Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 30 jul 2025 18:02

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 17 indlæg ] 
Forfatter besked
Junior medlem

Jeg er løber ind i nogle problemer med mine 2 Super Lemon Haze planter. De står begge i samme kapilærkasse og er vokset pænt indtil for en måned siden, hvor de begyndte at få noget der minder om preflowers. Herefter er de begyndt at vokse meget langsomt, blomsterne har ikke udviklet sig meget siden, og de nederste blade er blevet mere og mere lysebrune (hvorefter jeg har fjernet dem, sikkert en dum idé?).
Jeg har igen og igen læst Christian Florestans guide, sammenlignet billeder osv osv.
Jeg troede først det hele skyldtes overgødning (N), så jeg skyllede planten godt igennem. Det havde ikke nogen betydlig effekt.
Så begyndte jeg at få mistanke om at planten faktisk fik for lidt N og muligvis også for lidt P (da de små grene er lidt lilla). Så jeg gav den naturligvis et spart biobizz biogrow og biobloom. Det var slet ikke godt, nu desideret visnede halvdelen af bladene.

Jeg ville blive virkelig glad hvis nogen af jer kunne påpege præcis hvad problemet er!!! Jeg er lige ved at gå så langt som at invitere en enkelt person hjem i haven!

Billede
På dette billede ses planten d.25/8. Planten har stor set ikke udviklet sig den sidste måned.

Billede
Dette billede er også fra d.25/8, og viser hvad jeg synes er tegn på pangel på P? Det har dog ikke bredt sig meget siden.

Billede
Billede
Disse 2 billeder viser hvad der hele tiden har været mit problem. Hvad er der galt? Billederne er taget d.31/8.

Billede
Dette billede formoder jeg viser overgødning? Billedet er taget d.31/8.

Burde den iøvrigt ikke for længst være gået i blomst? Den står på nettet til at skulle høstes sidst i oktober.

Hjælp hjælp hjælp. Jeg ville synes det var Super ærgeligt hvis min første erfaring med hjemmedyrket ville være dårlig, og jeg ville være nødt til at ryge nedtursfed indtil næste sommer ;)

Medlem

DET SER FINT UD .

du har jo også plantet dem i en meget lav potte så rødderne kan ikke vokse optimalt overhovedt

du ska være glad for de er blevet så store de ser fine ud !

Junior medlem

2timeGrower skrev:
DET SER FINT UD .

du har jo også plantet dem i en meget lav potte så rødderne kan ikke vokse optimalt overhovedt

du ska være glad for de er blevet så store de ser fine ud !

Det jeg glad for du siger. Men skal jeg ikke være nervøs for at alle store blade pletvis er ved at blive lysegrønne og takkerne er ved et blive brune? Og burde jeg ikke se større blomstervækst?

Du har satme været hurtig til at svare, hvad laver du på det her forum så sent? :)

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: The 3rd Moon from the Left.
når blade bliver gule/lyse og begynder at visne eller får brune pletter kan det være en del ting i vejen..

først tjek efter om du har overgødet.. hvis ikke du har brugt gødning endnu, er det sikkert ikke et problem..

en anden årsag til guleblade kan være at der er mug i jorden, eller at jorden er så fugtig at rødderne ikk kan få luft, og så mister planten farve..

en tredje årsag kan være spindemider, men det tror jeg ikk det er..

mit umiddelbare bud ville være at grave planterne op, smide en sæk pottemuld i hullerne, og så grave dem ned igen.. så VED du med 100% sikkerhed, at det hvertfal ikke er pga vand eller gødning at det sker.. der jo gødning i pottemulden, og måske ku det tænkes at det bare var overvanding.. så sku den gerne reagere på at komme over i noget nyt frisk jord..

men generalt når planter bliver høje, så VIL nogle af bladene blive offret til fordel for blomster, såå.. prøv da lige at se tiden an, og se hvad der sker her de næste par dage.. når de skal til og i blomst, så sætter de somregl lige farten lidt ned.. samler energi.. og SÅ... BLOOOOOOOM! :)

