Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 21 jul 2025 00:49

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 36 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2
Forfatter besked
Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Geografisk sted: up yours
jeg har et meget ambivalent forhold til licenstingen. på den ene side synes jeg at DR2 er den bedste kanal på dansk tv, selvom DR's kvalitet generelt er dalet gennem de seneste 20 år(sammen med stort set alle andre medier). grundlæggende synes jeg at man skal have en mulighed for at fravælge. det ville dog gøre mig ondt at se DR lide en langsom død, eller blive infesteret af reklamehelvedet. DR vil altid have en nostalgisk plads i mit hjerte, som et symbol på noget trygt og godt(sikkert takket være alle deres gode børneprogrammer).

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: !!!
Cubensis skrev:
spiffeh skrev:
Kaktus Klausen skrev:
Hvorfor melder folk sig ikke bare ud af "licensforeningen", det er jo ikke ligefrem en bogklub, der er umulig at komme ud af igen.

Lige mine ord. Man modtager godt nok nogen breve engang imellem, der appellerer til ens samvittighed.. Men hvis man kan se bort fra det, så er der ikke nogen bagside ved at melde sig ud..

Bortset fra at de så begynder at ringe til en og udspørge om husstandens apparater. Jeg har fulgt lidt med og der er flere folk der trodst benægtelse af at eje licenspligtigt udstyr, er blevet tilmeldt og tilsendt girokort, når de så ringer ind og brokker sig siger de at de ikke kan annullere girokortet. De er gale i skralden hos DR!! Desuden fryder det mig sådan som sagen efterhånden er rullet ud for fulde gardiner på div. medier, bl.a. her: http://www.180grader.dk/Politik/plummer-facebook-lars-truer-vores-medarbejdere og her er Sappho selvfølgelig gået ind i sagen: http://www.sappho.dk/licens-lars-kamp-mod-dr-er-blevet-en-folkebevagelse-pa-facebook.htm

Jeg har ikke været tilmeldt licens i et år... har kun modtaget breve målrettet min samvittighed... - Der er ikke meget at komme efter :roll:

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Til jer der ikke betaler licens:

Har i tidligere betalt og meldt jer ud eller har i bare altid været uden for det såkaldte fællesskab?

Jeg spørger fordi jeg betaler licens, som den gode (naive) borger jeg er... men egentlig er det totalt til grin, jeg har godt nok et fjernsyn stående; men det har ikke været tilsluttet i 2 år og står der kun fordi jeg ikke nænner at smide det ud... Helt seriøst, jeg ser ikke fjernsyn og det vildeste er jeg har ikke bare et sekund fortrudt... Jeg savner det ikke og nyder at når man har gæster, så taler vi sammen i stedet for at flokkes ved alteret... Jeg kender ikke Sidney Lee og kan ikke udpege en eneste deltager fra Paradise Hotel - og har aldrig set vild med sang, dans eller hvad det nu hedder og X-faktor ved jeg ikke intet om heller... Og har det dejligt alligevel :-)

Jeg er udmærket klar over jeg stadig er licenspligtig pga min bredbåndsforbindelse, som jeg oven i købet og skal betale multimedieskat af nu (og at jeg bør få smidt det tv ud)... men det må vel være DR's hovedpine at forhindre jeg har adgang til deres site og ikke omvendt... Kender ikke andre hjemmesider som automatisk, og med statens samtykke, sender girokort ud til alle potentielle "kunder"..

