Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 20 jul 2025 02:48

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 9 indlæg ] 
Forfatter besked
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: over stok og sten
Hej
Jeg læste i en tråd herinde at Panaeolus Subbalteatus begynder at dukke op rundt omkring nu, den er bare ret lille går jeg ud fra.

Jeg kan kun finde billeder af store eksemplar og det gør det jo ret farligt at gå ud og lede.
er der nogle der kan finde foto af små eksempler ? ER FUNDET- ligner dog mange andre svampe arter.
og er der nogen der ved hvor de vokser ? HAR JEG fundet ud af nu, men mere hjælp ville jeg være taknemmelig for.

Det info jeg lige kunne finde :
stenlarris skrev:

Randbæltet glanshat, Panaeolus subbalteatus, kendes bedst på den affladigende hat. Ligesom Høsletsvamp har lamellerne et svagt rødligt skær i den grå og sorte marmorering. Det er en dejlig, hallucinogen svamp, ikke blandt de stærkeste, men man kan være heldig at finde den i ret stor mængde. Dosering: 20-50 g friske svampe.

Nu føler jeg mig som en idiot.. brugte søgemaskingn i 10 minutter og fandt dette... er der nogle der ved om det er en god begynder svamp ?
Så fik jeg jo også besvaret mit spørgsmål, de må vel så være ok store nu ? ? ? her er massere af heste marker herude :)
psy bruger skrev:
Jeg har læst at Randbæltet glanshat (Panaeolus subbalteatus) er en meget fin psilocybe svamp, og det gode ved den er, at den gror i foråret, hvor SN gror om efteråret! På den måde kan man plukke to gange om året istedet for en :D .
Den gror gerne på gamle halmballer som har stået udenfor hele vinteren -f.eks. til får og heste på en mark. Jeg har ikke selv prøvet den, men vil gøre mit bedste for at finde den til forår.

Randbæltet hjelmhat skulle være dødlig giftig står der på nogle sider...
Er der ikke nogen der vil være flinke at fotælle mig om der er meget farlige svampe der ligner ?
Og er der nogen der har triprapporter på den ? altså randbæltet glanshat, ikke hjelmhat.. nej tak til den :D

Retter lige engang..
Gymnopilus sp.
Inocybe haemacta
Panaeolus cinctulus
Panaeolus fimicola
Panaeolus olivaceus
Psilocybe fimetaria

Nogen der kender til nogen af disse arter også ? de skulle alle kunne findes i danmark.
Det kunne være rart at få samlet en liste med svampe der vokser på denne her årstid :)

Senest rettet af Mr.Pink 03 jun 2010 16:36, rettet i alt 7 gange.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

undskyld min utålmodighed, men lidt hjælp ville virkelig blive værdsat, mig og en kammi skal ud og kigge i morgen nemlig, og vi vil gerne have en masse gode råd om denne her svamp.
Især om doseringen af friske svampe, 20 - 50 g er det ikke lidt vildt ? eller er jeg bare newbie ?

Senest rettet af Mr.Pink 03 jun 2010 16:31, rettet i alt 1 gang.

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Schwiez
Mit råd er at du helt holder dig fra at indtage nogle svampe du finder.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tak for rådet men det er i dette tilfælde ubrugeligt.

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Århus
Svaret er ikke ubrugligt, for han har ret. Vent til efteråret når spidst nøgenhat dukker op, det er spild af tid at lede efter svampe i øjeblikket.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Jeg vil skam ikke vente, jeg skal ud og lede, nogen der kan forklare hvorfor det er sådan en dårlig ide istedet bare for at sige nej don't dot it ?
Jeg er med på jeg kunne komme tiil at plukke nogle forkerte og gå hen og dø, men ser man igennem fingrene med det hvad er der så ellers ?
Er den lille satan svær at finde ?
På denne årstid er denne svamp så hvidt jeg har forstået stor, og den har nogle særlige tegn, er der nogen svamp der overhoved ligner ?
Der er nok massere :) men jeg syndes nu den ser ret special ud.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Nå så er der fundet nogle få ekesmplar, er ret sikker på det er den rigtige, men der desværre ikke nok.
Jagten forsættes i morgen.

Er der nogen der har bedre råd til hvor vi skal lede ?
Vi kiggede på græsplæner, ko får, og hestemarker, fandt også en masse andre små sjove svampe men som bestemt ikke var de rigtige.
Er bare lidt overasket over hvor lidt jeg faktisk vidste om det her, troede kun der var noget at lede efter til efteråret..

Men hvis i kender andre steder der er værd at lede, så sig endelig til, nåleskov ? og er de overhovedet i skoven ?
Og er det sådan at der faktisk er nogen der ved noget om det her, og ikke bare prøver at lave god HR ?

Bliver der fundet mange skriver jeg min første triprapport på dem ;) we gonna have fun

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Halvvejs mod øst
Kaktus Klausen skrev:

Jeg er helt enig med KK. Hvis du ikke engang kan google, bør du ikke lege med svampe. Nåleskov :roll: Du skal læse lidt på lektien, inden du går i skoven :lol:

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Flimmer skrev:
Kaktus Klausen skrev:

Jeg er helt enig med KK. Hvis du ikke engang kan google, bør du ikke lege med svampe. Nåleskov :roll: Du skal læse lidt på lektien, inden du går i skoven :lol:

Jeg har bare set ret mange svampe i nåleskove ? hvaad ? så jeg er nybegynder ?
Men et sted skal man jo begynde, og jeg er da ret sikker på at hvis man nu går ud og plukker en masse, husker at tage foto af dem imens de er friske og undervejs imens de får den der " funky form " som der står de får, og poster dem herinde, vil jeg da nok få svar fra nogle kloge mennesker der kan sige god eller ej for dem..
ikke ? for det var da planen :)

Der er skam ingen grund til at virke så arrogant, jeg spurgte bare for at lære, og jeg er klar over jeg skal lede på kreaturmarker eller hvad det hedder, og åbne græslette plus hamballer der har stået siden sidste sommer, men det jeg spørg om er jo om der er andre der har oplevet de har stået andre steder i naturen.... så slap nu lidt af ikke :) ?

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 9 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]