Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 20 jul 2025 21:12

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 18 indlæg ] 
Forfatter besked
Insane psychedelia user!

Geografisk sted: Påskeland
Det hér er jo FORFÆRDELIGT! Jeg griner, græder og leder manisk efter en skyttegrav og et maskingevær på én og samme tid. Civilisationen er definitivt nedbrudt og revolutionen er på vej! Abernes rige!

Beviserne:
Original-nummeret, som er den fuldstændig fantastisk smukke, skrøbelige, ømme og inderlige originale version af nummeret, skrevet og fremført af kunstneren selv, som er ved at få mig til at græde hver gang hun når stykket "Ooohhh but you only meant for the best..." (som ham near-mand som skamløst har samplet og misbrugt):

Og SÅ begynder det at gå FULDSTÆNDIG galt. En ulækker, slikket R&B-neger-kliché SMADRER KUNST:

Og så GÅR DET FULDSTÆNDIG GALT. Det er det musikalsk-evolutionære svar på at gå tilbage i vandet, udvikle gæller og begynde at reducere ens celle-antal.

Det største symbol på bad taste der overhovedet findes giør den gas med in

- det er jo SYGT!! Manden burde skydes! Hurtigst muligt! Ødelægges sammen med den træsko-bærende, tulipan-sniffende, Rotterdam-stadion-twance-amfetamin-Brian-kultur-skabende nation som har skabt Udyret! KILL THE BEAST!

og så det lidt mindre slemme men stadig totalt skamferende remix:

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Hippieville Freakston Downtown. Earth
Det sjældent jeg kan lide tiesto..... for tiden... men hørte ham meget engang.... og endelig kommer der da noget som lyder nogenlunde ok fra ham igen
RNB nummeret er også bedre - men RUSKO gør det bedre end tiesto.

Originalen, lyder mere som vocal uden musik IMO...

Men fed tekst, fed stemme.... og hun får vel også penge for alle deres remix lort.... so whats the prob:) Hun kommer fremad..

Kunst er kunst og hun er da ikke blevet voldtaget - alle 3 numre du har postet udover originalen, er mere musikalske, selv tiesto nummeret og det logik at de 3 er blevet lavet, fordi de sælger.... det kunst :) jeg synes det lyder fedt... bare ikke den første, jeg ku lige klare at høre et vers, så var det videre til RNB udgaven - som jeg synes er mest "kunst" af dem her.

PLUR

Insane psychedelia user!

Denne hér sag inspirerede mig til at tænke over hvad en god og hvad en dårlig sampling er.
Jeg synes selv at det er rimelig let-læst og hverken studentikos intellektuel arrogance ELLER banal idioti. Så prøv at læse det. Jeg vil meget gerne have din mening, argumenter, kommentarer osv. (og gerne flere musk-eksempler f.ex. i form af Youtube til at illustrere det du skrovemom)

Prøv I DET MINDSTE at tjekke det afsnit ud af denne mail, hvor der er 3 youtube-links.
De 2 første er originale halv-gamle jazz-plader , mens det sidste er et af de fedeste hiphop-beats i historien, som BESTÅR AF DISSE 2 samples. Det er virkelig overraskende hvordan DJ'en har kunnet få en så ny og spændende ting ud af noget der i forvejen var fedt, men som var en gammel stilart, og som SLET ikke lyder som det nummer der bruger samplingerne.

So: Here goes

Jeg synes virkelig at det er en synd at ødelægge noget så smukt, skrøbeligt og inderligt som original-versionen af Imogen Heap: "Hide and Seek" virkelig er, ved at vold/skam-sample det.
Prøv at lytte til nummeret - f.ex. søg på Youtube eller klik på det sidste af Youtube-linksene i den første post i denne tråd.
Originalen er så smuk og ren og øm, og så har en eller anden halv-dum producer tænkt, at "hey det hér lyder smukt og meget ægte og dybfølt, så dét kan jeg lige bruge til at lave et totalt overfladisk pophit hvor RESTEN af niummeret (udover samplingen) er noget lort" (man kan ligefrem forestille sig dollar-tegnene rulle frem dér hvor pupillerne burde være på produceren/musikeren).

