Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 21 jun 2025 14:45

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 8 indlæg ] 
Forfatter besked
Junior medlem

Hey alle jeg Vil gerne plante nogle frø her i foråret, og har samtidig høns i haven. De er i et bur på 12 kvm.
Kan jeg skrabe det øverste lag af den jord de går på (hvor de skider og tisser hver dag) for derefter at flytte det til et andet sted i haven, hvor jeg vil grave et hul, som hønsejorden skulle lægges ned i og dyrke mine frø i det?

Medlem

Hey!!
Skide go ide der :)

Ja og nej til hønsegødning..

Ja fordi hønsemøg fungerer GLIMRENDE som gødning. MEN det er hidsigt stærk for små planter og især kimroden..
Efter jeg startede på det, for mange år siden, har jeg ikke brugt end krone på kemisk/syntetisk gødning (eller hvad gødningsvæske er fremstillet af???), men temmelig mange penge på frø..

Jeg gør som du har tænkt dig,
Skrab de øverste 2-3 cm af. Jeg bruger en udtjent cementblander til at mixe alm markjord og hønsmøg sammen, så jeg fri for at lugte for meget til det :)...
Så skalperer jeg en smule græsplæne, laver de X antal huller jeg skal bruge i den færdigblandende på ca 5-10 cm dybe og 5 cm på tværs, fylder jorden fra bunden af græstæppet i, og sår frøet i dét.
(Altså, et hul i jorden med hønsemøgs blandet jord i, også huller i dét med "græsjord" i UDEN græs?? ryste ryste???)
Det giver ok startbetingelser.
Når spiren er kommet ud af frøet, er der noget "neutral" jord til at forankre kimplanten, og når den har vokset sig stor nok begynder rødderne at skyde ud til hønsmøgsblandingen... Så starter det sjove :)

Derfor et nej, har du hønsemøg i jorden vil spiren på rigtig mange frø blive nærmest svitset af den kraftige næring der kan være i møgget..
Det er en gammel erfaring, der har været dyrt købt i form af mange mange frø..

Hint med hønsemøg:
Læg en knytnæve størrelse frisk hønsemøg i 10 liters vandkanden, en til to dage før du skal bruge det. (der må gerne komme lidt jord med i også, men den skal helst være nylagt, ellers kommer du ikke i nærheden af kanden igen, men det virker alligevel....)
Tøm alle 10 liter omkring stammen, (tag dig tid) du bliver pænt overasket 2 dage senere. ;)
Må KUN gøres mod "halvmeterplanter eller større" i tørre perioder, og HELST kun 1 til MAX 2 gange i dens liv..

Chas

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Sjælland
Chas skrev:
Hint med hønsemøg:
Læg en knytnæve størrelse frisk hønsemøg i 10 liters vandkanden, en til to dage før du skal bruge det. (der må gerne komme lidt jord med i også, men den skal helst være nylagt, ellers kommer du ikke i nærheden af kanden igen, men det virker alligevel....)
Tøm alle 10 liter omkring stammen, (tag dig tid) du bliver pænt overasket 2 dage senere. ;)
Må KUN gøres mod "halvmeterplanter eller større" i tørre perioder, og HELST kun 1 til MAX 2 gange i dens liv..

Og når du har gjort det, så plukker du en ordentlig bunke friske brændenælder, som du smider i en balje og overhælder med vand. Det lader du stå i 2 uger, og så blander du det i en vandkande 1:5 eller deromkring. Det stinker cirka lige så slemt som hønsemøgsblandingen, og giver et cirka lige så godt resultat.

Idag kan vi dø af at elske med hinanden
Så vi lever som vi gør. fordi vi ved vi' på spanden
Verden er for fuld af lort, til jeg kan sortere
Så jeg prøver bare på at få mit liv til at fungere

Junior medlem

Jeg tror jeg forstår hvad det er du mener..
Frøet plantes i neutral jord ( græsjord )
Derefter lægger man hønselortsjorden oven på den naturlige jord og lader sine planter gro som en i helvede.
Jeg prøvede hønselort som gødning til grøntsager, blomster og urter sidste år, og resultatet var overvældende, håber jeg vil få samme resultat med pot..
Mange tak for de gode råd.

Forresten er det muligt at købe økologiske frø på staden?
Mine høns er øko, og ville gerne dyrke noget økologisk :)

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Lad være med at købe frø på staden. Køb hos en respektabel internetforhandler i stedet.

Junior medlem

Kan du sende mig et link eller to?

Medlem

Ikke helt korrekt.. Hønsejorden er under og omkring græsmuldet..
Altså..
1. Lav et hul i jorden (5-15 spadestik)
2. Fyld helt op med hønsejord og stamp indtil plan med plænen/jordovefladen.
3. Lav et knytnæve stort hul i hønsejorden.
4. Fyld det op med græsmuld.
5. Vand rigtig godt igennem.
6. Efterfyld KUN med græsmuld
7. Så frøet.
8. Sæt en gennemsigtig plastikkasse på en pind ( evt. en klar jordbærkasse fra grønthandleren???)
9. Sæt pinden i jorden så kassen er lige en cm over jorden, (fungerer som minidrivhus, men giver lidt luft)
10. Vent, til planten kommer op og fjern kassen når tid er..

Udskriv listen om nødvendigt :)

Desværre ingen links til frøbanker og lign.. Google, er din ven med hensyn til at finde en, frøbank..

Junior medlem

Det lyder sku godt :) mange tak
Jeg vil poste nogle billeder i foråret..

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 8 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]