Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 19 jul 2025 20:42

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 24 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
 Titel: gode spore?
Junior medlem

hej psy. ( nybegynder)

jeg er igang med at prøve at lave mine egne svampe ude at et bestilt growkit, men dog på min egen lille måde med et sterilt plastic akvarium osv,

det jeg ville høre jer om var . hvordan ser jeg på mine høstede svampe at de bære gode spore ??

Junior medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Farveladeland
Hej, og velkommen! :)

Det tror jeg såmen ikke du skal bekymre dig alt for meget om. Spore er vel spore.
Det kommer selvfølgelig an på hvad du mener med 'gode spore'? Mener du frugtbare, levedygtige eller hvad?

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Electric Ladyland
Well, der er i og for sig ikke nogen videre grund til at opstille et akvarium eller en bedroller, men gør du da bare det, det kan ikke gøre noget galt.
Dine svampe vil få helt sorte hatte, når de sætter sporer, og det vil naturligvis både drysse ned på stokken og mediet, og det er som regel gode, sunde sporer (taget forbehold for naturlig mutation og evolutionens andre pusseløjerligheder). Du kan bedst teste om det er gode sporer ved at se dem i et mikroskop æde sig vej igennem et agar-medie, men for at gøre det mindre ekstravagant kan et vand-baseret medie. Der kan du hurtigt se om der er kontamination, og siden kan du overføre det til et medie og se hvorledes dets frugtsætning er succesrig udfra din hypotese, eller formål med videreudviklingen.

Insane psychedelia user!

Geografisk sted: Et sted i omegnen af KBH.
De sporer der falder fra dine svampe burde vel have præcis den samme DNA som dem de kom fra.
Jeg aner reelt ikke en skid om forbedring af svampegener og jeg kan ikke forestille mig at det er noget man begynder med uden seriøst erfaring inden for feltet.
Bare tag et print af de største og flotteste svampe du har.
Pluk dem lige før eller lige når sløret under hatten åbner sig, skær hatten af med en steril kniv, læg hatten på en stykke sølvpapir, sæt et glas over hatten og lad det stå i 24 timer - på det tidspunkt burde der ligge et fint sporeprint på sølvpapiret som du så kan folde sammen og bruge når det skal være.
Alt skal selvfølgelig foregå under sterile forhold og med sterile instrumenter (glas, sølvpapir, kniv osv) da man ellers får andre sager med sammen med printet som man så inokulerer sin kage med.
Det er simpelt at lave et sporeprint, men så vidt jeg ved LANGT mere avanceret at begynde på at udvælge hvilke sporer der er de bedste.
Hvis du vil det skal du ihvertfald til at lege med agar og anskaffe dig en masse petri-skåle og et seriøst mikroskop.

Junior medlem

Mbp.- jeg mener frugtbare spore

And - sorry jeg er ikk helt med , hvad er et medie ?

Junior medlem

LarmerFyr - er det god nok at gøre sine ting sterile med hospitals sprit ?? eller skal det være ren alkohol ?

Junior medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Farveladeland
tågens skrev:
Mbp.- jeg mener frugtbare spore
...

Altså, du mener om de spore du har fået fingrene i er gode nok til at blive dyrket?
Medmindre du, som And siger, har mikroskop at undersøge dem i, er det vel kun en måde at finde ud af dét på.

Hvis du ikke engang ved hvad et medie er, burde du nok gøre dig selv den tjeneste at læse nogle af alle de gode indlæg som er her på siden, samt referencer til andre fora/guides.

Dedikeret medlem

Geografisk sted: Meget langt væk
Medie= det man dyrker på/i, fx ris.

Man ville næppe kunne se en mutation på en spore i et mikroskop, med mindre de er blevet udsat for intens radioaktiv bestråling eller noget tilsvarende, men man kan da se om det er de rigtige sporer man har printet, hvis man er i tvivl, og hvis man ved hvordan de rigtige skal se ud selvfølgelig. Man kan heller ikke se på sporerne hvilke der er bedst.

Vedrørende "gode" og "dårlige" sporer, så er det så heldigt at Psilocybe cubensis og Copelandia cyanescens er så ivrige for at vokse, at der slet ikke er det samme behov for at isolere forskellige monokulturer ved hjælp af agar og efterfølgende test på andre medier som And nævner, som det er for mange spisesvampe og medicinske svampe, hvor monokulturer bliver solgt for rigtig mange penge, og hvor man kan få en retssag på halsen hvis man piratkopierer andres arbejde. Så man kan enten helt lade være, eller evt. tage en klon af en færdigvokset svamp. Agarisolering for cubensis er et seriøst "spild af tid" nørdeprojekt, men jeg forstår udmærket hvis nogen synes det er sjovt. :)

De fleste mindre mutationer man ser i svampe skyldes ofte overdrevet brug af kemikalier ("rose comb"), men jeg har ikke hørt om at disse skulle blive nedarvet, selvom det da nok ikke er umuligt.

