Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 19 jul 2025 13:55

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 34 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Medlem

Hola amigos de Psychedelia...
Efter at have haft held og sjov med en growbox bestilt færdig fra nettet, har jeg besluttet at lave mit eget grow-projekt fra bunden af, og tænkte jeg ville dokumentere processen, således at andre måske kan få gavn af mine erfaringer :D

Men allerførst en collage af mit growbox-sjov:
Billede

Da jeg syntes at hobby-delen af svampedyrkning også er sjov og hyggelig har jeg gjort en del ud af, at lave noget godt udstyr! (lidt nørd er man vel altid 8) )

Først min Glovebox (eller på godt gammel dansk "Handskekasse"):
Billede

Jeg har forsøgt at lave mit udstyr hovedsageligt af ting jeg havde liggende, således at jeg kunne slippe med et minimum af penge :wink:
Glovebox'en her er lavet af en flyttekasse beklædt indvendig med gennemsigtig plast fra affaldsposer - sat fast med en klipsemaskine og pakketape.

Jeg har lavet forceret luftindtag vhja. en strømforsyning fra en computer og en ekstra blæser. Til ledningsførelsen har jeg fået hjælp fra denne side:
http://www.wikihow.com/Convert-a-Computer-ATX-Power-Supply-to-a-Lab-Power-Supply
Filtrene til luftindtagene (både ved strømforsyningen og den ekstra blæser) er Micropore tape (sportstape). Filtreret luftindtag skulle gøre at der bliver ekstra rent inde i Glovebox'en, da den rene, filtrerede luft der kommer ind, "puster" den "beskidte" luft ud (meget videnskabelig forklaring, I know :roll: ).

Inde i glovebox'en kan jeg lave alt det, der skal gøres i sterile omgivelser, uden alt for meget rengøring af lejlighed/mig selv. Inden brug vil jeg dessinficere den med alkohol indvendig/udvendig og lade blæseren køre et stykke tid...
Desuden kan glovebox'en, pga. luftindtaget, også bruges som tørrekammer :-)

Det næste jeg har lavet, er et Growing-chamber (grokammer):
Billede

Herinde skal mine svampe gro sig store, stærke og sunde... nam nam :D
Igen er kassen lavet af en flyttekasse (i mindre størrelse dog), og beklædt indvendig med gennemsigtige affaldssække.
Jeg har lavet nogle store lufthuller, som er beklædt med Micropore tape.
Til udluftning, samt en lille hjælp til højere luftfugtighed har jeg en akvarie luftpumpe, som blæser luft igennem nogle luftsten ned i et plastic-glas med vand (og en lille smule brintoverilte for renhedens skyld).
Til lys har jeg et lille lysstofrør siddende i sådan en lampe til køkkenet, som jeg har været heldig at finde i storskrald... Den sidder lidt hævet oven på et par træklodser, så jeg ikke smelter hul i plastikken....
Inde i papkassen er der en plastkasse, som skal være beholder for substrat og casing, og som gør det lidt lettere at skifte...
Jeg har desuden "pimpet" min kasse med noget funky tapet, således at kassen både kan være funktionel og pyntelig...

Endelig har jeg lavet en lille spritlampe, som jeg skal bruge til desinficering af redskaber:
Billede

Meget simpelt lavet fra denne her vejledning:
http://psychedelic.com/lamp.htm

Nu, da jeg har lavet alt det "praktiske"/redskaber, skal jeg til at i gang med selve grow'et...
Jeg har tænkt mig at lave substrat ud af hele biodynamiske rugkorn og casing-lag af en blanding af kokos og vermiculit, ud fra denne vejledning:
http://www.freeseedring.nl/viewtopic.php?f=37&t=119

Jeg fik desværre ikke taget sporeprint fra min growbox, så har bestilt over nettet... Har fået både Golden Teacher og Cubensis Pensacola - tror jeg starter med GT :wink:

Billeddokumentation og beskrivelser følger.... Kan godt være der går et stykke tid, da der er jo også er andre ting der trækker om sommeren :cheers: , men fortvivl ej, det skal nok komme.... :mrgreen:

God sommer til alle :wink:

Dedikeret medlem

Lækkert setup :)

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Schwiez
Det var da en fornøjelse for de trætte øjne....
Rigtig flot arbejde, pas på med spritlampen dog.
Lur mig om ikke låget er behandlet med noget der ikke kan lide ild.

