Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 31 jul 2025 23:56

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 20 indlæg ] 
Forfatter besked
Medlem
Brugeravatar

Jeg har haft en yderst uheldig oplevelse med et kopiprodukt af Zoloft. Det kaldes "Sertralin" og er fremstillet af Rambaxy.
Det har skaby suicidale tendenser dagen lang og forværring af min depression.

Jeg har været uden medicin i et halvt år da jeg har haft svært ved at tage lægemiddelindustrien alvorligt.
I starten af 2010 begyndte jeg at tage Cymbalta. Jeg tager det stadig men har mest lyst til at stoppe. Jeg synes min bevidsthed konstant flyder rundt uden for mit hoved, jeg sover 12 timer i døgnet og de anti-depressive effekter er så få at det ikke er det værd.

Er der nogle af jer med en moderat/svær depression der har skiftet receptpligtig medicin ud med 5-HTP ?

"In many shamanic societies, if you came to a medicine person complaining of being disheartened, dispirited, or depressed, they would ask one of four questions: When did you stop dancing? When did you stop singing? When did you stop being enchanted by stories? When did you stop finding comfort in the sweet territory of silence?"
-Gabrielle Roth

Dedikeret medlem

Har ikke selv brugt 5-HTP i lige dén sammenhæng, da jeg ikke er depressiv, men vil lige gøre dig opmærksom på at der har været nogle advarsler mod længere tids brug af 5-HTP pga mistanke om at det omdannes til serotonin udenfor hjernen og dermed (måske) kan føre til hjerteskader...

Har ikke lige en kilde på hånden men kan godt prøve at finde en hvis det ikke er noget du allerede ved :wink: .

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Sjælland
Jeg har taget 5-htp i en periode, hvor jeg havde lidt ondt af mig selv. Jeg har aldrig taget antidepressiv medicin, så det er ikke den samme situation, men efter 2-3 uger med indtag af 100 mg hver dag følte jeg et løft i generelt humør. Jeg lavede selv en pubmed søgning efter artikler om emnet, men jeg mindes ikke at kunne finde nogle overbevisende artikler, der viste 5-htp var effektivt i samme størrelsesorden som SSRI'er...

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Men altså du føler at effekten af kopipræparatet af zoloft har en væsentlig anerledes effekt?

Du får ubehagelige psykiske bivirkninger af cymbalta?

Hvad mener du med den sætning om lægemiddelindustrien?

Jeg ville anbefale dig at tage en snak med din læge/psykiater og lægge alle kortene på bordet.

Mvh Maddoc/Adhoc

Medlem
Brugeravatar

Jeg føler ikke at effekten af kopipræparatet havde en anderledes effekt, jeg VED det. De gange hvor jeg var dum nok til at købe kopipræparatet i stedet for det originale zoloft havde jeg dagene hvor jeg indtog det suicidale impulser (såsom at stå op ad en befærdet vej og have lyst til at kaste mig ud foran tunge køretøjer jeg vidste ville dræbe mig på stedet). Konstant brug for virkelighedsflugt. Jeg tænker tit tilbage og undrer mig over hvorfor jeg havde SÅ meget lyst til at ryge en joint ligeså snart medicinen var opløst i mavesækken og blev aktiv i hjernen.

Jeg bliver mere træt af medicinen(cymbalta) end jeg ville gøre uden og det forhindrer mig i at gøre andre og meget mere gavnlige ting mod min depression (motion, tid tilbragt i naturen, gode oplevelser, damer, tid med venner). Fordi jeg sover de lyse timer væk simpelthen.

Jeg mener at jeg efterhånden ikke stoler særligt meget på lægemiddelindustrien når de kan løslade et så grumt og beskidt produkt som sertralin i Danmark.

Jeg har fortalt min læge om det og han sagde at han havde haft andre unge mennesker der havde fået sertralin der fortalte om de samme ubehagelige bivirkninger som mig.
Jeg har ingen psykiater men kun en psykolog, det kan være jeg skal se at komme i kontakt med en ordentlig psykiater igen.