Det svarer til at en elendig forfatter (jeg kan mærke en storm at litteratur-kritik komme blæsende vest fra) direkte kopierer lange sætninger fra gode forfatteres gode bøger og sætter dem ind på steder i sin egen bog, hvor hans eget materiale slet ikke kan holde niveauet fra de "gode bidder" og dermed falder DET HELE igennem.
Eller at en elendig forfatter fuldstændig kopierer plot, karakterer eller lignende fra "gode forfattere" til sin egen (elendige) bog, hvor det IGEN bare falder til jorden, da sproget og opbygningen slet ikke kan følge med plottet, eller da nogle af karaktererne er fuldstændig en-dimensionelle, mens andre er dybe og bærer præg af menneskekendskab ig kidvd

En god sampling bør være overraskende, ikke-kliché, "ikke-for-nem" (som f.ex. at sample et helt omkvæd til sit eget nummer fra et andet), og kun bruge en lille vevalgt stump. Det bør også gerne være fra obskure og halv-ukendte, eller i det mindste gamle, plader, så det "ikke bare lyder som det dér hit vi hørte for 2 uger siden".

For et eksempel på hvordan det bare BØR GØRES, så prøv at høre hvordan musik-produceren DJ Premier bruger en sampling fra en obskur gammel jazz-plade: Joe Chambers: "Mind Rain"

(samplingen som DJ Premier har foretaget er fra ca. 1:03 til 1:38 i videoen)
samt en anden halv-gammel klassiker, nemlig Donald Byrd: "Flight Time":

(det er stykket fra 00:19 til 00:26 han har samplet og så "looper", dvs. gentager igen og igen),
som jeg lidt overmodigt vil mene, at de færrestemi hiphop-miljøet) tænker på, når de hører det beat i rapperen Nas' numer "NY State of Mind":
, som er (efter min mening) et af bedste hiphop-beats til dato pga minimalismen, hårdheden og så samtidig kombineret med jazz

Jeg synes at det er meget nyskabende den måde hun (Imogen Heap) udelukkende bruger vokal og så forskellige elektroniske effekter til at ændre stemmen, samtidig mEd at det holde fuldstændig acapella. Den måde hun bruger sin stemme på er simpelthen genial.
Og ALLE remixes ændrer jo kraftigt ved det, for det første ved at "klippe" vokalen op og for det andet ved at tilsætte et (i alle tilfælde) ret dårligt beat. Samt i det VIRKELIG grelle tilfælde noget slesk R&B "neger-med-diamant-ørering-i-øret-og-michael-Jackson-hat"-sang
Jeg kunne rigtig godt tænke mig at høre et rent acapella-remix evt. fra Imogen Heap selv.

En definition af et (godt) kunstværk er jo, at man intet kan ændre ved de uden a g,v

.....

Og.... Kom så med jeres EGEn mening. Skriv om i overhovedet synes om samplinger, men vigtigst af alt, hvad der kendetegner en god samplinger, hvorfor OG kom med masser af eksempler på samplinger og de sange der har brugt dem (helst de gode...)

Insane psychedelia user!

Child of Aum skrev:
Originalen, lyder mere som vocal uden musik IMO...

alle 3 numre du har postet udover originalen, er mere musikalske, selv tiesto nummeret
PLUR

Så acapella-numre er ikke "musik"?!

Kor-sang eller barbershop er ikke "musik"?

Så det allermest musikalske i din verden er ham den totalt amusikalske attention-seeking-gøgler-svin på Strøget der står med en stortromme på ryggen, som han slår på med foden, og en mundharmonika i munden og et bækken han også slår på hva. snor og fod, og en guitar han spiller på med hænderne og en tamburin han tramper på?

