Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 27 jul 2025 02:07

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 39 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2
Forfatter besked
Medlem

http://da.wikipedia.org/wiki/F%C3%A6notype
Nok en af de bedre forklaringer kogt ned på 3 linjer..
Jo. Du kan godt kalde den for en fæno da miljøets forhold jo spiller drastisk ind, når vi snakker varme/kulde forhold for plantens kår (miljøforhold).
Bare det at din ´fæno´ på billedet udviser kraftige ligheder med varmestres vil jeg råde dig til at gøre noget.
Som eksempler kan colombianske sorter først kom op på fuld knald i cannabinodfremstillingved 33 grader, mens fotosyntesen i samme sort ikke giver mere "voksekraft" ved højere end 31. Til forskel skal tænkes at samme sort i vokser i bjergene over 3000 meter, og her er skidekoldt.
Tager du denne højlandssort vis gener er lig den i lavlandet, men den i højlandet har vokset der i 500 år, så vil den få det underligt i varmen da højlandsplantens fænogener nu rent faktisk er blevet til genotypen for "højlandshamp".
Din fæno som du kalder den, vil ikke kunne give et ordentlig yield eller give dig noget ud over at være en særlig i hjørnet, ikke med mindre du laver om på dens miljø.

Vil du høre noget godt, så ser dit skab hamrende fantastisk ud, du har lært rigtig meget fra det første omgang og det ses tydeligt. keep on med det.
Renligheden i top, det kan ses på dit reflktorpapir som alle har en evne til at suge kalkpletter fyldt med snavs til sig.
(Jeg har opgivet for flere år siden med det reflktorfis. Hvid eller gul mat maling fungerer bare i flere år og kan tilmed vaskesmed grov sæbe.)

Men igen ingen her fra psyk bor jo hos dig, så vi kan højst rådgive eller kommentere igennem hvad du skriver og poster af billeder.
Og det sidste billede er næsten bedre end dem i DCFguiden for varmestress, nu er du ´advaret´ skulle høsten ikke lige stå mål med dine forventninger.

Lige læst den her, og hele tråden igennem igen..
Hvad slags pære har du? CFL?
Hvad er temp om natten? (peak på lavest)
Og er skabet TOTALT lufttæt?

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Point taken!
Der ser ud til jeg skal i skole igen med den fæno-bummert jeg lige lavede der:-)

Medlem

Mit lille vege-telt/skab eller hvad jeg skal kalde det, er ikke lufttæt.

Hvis du vil have alle specifikationer på den samt se hvordan den er bygget osv så kan du faktisk se det i min anden tråd

link: http://psychedelia.dk/forum/viewtopic.php?f=17&t=31111

men der bliver brugt en 200w CFL med separat ballast.
der sidder en blæser i siden og udluftnings huller øverst
og jeg anvender 14/10 :) - har ud af 9 planter fået 9 damer, måske 8 damer og 1 herma, må lige vente og se hvad der sker for den ene :)
Og ja, min særling er faktisk en dame og ikke en herma, endnu et bevis på det ikke er varmestress ? :P

temperatur går fra 11,5 til peak 27,5. jeg ved temperaturen kan nå de 10 grader, men ikke mindre.

Medlem

Tak for linket til din byggetråd :D dælme kreativt må jeg tilstå :wink:
Citat:
Og ja, min særling er faktisk en dame og ikke en herma, endnu et bevis på det ikke er varmestress ?

temperatur går fra 11,5 til peak 27,5. jeg ved temperaturen kan nå de 10 grader, men ikke mindre.

Han, hun eller herma kan du ikke afgøre på bladets udseende, og har intet med varmestresfaktorer at gøre..
(My guess - den har næsten med garanti preflowers da dit lys jo kører 14/10, derfra ved du det så sikkert)

Citat fra grodanmark[dot]dk
Citat:
Vær opmærksom på Hot Spots ! Mylar reflekterer også varme så sørg for at have ordentlig ventilation før du sætter Mylar op i dit grorum
Men det vidste du jo :roll:

Tør næsten væde en plov i gylle på at din plante stresser over et temperaturudslag på op til 17.5 grad.
Den burde kunne holde, nøjagtig som de andre!, men dens gener er ikke anlagt til det store udsving og reagerer derpå.
Tænk over at når du selv går i seng lægger du en isolerende dyne over dig for at holde en nogenlunde konstant temp i kroppen så man har det behagligt, ellers vågner du blå og ryster af kulde midt om natten.
Din plante der ikke kan lave varme selv, flytte sig eller pakke sig ind i bomuld, den kan kun reagere som de nu engang gør ved at ændre på sine blade. Som følge af vandet fordamper ud af bladet før det når de yderste dele af bladet, eller vandet slet ikke kan nå at fordampe og hober sig op i bladet, begge dele fordi osmosetrykket ikke ændrer sig tilsvarende temperaturudsvinget.
Når bladene, som jo er sukkerstoffabrikken til byggesten i planten, ikke kører 100% vil hele planten som helhed klart vokse det langsommere..

