme i nervøse situationer.
Jeg er 23 år den dag idag, men hvis jeg tænker tilbage, bare 2-3 år, så var der ikke det mindste.
Jeg har ikke social angst, og jeg har fået taget blodprøver for at se om jeg har forhøjet stofskifte, dette var heller ikke tilfældet.

Min læge ved ikke hvad det kan være, men jeg mistænker selv at det kan være psykisk. Jeg bliver bange for at få en hedetur hvor jeg er sammen med mennesker, og så sker det netop, og så avler angsten endnu højere kropstemperatur.
Det generer mig i den grad, da jeg ved at jeg havde det helt anderledes for bare et par år siden, og det er noget der er kommet mere og mere.
Det har begrænset mig så meget, at jeg var nødt til at afbryde min uddannelse.

Jeg har prøvet at spise nogen forskellige kosttilskud i form af vitaminer og andet, men det har ikke rigtigt hjulpet på problemet.
Jeg undrer mig meget over hvad det er kommet af, men tænker at stofferne kan have haft en indflydelse, navnligt amfetaminen som jeg var lidt for glad for, fra jeg var 16-17 år og indtil 21 års alderen ca.

Da min læge ikke kan hjælpe mig, kunne jeg godt tænke mig at vide om nogen herinde har det på samme måde.
Altså at det er noget der ikke har været der størstedelen af ens liv, men som er kommet senere, eventuelt inden for de sidste par år, og hvor det også generer jer så meget at det har haft konsekvenser for jeres dagligdag?

Håber på input.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: København
Det lyder bestemt som en eller anden form for angst, som du også selv siger. Netop denne form for svedture/hedeture ses ofte i sammenhæng med angst og generel psykisk ubehag.

Det bedste er nok at konsultere en psykolog om problemet. De kan give dig nogle kognitive redskaber, som du kan arbejde med, når du igen finder dig i en sitiuation, hvor du får ubehag.

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: The Wind Waker
Jeg vil nu også skyde på, at svedeturene, ubevidst, har katalyseret en form for social angst.
Jeg er selv igang med et kognetivt terapi forløb og kan stærkt anbefale det.
Held og lykke med det.

Link.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Det kan være at det har avlet en form for social angst. Det er ligesom en ond spiral at havne i.
Man bliver bange for at blive overophedet, derefter føles det som om at folk begynder at kigge mærkeligt på en, og så kommer det bare.
Hvis man er rigtigt heldig, så begynder man at svede på ryggen og i panden. Det er fucked up.

Især fordi at jeg var en livsglad person for et par år siden. Det er jeg til dels stadigvæk, men jeg undgår altid bussen konsekvent hvis det er midt på dagen hvor der er mange folk i den, da jeg ellers kan blive så nervøs for at få hedetur, at jeg hopper af efter en par stop.
Nogen folk har kaldt mig hypokonder, men det er vel dejligt nemt at sige når man ikke ved hvordan det er.

Det med kognitiv terapi vil jeg tage op til overvejelse. Undrer mig bare over hvad fanden det er kommet af.

Jeg elsker at møde nye mennesker, og f.eks. på Roskilde hvor man rendte rundt i 30º var der ikke det mindste. Det afhænger af situationerne.
Men som sagt har jeg langt fra altid haft det sådan, så havde håbet at nogen stod i samme situation, og hvad de evt. har gjort.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: København
Ja, det er helt sikkert angst.

Afsted med dig, og få gjort noget ved problemet inden det sætter sig for godt fast.

Det hele er i tankerne, og det bedste ved det hele er, at DU kan ændre det igen. :)

Medlem
Brugeravatar

Citat:
Man bliver bange for at blive overophedet, derefter føles det som om at folk begynder at kigge mærkeligt på en, og så kommer det bare.

Det lyder som angst.
Hvis du er villig til, at gøre et stykke arbejde for det, synes jeg du burde begynde noget kognetiv terapi.

Admin
Brugeravatar

Jeg har prøvet noget lignende. For mig er det kommet og gået i perioder. Har oftest haft noget at gøre med, hvordan jeg har det psykisk. I dårlige perioder kan jeg godt få det ubehageligt eller føle mig fremmedgjort i visse sociale situationer. I sådanne situationer kan jeg hurtigt få meget sved på panden. Lige pludselig kan det bare løbe af mig. Det har dog aldrig været så slemt, at det har forhindret mig i at gøre de ting, jeg havde lyst til at gøre. Det har kun været lettere irriterende for mig. Så jeg har ingen konkrete bud på, hvad du skal gøre ved det.

Men jeg kan helt sikkert godt følge dig. Det har været enormt underligt for mig. Har aldrig haft problemer med at tale ved større forsamlinger ved uddannelse, fester osv. Men så nogle gange kan jeg begynde at svede tran, blot ved at snakke med 1-2 personer, jeg har kendt længe :?

Nu vil jeg ikke sidde og vurdere, om det skyldes stofferne i dit tilfælde. Jeg kender dig jo ikke. Men jeg tror helt sikkert det kan gøre det værre, hvis du går og bøvler med noget. Det lyder også ret alvorligt, hvis du har måttet afbryde din uddannelse pga det. Jeg ville anbefale dig at snakke med en psykolog/terapeut om det. Få gravet lidt i årsagen, og se om det kan give dig indsigt til at få det bearbejdet.

-Jimmy Carter

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Tannhäuser Gate
Halose: Kommer det også når du er sammen med mennesker du kender rigtig godt? Nære venner, familie og den slags?

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tak for jeres input.

