Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 13 aug 2025 23:40

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 10 indlæg ] 
Forfatter besked
Site Webmaster
Brugeravatar

Politiken.dk skrev:
Danmark skiller sig ud blandt de lande i Europa, hvor trangen til at tage kokain er stor.

Ifølge en ny årsberetning fra Det Europæiske Overvågningscenter for Narkotika og Narkotikamisbrug bliver den ’hvide sne’ sniffet i særlig lange baner i Danmark, Spanien, Storbritannien, Italien og Irland, »mens brugen af stoffet fortsat er relativt lav andre steder i Europa«.

Mange unge har prøvet stoffet
Ikke mindst når det gælder de helt unge under 25 år ligger Danmark langt over det europæiske gennemsnit. Inden for det seneste år har knap 6 procent af de unge danskere prøvet at tage kokain.

Det er den højeste andel kokainbrugere i Europa og dobbelt så mange som for ni år siden.

Især mænd er interesserede
Samtidig viser undersøgelsen, at mænd har klart mere appetit på stoffet.

Ifølge Sundhedsstyrelsen hører det med til billedet, at de danske tal er mere opdaterede end i flere andre lande:
»Men det er rigtigt, at Danmark er med i den bølge af lande, hvor man ser en stigning i kokainmisbruget. Det skyldes ikke mindst, at kokain indgår i et blandingsmisbrug og bliver taget af misbrugere, der ikke tidligere havde adgang til stoffet. Vi er inde i en stime, hvor folk eksperimenterer mere med forskellige stoffer, og hvor kokainen indgår. Prisen og tilgængeligheden har også ført til en større udbredelse«, siger specialkonsulent Kari Grasaasen fra Sundhedsstyrelsen.

Pæne samfundsbrugere
På Vesterbro oplever Kirkens Korshær, at kokain i dag »fylder mest«, selv om man stadig møder mange heroinmisbrugere. Men Mads Uffe Pedersen, leder af Center for Rusmiddelforskning ved Aarhus Universitet, tilføjer, at der er et »enormt mørketal« i forhold til det reelle problem:

»Ud over de forhutlede misbrugere, for hvem kokain er blevet et hovedstof i stedet for heroin, er der en ukendt gruppe pæne samfundsborgere, der ikke kommer i nærheden af behandlingssystemet og derfor ikke indgår i statistikkerne«, siger han.

Inden for de senere uger er der blevet ført en række retssager om det hvide stof, blandt andet mod erhvervskvinden Rigmor Zobel, der blev idømt en bøde for at have købt 6 gram kokain. Senest er en 35-årig mand fra Hørsholm blevet straffet med 14 års fængsel – blandt andet for at ligge inde med flere kilo kokain.

Politiet efterlyser oplysning
Politiet tager det som udtryk for, at kokainen strømmer ind i landet og er umuligt at dæmme op for, nu da den handles for mellem 400 og 500 kroner per gram:

»Vi kan kun gøre os håb om at få fat i en brøkdel af stoffet. Det er en skrue uden ende«, siger Henrik Gunst fra Nordsjællands Politi. Steffen Thaaning Steffensen fra Københavns Politi tilføjer: »Selv om vi fik ti gange så mange folk, så kan vi ikke stoppe det. Oplysning er den eneste vej frem«.

Ekspertgruppe er nedsat
Kokain er let at blive afhængigt af, og misbrug af stoffet er vanskeligt at behandle, fordi der ikke findes alternative stoffer, der tager abstinenserne.

Det gør problemet til en særlig stor udfordring for behandlingssystemet.

Sundhedsministeriet har nedsat en ekspertgruppe, der skal se på, hvad myndighederne kan stille op over for det stigende kokainmisbrug.

Link til artikel

"Det hendte paa et Theater, at der gik Ild i Coulisserne. Bajads kom for at underrette Publicum derom. Man troede, det var en Vittighed og applauderede; han gjentog det; man jublede endnu mere. Saaledes tænker jeg, at Verden vil gaae til Grunde under almindelig Jubel af vittige Hoveder, der troer, at det er en Witz." - Søren Kirkegaard

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Helt væk
Citat:
»Steffen Thaaning Steffensen fra Københavns Politi tilføjer: »Selv om vi fik ti gange så mange folk, så kan vi ikke stoppe det. Oplysning er den eneste vej frem«.

:gud:

Insane psychedelia user!