Citat fra denne tråd dag 32 (3/4 nede på forrige side):
Citat:
Her lige et billede af hvordan planterne har det, nogle af dem viser minimal tegn på stress i form af for meget varme, men ikke noget hårrejsende, kun enkelte pletter på 1-2 planter.

- KUN enkelte pletter? :roll:
Men hvis du er så overbevist om at det ikke er varmen, så vil jeg lade dig gro i fred og lade dig tage den tunge vej udenom sætningen:

Tag ved lære af andres fejl, det kan spare dig for meget og evt give et bedre yield..

Jeg vil da også gerne erkende at jeg også i mine helt unge dage var totalt urokkelig, når jeg mente jeg havde styr på noget. Men når en enkelt plante i flokken ikke ser ud som de andre, en ballademager - en larmer - en udenlandsk- en prut- Ja så er det fordi "noget" er galt i buret, men tiden har lært mig at det ikke er sikkert, det kan jo bare være en særling.......(frømix)

Kan sagtnes følge dig i at du vil beholde den fordi den er en særling, den er "sjov", "anderledes" og "skiller sig ud". Men jeg ved pr erfaring du ikke bliver lige så glad for den som de andre da den 1. netop ikke er så stor, og 2. derved giver SÆRLIG meget .....

Ordet særling på dansk har fået den betydning det nu engang har, og du valgte og bruge det selv.. :wink:

PS vil ikke pisse dig af, eller irritere dig, ej hellere sige hvad du SKAL gøre..
Jeg vil kun oplyse dig om hvad mine øjne ser og min erfaring fortæller mig, det kan være der er noget du ikke ved /har helt check på endnu??
Også skriver jeg gerne hvad jeg selv gør, da det mange gange kan bruges af andre folk der søger på forummet, eller at trådstarter ganske simpelt ikke havde tænkt over problemet/situationen og derved får noget måske brugbart..

Keep on..

Medlem

Chas, tror skam ikke du er efter mig eller lign.

Sagen er nu bare at den er underlig. Jeg er også, som sagt, klar over at nogle får lidt varme og at temperatur svingningerne er lidt vilde.

Og jeg er også klar over at den ikke vil give meget, jeg har den udelukkende fordi den ser sådan ud. - og jeg tror heller ikke på den nogensinde kommer sig.
kan jo være den er en særling og dens udsende ganske enkelt skyldes en mindre hensigtsmæssig mutation i dens gener. det sker jo selv under helt optimale forhold. også hos mennesker f.eks. :) - og ja, jeg tror sku også det er preflowers da den jo får 14/10.

Hvad angår herma osv, er det en forkert antagelse at stort set alle hamp planter udvikler herma hvis de bliver udsat for for meget stress ? - vil nemlig mene at en plante som vokser sådan grundet stress burde udvikle herma, or am i wrong ?

Hvad angår mit vege telt og dens temperatur svingninger, det er ikke noget jeg kan gøre det store ved, nu er forholdende sådan og så må jeg jo prøve at kompensere på andre fronter for at give dem generelt gode vilkår.
Forholdende i mit skab er stort set de samme, udover væsentlig kraftigere udluftning og lys samt mere plads. så hvis de planter jeg dyrker ikke kan klare de udsving i temperatur må jeg jo enten prøve at finde en løsning på temperaturen eller finde de strains som kan håndtere det.

udover det, alle de stress-tegn, som jeg kan spotte hvis jeg virkelig leder efter dem, er minimale, altså vi taler om 1 plet på 1 blad på 1 plante, max 2 pletter / plante. men har da overvejet at skaffe mig noget Diamond Mylar, så er der blevet forbygget imod hotspots.

og nu jeg lige tænker over det, kunne de stress tegn de viser også skyldes uregelmæssig lys og andet siden jeg har haft alle planterne ude et par gange i f.eks. forbindelse med ompotning og flytning af teltet.

men nu er en del af dem SÅ store, at jeg burde sætte mit skab i 14/10 eller 16/8 og flytte dem der over. - prøver dog lige at trække den en smule da jeg nemlig har et par planter i det skab lige nu ^^. hvis de bliver for store må jeg jo vælge.