Hvad er så næste projekt?
Jeg ser ingen inkubator :D

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Geografisk sted: Kolding
Haha, nice work! Det er sgu da lækkert at se på! :D

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: København
Flot setup!

Ville selv gerne gå i gang med noget ligende, men jeg er simpelthen for doven, og mit ghetto-grow virker upåklageligt.

Men thumbs up herfra for det flotte stykke arbejde!

Senest rettet af BehindMind 08 aug 2010 18:25, rettet i alt 1 gang.

Medlem

Tak for al rosen, dejligt :-)

Kaktus Klausen: Tak for tippet med spritlampen, skal jeg lige have kigget på...
Mht. inkubator, så vil jeg i første omgang se om jeg kan klare mig uden her i sommervarmen og blot bruge en sort plastiksæk og et skab. Ellers ja, så må det være næste projekt ;-)

Medlem

en lille opdatering...

Nu er jeg, med hjælp fra "Lets Grow Mushrooms"-video serien, gået igang med at forberede mine korn. (Se aktuelle video her: http://video.google.com/videoplay?docid=3108968205916007258# )

Jeg har købt nogle hele, biodynamiske rugkorn ( biodynamiske, så der ikke er nogen væmmelige pesticide- eller svampemidler).
De siger i videoen, at man skal bruge 250 ml rugkorn pr. literglas. Jeg har 4 glas på lidt over 7dl, så det giver ca. 3 L, hvorfor jeg har brugt ca. 7,5dl rugkorn. Jeg har indtil videre:

1. Skyllet kornene flere gange i varmt vand, indtil vandet er klart.
2. Stillet i blød 12-24 timer i varmt vand.

Billede

og skal, når de er færdige med at stå i blød:

3. Koge i 10 min og si kornene. (ryst dem godt, så de kan fordampe alt vandet). Kornene må ikke være våde udvendige. Lav toiletpapirsprøven - lig en håndfuld på et toiletpapir, lad dem ligge 15 sek. og ryst dem herefter af - der må så ikke være en våd plet!!).

4. Put i glas (2/3 fuld)
Det er vigtigt at der er mulighed for lidt luftudbytning, så jeg har boret 4 huller i lågene på mine glas, og sat noget microporetape over. Disse huller fungerer samtidig som inoculations-huller (hmm... gad vide om det er stavet rigtigt? :roll: )

5. Desinficeres i en trykkoger på 15psi i 90 min. Jeg har ikke selv nogen trykkoger, men har en gammel "damper", som skal tjene formålet. Jeg har tænkt mig at "dampe" i 90 min gange 2 (og vente 1 dag imellem hver dampning), og håbe at det kan gøre det :wink:

(billeder kommer efterhånden som skridtene er udført...)

Herefter skulle der være klar til inoculation 8)

Medlem
Brugeravatar

godt lavet og tak for ide'en :D

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Schwiez
Du skal huske at afpasse kornenes størrelse via vandoptag mens du har dem i blød, bliver det for stort vil de mange sprænges i trykkogeren bagefter.
Med andre ord må de ikke svulme helt op mens du har dem i blød.
Når man arbejder med korn, skal der trykkoger til for at nå helt ind i mængden man ønsker sterilt, derfor er det en fordel hvis du benytter iblødsætningsprocessen til at pasteurisere dem. 68-72c
Ellers flot flot flot.....

Medlem
Brugeravatar

ser rigtig godt ud!

Men har dine glas ikke sådan en indrunding ved låget? så kan det jo godt gå hen at blive et problem at få ud igen. Der ville jeg nok ha valgt nogle glas der er cylinderformet, eller smallest i bunden og bliver bredere op mod toppen.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Blå stue afdeling 2A
Annuller skrev:
ser rigtig godt ud!

Men har dine glas ikke sådan en indrunding ved låget? så kan det jo godt gå hen at blive et problem at få ud igen. Der ville jeg nok ha valgt nogle glas der er cylinderformet, eller smallest i bunden og bliver bredere op mod toppen.

Det kommer vel an på om han har tænkt sig at køre pf-tek, for så har du ret. :)

Gryphon: Ville nok foreslå dig at ryste dine glas, ligesom man f.eks. kan gøre med rug, eller andre korn - ved sgu ikke lige hvad den teknik hedder, hvis den har et navn, wanker-teknikken måske? :lol:

Ellers så ser det hele sgu ret hardcore ud, noget vildere set up end mit! :cheers:

mvh.