Kort sagt er der nogen som har erfaring med at melde sig ud og hvad der så sker... går ud fra at licens Lars dukker op kort tid efter og at jeg bare afviser ham er jeg med på... men hvad sker der hvis de tvangstilmelder mig (land of the free - who ever told you that is your enemy), stopper jeg så bare betalingerne i min webbank eller? og hvad er konsekvensen af det - taler vi RKI eller inddriver de det bare over lønnen?
Alle andre erhvervsdrivende skal have samtykke om køb af deres produkter; men det gælder åbenbart ikke dDR (og visse offentlige instanser)

Det er sgu på tiden jeg kommer ud af min skal og kæmper med ligesindede imod systemet :oops:

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Cordillera de los Andes
jeg meldte mig ud for et par år siden da jeg skulle på et længere udlands ophold på over 6 måneders varighed. efter jeg kom hjem udlod jeg bevist at melde mig til igen, ventede derimod på at deres kontrollør selv kom.
fortalte ham at jeg ikke havde noget tv, men at han godt måtte melde mig til radio licens da jeg kunne modtage fm på min mobil.

selvom jeg snyder systemet, så finder jeg det rimeligt da jeg er på SU, og en fuld licens betaling derfor er tungere for mit budget end en veletableret hustand med 2 arbejdede fuldt uddannede voksne. jeg får heller ikke længere besøg da jeg jo lige netop er i deres system. dog under en forkert licens. :)

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Fælledparken :P
Condor skrev:
jeg meldte mig ud for et par år siden da jeg skulle på et længere udlands ophold på over 6 måneders varighed. efter jeg kom hjem udlod jeg bevist at melde mig til igen, ventede derimod på at deres kontrollør selv kom.
fortalte ham at jeg ikke havde noget tv, men at han godt måtte melde mig til radio licens da jeg kunne modtage fm på min mobil.

selvom jeg snyder systemet, så finder jeg det rimeligt da jeg er på SU, og en fuld licens betaling derfor er tungere for mit budget end en veletableret hustand med 2 arbejdede fuldt uddannede voksne. jeg får heller ikke længere besøg da jeg jo lige netop er i deres system. dog under en forkert licens. :)

Min kæreste har for nyligt gjort det samme da hun faktisk hører en del radio, men ikke ser tv.
Hvad angår mig selv, så har jeg bare aldrig betalt, jeg smed mit fjernsyn ud af vinduet (bogstaveligt - tåget hasserperiode) som 20 årig og har ikke haft et siden, jeg har heller aldrig haft besøg af den frygtede peljevogn, men tilgengæld modtaget masser af deres samvittighedsbreve.
Det er vidst ret let at framelde sig på deres side med den begrundelse at man ikke ejer nogen licenspligtige apparater, og hvis en dag licensmanden kommer forbi kan du jo bare lade være med at lukke ham ind, hvis du f.eks. har en pc og ikke gider betale medielicens.

Det mest absurde ved licensapparaturet er at pensionister får rabat, pensionister nok dem der ser MEST fjernsyn at dømme ud fra sendefladen. Studerende gør ikke selvom de er dem med mindst tid. Desuden hvis man bor to sammen, så betaler man dobbeltlicens medmindre man er kærester. :?

Wiki Admin
Brugeravatar

Geografisk sted: Vest for Roskilde
Jeg synes at licensen burde finansieres over skatten, ligesom tusind andre fælles goder vi betaler til, selvom ikke alle bruger dem. Så ville det også blive indkomstdifferentieret, plus at DR ville spare millioner på det her cirkus der kører nu med samvittighedsbreve, kontrolinstanser, indkrævning osv.

@Halugenlame: Jeg er meget enig med dig om at DR er noget helt særligt i forhold til kommercielle kanaler. Hvis der kun havde været kommercielt fjernsyn havde vi aldrig haft IMO geniale (men kommercielt set vovede) programmer som fx. 11. time eller mandrilaftalen, og det synes jeg ville være synd. Seriøse og dybdegående nyhedsprogrammer som fx. Deadline tror jeg faktisk kan være med til at løfte danskernes generelle oplysthedsniveau - bare en smule.

Jeg har i øvrigt ikke noget fjernsyn, men ser fra tid til anden DR-programmer på nettet.

