Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 19 jul 2025 11:01

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 6409 indlæg ]  Gå til side Foregående  1 ... 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37 ... 321  Næste
Forfatter besked
Medlem
Brugeravatar

Har lige været ude på jagt igen idag med en ven. Efter lidt over en times søgen fandt vi denne stak :)

Billede

Billede

Så det er sgu stadig muligt at finde psyllerne i den danske natur :D

God jagt allesammen :peace:

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Hey! Jeg var igen idag ude på marken for at finde lidt SN til samlingen, og igen faldt jeg over disse underlige SN iblandt de andre. De er en del større, og så er de blå. De ligner sådan set SN bortset fra farven og størrelse. Min teori er at de er blevet så store fordi de ikke vokser OVENPÅ græs tottene, men nede på jorden rundt om dem, så de derfor suger meget mere regn til sig end de andre.( what ever.. ) De ligner nogle rigtig giftige sataner.

Som I kan se er den ene af dem tørrede.

Billede

Billede

Lige et bette close up :P

Billede

Tryk på billederne for at se dem i en større udgave.

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Geografisk sted: up yours
det er i hvert fald ikke SN!

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Andre der kan komme med samme konklusion? Nogen idé om hvilken svamp det så er?

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Sjælland
Arthur Spooner: Rimelig fedt fund du har gjort dig der. Umiddelbart ville jeg sige at det er en Stropharia art, men jeg kan meget vel tage fejl.

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Kbh
Liiige et spørgsmål her: Vokser SN i klynger?

- Abraham Lincoln

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Has Oak skrev:
Arthur Spooner: Rimelig fedt fund du har gjort dig der. Umiddelbart ville jeg sige at det er en Stropharia art, men jeg kan meget vel tage fejl.

Er det noget du har lyst til at fortælle lidt mere om, eller komme med nogle konkrete navne så jeg kan lave noget research. Jeg har nemlig fundet en del af disse iblandt de andre SN. Ja nogle af mine kammerater har endda spist nogle af dem, blandet med SN dog.

Det er nemlig sådan at rundt om disse store gutter, vokser de også i mindre udgaver, hvor de virkelig ligner SN på en prik. Nej, de vokser ikke i decidere klynger, men præcis lige som de andre SN.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Halvvejs mod øst
Has Oak skrev:

Der vil jeg give dig ret. Mener selv det er spanskgrøn bredblad (Stropharia aeruginosa), selvom billederne ikke så gode :roll:

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Flimmer skrev:
Has Oak skrev:

Der vil jeg give dig ret. Mener selv det er spanskgrøn bredblad (Stropharia aeruginosa), selvom billederne ikke så gode :roll:

Tja jeg kan forstå hvorfor I tror dette, men når jeg kigger på google billeder, har de sådan nogle hvide pletter på hatten. Fluesvamps agtigt. Det har de her bestemt ikke.

Er der virkelig ikke en chance for at det kan være KÆMPE SN?

Update:

WIKI skriver dette;

" tropharia aeruginosa, commonly known as the verdigris agaric, is a medium-sized green, slimy woodland mushroom, found on lawns, mulch and woodland from spring to autumn. It is deemed poisonous by some authorities, although effects are little known and its toxic constituents undescribed. "

Der står også (som jeg finder spændende):

The French mycologist Lucien Quélet gave it its current binomial name in 1872, after it was initially described as Agaricus aeruginosus by William Curtis in 1784. The Dutch mycologist Michael Noordeloos placed it in the genus Psilocybe in 1995. The specific epithet aerūgǐnōsa is Latin for "covered in verdigris (copper-rust)".[1]

Senest rettet af Arthur Spooner 12 nov 2009 19:36, rettet i alt 1 gang.

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Kbh
Nu er det bare første gang jeg har været ude og samle SN, jeg fandt RIGTIGT mange, et par hunrede gram (friske) nu er der vel 20-30 gram tørre.