Tak for svarene :)

"In many shamanic societies, if you came to a medicine person complaining of being disheartened, dispirited, or depressed, they would ask one of four questions: When did you stop dancing? When did you stop singing? When did you stop being enchanted by stories? When did you stop finding comfort in the sweet territory of silence?"
-Gabrielle Roth

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Hmm det var mærkeligt. Sertralin fra Ranbaxy er blevet trukket af det danske marked for en halv måned siden, men jeg har ikke umiddelbart kunne finde årsagen. Mystisk. Nå, men almindeligvis er der (ligesom de har PLIGT til at forklare dig på apoteket) ingen væsentlig forskel på det originale præparat og kopi-præparatet mht. effekt. Og den vigtigste grund som jeg ser det er, at staterne rammer ved svigt medicinalfirmaerne på deres mest ømme punkt: pengepungen. Det er godt nok ikke det samme slags tilfælde, men fx fik Cephalon en bøde i USA for at markedsføre Actiq (fentanyl-slikkepinde) til epilepsipatienter, mens den eneste godkendte indikation var meget kraftige smerter - FDA idømte og Cephalon accepterede en bøde på over 440 millioner dollars. Det er altså ikke småpenge mine damer og herrer og udgør ca. en fjerdel af Cephalons årlige omsætning. Hvad jeg vil sige med dette er at medicinalfirmaerne sjældent fusker med medicin på den ene eller anden måde med vilje fordi straffen er svimlende. Herefter kommer ting som at tabe ansigt og rygte og, hvad det så mefører.

Der er dog kendte tilfælde fx med modafinil, hvor der er væsentlig forskel i effekt mellem original-præparatet og nogle kopi-præparater. Hvad jeg har kunnet finde er, at nogle forskere har fundet, at årsagen er at modafinil virker langt bedre, hvis tabletterne i maven udløser partikler med lægemiddelstof indenfor bestemte størrelsesintervaller. Men altså her taler vi ikke om at kopi-præparatet har anerledes bivirkninger end originalen, men bare virker ringere.

Tilbage til topic: Hvad med Zoloft det er for dyrt eller hvad? Du skriver ikke du er utilfreds med Zoloft så vidt jeg kan se. Da du er utilfreds med Cymbalta og det er dyrere i DDD. fra hvad jeg kan se, ville det måske være en ide med Zoloft igen? Du kan få din læge til at skrive på recepten at der ikke må substitueres, så slipper du for den diskussion på apoteket, som ingen af jer får noget ud af. Ellers er måske du skulle tale med lægen om alternative behandlingsmuligheder til din depression? Måske et stof med en helt anden virkningsmekanisme som mirtazapin eller måske bare et andet SSRI som fx Escitalopram? Tag en snak med læge/psykiater om at behandlingen bare ikke går som den skal, hvis jeg har forstået dig rigtigt.

Foresten hvem skriver ordinationer til dig?

Medlem
Brugeravatar

Zoloft kan blive en sidste udvej men det virkede ikke med samme gode effekt som det gjorde i starten sidst jeg tog det.

Det er meget godt du nævner "Mirtazapin" og "Escitalopram", det vil jeg spørge min psykiater om.
Min praktiserende læge har udskrevet ordinationer til mig. Fremover vil jeg dog bruge min psykiater til alt snak om psykofarmaka.

Forresten kan jeg ikke helt forstå at du syntes det er mærkeligt at "Sertalin" fra "Ranbaxy" er blevet trukket af det danske marked hvis du har læst mine oplevelser med det :?

Hvorfor ved du så meget om alt det her?
Tak igen for hjælpen, det er yderst værdsat! :wink:

-Gabrielle Roth

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: !!!
Roolig nu.