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Schwiez
Udfyld venligst nedenstående formular med henblik på at framelde eller ændre din licens.

https://www.dr.dk/DRLicensFrameld/licens_form.aspx

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Geografisk sted: DK
Vil også opfordre til at melde sig ud af foreningen. Jeg vil dog gerne ha DR bevaret, selvom kvaliteten er faldende. Synes idéen med at betale over skatten har mange indlysende fordele.

Most of the physical world is unseen.

Medlem
Brugeravatar

Cubensis skrev:
jeg har heller aldrig haft besøg af den frygtede peljevogn

mig bekendt er den berygtede pejlevogn udfaset, da vi idag har så mange trådløse apparater at man ikke kan bruge vognens data til at sige noget som helst med sikkerhed.

jeg er også tilhænger af at licensen skulle betales over skatten, så den følger ens indkomst.

er der forresten nogen som har en idé om hvad det koster DR at drive denne her inkasso virksomhed, kontra hvad de får ind på de enkelte det lykkes dem at tilmelde?

Medlem
Brugeravatar

Det er slet ikke gået op for mig endnu at lars er blevet statsminister :roll:

Der sker aldrig en skid der inde :|

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: 5000
Jeg har aldrig betalt licens. Fornylig blev jeg tilmeldt yousee, og de sender åbentbart oplysningerne videre til DR, som derefter gjore opmærksom på min nyerhvervelse. Regningen røg samme vej som de andre, pejsen, og jeg har ikke hørt fra dem siden- Er ellers stor tilhænger af dr2 og p1, men med al deres skjulte reklame kan de kikke efter pengene i vejviseren. (mener ikke jeg er opført der)

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Bæst skrev:
Jeg har aldrig betalt licens. Fornylig blev jeg tilmeldt yousee, og de sender åbentbart oplysningerne videre til DR, som derefter gjore opmærksom på min nyerhvervelse. Regningen røg samme vej som de andre, pejsen, og jeg har ikke hørt fra dem siden- Er ellers stor tilhænger af dr2 og p1, men med al deres skjulte reklame kan de kikke efter pengene i vejviseren. (mener ikke jeg er opført der)

Hvis du er blevet tilmeldt, kan du lige så godt betale, for det kommer du til i sidste ende alligevel.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: København
Rigmor Zobel skrev:
Bæst skrev:

Hvis du er blevet tilmeldt, kan du lige så godt betale, for det kommer du til i sidste ende alligevel.

Rigmor Zobel - Cocaine Cowgirl.

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: 5000

Bevisbyrden er jo klart imod mig, men jeg har aldrig hørt om vedvarende repressalier fra DRs side ved manglende indbetaling af girokort - såsom advokattrusler om renter, inkasso, RKI o.lign.
Kører linien ud og graver fælder til licensmanden.

Medlem
Brugeravatar

Bæst skrev:

Bevisbyrden er jo klart imod mig, men jeg har aldrig hørt om vedvarende repressalier fra DRs side ved manglende indbetaling af girokort - såsom advokattrusler om renter, inkasso, RKI o.lign.
Kører linien ud og graver fælder til licensmanden.

du kan ende med at bare få det trukket over din skat, ligesom alt andet gæld til det offentlige.
hvis du læser på lars' gruppe på facebook, kan du se at han sikkert osse ender med at betale over sin skat, hvis han taber en evt retssag vel og mærke.

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Geografisk sted: DK
De skal vel bevise ens skyld før de kan afkræve penge. Jeg læste et eller andet sted, at de vil ha indført omvendt bevisbyrde, altså at man skal bevise sin uskyld. Jeg tror de vil ha det indført, fordi de i realiteten ikke kan tiltvinge sig adgang som reglerne er nu og dermed ikke kan hæve bevisbyrden. Nogen der ved hvordan det forholder sig?

Jeg er iøvrigt også ret sikker på pejlevognen er udfaset, som sagt før, fordi alle de elektroniske apparater gør metoden ubrugelig.

Most of the physical world is unseen.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 36 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]