Alt hvad jeg skriver her på boardet er baseret på fantasi og forestillinger. Jeg tager intet ansvar for mine udtalelser, ej heller for dine beslutninger baseret her på. Mine holdninger har ingen troværdighed, og bør forstås med kraftig ironi. Jeg har intet personlig kendskab til stoffer, eller folk der tager dem. :)

Mvh.

Medlem

@Kaktus Klausen: Okay, mange tak for tippet :gud:
Hvis jeg putter dem i glas med vand - 1 til 1 - og stikker et stegetermometer ned i midten af en af glassene, vil det så være passende med 90 min. i 68-72 grader C? Kan de så regnes for at være DONE og klar til brug???

EDIT: gik lige op for mig, at mine korn allerede har stået i blød i 20 timer, så kaster mig ud i et forsøg med "fractional sterilization".
Citat:
Fractional sterilization or tyndallization is a method used to destroy bacteria and endospores in preparation of grain spawn(rye, wheat, millet, birdseed...) and agar, which requires no pressure cooker.
In this case, the jars fitted with a filter disc or a polyfill lid filter are boiled or steamed at 212°F (100°C) for 30 min in a pot with lid, three days in a row. Between the boiling steps the jars are kept warm, around 30°C(but room temperature will work too), to allow the remaining endospores to germinate.
The basic principle behind this method is that any resistant endospores will germinate after the first heating and therefore be susceptible to killing during the second and third heating.

Timetable of the tyndallization (=fractional sterilisation) process

1) Steam heating to 100 °C for 30 min
Vegetative cells are destroyed but endospores survive

2) Incubate at 30°C-37°C overnight
Most bacterial endospores germinate

3) Second heat treatment, 100 °C, 30 min
Germinated endospores are killed.

4) Second incubation at 30°C-37 °C overnight
Remaining endospores germinate

5) Third heat treatment, 100 °C, 60 min
Last remaining germinated endospores are killed

Fra: http://www.shroomery.org/5248/What-is-fractional-sterilization-or-tyndallization
Hvis de ikke virker, ja, så må jeg jo på jagt efter en billig trykkoger, eller lave en anden Tek....

@Annuller og weeerneeer: Det er ikke PF-tek jeg laver, jeg vil case mine rugkorn med noget vermiculit og kokos, så ja jeg har tænkt mig at ryste mine glas med jævne mellemrum, mens de mycelierer :D
Og lad os da bare kalde det for wanker-teknikken :wink:

@TheStar
Tak :)

Dedikeret medlem

Geografisk sted: NV
Hvor lang tid har du brugt på at lave det? Kunne da næsten være man selv skulle i gang.

Thumbs up!

Medlem
Brugeravatar

Hold kæft det er vaskeægte hjemmekram :D
Slår min growbox med 60 meter :D

Medlem

lille update....

Så har jeg forsøgt mig med fractional sterilization....
Det tog 3-4 dage....

Billede

Dag 1:

Skyllede og satte rugkorn i blød (beskrevet i en ovenstående post)

Dag 2:

Efter at rugkornene havde stået i blød i ca. 20 timer, kogte jeg dem i en 10 minutters tid. Herefter hældte jeg dem ud i et dørslag og lod dem dampe RIGTIG godt af, mens jeg rystede og rørte i dem, så så meget vand som muligt kunne nå at fordampe... (lod dem stå min. ½ time med jævnlig omrøring)
Herefter lavede jeg toiletpapirstesten som beskrevet i en af de ovenstående posts...
Så fyldte jeg 4 glas (m. lufthuller m. filter - igen se ovenstående post) ca. 2/3 med de afdampede/afkølede rugkorn.

(Herfra gentages processen de næste dage!)

Så tog jeg min smarte grøntsagsdamper, som har sådan en rist i bunden, og fyldte vand op til den lige nåede kanten af risten. Satte stanniol på toppen af mine glas (for at forhindre vand i at komme ind i dem) og ned i damperen med dem. Herefter satte jeg låg på, og placerede en gryde med vand oven på låget for at holde låget godt ned og undgå så meget "dampspild" som muligt....

Herefter tændte jeg varmen på max, og når jeg kunne høre vandet kogte, skruede jeg lidt ned og lod dem dampe i ca 60 min. Indimellem hældte jeg lidt kogt vand fra en elkeddel ned i (kunne lade sig gøre uden at løfte på låget), således at den ikke kogte "tør"....
Slukkede for komfuret og lod dem stå lidt og køle af. Tog dem ud, tog stanniolen af, rystede dem lidt (bemærk at jeg havde grydelapper på, da de stadig var temmelig varme), tørrede evt. vand af med lidt køkkenrulle....