De ligner bare SN på en prik, men man KAN jo forveksle, og de vokede altså i store klynger, altså hunredevis af svampe i kun 3 klynger.

Jeg kan desværre bare ikke sætte billeder ind :/
Hvis jeg finder et billede der matcher dem, så sætter jeg det lige ind.

Men, de blev blå når jeg trykkede på stilken(efter lidt tid) - betyder det ikke at det er SN?

- Abraham Lincoln

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Halvvejs mod øst
Euforiseret skrev:
Men, de blev blå når jeg trykkede på stilken(efter lidt tid) - betyder det ikke at det er SN?

Nej!

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Arthur Spooner: Det er ikke SN. Det er højst sandsynligt Stropharia aeruginosa og ligesom med rød fluesvamp kan regn skylle resterne af sløret (de hvide pletter) af.

Noget helt andet af mere generel karakter: Jeg forstår godt hvorfor nybegyndere kan have svært ved at identificere SN, men når man har fundet dem et par gange, kan man sgu ikke tage fejl.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Has Oak skrev:
Arthur Spooner: Det er ikke SN. Det er højst sandsynligt Stropharia aeruginosa og ligesom med rød fluesvamp kan regn skylle resterne af sløret (de hvide pletter) af.

Noget helt andet af mere generel karakter: Jeg forstår godt hvorfor nybegyndere kan have svært ved at identificere SN, men når man har fundet dem et par gange, kan man sgu ikke tage fejl.

I see. Det var sådan set også mest pga. duben på svampens hætte at jeg regnede dem for SN. Hvad fanden stiller jeg op med dem nu? Kan de ædes?:P Vil gerne vide lidt om den gift de indeholder.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

http://www.google.dk/search?q=strophari ... hl=da&sa=2

Dedikeret medlem

Geografisk sted: I centrum af solsystemmet.
Er der stadig nogen som plukker og høster :P ?

Dedikeret medlem
Brugeravatar

hehe skrev:
Er der stadig nogen som plukker og høster :P ?

Da jeg var ude her forleden, kunne jeg godt se at der næsten ikke var nogle SN tilbage på marken:) Nu er sæsonen for alvor slut, for mit vedkommende ihvertfald. Andre på sitet har ikke kunne finde noget i længere tid, så tror det er slut den her gang.

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Der hvor min krop nu end befinder sig
Det er måske slut nogen steder men bestemt ikke alle.
De er fundet på på ca 2 timer, hvoraf halvdelen af tiden var i mørke med lommelygte :lol:

[hsimg]http://img339.imageshack.us/img339/6214/slut.jpg[/hsimg]

[hsimg]http://img132.imageshack.us/img132/7366/14nov.jpg[/hsimg]

Dedikeret medlem

Jago det der ser sku rigtig nice ud tak for inspirationen tillykke med den pæne høst, hvor i landet bor du hvis ellers jeg må være så fræk og spørge.
For det plejer jo og være ret lokalitets bestemt om frosten får ramt på de små kræ :P .

Junior medlem

Jeg har været på tur igen, og vil gerne have en kommentar fra eksperterne.
De to store, nederst til højre er jeg ret meget i tvivl om. Mht farve, stilk, lameller og papil kan de sagtens være SN, men jeg har aldrig set nogen hvor hatten var foldet ud på den måde..
Jeg var fristet til bare at smide dem væk, men de voksede sammen med alle de andre på øverste række, og så begyndte jeg at spekulere på om det var samme sort. Og hvilke der så rent faktisk er SN.

http://img405.imageshack.us/img405/2915/p1030027p.jpg
http://img20.imageshack.us/img20/3682/p1030028o.jpg

Senest rettet af bobbyduke 16 nov 2009 00:48, rettet i alt 1 gang.

Dedikeret medlem

de ser gode nok ud :P

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 6409 indlæg ]  Gå til side Foregående  1 ... 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37 ... 321  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]