Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 21 jul 2025 23:06

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 14 indlæg ] 
Forfatter besked
Medlem
Brugeravatar

Hey, så er der gang i noget forsøg igen :)

Har bestilt 5M Bright White LED strip, med 120 leds pr. m.
De findes hos ecolight(web) også kaldet kold hvid.

Billede

Og ja, jeg ved godt at planterne ikke bruger alt fra det hvide lys, og derfor ikke er lige så energi besparende som LED UFO slagsen, men derimod ligger på niveau med CFL. Værdien for det lys en plante ser fra en given lyskilde hedder "PAR".
For røde/blå led grow lamper er denne værdi rimelig høj, hvorimod (correct me if i am wrong) hps har en lav værdi, men tilgengæld laver 120.000 lumen. dvs større spild.

Ok, men hvad er fordelen så?
Mindre varme = Tættere på planterne
50.000 timers levetid, eller ca. 5x CFL levetid
Kører på 12v = Mere sikkert

ecolight skal have ca. 1600 kr for 5m, hvilket er det rene røveri, har fundet samme strip på ebay for 500,- Incl! strømforsyning som ecolight også skal ha' 500kr for

Lyset skal være i mit Klonings/Moderskab, så nu må vi se om det virker :) ellers har jeg noget pænt lys til køkkenet.

**Note, de findes også i blå og rød, men ved intet om deres wavelength
Guide til montering: http://www.dinmor.dk

Senest rettet af DanielR 05 dec 2009 20:47, rettet i alt 1 gang.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Et brostenskast fra Staden
Det er en spændende udvikling, men som du selv er inde på er prisen stadigvæk lidt pebret. Plus at lyset ikke er helt optimalt endnu.

Forhandlerlinks er ikke tilladte på Psychedelia, så du bedes venligst fjerne dem fra dit indlæg.

Mvh.

Medlem
Brugeravatar

true true, men hvor peberet er det hvis den holder 5x så længe ;)

forhandler link ikke ok/ guide link ok... den regel burde revideres.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Et brostenskast fra Staden
Problemet er ikke som sådan guiden, men mere at det er en guide hos en onlineforhandler... Og det er ikke tilladt at linke til disse, lovlige ting eller ej. Klag til regeringen hvis du er utilfreds :)

Medlem

Geografisk sted: JyllAnd
Xpert skrev:
Problemet er ikke som sådan guiden, men mere at det er en guide hos en onlineforhandler... Og det er ikke tilladt at linke til disse, lovlige ting eller ej. Klag til regeringen hvis du er utilfreds :)

Klag til regeringen? Hvor skal jeg dog starte?

Medlem
Brugeravatar

forhandler eller ej, siden handler udelukkende i i lys..... syntes en undtagelse er iorden, linket forbliver indtil regeringen kommer og fjerner det

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Sjælland
Jeg er skeptisk. Hvis du kigger her kan du se at de ikke laver særlig meget lys i det røde spektrum. Hvis du holder der sammen med den her kan du se at du mangler en masse lys omkring de 660 nanometer.

Den blå del ser umidlbart fin ud, men hvis du alligevel skal have røde dioder ved siden af, så kan jeg ikke se hvorfor du ikke bare skal køre kun rød og blå, ligesom alle andre der forsøger at dyrke under lysdioder.

Jeg har lige bestilt en strip magen til. Den skal bare bruges som nattelys i et af akvarierne.

Idag kan vi dø af at elske med hinanden
Så vi lever som vi gør. fordi vi ved vi' på spanden
Verden er for fuld af lort, til jeg kan sortere
Så jeg prøver bare på at få mit liv til at fungere

Medlem
Brugeravatar

Dog er der alligevel energi derude, og det giver god mening der ikke er meget rødt når det er kold hvid. Altså vegge temperatur. Hvor meget dette spectrum ligner alm. vegge spectrum er så ikke til at vide.

Problemet med at dyrke under rød/blå er at det godt kan lade sig gøre, men yield er ikke helt så godt som det kunne være med alm lys. og så skal lyset her i første omgang kun bruges til at vegge.

Medlem

Bubber skrev:
Jeg er skeptisk. Hvis du kigger her kan du se at de ikke laver særlig meget lys i det røde spektrum. Hvis du holder der sammen med den her kan du se at du mangler en masse lys omkring de 660 nanometer.

Den blå del ser umidlbart fin ud, men hvis du alligevel skal have røde dioder ved siden af, så kan jeg ikke se hvorfor du ikke bare skal køre kun rød og blå, ligesom alle andre der forsøger at dyrke under lysdioder.

Jeg har lige bestilt en strip magen til. Den skal bare bruges som nattelys i et af akvarierne.