Herefter pakkede jeg glassene ind i et tæppe, ned i en kasse, og lod dem stå til næste dag.

Dag 3

(efter ca. 24 timer) Tog glassene ud af tæppe og kasse, og gav dem igen 60 min. damp. (gentog processen fra "(Herfra gentages processen de næste dage!)")

Dag 4

Gentog processen endnu en gang....

Jeg har altså i alt dampet mine glas 3 gange! Læs i ovenstående post omkring fractional sterilization, hvad fidusen skulle være :wink:
Det er absolut ikke den nemmeste, mest tidsbesparende metode, men i mangel af en trykkoger, og et begrænset budget, gav jeg det et forsøg....

Nu lader jeg dem stå i nogle dage og ser om de er/bliver kontamineret, inden jeg sprøjter sporer ind....
Hvis de er/bliver kontamineret, tror jeg at jeg går på udkig efter en trykkoger!! :roll:

@CrazyMikkel: Uhaaa, den er svær at svare på... Jeg har brugt temmelig lang tid på at sætte mig ind i svampedyrkning - læst her på psychedelia, Shroomery, set nogle videoer og ellers bare googlet... Så det mest tidskrævende har været at finde ud af hvad jeg skulle lave, og hvordan... Og så det at finde/indkøbe materialer... Selve det at samle det, vil nok kunne gøres på en 2-3 dage :wink:

@60606060
60! Øh, jeg mener TAK!

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Udkanten af Aalborg.
Ser skide godt ud, dejligt at se en der går op i det med liv og sjæl.

Held og lykke med det :)

Medlem

Update....

Ja, så kom dagen før dagen før dagen i ved... Hvor mine korn skulle "befrugtes" med sporer (hmm :roll: , ja er ikk helt hjemme i fagtermerne endnu....)

Mine steriliserede rugkorn fik lov til at stå weekenden over for at se om der evt. skulle være noget kontanimition, men det så ikke sådan ud...

Så udfra fra "Lets Grow Mushrooms"-guiden gik jeg igang med at forvandle mit sporeprint til en spore-kanyle! 8)
(aktuel video: http://video.google.com/videoplay?docid=3060905668928454878# )

Af materialer havde jeg:
1. Et syltetøjsglas med lufthuller (filter er micropore), fyldt med demineraliseret vand.
2. Et shotglas.
3. En sprøjte med kanyle på 20 ml.
4. Samt et værktøj (jeg kalder den for spore-røre-pind) til at røre sporene op i vandet. Det her har jeg lavet af en papirclips sat fast på et penselskaft med noget ståltråd. I videoen siger de, at de skal være noget med runde kanter, så man ikke skader sporene, derfor papirclipsen :wink:

Billede

Jeg tog mit syltetøjsglas med vand, mit shotglas og min kanyle og pakkede ind i stanniol, og dampede det herefter i ca. 1 time i min damper.

I mellemtiden tørrede jeg min glovebox af med alkohol indvendig, på kanterne og ved handskehullerne. Herefter puttede jeg mine glas med rugkorn ind i, og tændte for blæseren. Den fik lov at stå og køre omkring 1 time.

Da mine værktøjer var færdigdampet og havde kølet lidt ned, satte jeg dem (stadig pakket ind) ind i min glovebox, og lod igen gloveboxen stå ifred med blæseren i et stykke tid.

Herefter vaskede jeg mine hænder og arme grundigt og iførte mig en mund-og-næse-maske (damn, hvad hedder sådan en "rigtigt"? :roll: ) Herefter på med gummihandsker, og vaske "hænder" med alkohol...

Og i det følgende foregik der en masse vaskeægte learning-by-doing! :rocking:

For det første kunne jeg erfare, at min glovebox ikke er helt god nok, for det var s#### svært at se, hvad f#### der foregik inde i box'en. :evil: Min gennemsigtige plastik er alt for sløret, så jeg må anskaffe mig noget plexiglas til låget....