P.S. det bare lide teroretisk viden.. der sikkert andre der har et bedre kvalificeret bud ;)

Junior medlem

MaximumG skrev:
når blade bliver gule/lyse og begynder at visne eller får brune pletter kan det være en del ting i vejen..

først tjek efter om du har overgødet.. hvis ikke du har brugt gødning endnu, er det sikkert ikke et problem..

en anden årsag til guleblade kan være at der er mug i jorden, eller at jorden er så fugtig at rødderne ikk kan få luft, og så mister planten farve..

en tredje årsag kan være spindemider, men det tror jeg ikk det er..

mit umiddelbare bud ville være at grave planterne op, smide en sæk pottemuld i hullerne, og så grave dem ned igen.. så VED du med 100% sikkerhed, at det hvertfal ikke er pga vand eller gødning at det sker.. der jo gødning i pottemulden, og måske ku det tænkes at det bare var overvanding.. så sku den gerne reagere på at komme over i noget nyt frisk jord..

men generalt når planter bliver høje, så VIL nogle af bladene blive offret til fordel for blomster, såå.. prøv da lige at se tiden an, og se hvad der sker her de næste par dage.. når de skal til og i blomst, så sætter de somregl lige farten lidt ned.. samler energi.. og SÅ... BLOOOOOOOM! :)

P.S. det bare lide teroretisk viden.. der sikkert andre der har et bedre kvalificeret bud ;)

Det var sku et godt brugbart svart. Tak for det! :)

Jeg HAR faktisk haft spindelarver, men så købte jeg biobizz leafcoat, og jeg tror det løste problemet.
Det der gør mig nervøs men planterne er bare at det ikke kun er de nederste blade der begynder at blive brune i spidserne, men faktisk alle sammen. Det er vel en indikator for at der med garanti ER noget galt??

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Hippieville Freakston Downtown. Earth
et eller andet er der galt - det lyder det helt sikkert til - jeg kan bare ikke bedømme det udfra billeder og gider ikke komme med en masse gæt så du forsøger alt muligt.....

Hvis jeg selv stod i en situation hvor jeg var helt lost og havde planterne i kapilærkasser - så havde jeg plantet dem forsigtig om - i samme kasser - uden at fjerne så mange rødder og så give dem ny luftig jord - på den måde er du sikker på at din jord ihvertfald intet fejler. Personligt planter jeg om rigtig mange gange når det er jeg dyrker.

Jeg sad på forum'et i lang tid igår og mange andre dage for nyligt - fordi er ved at skære ned på den fede og psy.dk er et ret godt sted at bruge tiden, der sker ikke så mange ting man rigtig skal tage alvorligt og de fleste mennesker får alligevel kun sagt ting jeg som regl sidder og griner af, så det er ret opløftende med psy.dk når man er ved at stoppe.

PLUR

og held og lykke med planterne

Junior medlem

Child of Aum skrev:
et eller andet er der galt - det lyder det helt sikkert til - jeg kan bare ikke bedømme det udfra billeder og gider ikke komme med en masse gæt så du forsøger alt muligt.....

Hvis jeg selv stod i en situation hvor jeg var helt lost og havde planterne i kapilærkasser - så havde jeg plantet dem forsigtig om - i samme kasser - uden at fjerne så mange rødder og så give dem ny luftig jord - på den måde er du sikker på at din jord ihvertfald intet fejler.

Det vil jeg prøve så! Og så er det bare den sædvanlige blanding med 2/4 jord, 1/4 sand og 1/4 lecasten? Jeg ved det lyder som et tåbeligt spørgsmål, men hvordan får du lettest jorden fri fra rødderne uden at beskade dem?

God vind Child of Aum!

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Hippieville Freakston Downtown. Earth
jeg ryster planten i "stilken" holder helt nede over roden og ryster forsigtigt efter jeg har presset blødt på jorden omkring rødderne - hellere bruge 10 minutter mere end 10 minutter for lidt - gør det stille og roligt - så plejer jeg at samle rødderne i en "klump" og lægge den i midten af hvor jeg planter, planten igen. Det vil så udvikle sig til en ret så ond "main root" og skyde små ud fra kuglen - giver et ret godt rodsystem og de næsten umuligt at rykke op af jorden (altså jord som i jorden udenfor).

