Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 23 jul 2025 17:04

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 21 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: !!!
http://jp.dk/indland/article1774157.ece
http://ekstrabladet.dk/112/article1203247.ece

Citat:
Ét stort næsebor i stedet for to, indfaldne næser og svære vejrtrækningsproblemer. Danske unge opsøger oftere og oftere hospitaler og læger, fordi kokain har ødelagt deres næser, skriver Urban.

- Vi ser et stigende antal tilfælde, hvor næseskillevæggen simpelthen er gået i stykker. Og vi forventer at se endnu flere kokainskadede næser i fremtiden, siger professor og overlæge på Rigshospitalets øre-næse-hals afdeling Christian Buchwald.

Det er ikke afdankede narkomaner, men helt almindelig unge, der dukker op med ætsede næsebor.
Overvægt af unge mænd

- Når de træder ind ad døren, virker de umiddelbart velfungerende. Det er typisk unge, erhvervsaktive mennesker, siger professor Christian Buchwald, som også fortæller, at der er en klar overvægt af unge mænd.

Man behøver ikke at sniffe kokain dagligt for at ætse næsen væk.

- De færreste kokainmisbrugere tager stoffet hver dag, og derfor tror de ikke, at de har et problem. Men hvis du tager kokain hver weekend i et par år, kan du sagtens ødelægge næsen fuldstændigt, og selvfølgelig lide under kokainmisbrugets andre bivirkninger, siger behandlingsansvarlig ved Dansk Misbrugscenter i Århus Søren Skensved til Urban.

Der føres ikke statistikker over kokainskaderne i næsen, og derfor kender ingen det fulde omfang af problemet.

Ritzau

Billede

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Germany
faktisk det første jeg fik øje på her i morges da jeg væltede ind ad bussen med fuld tømmermænd på! fuck næsen, jeg skal nok købe en ny hvis jeg nu skulle får brug for det engang ;)

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Er det selve kokainen, som er ætsende eller hvordan opstår skaden?

Hvad med amfetamin og andre stoffer, kan de give samme problemer... Tænke på fx 4FA, som virkelig trækker tårer

Medlem
Brugeravatar

fuck ja også hvis jeg tænker på crystal det er sku helt vildt min næse går amok af det.. har ikke sniffet noget som helst i snart 2 år for jeg er nok ikk malt for tolerant over for det ku sagtens mærke min næste ætsede væk bare efter 3-5 dages speed ture .. nu indtar jeg lortet oral og det går sku også fint med det meste!

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Men lige netop kokain er jo ikke så smart at tage oralt, da størstedelen nedbrydes i maven inden det når i blodet - og det kræver hyppigere redoseringer end fx amf

Medlem
Brugeravatar

jeg mente faktisk også speed/amf/mdma! er ikk så meget til coke over hovedet! og så vidt jeg ved er det ok med de nævnte substanser! please ret mig hvis det ikk er! :)

hygge

edit: fuck tror fandme den fisk de havde på tilbud i netto idags aldrig har været ude og svømme ://

Junior medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Aalborg
Hehe kokain er sgu for dyrt til at sluge i bomber :D

Men ingen tvivl om at alt hvad du sniffer op i din næse skader den. Ligegyldigt om det er amf eller coke. Men vil nok sige at stoffer som MDMA og 2CB osv nok skader næsen lidt mere, da man jo virkeligt kan mærke det rive i snudeskaftet.

Haha ja man kan altid købe sig en ny næse... Det gik jo rigtig godt for Michael Jackson :D

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Her
Hvis man sørger for at holde holde pauser imellem sit forbrug og andet, god HR - hvor galt kan det så gå? Ønsker ikke en næse man kan fyre kanonkugler ud af.
De evt. skader der sker pga. ætsning ved 'fornuftigy' brug, er det noget, kroppen kan genopbygge, hvis man sørger for at give den tid til det og ikke straks sniffer igen og igen...?

Junior medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Aalborg
Næsen er bygget til at trække vejret igennem. Tvivler på den er lavet til at sniffe noget som helst op igennem. Så derved tvivler jeg også på at brusket genopbygger sig selv igen, når først det er væk.

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Her
Men når brusket at blive nedbrudt, hvis man kun bruger det meget uregelmæssigt?

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Electric Ladyland
Det er sjovt som "Jetset-dronningens skandale" har sat bølgen igang. Kokain er blevet et emne medierne kaster sig over. Desværre er der stadig ingen der taler HR og reel fakta fremfor skræmmekampagner.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Strawberry Fields
Tilgengæld er debatten begyndt at dreje sig over på at narko faktisk ikke er så slemt endda. Det er kun positivt hvis debatten kan ændre opfattelsen hos størstedelen af befolkningen, da vi så vil være tættere på en afkriminalisering.

Insane psychedelia user!

And skrev:
Det er sjovt som "Jetset-dronningens skandale" har sat bølgen igang. Kokain er blevet et emne medierne kaster sig over. Desværre er der stadig ingen der taler HR og reel fakta fremfor skræmmekampagner.

Er det ikke reelt nok når læger observerer den tendens som de gør? De har nok ikke testet om det virkeligt er en sand tendens eller om det bare tilfældig udsving, men set i lyset af den udbredelse som kokain har i landet i dag, så virker det troværdigt.