Men fik da med møje og besvær udført min operation:
Pakkede mine værktøjer ud af stanniolen (ligesom juleaften :P ). Tændte min spritlampe (uden for glovebox'en af sikkerhedsmæssige årsager), og steriliserede min spore-røre-pind, samt min kanylespids (til den blev rødglødende). Hurtig ind i boxen efter sterilisation....
Fyldte min sprøjte med demineraliseret vand fra syltetøjsglasset og hældte størstedelen ned i shotglasset.
Tog mit sporeprint (som ikke var særlig tydeligt, så håber sandelig jeg fik fat i noget god guf), og sprøjtede en lille smule vand på fra sprøjten, rørte rundt med min spore-røre-pind. Og her var det så meningen at det skulle op i shotglasset og røres rundt, men da jeg ikke kunne se en s#### :evil: , spildte jeg ned på bunden af kassen... :cry:

Fik vist suget det meste op med kanylen, sugede resten af vandet fra shotglasset op igen, og rystede min kanyle godt... Til sidst tog jeg min kanyle og sprøjtede min sporeblanding ned i mine glas med rugkorn igennem hullerne med micropore-tape (har læst at man bare skal fylde 1ml i hvert glas, men eftersom mit print var lidt svagt, mit lille uheld, og fordi det er min første gang, tømte jeg kanylen i mine 4 glas - med det første glas var jeg vist lidt uopmærksom, for fik fyldt riiimelig meget i...) Efter påfyldning, satte jeg friskt micropore tape på (det var dælme svært med gummihandsker på), og rystede glassene godt...

Og så tog jeg ellers bare mit værktøj ud, og lod glassene stå inde i glovebox'en endnu et stykke tid med blæseren kørende (blæseren kørte forøvrigt under hele min operation)....

Og så ellers bare glovebox med glas i, ind i et skab og et tæppe omkring... Og så får det lov at stå en 3 dages tid før jeg kigger til det....

Uhhhh jeg er godt nok spændt på om det lykkedes :mrgreen:

@Trixzadelic: Mange tak :)

Medlem

Hmm.... glassene har stået i 4 dage, endnu ingen tegn på kolonisering :|

Jeg overvejer at alligevel bygge mig en incubator....
Især nu, hvor den danske sommer har besluttet sig for at blive til efterår!?!? :?

Syntes tub-i-tub virker så "omstændigt"/besværligt, så vil forsøge mig med en flamingokasse og et varmelegeme i en dåse med vand (forseglet med silicone eller lign)... Jeg har læst om denne metode her på boardet, men kan ikke finde tråden igen, og dermed ikke give credit til rette vedkommende.... Men hvis du læser med, så tak, og værsgo: Credit! :mrgreen:

Medlem

... nu er der gået 7 dage (endnu uden inkubator) - SÅ begynder der at ske noget!!!

Billede

hurra :peace:

Efter at have nydt synet, rystede jeg posen (altså glassene, ikk :wink: )...

Medlem

Update...

Der er nu gået 14 dage siden "befrugtning" og jeg ser frem til snart at føde mine små babyer :mrgreen:

Glassene er ved at være godt koloniserede, og ingen tegn på kontanimition. (stavekontrol tak! :roll: ) Jeg har rystet glassene en gang imellem (wanker-teknikken), men nu får de lov at stå lidt i fred, så myceliet kan vokse sig godt og stærkt inden jeg caser det...

Billede

Da jeg jo ikke har nogen inkubator (endnu - har samlet de fleste dele og skal til at bygge den) tager det jo lidt tid med koloniseringen, så har benyttet "ventetiden" med at tilberede nogle flere korn (på samme måde som beskrevet ovenfor). De nye korn har jeg nu lavet lidt grain-to-grain transfer på...

Hvilket, meget simpelt forklaret, vil sige, at jeg (i min glovebox) har hældt en lille håndfuld koloniserede korn over i hvert glas "nye" korn.
Jeg desinficerede min glovebox indvendig inden med alkohol, ligesom jeg også tørrede ydersiden af mine glas af med alkhol, satte dem ind i gloveboxen, og lod blæseren køre i ca. 1 time, inden jeg udførte "operationen". På billedet kan man se mine 4 "nye" glas og mit ene koloniserede glas... (det er lidt svært at se, hvilket der er koloniseret, da jeg lige har rystet glasset godt, men det er det til højre!)

For en god video om grain-to-grain transfer, tjek:
http://video.google.com/videoplay?docid=-4609875256981454709#

Edit: Har forresten fået mig et ordentligt låg på min glovebox, så jeg bedre kan se, hvad jeg laver :) Kunne ikke finde noget plexiglas til rimelige penge, så købte en billig ramme der passede i størrelsen, og brugte glasset derfra. Det gør at låget er lidt tungt, og at jeg selvfølgelig skal passe ikke at smadre det, men "the things we do for money!"...

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 34 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]