Child of Aum skrev:
MAOi bliver altså ikke brugt imod Depression... Det er SSRI...... godt nok er det begge to hæmmere, men det ene er til reuptake af serotonin og det andet er til et enzym i leveren så vidt jeg husker.
Jo, MAOi bliver brugt mod depression, bare ikke så meget længere på grund af bivirkningerne. F.eks. Marplan og Moclobemid.
Anja skrev:
Hvordan pænt kedelige? Altså uden virkning? Eller bare svag virkning?
Og hvilken bagside har MAO-hæmmere? Jeg troede bare, at de brugtes mod depression.
Ud fra de indholdsstoffer der er opgivet, ville jeg ikke forvente nogen effekt - muligvis en let afslappende effekt fra baldrianen. Så vidt jeg kan se, er der ingen af de andre stoffer som burde have en ordentlig psykoaktiv virkning. Men der er set eksempler på at producenterne tilsætter aktive syntetiske kemikalier til den slags produkter, og "glemmer" at opgive det på indholdsdeklarationen - det er noget smuds.
MAO-hæmmere har først og fremmest bivirkninger i form af interaktioner med en masse andre stoffer, planter og mad. Nu tvivler jeg på at koncentrationen her er høj nok til at udgøre et problem med mad (man bør generelt undgå tyramin-holdig mad et døgns tid inden MAOi, ellers får man højt blodtryk og en knaldende hovedpine), men der kan ske en kraftig og uforudsigelig potentiering af mange stoffer, medicin osv.