Nu bruger jeg ikke sand i min jord - jeg bruger 3/6jord 2/6 leca 1/6 perlite - det er den blanding jeg har det lettest med - har en kammerat der bruger ½ jord - ½ leca.....

PLUR

Medlem

Der er ingen grund til at være bekymret doohh , det nederste blad der er lidt dødt det er meget normalt hen på den tid her at der vil visne et par plade eller to , ja kan godt se de har lidt i spidserne men det er et meget mildt tilfælde af overgødning vent 2-3 dage længere med at gøde end normalt keep up the good work ! .

Junior medlem

Arh det er fedt med alle jeres svar. Jeg sætter meget pris på dem! Så der altså kun tilbage at håbe på at de snart gider at blomstre for alvor, så det passer med planen om høst sidst i oktober (ville være dumt hvis de går over tid så der kommer frost osv).. Men tak!

Junior medlem

Synes lige jeg ville give en opdatering.

Billede
Billede
Billede

Jeg er stadig totalt forvirret omkring mine planter. Den venstre, som ikke er splittet, ser ud til at trives rigtig godt, bortset fra det endnu er meget småt med blomster.
Den højre har det værre. Den er blevet beskåret da den var en lille plante. Som i kan se har den det ikke for godt.. og det er umuligt for mig at finde ud af om den er overgødet, undergødet eller overvandet. Synes jeg efterhånden har prøvet alle gode råd fra Christian Florestan's guide. Det positive er at den i det mindste har lidt blomster på vej.

Er den i det hele taget ikke alt for sløv? På diverse hjemmesider læser jeg at Super Lemon Haze skal høstes sidst i oktober og det er jo lige om lidt..

Junior medlem

Og det går ned af bakke :)

Billede
Billede

Imorgen vil jeg prøve at give planterne nyt jord og håber så på det hjælper.. hvis der er nogen med en bedre ide, så kom endelig med den!!

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Schwiez
Dooohhh skrev:
Så der altså kun tilbage at håbe på at de snart gider at blomstre for alvor, så det passer med planen om høst sidst i oktober (ville være dumt hvis de går over tid så der kommer frost osv).. Men tak!

Hvis du tvinger dem i blomst nu, er de måske færdige primo/medio December :!:

Junior medlem

Kaktus Klausen skrev:
Dooohhh skrev:
Så der altså kun tilbage at håbe på at de snart gider at blomstre for alvor, så det passer med planen om høst sidst i oktober (ville være dumt hvis de går over tid så der kommer frost osv).. Men tak!

Hvis du tvinger dem i blomst nu, er de måske færdige primo/medio December :!:

Scheiße det var godt nok sent!! Det er måske ikke noget problem?
Tror du jeg i forhold til de visne blade vil få noget ud af at skifte jord og evt plante dem over i spande? Ved det sikkert står 100 steder men hvor store spande skal jeg købe til 1,5, 2 meter høje planter?

Nåh ja, og er der nogen der kan vurdere om det er overgødning eller mangel på P? Jeg tænker nemlig at det kan være sidstnævnte da jeg formoder at planten som har det skidt er noget større (og derfor har brug for mere P) end den mindre, som har det ganske fint. Den har iøvrigt også lidt lilla stilke. Det spøjse er bare at det virker til at den får det værre når jeg vander med P... what to do? Skift jord?

Medlem

Tror det ville være fikst og få nyt jord omkring.
Jeg eller min mor ikke været ude for det du beskriver i de 7 år jeg har dyrket. Mor sidder bagved hun har dyrket i snart 40 år.
Hun mener at det muligvis er magnesiummangel. Nu endelig ikke hænge os op på det, men har du kun tilført N P eller K i den tid de har vokset + en skyller eller 4 i den samme jord, skal du nok regne med at jorden er så småt tømt for diverse andre mineraler.
Alm potte muld har jo både jern og calcium og hvad ved jeg, foruden de tre populære.