"Musikalitet" er ifølge dig, at noget er fyldt med ENORMT mange lyde/toner?

... ifølge din argumentation må ham den totalt tonedøve musik-spasser jo være mere "musikalsk" end f.ex. Imogen Heap eller f.ex.

Fordi den ovenstående video udelukkende indeholder sang? (En sang der forresten handler om hendes egen voldtægt og som er SÅ FUCKING FANTASTISK)
Men multi-tromme-spasseren på Strøget er STADIG mere "musikalsk" end hende, selvom hendes stemme er VILDT dygtig (hun synger virkelig teknisk godt), melodien i nummeret er fantastisk, rytmen er fantastisk (den måde hun "pauser" på) og stemningen i nummeret er en del mere æstetisk og rørende end tilfældig Strøget-støj-abe)

Selvom Tori Amos både er mere teknisk dygtig i all
e "musikkens
" (gæt om dér ikke bare kunne stå "hun er mere musikalsk" hér?) områder end ham gøgler-dyret med instrument-sækken, og SELVOM de fleste mennesker nok vil få en mere "æstetisk" og "smuk" følelse af at høre Tori Amos end ham BAM-BAM-BAM-KLIR-fyen
...

IMO er der noget HELT HELT galt med din definition af "musikalsk". Det har ikke noget at gøre med hvor meget "fyld" der er på nummeret, men hvor meget nummeret "er musik"

http://da.wikipedia.org/wiki/Musikalsk skrev:
En tænketank i USA definerede musik som "mønstre af lyde, der varierer i højde og over tid og som frembringes af følelsesmæssige, sociale, kulturelle og intellektuelle grunde".

I rest my case.

Senest rettet af Zarathustra 14 jan 2010 11:38, rettet i alt 3 gange.

Insane psychedelia user!

Men drop dennehér sidespors-diskussion: Lad os diskutere hvornår man kan bruge samplinger, hvordan, hvem man IKKE skal sampe (James Brown er f.ex. groft oversamplet), hvilke kunstnere der bruger samplinger bedst (jeg vil f.ex. mene DJ Premier og Dr. Dre) og hvem der bruger dem værst (P. Diddy).

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Hippieville Freakston Downtown. Earth
Ku jo ikke vide du vil poste igen for at lave topic om :D

jeg synes ikke at acapella-numre er musik, det er en fed form for sang, men musik føler jeg ikke det er.
Når jeg hører musik, så får jeg en fornemmelse i kroppen, når jeg hører acapella-numre, skal det helst være live, fordi så føler jeg mig i det mindste underholdt..... Det er fedt at opleve, men ikke i min stue ud af nogle højtalere - så vil jeg være der. Gør det dog stadigvæk ikke til musik i mine ører - der er for lidt der rør sig for mig.

Sang er ikke musik, det er en der kan synge, det kan være voldsomt smukt og teksten kan virkelig sige en noget, men det er bare et sunget digt.... andet er det ikke. lyrik er ikke musik men det følges tit ad.
Fordi kombinationen af lyrik og musik er jo nice.... nogle gange er det bare lyrik og rytmik - altså tekst og rytme.... get the point?

Musikalt for mig er Chopin, Beethoven, Strauss, Vivaldi, Infected Mushroom, Jean Michel Jarre, Astronivo, Enichkin (men kun, in memory of love - 71:39) Electrypnose, Hallucinogen, Shpongle, Younger Brother, Neelix, Perfect stranger, True Lies, Symphonix, Boris Brejcha, Vadim Lankov, Dominique Jacquinet, Trentemøller og mange mange flere, men en ret bred vifte af genre uden lyrik, dog nogen med samplede vokaler.

