Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 13 aug 2025 09:34

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 15 indlæg ] 
Forfatter besked
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Et brostenskast fra Staden
Fra http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/2010/02/18/083700.htm

Narkomaner skal redde liv med næsespray
18. feb. 2010 09.00 Indland

En lille gruppe af de mest erfarne narkomaner på Vesterbro i København skal fremover have en lille næsespray med modgiften Naloxon i lommen, så de kan redde livet for sig selv eller andre, hvis de får en overdosis af heroin. Det skriver Amnesty Internationals medlemsblad.

I januar begyndte et førstehjælpskursus i Sundhedsrummet på Halmtorvet i København, hvor foreløbig fem stofbrugere lærer at bruge modgiften.
- Det handler ganske enkelt om at få stofbrugerne til at redde liv. I første omgang oplærer vi nogle af de ældre og mest erfarne stofbrugere i at dosere modgiften rigtigt. De er nødt til at have overskud for at lære det, siger Lone Hviid Rasmussen, der er sygeplejefaglig leder i Sundhedsrummet.
Modgiften ophæver heroinens påvirkning af bedvidsthed og åndedræt
Når det første kursus er overstået, regner Lone Hviid Rasmussen med at udvide ordningen til at gælde flere stofbrugere.

- Planen er at udbygge det til 20 stofbrugere, som så kan have modgiften med i lommen og yde livsvigtig førstehjælp, siger Lone Hviid Rasmussen, der håber, at initiativet kan forhindre nogle af de cirka 70 årlige dødsfald blandt stofbrugere i København.
Modgiften Naloxon ophæver heroinens påvirkning af bevidstheden og åndedrættet, og effekten kan registreres på en livløs narkoman på under et
minut. Hvert år dør omkring 250 narkomaner i Danmark.

Det er da en fin idé, må det redde mange ulykkelige mennesker fra en grum skæbne...

Insane psychedelia user!

Geografisk sted: On a placid island of ignorance amidst the black seas of infinity
Wow, det er virkelig en god nyhed. I USA har man visse steder kørt forsøg med udlevering af naloxon til opiatbrugere, men jeg har ikke lige set nogen resultater for tilbuddet - f.eks. om dødsraten er faldet.
Det er sund fornuft at brugerne selv får adgang til at have naloxon på sig. Det er en meget effektiv modgift mod opiatoverdosis, og stoffet giver ingen mening at tage for sig selv. Modgiften skal administreres så hurtigt som muligt, og det er ikke altid at en ambulance kan nå frem i tide til at redde liv eller førlighed for en person som har overdoseret sig til fatal respirationsdepression eller lignende. Jeg håber at forsøget spreder sig hurtigt.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Et sted få finder.
God nyhed for de mennesker som har brug for det!

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Helt væk
Satme da en dejlig nyhed, genialt at have det i en næsespray - det nemt at opbevare og er hurtigt, nemt og præcist at dosere og administrere med prompte onset, way to go :)

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Det er en god nyhed at de løsner en smule op, men det er stadig totalt tåbeligt at det ikke er tilgængeligt for alle i håndkøb. Det har intet misbrugspotentiale, og ville kunne redde mange liv.

Medlem
Brugeravatar

"FUCK mand, har taget for mange kodimagnyler - frem med naloxone-sprayen!" :D

Medlem
Brugeravatar

virkelig et godt tiltag!
og en fantastisk idé, der nu virker åbenlys!

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: .....
Tom Behnke skrev:
Det er en god nyhed at de løsner en smule op, men det er stadig totalt tåbeligt at det ikke er tilgængeligt for alle i håndkøb. Det har intet misbrugspotentiale, og ville kunne redde mange liv.

Som vi talte om igår=)

Rigtig godt tiltag!!!

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tom Behnke skrev:

Jeg er fuldstændig enig. Jeg har selv forsøgt at erhverve mig 'Naloxon' ad såvel legale som illegale kanaler og er blevet skuffet over, hvor svært det er at få fingre i. Det burde være håndkøbsmedicin på ethvert apotek. Det kan der vist ikke være tvivl om!

Det er dejligt at se, man forsøger sig med det herhjemme efter man en årrække i udlandet har forsøgt sig med samme ordning. Det kan redde liv og er ellers ikke til skade for nogle, så hvorfor har vi ikke set til dette tiltag før? Jeg spørger bare...

Men thumbs up for at der endelig sker noget. Næste skridt er at sælge det som håndkøbsmedicin.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Fuldtidsforvirret på fyn
Tom Behnke skrev:

Tænkte jeg også lidt på. Hvorfor skal alle ikke have adgang til modgiften HVIS det nu skulle gå galt. Og som du siger, når der alligevel ingen lammepotentiale er i det.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: !!!
Måske skyldes det, at en narkoman som får naloxone, får abstinenser. Han går fra en overdosis-stimulering, til langt under hvad han normalt ville få slemme abstinenser af. - Det kan slå ham ihjel, og vil under alle omstændigheder give ham krampeanfald, stærke nok til han kan skade sig selv(brække sin egen ryg osv) - naloxones virkningstid er også kortere end opiaterne.

så med eller uden naloxone, skal man stadig ringe 112 som det første.

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: I mulmehulen
Hmm, mon de kunne finde på at diske op med argumentet om, at det så bliver indirekte accepteret at blive narkoman, da man jo giver dem muligheden for at undgå den værste fare ved deres misbrug.... Et dejligt inhumant argument der desværre kunne bruges.

Men personlig synes jeg det er et positivt tiltag.

Insane psychedelia user!

Geografisk sted: Påskeland
Jeg synes det er et overraskende stort og positivt skridt i en rigtig retning!

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: .....
Odden skrev:
Hmm, mon de kunne finde på at diske op med argumentet om, at det så bliver indirekte accepteret at blive narkoman, da man jo giver dem muligheden for at undgå den værste fare ved deres misbrug.... Et dejligt inhumant argument der desværre kunne bruges.

Men personlig synes jeg det er et positivt tiltag.

"De", går jeg udfra er myndighederne du mener... I dette tilfælde ville et argument som ligeledes er inhumant, nok nærmere være, "just another nigga dead"..
Derudover er vil jeg mene, at den værste fare, ihvertfald for misbrugeren selv, er den ringe livsstil der medfølger - døden er hårdere for omgivelserne...

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: København
Jeg kan tilslutte mig koret. Det er da et fornuftigt træk, og så endda et i den rigtige retning.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 15 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]