Ranbaxy har måtte tilbagekalde nogen batche sertralin(og andre produkter) fra Danmark og andre EU lande, da de ikke havde fået opdateret indlægssedlerne, efter nye EU regler. De udtaler selv, at der intet var i vejen med medicinen. De begyndte på det ca. samme tid, som det er udgået på medicin.dk - Man kunne forestille sig, der var en sammenhæng?

http://www.reuters.com/article/idUSTRE64I2BX20100519

Dermed ikke sagt, at de 2 produkter ikke virker forskelligt på Etherlungs. Der er mange små faktore som kan spille ind ved lægemidler. Alt fra hvordan produktet er krystalliseret, til tilsætningsstoffer og så videre. - De små faktore i produktionen af det... Og så ens egne forventninger til et produkt til 400kr kontra et til 55kr. (Samt glæden ved at donere penge til folk som rent faktisk har ydet resourcer til forskningen af produtet ;) )

Etherlungs; Måske er øget aktivitet på dit serotonerge nervesystem ikke det du leder efter? Måske er dine SRRI doser for høje?

Jeg har intet imod lægemiddelindustrien, men jeg betvivler SRRI'ers virkning(I forhold til hvor tit de bliver udskrevet), da mange depressioner har en årsag, hvilket en pille ikke afhjælper.

Medlem
Brugeravatar

Måske er det ikke det jeg leder efter. Min dose på "Cymbalta" er på 30 mg og det er svjv. den laveste man kan få.

Jeg arbejder også på at skabe en tilværelse der holder depressionen nede, har fået meget god og nyttig info fra denne side http://ezinearticles.com/?Easy-and-Natural-Ways-to-Raise-Your-Low-Serotonin-Levels&id=795255

-Gabrielle Roth

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tal med din læge/psykiater om din behandling ikke er tilfredsstillende nok for dig, hvis du synes du har givet den en fair chance.

Et ikke-medicinsk råd jeg selv finder fornuftigt er: prøv at finde en sportsgren eller andet motion, der passer dig. Det er mit indtryk det kan være svært at komme ud af døren den første måned eller lidt mere, men herefter opleves det mere som en naturlig og god ting at gå til noget. Sådan har jeg det i hvert fald selv.

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Geografisk sted: DK
Det er meget individuelt, hvordan de antidepressive præparater virker, også dem der angiveligt skulle virke på samme receptorsystem(er). Jeg har prøvet cymbalta, mirtazapin, zoloft (desværre m.m.m.) Pga. en "behandlingsresistent" depression.

Jeg vil anbefale dig escitalopram. Det er en potent serotoninbooster og du holder noradrenalin og dopamin udenfor. Selvom jeg havde bivirkninger af cipralex (escitalopram) er det præparatet der har virket absolut bedst på mig med færrest bivirkninger (det vækkede mig virkelig). Bivirkningerne kan være ubehagelige i starten, men aftager. Cipralex kan kombineres sikkert med mirtazapin, hvis det giver dig søvnproblemer. Det vil også være muligt at udskrive Mirtazapin til dig i starten af behandlingen, hvor bivirkningerne er værst. Hvis det virker kan du smide cymbalta ad h til.

Kan du undvære Mirtazapin, vil jeg dog anbefale dig det, særligt når du siger du kan sove hele tiden. De giver ret stor træthed hos mange og kan give vægtøgning.

Most of the physical world is unseen.

Medlem
Brugeravatar

Tak for svarene ;)
Jeg vil forsøge mig med "Cipralex".

-Gabrielle Roth

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Prøv at læse den her side over de nationale rekommendationer for antidepressiva: http://irf.dk/dk/rekommandationsliste/b ... esiva_.htm

Det gir et godt billed af, I hvilke tilfælde situationer, hvilket præparat er foretrukket eller det modsatte.

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Geografisk sted: DK
Adhoc skrev:
Prøv at læse den her side over de nationale rekommendationer for antidepressiva: http://irf.dk/dk/rekommandationsliste/b ... esiva_.htm

Det gir et godt billed af, I hvilke tilfælde situationer, hvilket præparat er foretrukket eller det modsatte.

God liste, men jeg kan lige så godt sige det som det er: Jeg er røvtræt af Institut for rationel farmakoterapi. En af årsagerne er en formulering som den her:

"SSRI-stofferne citalopram, escitalopram og sertralin rekommanderes som ligeværdigt førstevalg".