Musikalsk Lyrik er for mig - The Doors, The beatles, Pink floyd, Placebo, en del dansk hiphop blandt andet Suspekt - Nirvana - The Offspring - Ozzy Osbourne - Tim Christensen - Peter Sommer - Michael Simpson - Nephew og flere endnu.

Synes ikke at imogen er musiker, men en fed sangerinde.... hun mangler bare et band :D

Til din kommentar med det USA noget der - Ja musik er lyde, men vores sprog er ikke længere defineret som lyd, fordi vi har klare definitioner på hvad de lyde betyder og derfor kan de ikke være følelsemæssige da det er den logiske del af hjernen der opfanger dem - derfor må vi antage at alt tekst ikke er musik, men blot lyrik der følges ad med musikken. Sådan forstår jeg det som de siger.

Jeg kan sagtens mærke forskel på om det er min logiske del af hjernen der behandler inputtet eller om det er mine følelser, fordi når det er mine følelser så svæver jeg væk i musikken og forsvinder ind i den, når det er min logik, tænker jeg over det som bliver sunget og det slører det jeg føler, jeg kan finde rigtig dårlig musik, med rigtig fede tekster, hvor jeg kun lytter til teksten indtil jeg kan huske den, eller finder den på google, men det fordi den giver noget mening, og ikke noget følelse - så ville egentligt helst bare have haft den som digt istedet for god lyrik gemt i dårlig musik.

Man må sample alt hvad man vil, bruge det hvor man vil, der ikke nogen kunstnere der er oversamplet, der er bare nogen der ikke kan finde nye måder at bruge de samples på!

Det er iorden at bruge samples når man gør det med respekt og folk ikke hader det man laver, dvs at hvis størstedelen af befolkningen synes det godt, så det brugt godt - det sådan man bedømmer det.

Der ikke så meget mening i det når det kan bevises ved at rigtig mange kan lide det. Det er så let at bedømme god og dårlig musik, det ligesom kunst, jo flere der kan lide et maleri, jo bedre malet er det.. Vendt om til, jo flere der kommenterer et stykke kunst, om det så er positivt eller negativt, jo mere kunst er det, fordi jo flere følelser rører det jo ved... ikke...

Tror ikke min opfattelse af hvad der er musik er forkert, tror bare din opfattelse af hvad der ikke er musik er forkert... Lyrik er defineret som en digt form der besynger mere end den fortæller. Ergo er LYRIK ord der følges ad med musik i flere tilfælde.. ORD er ikke tilfældige lyde, det er lyde der bliver brugt så tit at de har en mening og ikke længere en følelse, nogen forbinder følelser med ord, men det vel kun når de udtales med det rette toneleje, en stemme kan have en tone, men det klart det sådan vi definere forskellige former for lyd, ved at det er en tone - frekvens - hz - whatever, vi har bare fundet et begreb der definerer hvordan lyden opfører sig rent "fysisk" - følelser er ikke faste, det er begreber og ord, dermed ikke sagt at en sang ikke kan røre ved en, men hvis den ikke rører ved en på ren tekst, vil jeg vædde med at hvis man afspiller teksten som toner uden mening, så har det samme effekt på mennesket der hører det :)

PLUR

PS: har også svaret på dit sample spørgsmål.

Der kører samples fra spillet "sacrifice" det meste af nummeret :D Det er brugt så iorden ;)

Medlem
Brugeravatar

Jeg vil faktisk sige at jeg tilhører den gruppe af mennesker som faktisk ikke har hørt originalen før nu, og ikke vidste at det var taget derfra. Jeg kunne forestille mig at der er mange andre som, ligesom mig, ikke ved hvor det er taget fra. Så for dem er det bare endnu en ny popsang med et fængende omkvæd. Jeg syntes også det var synd da Kim Larsens Midt om Natten blev taget og gjort til et popnummer. Men hun/hendes producer har trods alt tilladt at det er blevet brugt og remixet. Hvis de delte dit synspunkt med at vi måtte være på vej bagud mht udvikling ved at tillade de ting, så havde de nok ikke gjort det. Jeg tror, at på trods af at popmusik som det der bliver ved med at opstå vil musikken som dette, aldrig blive glemt, og det er vil fortsat blive hørt og værdsat. Og det gør at jeg mener vi trods alt ikke er helt er på vej tilbage til at blive encellede organismer ;)