Jeg er godt nok også skeptisk, men jeg er det et helt andet sted..
Her er lidt jeg har fundet som jeg har tænkt rigtig meget over..
http://da.wikipedia.org/wiki/Fotosyntese (kig under 2 detajeret beskivelse af forløbet)
Citat:
P680 er et klorofylmolekyle, som befinder sig i fotosystem IIs procescentrum. Det er forbundet med et feofytinmolekyle (FEO). P680 er indrettet til at opfange fotoner med en bølgelængde omkring 680 nm.
Har læst tusind steder at de jo netop er 660 nm vi skal bruge??
Citat:
P700 er et klorofylmolekyle, som opfanger fotoner med en bølgelængde omkring 700 nm.
det 20 mere?? Den er lige på grænsen til vores øje kan fange det og det er lige i grænsen til infrarød hvis den ikke allerede er??
Billede
Hvorfor standser stort set alle klorofylgrafer ved 670-680 stykker?? Når der står at nogen af de vigtigste processer sker ved 680 og 700 nm??

Må ærlig indrømme mit LED projekt er sat på standby indtil den her er løst og endnu et spørgsmål der vedrører indingo blåt lys er besvaret..?

PS den er ikke direkte til dig bubber, men kan du svare havde jeg været glad, bare nogen som helst kan svare vil jeg blive glad..

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Sjælland
Chas skrev:
Jeg er godt nok også skeptisk, men jeg er det et helt andet sted..
Her er lidt jeg har fundet som jeg har tænkt rigtig meget over..
http://da.wikipedia.org/wiki/Fotosyntese (kig under 2 detajeret beskivelse af forløbet)
Citat:
P680 er et klorofylmolekyle, som befinder sig i fotosystem IIs procescentrum. Det er forbundet med et feofytinmolekyle (FEO). P680 er indrettet til at opfange fotoner med en bølgelængde omkring 680 nm.
Har læst tusind steder at de jo netop er 660 nm vi skal bruge??

Det problem stødte jeg også på da jeg researchede emnet i sin tid. Det er svært at finde lysdioder der er så mørkerøde som 680 nm, men dem på 660 giver alligevel nok i 680 området til at det bedre kan betale sig at bruge dem.

Chas skrev:
Citat:
P700 er et klorofylmolekyle, som opfanger fotoner med en bølgelængde omkring 700 nm.
det 20 mere?? Den er lige på grænsen til vores øje kan fange det og det er lige i grænsen til infrarød hvis den ikke allerede er??

Det er lige nøjagtigt grunden til at de dioder ikke er til at skaffe. Vores øjne fungerer ikke godt i det område og derfor findes den type dioder ikke på konsummarkedet. Efterhånden som teknologien udvikles vil væksthuse og lignende gå over til diodelys og når det regner på præsten, drypper det på degnen.

Chas skrev:
Billede
Hvorfor standser stort set alle klorofylgrafer ved 670-680 stykker?? Når der står at nogen af de vigtigste processer sker ved 680 og 700 nm??

Må ærlig indrømme mit LED projekt er sat på standby indtil den her er løst og endnu et spørgsmål der vedrører indingo blåt lys er besvaret..?

Mit ditto. Planlagde for en 3-4 år siden at lave et growskab med dioder, men økonomien var ikke til anskaffelse af dioder og jo mere jeg regnede på tingene, jo mindre havde jeg lys til at lodde mange lodninger. Men kig på ting som microcontrollerstyring og pulse width modulation. Det kan give dig en ekstra edge i fremfor bare at sætte strøm til dem.

Chas skrev:
PS den er ikke direkte til dig bubber, men kan du svare havde jeg været glad, bare nogen som helst kan svare vil jeg blive glad..

Jeg håber du har fået svar på det hele. Ellers må vi næsten, af hensyn til DanielR, finde en anden tråd at diskutere det i ;-)

Idag kan vi dø af at elske med hinanden
Så vi lever som vi gør. fordi vi ved vi' på spanden
Verden er for fuld af lort, til jeg kan sortere
Så jeg prøver bare på at få mit liv til at fungere

Medlem

Citat:
Jeg håber du har fået svar på det hele. Ellers må vi næsten, af hensyn til DanielR, finde en anden tråd at diskutere det i

Lige den med at graferne standser ved de 2 procceser fik du ikke med?? men det går nok..
Har snart et helt A4 ark med ting jeg gerne vil have styr på, men her var lige nogen ting så jeg dårligt kunne sove :? (fis i en hornlygte)
Men ja af hensyn kommer de spørgsmål inden længe i en anden tråd.

Takker foreløbig...

Medlem
Brugeravatar

fint med diskussion, har selv læst så meget at jeg blev ør i hovedet.
man skal op i min. 1-3w leds for det kan svare sig at lodde det.

Jeg har valgt den her kæde pga de høj intensitets smd dioder

Medlem

noget nyt fra dit led grow :)

Medlem
Brugeravatar

Desværre, men det ser skidegodt ud under loftet ^^ Som der vist er argumenteret for højere oppe, så vil de desværre ikke gi' det rette spectrum. Har heller ikke plads til forsøget =/

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 14 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]