Og lidt længere nede:

"I undersøgelser på svært deprimerede (MADRS ca. 36) har man efter 8 uger fundet et marginalt større fald i MADRS-score med escitalopram 20 mg end med citalopram 40 mg (Moore 2005, Lancon 2006) og paroxetin 40 mg (Boulenger 2006)".

Jeg kunne godt tænke mig at vide, hvad de mener med et "marginalt fald". De vil gerne ha folk til købe det billigste produkt og tillader sig ud fra et gennemsnit at tale om et "marginalt fald". Det kan for nogle patienter muligvis være et kæmpefald eller det modsatte. Hvis det bliver som sundhedsstyrelsen gerne vil ha det, så skal lægerne rette mere ind ift. til anbefalingerne. Desværre er virkeligheden ikke så enkel.

Etherlungs: Du er velkommen til at sende mig en pm, hvis jeg kan hjælpe.

Most of the physical world is unseen.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

spiffeh skrev:
(...)
Dermed ikke sagt, at de 2 produkter ikke virker forskelligt på Etherlungs. Der er mange små faktore som kan spille ind ved lægemidler. Alt fra hvordan produktet er krystalliseret, til tilsætningsstoffer og så videre. - De små faktore i produktionen af det... Og så ens egne forventninger til et produkt til 400kr kontra et til 55kr. (Samt glæden ved at donere penge til folk som rent faktisk har ydet resourcer til forskningen af produtet ;) )
(...)

Det virker umiddelbart mere nobelt at de penge man bruger på medicin, går til dem, der 'har ydet resourcer til forskningen'. Men man skal tænke på at firmaer, der sælger parallelimport og generisk medicin har den samfundsmæssige værdi, at de er med til at holde priserne på medicin nede.

Etherlungs: Er du mere tilfreds med din nye behandling, hvis du har fået den ændret? :)

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Jeg stødte på den her tråd på BL (http://www.bluelight.ru/vb/showthread.php?p=8595706):

Citat:
Serotonin cell discoveries mean rethink of depression
22 July 2010 by Linda Geddes
Magazine issue 2770

IF YOU thought depression was caused by low serotonin levels, think again. It looks as if the brain chemistry of a depressed person is much more complex, with mounting evidence suggesting that too much serotonin in some brain regions is to blame.

If correct, it might explain some of the negative side-effects associated with selective serotonin re-uptake inhibitors (SSRIs), antidepressants like Prozac which increase the amount of the neurotransmitter serotonin in some parts of the brain.

The traditional view of depression was largely based on the observation that SSRIs boost mood- although why they do so is unknown. "Because antidepressants increase serotonin in some parts of the brain, people assumed that depression must be the result of low serotonin levels," says Christopher Lowry of the University of Boulder in Colorado. But the discovery of multiple types of serotonin-releasing neurons in the brain, along with high levels of serotonin recorded in people with depression, is prompting a rethink.

"What's more likely is that there are subgroups of serotonin neurons that are overactive in depressed patients, rather than underactive as we have all been assuming," says Lowry.

One of the first clues that something might be amiss with the traditional theory came three years ago, when Murray Esler at the Baker Heart Research Institute in Melbourne, Australia, and colleagues found that the level of serotonin in the brains of people with panic disorder was four times higher than in healthy volunteers (Stress, DOI: 10.1080/10253890701300904), and in depressed people who were not receiving treatment it was two times higher than in volunteers (Archives of General Psychiatry, vol 65, p 38). They also showed that long-term use of SSRIs in people with depression and panic disorder seemed to decrease serotonin levels through an as yet unidentified mechanism.

Now, in studies of rats and mice, Lowry has found that there are multiple types of serotonin neurons that can be independently regulated. He presented his results at the Forum of European Neuroscience in Amsterdam, the Netherlands, last week.

This fits well with findings from other groups that there are two types of serotonin receptor in the amygdala, a brain region linked to emotion and anxiety: 5-HT2A receptors that inhibit anxiety, and 5-HT2C receptors that promote it. The roles of the receptors were identified by injecting drugs that either stimulated or inhibited each receptor and observing the animals' behavioural response.