Nu må vi se hvad jeg beslutter mig for :)

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Ra2Fa skrev:
Hvad angår herma osv, er det en forkert antagelse at stort set alle hamp planter udvikler herma hvis de bliver udsat for for meget stress ? - vil nemlig mene at en plante som vokser sådan grundet stress burde udvikle herma, or am i wrong ?

Jeg vil umiddelbart sige du tager fejl.
Du har ret i at meget stress godt kan skabe hermafroditter, men min erfaring (og hvad jeg har læst rundt omkring) siger mig det mest er pga. lysstress. Altså hvis planterne får bare minimale mængder lys i mørkeperioden så er der rimelig gode chancer for en hermafrodit.
Men ved normalt stress som overgødning, varmestress, forskellige toppingteknikker osv. har jeg indtil videre ikke set en hermafrodit selv eller på nettet blandt growers. Kun at planterne enten vokser mærkeligt, går i stå eller dør.
Så bare fordi din plante ikke bliver en hermafrodit, så betyder det ikke den ikke har været udsat for varmestress:-)

Ra2Fa skrev:
og nu jeg lige tænker over det, kunne de stress tegn de viser også skyldes uregelmæssig lys og andet siden jeg har haft alle planterne ude et par gange i f.eks. forbindelse med ompotning og flytning af teltet.

Medmindre du ligefrem har hevet planterne ud i deres mørkeperiode for at ompotte dem eller for at flytte teltet så burde det ikke have været noget problem overhovedet. Så sarte er hampplanter sgu heller ikke.

Det er også godt at høre du er klar over det er nogle helt absurde temperatursvingninger du har. Det er der meget få strains der er glad for (jeg kender ingen).
Generelt skal man stræbe efter at holde nattemperaturen over de 16 grader og dagstemperaturen under de 25. Så var jeg dig ville jeg måske investere i en eller anden form for opvarmning af veggeteltet... Evt. en varmemåtte eller et varmelegeme ligesom dem man bruger til akvarier.

Medlem

den stress de kunne have været udsat for i forbindelse med de ting har nemlig været at de har været ude og fået lys i længere tid eller lys hvor de ikke plejer at få det.

men altså det nok halvt så slemt. jeg tror på det er en særling, alle andre planter har samme vilkår og vokser uden komplikationer på nogen måde.

nu må vi se.

og btw, jeg lytter skam til jer, men når planten står et sted hvor der er god ventilation og lign så tror jeg ikke det kan forklares anderledes.
Hvad forklarer i f.eks. planter med bladsæt bestående af 3 sæt i stedent for kun 2 ? altså dem der nærmest skaber en trekant. det er vel også "bare" en særling er det ik ? :)

hvad angår svingningerne i temperatur så vil jeg gerne lige lade det være som det er. siger ikke de har de optimale forhold, men nu vokser de jo fint, ser meget grønne ud i det, hverken for mørke eller lyse og de strækker sig heller ikke.

så så galt kan den jo ikke være. udover det, mit skab har samme forhold hvad angår temperatur.

desvære ville det ikke hjælpe meget hvis jeg afhjalp temperatursvingningerne i teltet, skabet har jo samme forhold.
så jeg må prøve at gøre det så godt som muligt på alle andre fronter, og så håbe den går :)

Medlem

Citat:
Hvad angår herma osv, er det en forkert antagelse at stort set alle hamp planter udvikler herma hvis de bliver udsat for for meget stress ?

Den er go nok, stresser du den FOR meget vil en hun udvikle hanblomsterstande.
Deri ligger én af fiduserne ved at lave feminised frø.
Ved ikke om alt det herunder er relevant, men here goes (tror der kommer en del)
Du kan lade en ren hun vokse sig ældgammel i blomsterstadiet, så vil hun lave en hanblomst her og der.
En sådan hanblomst har intet Y i sine kromosomer, men frøet vil derimod så bestå af XX.
Jeg fandt ud af via hampedyrkerens håndbog at hamp ikke nøjes med 2 kromosompar i hver celle men kan have op til 4.
Og her ligger lidt med stres og herma...
Y representerer han og X hun, og en ÆGTE hampehun har således XX som kromosompar.
En plante med feks 4 kromosompar på XXYX vil starte med at være en hun, men hvis forholdende tillader (alder, varme/kuldestres, lystimer etc. så vil Y´et i generne bliver påvirket og MÅSKE aktiveres.
Ved ikke om "skemaet" herunder hjælper til at forstå hvorfor hermaer er så fantastisk udbredt.

