Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 21 jul 2025 17:53

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 10 indlæg ] 
Forfatter besked
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Hey :cheers:

Jeg har oprettet denne tråd i håb om at nogle svampe 'nørder' kunne give mig en hånd med at samle lidt info om en svamp jeg fandt på den danske mark idag, under jagten på de oh så skønne Spids Nøgenhatte. I svampefunds tråden fik jeg konstateret at det ikke er en Spids Nøgenhat, men derimod Stropharia Aeruginosa. Jeg har søgt på google men jeg kan simplehen ikke finde noget info der kan bruges til noget. Jeg vil gerne vide lidt om hvad disse svampe indeholder, og om de evt. kan bruges til noget. Sagen er at mig og nogle mates har spist nogle af dem i vores SN koger, da de var tørret iblandt de andre normale SN som vi trippede på den aften. Ingen oplevede nogen form for ubehag og vi var alle godt brandt. Det skulle eftersigende være en form for fuglesvamp, så jeg blev lidt nysgerrig da jeg læste at den indeholdte en form for gift( uhhhhhh :stupid: ) Jeg siger ikke at det var dem vi blev brandt på den aften, da der var massere af spids nøgenhat.

Dette har jeg stjålet fra wiki'en:

The French mycologist Lucien Quélet gave it its current binomial name in 1872, after it was initially described as Agaricus aeruginosus by William Curtis in 1784. The Dutch mycologist Michael Noordeloos placed it in the genus Psilocybe in 1995. The specific epithet aerūgǐnōsa is Latin for "covered in verdigris (copper-rust)".[1]

Jeg fatter lige præcis et ord fra denne sætning og det er Psilocybe som of course, fangede min opmærksomhed.

Ja jeg oprettede tråden da jeg ikke vil til at misbruge Svampefunds tråden! Har allerede spammet et par posts som en mod er velkommen til at slette. Jeg har lavet tråden i Psilocybin svampe da jeg ikke aner hvor ellers jeg skal poste. I det mindste omhandler tråden svampe så det er da ikke HELT ved siden af!

På forhånd, undskyld... hahaha

Dedikeret medlem

Geografisk sted: Meget langt væk
Selvom Flimmer og Has Oak lader til at være særdeles habile svampekendere, er det behæftet med usikkerhed for enhver at sige hvilken svamp, der er tale om på så dårlige billeder, som dem du postede. Har du f.eks. overhovedet taget et sporeprint af svampen? Det er altid dumt at spise en svamp man ikke er 100% sikker på hvad er.

Den svamp som blev foreslået er beskrevet på s.85-86 af Stamets: Psilocybin Mushrooms of the World. http://books.google.com/books?id=10HiGV ... q=&f=false

I følge Stamets er der kun et kendt forsøg på at måle psilocybin i svampen, og der fandt man ikke noget. Men Aeruginosa beskrives som giftig, dog uden nærmere årsagsforklaring i flere svampebøger. Stamets opfordrer til "caution" indtil der er foretaget videre studier.

To gode grunde til ikke at spise dem. 1) du ved ikke hvad det er, 2) selvom du har fat i en aeruginosa ved du ikke hvad den indeholder!

Dedikeret medlem

Og lad mig lige tilføje at arten "Psilocybe" ikke har sit navn efter stoffet psilocybin. Der er masser af psilocybe svampe, der ikke er aktive. Psilocybin fik sit navn fordi nogle af psilocybe svampene indeholder dette aktive stof. Hvis nogen skulle være i tvivl. :-)

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Okay. Du har sku fat i noget. I morgen vil jeg få fat i et ordenligt kamera, og uploade nogle billeder i denne tråd så det er nemmere at vurdere. Har kigget google billeder igennem, og det ligner ihvertfald Aeruginosa. Men som du selv siger, man bør ikke bedømme ud fra billeder.

Mht. Sporeprint, nej det har jeg ikke, og jeg ved ikke hvad det er eller hvordan man gør. Jeg vil i løbet af imorgen læse lidt på lektien og give det et forsøg. Tak for svaret Schhhvamp.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Schhhvamp skrev:
Og lad mig lige tilføje at arten "Psilocybe" ikke har sit navn efter stoffet psilocybin. Der er masser af psilocybe svampe, der ikke er aktive. Psilocybin fik sit navn fordi nogle af psilocybe svampene indeholder dette aktive stof. Hvis nogen skulle være i tvivl. :-)

Der kan man bare se. Det anede jeg bestemt ikke.

Dedikeret medlem

Du tager et sporeprint ved at klippe stilken af hatten og sætte hatten på et stykke rent papir 1/2-1 hel dag, hvis svampene er rimeligt modne, længere hvis de ikke er modne, men det var de vist. Så kan du i hvert fald se farverne på svampenes sporer. Det kan måske give en smule mere information.

Jeg kan stort set ikke kende nogle svampe undtagen dem jeg selv dyrker. Så det kan godt ske, at der faktisk ikke er andre muligheder end at din svamp er Stropharia/psilocybe Aeruginosa, selvom billederne ikke er bedre end de er. Men så vidt jeg kan se har Flimmer & Has Oak, som rent faktisk ved noget om det, ikke udtalt sig med 100% sikkerhed, men kun givet et bud.

Men jeg ville personligt ikke have lyst til at spise en Psilocybe aeruginosa selvom den var 100% sikkert identificeret. Selvom der måske er psilocybin i, er det jo ikke til at vide hvad der ellers kan være i den.

edit -rettet et par stavefejl

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Jeg vil prøve mig af med sporeprint imorgen. Men sagen er at vi allerede har indtaget nogle af dem blandet med andre SN. Hvorfor ikke spise de resterende hvis de alligevel indeholder bare lidt psilocybin og ikke giver nogle former for ubehag eller bivirkninger?

Dedikeret medlem

1) I ved ikke hvilke svampe det er, 2) I tror det er Stropharia aeruginosa som af flere svampebøger bliver kaldt giftige og som ingen rigtigt aner noget om hvad indeholder.

Det er en meget risikabel måde at spise svampe på! Og bivirkninger ved giftige svampe behøver ikke indfinde sig med det samme (!)

Medlem
Brugeravatar

Schhhvamp skrev:
Det er en meget risikabel måde at spise svampe på! Og bivirkninger ved giftige svampe behøver ikke indfinde sig med det samme (!)

For eksempel viser de første negative effekter ved en Amanita forgifting sig først efter ca. 3 dage. Og der er det allerede for sent at gøre noget ved det.

kilde:
Citat:
Amanita species cause 95% of all deaths from mushroom poisoning. The ones above are (reasonably) safe. The danger lies in incorrect identification. Death by Amanita poisoning is reportedly an excruciating way to die, since they destroy liver tissue and the body's own wastes then kill you. Worse yet, noticeable negative effects do not begin until 3 days after ingestion, and by then it's too late.

http://www.erowid.org/plants/mushrooms/mushrooms_faq.shtml#cit-turner-1994

Så hvis jeg var dig ville jeg absolut ikke spise dem. Specielt når man ikke rigtigt ved hvilke giftige stoffer der i dem. Så du skal bare være glad for at der indtil videre ikke er sket noget efter dig og dine mates har indtaget dem. :D

Dedikeret medlem

I følge diverse adspurgte eksperter er Psilocybe Aeruginosa ikke aktiv. Den skulle være spiselig, men smager ikke specielt godt, og kan give mave/tarm-besvær hos nogle allergikere.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 10 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]