Junior medlem

okay så er jeg med , vidste bare ikk at det blev kaldt medie ! sorry

Junior medlem

det jeg bare gerne ville vide var , om der var en speciel måde når jeg nu tager ud og leder efter "spids nøgenhatte" til næste år , og der er en speciel måde jeg kan skældne de "gode sporede svampe" fra de "dårligt sporede svampe"

ps jeg ved ik om jeg må spørger om dette på psy, men er der nogle der kan skaffe spids nøgenhat spore til mig ,

hvis det ikk er lovligt at spørger om dette på hjemmesiden så undskylder jeg , og beder alle med svar lade være med at svare , ( dog kun hvis det ikk er lovligt) :D

Dedikeret medlem

Der er meget få, der har haft held til at dyrke semilanceata fra sporer, så det er ikke ligefrem den nemmeste art at starte med. For at få nogle ok sporer skal du bare som larmerfyr skriver vælge nogle svampe, der ser sunde og raske ud og er rimeligt modne men ikke overmodne. :)
Og nej det er ikke tilladt at spørge efter sporeprint her. Søg evt på google på engelsk efter et gratis print.

Junior medlem

tak , hmm tænkte faktisk på noget andet, hvornår starter og slutter høstnings tiden for spids nøgenhat, og hvornår er de bedst at høste?

er der nogle specielle tegn på svampe hvor man kan se at den er klar til høstning ??

Dedikeret medlem

Prøv at læse om spids nøgenhat og de andre emner her: Samlet viden/guldkorn
Og se også tråden "Spørgsmål til svampefund", der er mange billeder af høstede spids nøgenhat, og forvekslinger.

Junior medlem

okay tak på forhånd,

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Nordkysten
Beklager den tågede kvalitet, men her er et sporeprint jeg for nylig har lavet.

Jeg er selv interesseret i at bruge det på et tidspunkt, skal dog lige ha læst op på hvordan.. (:

Billede

Insane psychedelia user!

Geografisk sted: Et sted i omegnen af KBH.
Et flot print, lige som det skal være.
Jeg foretrækker dog at lave det på sølvpapir da det er lettere at tilsætte en et par ml vand på det (uden at det bliver suget af papiret) og så røre sporerne sammen med det før det suges op i kanylen.
Husk altid at desinficere det papir/sølvpapir i bruger og det glas der stilles over det imens sporerne falder fra hatten og ned på papiret.

Medlem
Brugeravatar

Heysan.
Jeg har et "færdigt" svampekit købt på nettet, med nogle vide ting i bunden af kassen og noget ala grus ovenpå. Jeg kunne egentlig godt tænke mig, at fortsætte med at gro i samme kasse hvis muligt(?), så hvordan får jeg sporerne fra sølvpapiret og i jorden igen?

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: København
Du kan sagtens genbruge dit kit.

Det du har i bunden af dit kit er nok perlite. Det er med til at opretholde fugtigheden i kittet. Du skal desuden bruge nogle glas, vermiculite og økologiske brune ris.

Du kan starte med at lave en sprøjte til dine sporer.

Jeg vil så foreslå, at du laver en flydende kultur af dine sporer, da du derved får meget mere for pengene.
http://www.shroomery.org/forums/showfla ... 137&page=0

Når du har det på plads, så kan du passende bruge PF-tek til at lave kagerne med.
http://www.fungifun.org/English/Pftek

Go' fornøjelse. :)

Dedikeret medlem

Hvis der stadig er liv i myceliet fra dit gamle kit, så kan du også lave en grain-to-grain transfer eller lignende, og dyrke videre på samme mycelie (men med ny næring).

Medlem
Brugeravatar

Tusind tak BehindMind. Skide godt svar. Men hvad er det han har i den første sprøjte? Bare vand?
Og siden jeg nu har et kit, vil jeg ikke igang med at lave kager. Tager jeg så bare det færdige produkt:
Billede
Suger det op i en sprøjte og sprøjter det ned i kittet?

Og Culpepers, jeg har desværre ingen idé om hvad mycelie er?

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 24 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]