Hun:..........Han.........I...Herma..I...Feminised med hanblomst fra en ægte hun (gjort via alderdom eller sølvionisring:)
XX.............YX..........I...XxYy.....I...XXXX
Uægte hun: Uægte han:I... XYxy.....I...Feminised med med herma.
Xy............xY...........I...XYyx.....I...XXXy (bedst hermafeminised frø)
yX............Yx...........I...YxYX.....I...XxyX
............................I...YXyx.....I...XYXX
............................I...YYxx.....I...YXxX
Stort bogstav representerer det dominerende kromosom, + der er over 20 kombinationer(tror jeg) for hermaen og femminised via herma.

Hvad der lige præcis for en hanblomst til at vise sig på en ren hun må ligge i generne på planten.. Hvad jeg personligt tror er at planten mærker den ikke er befrugtet og derved prøver naturen selv at skaffe pollen ved at, lave sig til herma (tvekønnet plante ligesom mange træer er det) og derved befrugter sig selv for at at vidergive sine gener til overlevelse i frø..
Naturen har budt på kønskifte selv hos hvirveldyr. (mennesket er et hvirveldyr = rygradsdyr)
Kan huske jeg engang læste i illustreret videnskab at en flok på 4-5 hunhajer havde svømmet rundt i det samme basin i flere år, da en af hunnerne forvandlede sig til en han, inkl klunker og stift, og derved kunne befrugte de andre hunner.
Frøer og tudser kan ligeledes skifte køn, men det endda efter behov og er til gængæld veldokumenteret, nemlig at ved for mange hanner i en sø ændrer nogle af dem sig til hunner. (også går de på bøssebar bagefter :lol:)

Medlem

nu må i begge få jævnet historierne ud :P

Ari siger jeg tager fejl, chas siger jeg har ret ? altså xD

er faktisk ligeglad med hvem af jer der har ret, mine planter vokser fint og jeg har som minimum 8 damer. er det ikke det vigtigste ? :)

så kan jeg senere engang altid "opgradere" mine 2 systemer med hydro systemer, temperatur regulatorer, Co2 tilføjelse osv osv osv.
altså mulighederne er jo uendelige og man må jo stoppe et eller andet sted.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Jeg skrev ikke at en hvilken som helst form for stress ikke kan udløse hermafroditter. Min erfaring siger mig bare at en noget nær garanti for hermafroditter, er lys i mørkeperioden. De andre former for stress planterne kan blive udsat for har jeg ikke oplevet har været skyld i hermafroditter. Jeg siger ikke det ikke kan ske, det er bare aldrig sket for mig:-)
Så umiddelbart er Chas og jeg vel enige i at hermafroditter godt kan opstå hvis de får FOR meget stress (som Chas også lagde tryk på). Jeg tilføjede så bare, at min erfaring siger mig det oftest er lysstress der næsten garanterer hermafroditter.

Som sagt er det udelukkende erfaring min tese er baseret på, jeg har ingen smarte artikler eller videnskabelige udsagn til at bakke op om min påstand.
Hvis Chas har lyst til at uddybe, så vil det være meget rart. Kan godt være du ikke er interesseret i at tingene fremgår så korrekt som muligt, men jeg holder på at vi helst skal ha' styr på eventuelle misforståelser så fremtidige dyrkere der skulle falde over denne tråd ikke bliver forvirrede. Det er jo ikke et forum designet til at være vores personlige logbog (det har vi sider som DCF til), men derimod for at hjælpe folk der har spørgsmål eller er i tvivl om hvad som helst med relation til hampdyrkning.