Faktisk kunne jeg godt lide den pop-version af sangen. Men efter jeg hørte originalen, især denne her:

Der ændrede det sig for mig. Jeg havde i starten en forbeholden holdning over for sangen, jeg forstod ikke rytmen i sangen, hvorfor stemmen skulle distordes på den måde, hvorfor der ikke var noget egentlig musik i starten. Men efterhånden som jeg lyttede til sangen, og satte mig ind i teksten, blev jeg grebet af den. Og jeg endte også med at komme til at græde da hun sang

"Mmmm whatcha say,
Mmm that you only meant well?
well of course you did
Mmmm whatcha say,
Mmmm that it's all for the best?
of course it is
Mmmm whatcha say?
Mmmm that it's just what we need
you decided this
whatcha say?
Mmmm what did she say?

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Danmark
Originalnummeret har en god melodi, men er repetitivt og dødssygt at lytte til i mere end et minut. Jeg synes ikke på nogen måde at hendes stemme er stor eller interessant nok til at bære nummeret, ellers ville hun jo heller ikke have været nødt til at sovse det ind i vocoder. Hun er utvivlsomt en dygtig sangskriver, men ingen specielt dygtig sanger. Det har negerens producere fattet og givet det noget variation og flow. At det så er udfra et pop/RnB perspektiv er jo bare ærgeligt. Tiestos remix er en joke, men manden er også temmelig talentløs. Rusty har misforstået melodien/harmonien i originalen og hans version lyder mest, som om han har haft et færdigt nummer liggende og så smidt samplet ind over.

Man må jo gå ud fra at det er hende selv der har givet tilladelse til galskaben, men jeg synes generelt at remixing bør ske med en smule respekt for kunstneren og sangen.

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Geografisk sted: up yours
jeg er delvist enig med Zarathustra, og 100% enig hvad angår Nas og Illmatic pladen, som man kunne argumentere for er alle tiders bedste hiphop udgivelse! jeg synes dog som udgangspunkt ikke at der skal være ophavsrettigheder til musik, og det skal ligge alle frit for at sample frit løs som vævningen af et kreativt kludetæppe. i tilfældet med Imogen Heaps Hide & seek, kan jeg faktisk rigtig godt li vocoder effekten, som ellers tit ender i noget ulideligt dissonant makværk.

det er længe siden jeg holdt op med at hidse mig op over folks lovprisning af tiestö. det ændrer dog ikke ved at han altid vil stå for mig som et piedestalisk eksempel på populærkulturens råddenskab. hvilken smertelig ironi er det ikke at en mand som gør sig i såkaldt "melodisk trance", absolut ingen sans har for melodi. hans kompositioner har altid været tåkrummende ringe. at han så som yderligere salt i såret blev udråbt, af hvad der må formodes at være forblændede tonedøve fantaster, til at være verdens bedste DJ, kan kun betegnes som topmålet af blasfemi. ja der er nok benzin til at holde det bål kørende i laaaaang tid.

anywhooos. hvad der er langt mere bekymrende, er trådstarters brug af romantiske adjektiver der i betydningsmæssig forstand rimer ret meget på hjerte-smerte. er det ikke i disse perioder hvor du regresserer til ulykkelig-teenager-der-ligger-og-tuder-over-følsom-musik, at du har dine dope-binge relapses? don't let it get to ya. :wink:

jeg føler din smerte, men du må altså komme dig over din Tori Amos fiksering. hun synger altså ikke særlig godt, og teknisk ekvilibrist? næppe.