Nomad: Nej det kommer ikke når jeg er i et fortroligt selskab, men det er som om at der kommer sådan en usikkerhed, og så går det bare ned ad bakke derfra.

Men nu var jeg til noget komsammen på min gamle højskole her i April, hvor det er 5 år siden jeg gik, og der var der heller ikke noget problem overhovedet.
Selvom det er et selskab der startede for 5 år siden, og nogen af dem var det også 5 år siden jeg havde set sidst, så var det som om at man kun havde været væk fra hinanden i nogen dage. Og der fik jeg ikke et eneste ubehag.

Det kører sådan lidt op og ned, men det er ikke særligt rart at det begrænser en så meget, og at man er nødt til at sidde så tæt på enhver udgang som muligt, i enhver situation man befinder sig i..

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Tannhäuser Gate
Så vil jeg tilslutte mig koret der siger at det er en form for (begyndende?) social angst og det bør du tage hånd om med det samme, for det skal tages i opløbet.
God vind, bobler og andet godt herfra til det :)

Medlem
Brugeravatar

Jeg vil nu mene, at det er ret slem angst ud fra, hvad du fortæller. I det du vælger, at undgå bussen og sociale arrangementer har angsten allerede godt fat i dig. Og for hver gang du vælger ikke at se angsten i øjnene bliver den onde spiral bare dybere og sværere, at bryde.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tak Nomad.

Det har du ret i Link, jeg skal også ha' gjort noget ved det.

Det mærkelige er bare at når jeg har tømmermænd, så får jeg det aldrig, ligemeget hvilken situation jeg står i. Det er som om at mine tanker er et andet sted, og der tænker jeg aldrig på noget der kunne sende mig ud på en lang hedetur.

Så det må være en angst, som jeg er lidt for bevidst om måske.

Dedikeret medlem

Geografisk sted: NV
Sjovt, jeg har det på samme måde. Når jeg er med personer jeg ikke kender, begynder jeg også at svede helt vildt. Det er svært at stoppe igen når man først er begyndt, da man så føler at alle kigger på en. Men jeg plejer at have en kasket/hat samt en mørk trøje på, så plejer det at hjælpe. Da man så kan skjule det. Men det er vil noget socialt angst, selvom jeg nu også let bliver gennemsvedet, af alle mulige fysiske ting.

Vis du løser problemet så send endelig en PM.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Crazymikkel, er det et problem du har haft altid, eller er det noget der er kommet?

Hvis du har haft det altid, så kan det have noget at gøre med hyperhidrose, hvilket er ekstrem svedafsondring.

Det er ikke det jeg har, da mit kun har stået på et par år, men hvis du har haft det altid, så er der forskellige behandlingsmuligheder.
Men hvis du ligesom mig ikke har haft det i mere end et par år, så er det straks sværere at komme til livs. En form for angst som de andre i denne tråd siger, lyder som noget af det rigtige.

Skal nok sige til hvis jeg finder en løsning.
I mellemtiden kan jeg anbefale dig at få tjekket dit stofskifte hos lægen via en blodprøve, da forhøjet stofskifte også skulle kunne medføre hedeture.

Dedikeret medlem

Halose skrev:
Crazymikkel, er det et problem du har haft altid, eller er det noget der er kommet?

Hvis du har haft det altid, så kan det have noget at gøre med hyperhidrose, hvilket er ekstrem svedafsondring.

Det er ikke det jeg har, da mit kun har stået på et par år, men hvis du har haft det altid, så er der forskellige behandlingsmuligheder.
Men hvis du ligesom mig ikke har haft det i mere end et par år, så er det straks sværere at komme til livs. En form for angst som de andre i denne tråd siger, lyder som noget af det rigtige.

Skal nok sige til hvis jeg finder en løsning.
I mellemtiden kan jeg anbefale dig at få tjekket dit stofskifte hos lægen via en blodprøve, da forhøjet stofskifte også skulle kunne medføre hedeture.

Nej, det er noget som er kommet mere gradvist hen af årene, hvor det er blevet slemmere, især vis jeg er sammen med mange ukendte personer.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Kender det godt. Sådan var mit også, nu kommer det mere ved andre lejligheder.

Hvis du er fuld eller skudt af, kommer det så stadigvæk hos dig?

Dedikeret medlem

Halose skrev:

Nej, så er der overhovedet ikke noget at komme efter, men det må jo nok have noget med at det dæmper angsten, eller sådan noget? Er det der ved dig?

Medlem
Brugeravatar

Citat:
Nej, så er der overhovedet ikke noget at komme efter, men det må jo nok have noget med at det dæmper angsten, eller sådan noget? Er det der ved dig?

Det kan jeg i hvert fald nikke genkendende til. Jeg tror også det er sådan mange starter deres misbrug. Stimulanser og alkohol er bare en nem måde, at "gemme" angst og depression væk, for en tid.

Det er utrolig vigtigt, at få gjort noget ved det. Kom i gang drenge!

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Crazymikkel skrev:
Halose skrev:

Heller ikke. Det er tydeligvis en angst man får bedøvet.

Satans til pisværk.

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: På bunden af havet
har selv samme problem dog ikke i lige så stort omfang. det begyndte lidt inden jeg fik sommerferie. men tænkte ikke rigtig over det før jeg startede i skole igen. har dog kun det problem hvis jeg bliver spurgt om noget i klassen eller skal fortælle noget til flere personer af gangen og jeg ved at de kigger på mig. kan virkelig mærke varmen i kroppen og min pande bliver helt våd af sved.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 29 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]