Medlem

okay :)

Men planterne vokser som du kan se, nogle vokser hurtigt, andre vokser langsomt og 1 vokser underligt :)

Og jeg ser nu ikke denne tråd som en personlig logbog ? eller jeg betragter det ikke som en, da den er offentlig tilgængelig og jeg fører en debat med dem der skriver, som f.eks. dig og chas :)

Udover det, med sådan en billed tråd som den her, tror du ikke det gør det lettere for fremtidige dyrker når de har en veldokumenteret tråd de kan skimte lidt til, så de kan se hvor hurtigt/langsomt det går f.eks.?
med veldokumenteret mener jeg hvor der er hyppige updates og der bliver skrevet lidt om hvad der sker ? - jeg tænker da at det ikke kan skade.

p.s. når growet er færdigt vil jeg skrive mere relevante info ind, såsom temperatur samt udstyr, gødning osv. - så har man en tråd der følger en liiige til målet, mere eller mindre :)

Medlem

Ra2Fa skrev:
nu må i begge få jævnet historierne ud :P

Ari siger jeg tager fejl, chas siger jeg har ret ? altså xD

Hvad siger din egen fornuft dig på bagrund af viden og erfaring? Ingen af os kan skrive P.hd. eller cand. efter vores navn i hampedyrkning..
Så hvad angår, om nogen af os har ret :roll: ja hvem ved...

Citat:
er faktisk ligeglad med hvem af jer der har ret, mine planter vokser fint og jeg har som minimum 8 damer. er det ikke det vigtigste ? :)
Hmmjaa kommer jo an på hvad du dyrker for..
Nogen dyrker for eget billig kvalirøg, jeg selv dyrker for 5 venner og en ny strain.... Men ellers jo.. (din heldige kartoffel :rocking: )

Citat:
så kan jeg senere engang altid "opgradere" mine 2 systemer med hydro systemer, temperatur regulatorer, Co2 tilføjelse osv osv osv.
altså mulighederne er jo uendelige og man må jo stoppe et eller andet sted.
Nemlig rigtig :wink:

Keep on..

:joint:

Medlem

Chas skrev:

Hmmjaa kommer jo an på hvad du dyrker for..
Nogen dyrker for eget billig kvalirøg, jeg selv dyrker for 5 venner og en ny strain.... Men ellers jo.. (din heldige kartoffel :rocking: )

hvorfor er jeg nu heldig ? :D at de vokser godt er vel kun et tegn på at jeg har sørget for at alle forholdende er som de skal være stortset.

Og har sku lavet en del fejl allerede, sand der var behandlet med noget anti-plante fis, mug osv osv osv.
men nu anvender jeg "rigtig" dyrknings-jord fra biobizz og H2O2 vand.
så når jeg spotter mug dør det lige så hurtigt som jeg kan nå at spotte det :D - og ja, det sker da at mug opstår når jorden er godt væddet men det hydrogenperoxid er virkelig guld værd ! - og planterne elsker det !

Medlem

Hallo! 49 dage...
Hvad skete lige med servicen???
Ra2Fa skrev:
okay :)Udover det, med sådan en billed tråd som den her, tror du ikke det gør det lettere for fremtidige dyrker når de har en veldokumenteret tråd de kan skimte lidt til, så de kan se hvor hurtigt/langsomt det går f.eks.?
med veldokumenteret mener jeg hvor der er hyppige updates og der bliver skrevet lidt om hvad der sker ?

Mmmjaaa :roll:

Medlem

Chas skrev:
Hallo! 49 dage...

Der er godt nok gået 52 dage ^^ :D eller også har jeg talt forkert ?

anyway, er glad for at nogen gider se hvad der sker :D

Medlem

Ra2Fa skrev:
Chas skrev:
Hallo! 49 dage...

Der er godt nok gået 52 dage ^^ :D eller også har jeg talt forkert ?

anyway, er glad for at nogen gider se hvad der sker :D

Her sker for lidt ( ikke ment i direkte til denne tråd, men generelt..)

Kan også være min tæller der er ude, tog bare startdato for tråden og talte..

Medlem

jeg tog sidste dato og kiggede i kalderen og så talte jeg til dags dato :)

men det er jo også underordnet :P - Og hvis du synes der sker for lidt så ryg en pind og gå i seng ? :P hehehe...

Medlem

Ha hvad du ikke ved er min søvn er 2-delt pt??? Den har så godt nok været det over et halvt år nu..

Mine kø´er skal malkes her kl 05.00 mens rugemaskinen skal betjenes ca kl 02.00.
Rugemaskine mangler en dims så den ikke vender æggende pr auto, så den dims må jeg agere ved at stå op klokken l*rt, også det ikke altid lige let at skvatte i søvn efter man har været ude i minusgrader midt om natten.
Nu jeg allerede oppe igen, og maren brøler kan jeg høre så det passer hvis jeg hopper i tøjet nu.

GOD LØRDAG MORGEN :lol:

Medlem
Brugeravatar

Godmorgen :D

og go' ryger ;)

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 39 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]