on topic:
god sampling? awlriiite!
måske kan nogen huske dette indlæg jeg skrev om Khal Allans debutplade for en rum tid siden: http://www.psychedelia.dk/forum/viewto ... an#p360400

i særdeleshed skal man bide mærke i denne ytring:
Citat:
Ang. Musikken
Vi vil godt have lov at understrege at vi under ingen omstændigheder overhovedet har brugt nogen dårlige samples.
Ang. Rap
Alt rap der er på pladen er blevet udført under fuld kontrol. Kan ikke sige præcis hvad det var. Hvis du ringer til mig på en hverdag og spørger om dope, kommer jeg til din dør med 40 kilo vasketøj.

så sandt, så sandt. nu er der gået noget tid og rygtet har spredt sig som de fineste hudskæl og er dernæst kondenseret igen som nullermænd i hjørnet, der pludselig gør deres tilstedeværelse åbenlys. vupti, Khalern er kommet på 'tjuben og i tjubangen:

ALLE KIGGER 2:01
Produceret af : Fede Poul
Rap af : Khal Allan
Sang : Martha
Ske : Tom Ske
Orgel: Rasputin Trabelsi
Iih: The choir of non believers
Hjælp: Dr. Louise din fede bro( :lol: :lol: :lol: for helvede altså.), Ti tommer - Melodia person, Scotch Hammet, Bulgarien, Grosnij records,
Django, Kunstnervinen.
Fuck: Overboen, overtroen og honningmelon der overmoden.
Larm på gaden - fik een til at kigge og to til at stirre
En fjerde blev forvirret og..
De meste var ligeglade
Ingen gad bland sig - panderynker istedet
blinkende pansere - alle løber til stedet
Men der er ingen ulykker - kun en bums der passer sig selv
Men mange sko trykker - og alle nasser sig selv.. Prææcis!
Gadebryg F F - tjep tjep - videre

DITTEN OG DATTEN 1:19
Self : 72ttb - Loop, I am your father
Hjemmet Studio, KL.10.30 / 98 BPM
Produceret : Fede Poul
Rap af : Khal Allan
Hjælp : Katten i hatten, Det syge shit,
gris på tallerken, spiser af patten.
Hvem vil se beviser på verden?
Khal Allan siger om tracket:
Det her track har stort set alle farver. Det er over år 800 gammelt, og er blevet genindspillet op til flere hundrede tusinde gange. En slags standard formula.
I rappen handler det om at gøre et godt indtryk fra begyndelsen, ligesom at spille den offentligt, og lære at spille imens det foregår.
De dumme svin glimrer ved sit fravær i denne installation, og alle er glade som i porno blade.

rimelig åbenlyst dis til dansktoppen af hiphoppen.

her er så et mishmash af et nyt projekt som Khal Allan også har været med i:

det er kraftedderperk'mæ ornli' syg brug af samples. überdope. det er godt nok sjældent at man kan bruge disse superlativer om dansk musik. i de fleste tilfælde aner jeg dog ikke hvor de har hugget fra. all i know is; I LIKE!

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Zarathustra skrev:
slesk R&B "neger-med-diamant-ørering-i-øret-og-michael-Jackson-hat"-sang

:D
spot on. den første der falder mig ind i den kategori er USHER! han må være prototypen på den neger. men han var egentlig ok, fordi han trods alt var en rimelig dygtig kopi af en mesterlig kunstner(MJ). det er alt det som er afledt deraf. elendige kopier af en ok kopi af en kunstner af format :|

det andet ord som falder mig ind: autotune. :mrgreen: det lyder jo kraftedeme så ringe at det er svært egentlig at blive harm, da det er årsag til megen morskab.

EDIT: den her tråd minder mig om en kommentar jeg læste et sted ang. den evindelige diskussion; er hiphop død?... "Hip Hop isn't dead my friend, It's just trapped in a closet...... " :lol: [inside joke]

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Geografisk sted: Kolding
Lyrikken i omkvædet synes jeg godt om, fedt den stammer fra et nummer med sjæl !

