Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 22 jul 2025 09:50

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 23 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2
Forfatter besked
Dedikeret medlem

http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/2009/1 ... m?rss=true

Citat:
Hash eller hærværk

TF har en hashklub i Odense. På grund af politiets jagt på hashklubber er han anonym, men faktisk mener han, at klubben er en samfundstjeneste:

- Den giver sikre omgivelser for de unge hash-rygere, så de ikke skal skal købe stoffet i et utrygt miljø. De kan komme hen til mig og stille alle de spørgsmål, de vil: Hvor hashen kommer fra osv, og hos mig kan de få hashen vejet lige foran sig og dermed sikre sig, at de ikke bliver snydt.

TF fatter ikke, hvorfor politiet jagter hashklubberne:

- De unge ville rende rundt på gaden og ridse i biler, hvis de ikke kunne komme hen til mig og hygge sig med lidt hash og se en film. Er det ikke bedst sådan for alle parter?

TF mener Danmark skulle gøre som Holland og tillade hashcafeer:

- Folketinget bør tillade coffeeshops eller hashcafeer, det siger alle mine kunder også. Vi skal have lov til at være her!

Det er Odenses vicepolitiinspektør Ebbe Krogaard ikke enig i:

- De er til stor gene for naboerne, vi hører om mange klager fra borgere tæt på hashklubber.

Hashklubberne er et Sisyfos arbejde for politiet:

- Vi har cirka 12 klubber i Odense, og vi lukker dem hele tiden, men så åbner de bare et nyt sted, så det er en løbende proces.

Fri hash på prøve i København
59 procent af danskerne vil afkriminalisere brugerne af hash ifølge en rundspørge fra Synovate Vilstrup i foråret. På Københavns rådhus er der politisk flertal for et forsøg med at tillade salg af hash fra statskontrollerede butikker og forsøget er netop sendt i høring.

Hvis forsøget får opbakning skal det dog først godkendes af Justitsministeriet, og på Christiansborg er der ikke flertal for ideen.

Misbrugskonsulent i Odense Kaj Frost synes ikke, Københavner-forsøget er gennemtænkt:

- Det er hul i hovedet, hvis det ikke bliver ens for hele landet. De vil jo komme myldrende for at handle i København fra både Sverige og Odense.

Kaj Frost er først og fremmest bekymret for de unge hashrygere:

- Nogen bliver jo hængende og kommer aldrig i gang med en uddannelse eller et arbejde.

Hensynet til de unge vejer også tungt, når han taler for, at forbuddet bliver opretholdt:

- Forbud er jo et vigtigt redskab til at regulere forbruget. Det kan vi også se efter, at det er blevet forbudt at købe alkohol for unge under 16 år. Forbruget er faldet.

Hash-foreninger
Michael Jourdan er filosof ved Center for Rusmiddelforskning. Han mener ikke, debatten behøver at være så polariseret - Ja eller Nej til fri hash.

Han foreslår, at vi opbygger en model bygget på den danske foreningstanke:

- Man kunne prøve at opsætte et regelsæt, så en bestemt gruppe mennesker kunne få lov at ryge hash i en forening.

Inspirationen har han blandt andet fra USA. Californien har hundredvis af cannabis-klubber og i over 10 år tilladt alvorligt syge at bruge hash til medicinske formål, når lægen anbefaler det.

Den socialdemokratiske byrådspolitiker Thor Grønlykke har foreslået, at danske læger også skal kunne udskrive recept på hash, men det vender formanden for de praktiserende læger, Michael Dupont, sig stærkt imod. Til Berlingske Tidende kalder han ideen "helt ude i hampen".

Michael Jourdan fra Center for Rusmiddelforskning synes, vi skal se realiteterne i øjenene:

- Vi må erkende, at hashen er kommet for at blive og drøfte en afkriminalisering af nogle former for forbrug, mens vi fortsat jagter illegale former for handel med stoffet.

Junior medlem

Hej hej

Her er Tuxen. Jeg Undskyld jeg siger det, men jeg syntes du er utrolig plat Spiffeh, når du kalder mig et hashhoved. Hvad gør du egenlig selv for sagen, siden du er så meget bedre ? Hvorfor stiller du dig ikke op, hvis du syntes du er så meget bedre end mig ?

Men jeg vil give dig ret i at Hampepartiet ikke nødvendigvis skal være "rødt". Der var et år hvor jeg var rigtig sur på Fogh, og talte meget om ham, men han havde også lige gennemført nul-tolerancen. Jeg var meget jeg var sur på ham som cannabisnyder.

Det kan godt være at du er ligeglad, men jeg er ikke ligeglad med en, der gør livet surt for cannabisnyderne. Men jeg skal tale pænt om ministrene, det ved jeg godt, og jeg vil heller ikke mere stå og skælde ud på navngivne personer, fra talerstolen.
Du har også ret i at Hampepartiet ikke behøver et rødt valgforbund, næste gang. Men traditionelt har det altid været venstrefløjen der støttede fri cannabis, men det er ved at vende nu. Så nu kan man teoretisk godt forestille sig et valgforbund, med fx. en mand som Simon Emil Ammittzbøll eller andre på højrefløjen, der elsker urten.

Relativistisk båthorn

Klaus Trier Tuxen skrev:
Hej hej

Her er Tuxen.

Hey dér tuxen :gud:
Jeg synes du gør et fedt stykke arbejde.
Du og malkavian er nok de mest prominente aktører på det politiske område, som rent faktisk gør noget konstruktivt på den front, og det fortjener ros. Så en meget stor thumbs-up herfra :tnx:

Der er mange 'fronter' i 'cannabis-sagen', hvis man ka' sige det sådan, og den front der går på politisk anerkendelse fra det brede etablerede samfund, af hash som acceptabelt nydelses-middel, kommer man kun igennem med politiske virke-midler, som feks hampe-partiet og høringer osv. Så selvom det næppe bli'r værdsat ofte, Utak er jo trods alt verden's løn :) , så er jeg sikker på at mange sætter pris på det rundt omkring i danmark. De fleste si'r nok bare ikke noget højt, fordi det jo stadig er forbundet med et stort stigma at mene hash-brug er iorden.

Keep on trucking! :joint:

Klaus Trier Tuxen skrev:
Der var et år hvor jeg var rigtig sur på Fogh, og talte meget om ham, men han havde også lige gennemført nul-tolerancen. Jeg var meget jeg var sur på ham som cannabisnyder.

(...)

Men jeg skal tale pænt om ministrene, det ved jeg godt, og jeg vil heller ikke mere stå og skælde ud på navngivne personer, fra talerstolen.

Det ska' jeg heldigvis ikke: fogh er et kriminelt krigs-forbryder svin der burde sendes til domstolen i hagh og sættes for retten. Sådan er det, og det ændrer sig ikke bare fordi han gemmer sig bag nato.
Man bør være lige for loven, men som vi igen og igen og igen ka' se, så tillader politikerne sig konstant at fritage sig selv. Det er så ækelt at se på.
Fogh er med-skyldig i drabet på over 100 tusinde civile Uskyldige i irak, og det har ingen danske medier eller politikere noget væsentligt problem med. De har intet problem med at gi' en sådan morder hånden til diverse top-møder. Det er klamt.

Når medierne ikke vil fortælle befolkningen hvad der er sandt, så må andre gøre det. Fogh er en forbryder der fortjener at side i spjældet.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 23 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]