Geografisk sted: Et sted i omegnen af KBH.
@Xtreme: Den havde jeg quotet hvis du ikke var kommet mig i forkøbet. :wink:
Det er godt at vide at ikke alle i politiet er båtnakker der vil samle alle på brugerniveau sammen bag pigtråd, men som i stedet går ind for fornuftig oplysning i stedet.
Det er alligevel kommet for at blive og er for sent at skride ordentligt ind over for.
Jeg glæder mig til regeringerne verden over begynder at lytte lidt mere til forskere der ikke er betalt for at bevise et forudbestemt resultat - som fx. David Nutt fra England.
Lad os håbe at Henrik Rindom eller andre med lignende meninger og medie-eksponering kommer på banen herhjemme og får rykket lidt ved den almene danskers holdninger - der er stadig lang vej.
Men det går i den rigtige retning som jeg ser det.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

LarmerFyr skrev:
@Xtreme: Den havde jeg quotet hvis du ikke var kommet mig i forkøbet. :wink:
Det er godt at vide at ikke alle i politiet er båtnakker der vil samle alle på brugerniveau sammen bag pigtråd, men som i stedet går ind for fornuftig oplysning i stedet.
Det er alligevel kommet for at blive og er for sent at skride ordentligt ind over for.
Jeg glæder mig til regeringerne verden over begynder at lytte lidt mere til forskere der ikke er betalt for at bevise et forudbestemt resultat - som fx. David Nutt fra England.
Lad os håbe at Henrik Rindom eller andre med lignende meninger og medie-eksponering kommer på banen herhjemme og får rykket lidt ved den almene danskers holdninger - der er stadig lang vej.
Men det går i den rigtige retning som jeg ser det.

Jeg tvivler ikke på, at folket og politikerne før eller siden vil få forståelse for at brugen af psykoaktive stoffer generelt er umuligt at komme til livs. Vi kan allerede se, det går den rigtige vej rundt om i verden, og det er virkelig fantastisk. Jeg har ofte sagt, at man i fremtiden vil ryste på hovedet af illegaliseringen af og krigen mod 'narko'.

Lad os håbe, mine ord bliver til realitet en skønne dag...!

Med henhold til emnet så kommer det da langtfra bag på mig. :lol:

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

LarmerFyr skrev:

Hvis du ser på sammenhængen vil du opdage at han ER en båtnakke. Så vidt jeg kan se siger han at det kriminelle marked ikke kan stoppes med politiets indsats, så det der skal gøres er at oplyse folk så de ikke længere ønsker at tage kokain. Han er altså stadig ude på at udrydde "problemet", da narko jo er noget frygteligt noget at komme ud i, uanset forbrugsmønster.

Ret mig endelig hvis du mener jeg tager fejl.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Strawberry Fields
Rigmor Zobel skrev:
LarmerFyr skrev:

Hvis du ser på sammenhængen vil du opdage at han ER en båtnakke. Så vidt jeg kan se siger han at det kriminelle marked ikke kan stoppes med politiets indsats, så det der skal gøres er at oplyse folk så de ikke længere ønsker at tage kokain. Han er altså stadig ude på at udrydde "problemet", da narko jo er noget frygteligt noget at komme ud i, uanset forbrugsmønster.

Det er vel klart at man vil mindske forbruget af kokain, ligesom man prøver at mindske forbruget af alkohol og tobak. Der er jo ingen rusmidler der ikke skader, så jeg støtter da 100% hans holdning. Hvis en legalisering nogensinde skulle komme på tale, skulle der jo også være sindssygt meget oplysning, så alle ikke lige pludselig gik hen og blev misbrugere.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Morten på 14 skrev:
Rigmor Zobel skrev:
LarmerFyr skrev:

Det er vel klart at man vil mindske forbruget af kokain, ligesom man prøver at mindske forbruget af alkohol og tobak. Der er jo ingen rusmidler der ikke skader, så jeg støtter da 100% hans holdning. Hvis en legalisering nogensinde skulle komme på tale, skulle der jo også være sindssygt meget oplysning, så alle ikke lige pludselig gik hen og blev misbrugere.

Så du tager altså ikke selv rusmidler? Og du mener der er noget problematisk i at folk der kender risikoen ved et stof alligevel vælger at tage det?

Og tror du helt ærligt på at der ville komme flere såkaldte "misbrugere" ved en legalisering? Jeg er selv af den overbevisning at 99% af dem der har det så ringe med sig selv at de har tendenser til den slags, allerede er i gang med "projektet". Legal status har intet at sige for folk med den slags tendenser.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Strawberry Fields
Mener ikke det er problematisk at folk, der kender risikoen, vælger at indtage et stof. Men tvivler på at særligt mange er klar over risikoen, det er ikke ligefrem fordi HR er stærkt udbredt blandt mange stofbrugere. Folk ved langt mere om hvad risiciene er ved at indtage alkohol, end fx kokain, netop på grund af den legale status af alkohol. Det er det jeg synes man burde opnå med andre rusmidler også, gennem en legalisering, og oplysning. Og ja, du har helt sikkert ret med det med misbrugere... jeg burde ikke have skrevet det til at starte med.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Men vi kommer bort fra emnet. Det jeg siger er at ham politimanden ikke ønsker frihed til at vælge, men kun at stoppe det. Dvs. han er stadig på hold med Nancy Reagan.

Insane psychedelia user!

Geografisk sted: Et sted i omegnen af KBH.
Naturligvis går han ind for et fald i forbruget af kokain, det er der da ikke noget galt med.
Jeg går også ind for et fald i bruget af alkohol.
Med det sagt gider jeg ikke sidde og spekulere over en tilfældig mans ligegyldige mening.
Så ja, jeg mener at du tager fejl - men gider ikke diskutere i evigheder da jeg også mener at du er en flueknepper af dimensioner. ;)

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 10 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]