Det er ikke som om at Sundhedsstyrrelsen har været ude at lyve om at kokain smadrer næsen.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Dr. Phibes skrev:
And skrev:

Er det ikke reelt nok når læger observerer den tendens som de gør? De har nok ikke testet om det virkeligt er en sand tendens eller om det bare tilfældig udsving, men set i lyset af den udbredelse som kokain har i landet i dag, så virker det troværdigt.

Det er ikke som om at Sundhedsstyrrelsen har været ude at lyve om at kokain smadrer næsen.

Det er rigtigt nok, men vi ved jo ikke hvor kraftig en tendens det er, altså om det er en stigning på 70% eller bare 5% - eller et tilfældigt sammenfald, for den sags skyld. Nu er det dog heller ikke en videnskabelig artikel eller udlægning, men det er lidt påstand mod påstand. Jeg tænkte også mere på "jetset-dronningen" som jo også kunne udlægges som en HR-sag: fornuftigt brug kan sagtens foregå sideløbende med en solid og ambitiøs karriere.
Ydermere har kokain jo været tilgængeligt lige siden 90'erne, mener jeg, og skønt det først var for de engagerede/engagerende, så har det jo hurtigt spredt sig til alle samfundslag simpelthen pga. kokainens rusmæssige karakter. Derfor mener jeg at det blot er en "mediebølge" vi oplever.

Insane psychedelia user!

Kokain er et fandens stof og jeg har ikke noget problem med at det får noget bad rep på basis af sande nyhedshistorier.

Se bare Brand, H.S., S. Gonggrijp, and C.J. Blanksma, Cocaine and oral health. Br Dent J, 2008. 204(7): p. 365-369. Artiklen giver også følgende forklaring på næseskaderne:

Kokains vasokonstriktive aktivitet (=sammentrækning af blodkar) medfører lokal iskæmi (=utilstrækkelig blodforsyning). Dette fører til vævsnekrose i det nasale septum og omkringliggende væv. Mange almindelig cutte-midler kan forstærke dette.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Dr. Phibes skrev:
Kokain er et fandens stof og jeg har ikke noget problem med at det får noget bad rep på basis af sande nyhedshistorier.

Se bare Brand, H.S., S. Gonggrijp, and C.J. Blanksma, Cocaine and oral health. Br Dent J, 2008. 204(7): p. 365-369. Artiklen giver også følgende forklaring på næseskaderne:

Kokains vasokonstriktive aktivitet (=sammentrækning af blodkar) medfører lokal iskæmi (=utilstrækkelig blodforsyning). Dette fører til vævsnekrose i det nasale septum og omkringliggende væv. Mange almindelig cutte-midler kan forstærke dette.

Fedt med kilder, selvom få tjekker dem efter. Jeg taler heller ikke pro-kokain, jeg har aldrig prøvet stoffet og tror faktisk ikke jeg kommer til det, jeg taler pro-HR. Naturligvis skal det ikke bruges for ofte så de skader opstår, men som Psykonautisme skriver: "når brusket at blive nedbrudt, hvis man kun bruger det meget uregelmæssigt?"?
For hvis et uregelmæssigt forbrug - eller regelmæssigt med tilpassede pauser - er relativt uskadeligt på linje med mange andre stoffer, så kan skaderne netop elimineres vha. HR.

Medlem

Jeg læste artiklen samme dag som jeg havde taget et par baner!

Når alt kommer til alt var det en meget useriøs artikel. Dokumentaitonen var nærmest ikkeeksisterende. Enhver ved at hvis du gør det overdrevent har det negative konsekvenser for næsen men det skal så også være et voldsomt forbrug. Eneste kilde i artiklen var en eller anden læge som mente at flere unge kom ind med ødelagte næser. Der var ingen tal. Alt i alt er det svært at bruge artiklen til andet end at konkludere hvad vi alle ved: overdreven brug af stilmulanser smadrer næsen.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Et sted få finder.
Mener også at det var Urban som bragte den her historie, og skal da være den første til at indrømme at jeg har sådan en fordybning i det ene næsebor.
Lige for at slå det fast, er det kun cola som har den effekt at trække blodkarrene sammen og derved skade næsen, eller er det stort set alle de drugs man suger op igennem næsen??

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: !!!
Jeg vidste ikke at stimulanser ødelagde næsen? Den påstand har jeg faktisk aldrig hørt før...

Der findes dokumentation på at kokain ødelægger næsen, i hvilken grad man skal sniffe før det giver skader på næsen er nok individuelt.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Et sted få finder.
Har jeg faktisk heller ikke, men det virker på et måde meget logisk at det ikke er sundt for næsen at få alle de kemikalier op i næsen. Vidste dog ikke at det ødelage næseryggen på den som det jo så gør. Blev da først klar over at det var en fordybning forsaget af cola jeg havde i næsen da jeg læste artiklen, og overvejede da faktisk inden jeg læste artiklen at gå op til lægen for at blive tjekket i næsen, men er jo ikke nødvendigt mere nu hvor jeg ved hvad det er.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 21 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]