Well... da jeg var 17 år gammel havde jeg spist små og store mængder svampe en 5-10 gange og haft nogle trips som voldsomt forøgedes i styrke for hver gang... hvilket havde efterladt mit sind og verdensbillede mildt sagt revet itu.
Dengang havde jeg ikke så god balance i den sindstilstand, og når jeg trippede blev alt kaotisk og flød ud af min kontrol.
Det er jo ikke en rar fornemmelse, samtidig med at kosmos bliver hevet gennem ørerne og øjnene på een.
Derfor besluttede jeg mig for at stoppe med at spise svampe et stykke tid, for at samle de forskellige dele af puslespillet.
Så en dag ikke så længe efter havde jeg røget en masse hash. Lige fra kl 7 om morgenen, faktisk, fordi vi skulle til morgenfødselsdag... det var en rigtig lang dag, med et par øl og masser af joints. Jeg skulle slutte aftenen i Birkerød hos min vens veninde og der røg vi en chillum.
Lige da jeg pustede den første lunge ud igen trippede jeg... jeg peakede faktisk! Alting var som i midten af et stærkt svampetrip. Min tidsopfattelse, mit syn, lyden... ligesom når alle eens sanser forstærkes på et hallucinogen.
Det kom som et kæmpe chok og jeg blev meget forskrækket... jeg prøvede at huske om jeg havde spist svampe den dag, og overbeviste mig selv om at det havde jeg ikke.
Så regnede jeg ud hvad der var sket... havde jo læst om flashbacks... men det er ikke det samme som at vide hvad det er.
Jeg gik rundt i byen sammen med min ven i nogle timer og faldt til ro og fandt fred inde i mig selv, og overgangen til normal sindstilstand mærkedes ikke rigtigt, men jeg var alligevel ikke i tvivl da jeg var faldet ned igen.
Det skete et par gange derefter... men for hver gang det skete varede det i kortere tid. Nok fordi at jeg lærte mig selv at finde balance midt i stormen af indtryk, og fordi jeg i den periode læste meget op på psykedelisk forskning og filosofi og kunne relatere mine oplevelser til andre mere jord/himmel-forbundne menneskers erfaringer.
Med tiden blev det bare til små deja-vú agtige hændelser...
Dengang for 5-6 år siden skete det også nogle gange når jeg ikke lige havde røget. Det skal nævnes at jeg røg hver dag, måske for ikke at finde ud af om jeg også var i den sindstilstand når jeg ikke var skæv.
Jeg tilskriver hovedsageligt årsagen til mine flashbacks de barrierer i eens sind som åbnes på hallucinogener og som kan åbnes igen ved at fokusere sine tanker rigtigt.
Dengang var det bare uden nogen som helst form for fokus eller omtanke... det skete uden at jeg ligefrem prøvede at fremprovokere det.
Nu om dage får jeg stadig en psykedelisk virkning hvis jeg ryger hash af en vis kvalitet og med dages mellemrum... men det er noget jeg nyder og ser frem til.
Det er faktisk en af de ting, som gør at jeg stadig ryger hash. Jeg nyder at have en mild psykoaktiv substans, som alligevel er potentielt kraftig, alt efter hvordan din sind er rustet den dag.
Men i starten var det ikke sjovt overhovedet; jeg troede måske at dette var et de 'evighedstrips' man havde hørt gisninger om... og det er det vel egentlig også, hvis at man lader sig rive med af sin frygt og tror fuldt og fast på den verden.
Jeg tror ikke man er i tvivl hvis man oplever et flashback, ligesom med et 'bad trip'... hvis man er i tvivl, har man ikke oplevet det, og det skal man bare være glad for.
Mvh Zonker
[ 03 Oktober 2002: Besked ændret af: Zonker ]
|