Admin
Brugeravatar

Geografisk sted: Inside the animal
Synes det her er for vildt sample arbejde (iæsr fordi det er så mange år siden det blev lavet)

(Making of) Prodigy - Smack my bitch up
http://www.youtube.com/watch?v=eU5Dn-WaElI

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

rablende vanvittigt og ravende genialt. jeg havde ikke engang registreret at vokalsamplen var hapset fra Ultramagnetic MC's, som jeg ellers synes er noget af det bedste 80'er rap. good call!

Insane psychedelia user!

Ja, det er en fed fed video den "making of Prodigy"... jeg havde ikke engang fattet, at der var blevet samplet fra Rage Against the Machine, som jeg ellers også skamhørte dengang.

Der ligger en lignende video på Youtube hvor der forklares hvordan alle numre på Nas' "Illmatic" er bygget op af samples - prøv at finde det, det er også smukt.

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: The Wind Waker
@Zarathustra
Prøv at se det som en hyldest til den oprindelige kunster. Jeg er dog fuldstændig enig, specielt Tiestos version er helt skudt ved siden af.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=IdmkiQSFvDc&feature=related[/youtube]

Begge tracks har charme, men i forskellige anledninger.
Personligt kan jeg slet ikke få nok dubstep.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Danmark
Jeg ved ikke lige hvordan man sætter videoer ind, men Sukh Night har lavet det ondeste remix af det Zomby track der:

http://www.youtube.com/watch?v=X1FS2RXQO-E

Medlem
Brugeravatar

Ang. Sukh Knight, så spiller han på Studenterhuset @ Aalborg her d. 22.

Insane psychedelia user!

Der er tilfælde hvor en original-version med en god vokal men med lidt fesne elementer kan forbedres kraftigt ved f.ex. at "housificere" den:

Jeg synes at dette original-nummer af Ane Brun's "Headphone Silence" er ok, men absolut ikke mere end ok. Det er små-kedeligt, og der mangler noget. Og de dér "klap-på-akustisk-guitar"-lyde er for lamme

Derimod tilføjer Henrik Schwarz og Dixons remix (som jo nærmest er et "cover", da de ikke ændrer meget på vokalen) en helt anden dynamik til nummeret der virkelig giver vokalen den intensitet den fortjener. Der kommer mere følelse på.

...

Et andet tilfælde er Junior Boys': "Like a Child", som i original-versionen er lidt kedelig og fesen og ligesom mangler et eller andet, på trods af en FED vokal:

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=xbVxp4Hl-Ik&feature=fvste3[/youtube]

Derimod er Carl Craigs "remix" (som jo også nærmest er et "cover", da vokalen næsten bruges helt identisk som i originalen) FARKING GREAT!
Den måde den bygger op på gør bare vokalen SÅ SÅ SÅ meget bedre. Han har reddet vokalen fra original-versionen:

... desuden er det blæret at lade et "danse-nummer" starte med SÅ lang tids optakt. Der går 3:27 før beatet går igang.

Da jeg hørte den for første gang på Culture Box kl.5-6 om morgenen på dansegulvet hvor Patrick Bateman DJede back2back med DJ Daniel til en Zerrbild-fest og begyndte at danse frem og tilbage som en and i et skydetelt på bakken på syre da beatet ENDELIG begyndte, efter at vi havde stået og tigget om noget at danse til i de næsten 3½ minutter, og jeg i min MDMA-efterbrænder skreg mine lunger ud og hoppede rundt som en vanvittig sammen med de 10-20 mennesker der stadig var skøre nok til at danse rundt i en natklub om morgenen står for mig som et af de magiske øjeblikke fra rave-tiderne som jeg aldrig vil glemme.

Stone cold classic.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 18 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]