Alt Ædende Ateist skrev:
Citat:
Den maksimale hastighed er 120 km/t, og togene kan accelerere op til 1,3 m/s².
Er der en matematik nørd der kan regne den maksimale G påvirkning ud?
1.34 m/s² = 0.1366419725390423845043924275874 G
Hvis du står på noget, så suge-koppene udelukkende ska' holde din horisontale vægt, og IKKE din vertikale vægt, må du maximum veje 878 kg når toget accelererer (det gi'r 120 kg i horisontal retning ved 1.34 m/s²)
Alt dette gælder KUN hvis du hænger BAG på toget. Hvis du hænger FORAN, ka' du risikere at blive udsat for op til 0.30591486389337847277102782295687 G (3 m/s²) når toget bremser.
I så fald må du max veje 392 kg (det gi'r 120 kg i horisontal retning ved 3 m/s²)
Hvis du derimod hænger frit i suge-koppene, så suge-koppene både ska' holde din horisontale vægt OG din vertikale vægt, så må du ikke veje over 91 kg under de mest optimale betingelser, og ca 60-77 kg under de værst tænkelige betingelser (hvis toget feks bremser hårdt igennem en hård kurve på bumbede skinner)
Og sidst, men ikke mindst; en TØR og REN og PLAN overflade er den bedst tænkelig. Er den støvet, våd, eller Ujævn, øges risikoen for at luft ka' trænge ind i suge-koppen's vakuum og dermed nedsætte den's suge-evne.
PS: Jeg ta'r naturligvis alle tænkelige forbehold for eventuelle regne-fejl, OG for eventuelle variationer i danske tog's evner omkring acceleration og opbremsning der gør mine tal irrelevante for danske forhold (mine tal er baseret på canadiske tog), OG for eventuel nedsat suge-evne i diverse suge-kopper.
Med andre ord; det er HELT på eget ansvar hvis du bruger den info jeg her har givet. Jeg garanterer IKKE at den er korrekt, selvom jeg har bestræbt mig på at den sku' være det.