Together, the findings might mean that while high levels of serotonin in some brain regions like the prefrontal cortex can lead to improved mood, high serotonin in other regions could have negative effects.

Evidence for this idea comes from Gina Forster at the University of South Dakota in Vermillion and colleagues, who injected a stress-related molecule into the brains of rats and found that it triggered two phases of serotonin release. An initial wave of serotonin appeared to increase fear-like behaviour in the rats, while a second wave decreased this behaviour, possibly because it activated a brain region called the medial prefrontal cortex, which is associated with calming of fears (Neuroscience, vol 141, p 1047).

The new findings have implications for how SSRI drugs work. In the long-term, SSRIs do tend to have a calming effect, although more research is needed to understand how they do this.

However, in the short-term some people taking SSRIs report feeling increased anxiety. This is "almost certainly due to the activation of one of these groups of serotonin neurons", says Lowry. The suicidal thoughts some people taking SSRIs claim to experience may also be linked to boosting serotonin, as suicide is thought to be associated with increased impulsivity. "It may be that certain types of SSRI are affecting these impulsivity circuits in the brain," says Lowry.

Learning more about these different groups of serotonin neurons could lead to better treatments for depression and anxiety disorders. "It might be possible to design very specific drugs that can turn on or off specific groups of neurons that are deregulated in anxiety or depression," says Lowry.

Link: http://www.newscientist.com/article/...epression.html

Meget interessant. Hurtigt resume:

Det er fundet at en andel af folk med ubehandlet depression modsat, hvad man (/jeg) ville forvente har relativt HØJ koncentration af serotonin i nogle områder af hjernen. Forsøg med rotter har vist, at et stressfremkaldende stof udløste 2 omgange af serotonin: den første fremkaldte frygt og nervøsitet, hvor den næste udløsning i det prefrontale cortex bevirker den modsatte angstdæmpende effekt.
Nogen i den BL tråd skriver det har været længe kendt, men det er i hvert fald nyt for mig.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

En tråd, der fokusere på, hvad der rør sig i den farmaceutiske industri på området omkring antidepressiva, der antigoniserer 5-HT-2C

http://www.bluelight.ru/vb/showthread.php?t=514823

Bl.a. har lundbeck en kandidat, der er i fase 3 studier:

Citat:
Lu AA24530 is a antidepressant currently under development by Lundbeck and Takeda for the treatment of major depressive disorder. As of March 2010 it is in phase III clinical trials. Lu AA24530 acts as a monoamine reuptake inhibitor (reportedly serotonin according to one source), 5-HT2C receptor antagonist, and 5-HT3 receptor antagonist. An NDA is not expected to be submitted to the FDA until at least 2012.

Der rør sig ret mange ting, som jeg ser som 'cutting edge' i den tråd

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: sydschlaraffenland
Spændende.. Det forklarer jo en hel del..

//blazR

Dedikeret medlem
Brugeravatar

blazR skrev:
Spændende.. Det forklarer jo en hel del..

//blazR

Indeed -> psychedelia.dk's lille find skulle måske investeres i Lundbeck aktier inden det nævnte præparat ramte markedet. Det kunne give nogle gode kommentare på forsiden, at sitet baserede sin økonomiske eksistens på aktier købt på baggrund af indsigt i, hvad der rørte sig indenfor forskning og kommende lægemidler på området med serotonerge midler :)

Medlem
Brugeravatar

Beklager det sene svar.
Tak for tilbuddet arpheus :)

@ Adhoc
Jeg er stadig i behandling med Cymbalta. Lige nu går det meget godt men det er selvfølgelig også sommer og jeg har fået så meget fisse på det sidste. Havde underprioriteret hvor anti-depressivt det var :)
Jeg må se og få gang i at løbetræne 2 gange om ugen, jeg tror mere på motion mod depression end medicin.

Interresant artikel forrresten.

-Gabrielle Roth

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 20 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]