Og lige med hensyn til sen december høst........
Dette er totalt ubekræftet, men mutter her bagved fortæller om, at før hun skiftede til indendørs, (midten af 80érne. Chas.) havde hun tit og ofte et mindre lag sne på sine planter, og de år hvor planterne havde været udsat for ok hård frost, var der ikke synderligt forskel på smag eller styrke efter høst.
Som sagt ikke mine erfaringer, meen hun "skriver under" her: mor her den er god nok
Ja ja, hverken med stort eller komma. LOL (undskyld men elsker at køre på min mor ;D )

Hygge, vi håber du får en god høst og erfaring.

Junior medlem

Chas skrev:
Hygge, vi håber du får en god høst og erfaring.

Jo tak i lige måde, og også god høst til jer! :) Og tak for hjælpen!! Jeg holder jer opdateret!

Nu er 2 to tøser så kommet over i 20l. spande, med hul i bunden. Det gik OK. Det var ikke let at få dem op/ud af kapilærkassen, og kunne faktisk ikke rigtig få den til at slippe noget af den gamle jord. Men nu har de så en del mere jord at udvikle rødder i, og så må jeg håbe på at det hjælper.
Det umildbare indtryk er at det ihvertfald ikke går værre, men også at det ikke totalt har stoppet udviklingen med de gule blade. Desværre. Til gengæld ser de ud til nu at vokse sig endnu større.

Er det forresten en god ide at vande med rent vand til at starte med? Der er jo en del N i jorden fra start (skal jeg derfor tilføje noget P?).

Billede

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: The 3rd Moon from the Left.
okay listen up :)

Normalt når man køber pottemuld fra købmanden og planter et frø, kan kimplanten/frøplanten sagtens klare sig med almindeligt vand i de første 4-6 uger (jeg har forsøgt at give gødning efter 4 uger, og det var STADIG for tidligt.. endte med at brænde spidserne på bladene og fik nogle af bladene til at krølle sig sammen) ERGO kan jeg godt sige til dig at du hvertfal ikk skal gøde lige nu!

men nu er dine planter jo ikk en kimplante, så jeg vil da skyde på at de helt sikkert opbruger de mineraler der i jorden en hel del hurtigere end en lille plante, så derfor kan jeg ikke komme nærmere ind på hvornår du så skal begynde at gøde den igen..

men som alle ved, skal man jo ikke give den gødning de sidste 14 dage, og hvis du siger at de allerede er begyndt at danne blomster vil jeg antage at den nok er ca. 2-4 uger inde i blomstringen.. ergo er der nok kun 4-6 uger tilbage af blomstringen, og hvis vi så siger at den jord du har brugt holder gødning de næste 4 uger.. så bør du jo i realiteten slet ikke have behøv for at gøde den mere, am i rigth? :)

øh.. kan vist kun tilføje at jeg stort set selv altid ender med at skyde mig selv i foden med det gødning der.. ender altid med at give for meget, eller dvs.. mine planter reagere hvertfal mega kraftigt på det, og syntes faktisk selv at det går bedre i de perioder hvor den faktisk kun får vand.... om det er fordi jeg bruger det der forgødet pottemuld ved jeg ikke, men jeg har helt klart tænkt mig at lave et forsøg når jeg sætter næste hold planter igang, om den blir større eller mindre ved og uden gødning.. så må vi se hvad tiden siger, men indtil da..

så ser dine planter da fine ud, og tror ikk du skal spekulere så meget over gødningen mere, men istedet sku du tage nogle forholdsregler til den snart kommende nattefrost.. lav et læ-skur.. hæng noget "loft" op med sort plastik eller lign, for at afskærme for efterårs-regnen osv.. .. en måned eller 1½ mere, så har du noget god røg :)

husk på hvad de siger ude i zoo! .. det farligste dyr på jorden, er et menneske! .. og lige nu er det værste der kan ske, at du bliver så ivrig at du fucker det op for dig selv :) .. men god fornøjelse. :)

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 17 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]