ZaZZa skrev:
Jeg lider af søvn problemer, og skal derfor høre jeg hvilket af disse mediciner i vil mene egner sig bedst til daglig indtag inden sengetid:
Først og fremmest kan "søvnproblemer" betyde så meget, men med det forbehold:
Hvordan virker det at ryge en begrænset smule hash inden sengetid? Det ville være langt sundere end benzoer.
Noget andet er at der findes visse ikke-medicinske metoder til at komme ind i en bedre søvnrytme. Nu er dette jo et harm reduction forum, så det fortjener at komme med.
Så du programmet hvor
http://www.scansleep.dk/ var med, det med Marianne Florman? Som jeg ser det, så har det virkelig noget at byde på.
Som jeg lige husker rådene:
- Soveværelset er kun til søvn og sex
- Hold det ryddeligt og pænt, så det er dejligt at komme ind i
- TV, bøger og anden hygge er bandlyst
- Fald aldrig i søvn til fjernsynet eller med en bog i hånden
- I en indkøringsperiode på 1-2 uger skal du bliver længere tid oppe end normalt for at blive ekstra træt: det letter indslumringen.
- I indkøringsperioden SKAL du stå tidligt op på ALLE dage, weekenden inklusiv. Så står du normalt op kl. 07:00, så står du op kl. 07:00 alle ugens dage i to uger, og du går i seng ikke tidligere end 23:00
Jeg har hørt andre råd, bl.a. et pænt ekstremt råd om at du dagen inden du starter på denne "nu tvinger jeg kroppen til at sove" periode, at man en enkelt nat overhovedet ikke sover og først går i seng til normal tid (i eksemplet ovenfor kører du altså igennem og går ikke i seng tidligere end kl. 23:00 næste aften).
Jeg kender også til folk med søvnbesvær, som har glæde af ikke at drikke kaffe efter kl. 13 om eftermiddagen. Pas på stimulanterne.
I øvrigt er HopIFjords råd gode, og jeg vil tilføje, at benzoer er kendt for at give værre hukommelsesproblemer end hashen nogensinde har gjort, HVIS du holder dig vågen på dem. Problemet er mindre hvis du tager pillen og lægger dig til at sove.
Andre kan måske korrigere mig, men det er ALT for tidligt at tage din benzo 2-4 timer før du skal sove. Seriøst: du lammer dig jo bare og nyder det, for alt efter mavesækkens indhold virker de jo efter 30-60 minutter. Det er "no go". Desværre. (Forstå mig ret: du kan naturligvis lamme dig i alt hvad du vil for min skyld, og det gør heller ikke noget, hvis det sker i ny og næ at du hygger dig med benzoer, men benzoer er nogen lidt forræderiske sjovere.)
Sweet dreams