Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 11 aug 2025 00:22

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 7 indlæg ] 
Forfatter besked
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: !!!
TV2s brevkasse

Citat:
Er det farligt at ryge hash en gang om måneden?

21-05-09: 13:39 | opd. 24-05-09: 19:31 | af: sosp

Hej Henrik.

Først tak for en god brevkasse.

Jeg kunne godt tænke mig at vide, om det er desideret skadeligt at ryge hash engang imellem (en gang om måneden cirka)?

Jeg mener ikke selv, at et så lavt forbrug er farligt. Men jeg skal dog ofte høre fra folk, som er til fest og er berusede næsten hver weekend, hvor skadeligt hash er.

Jeg tror ikke på, at det at blive høj engang imellem er værre end at blive fuld engang imellem? Er jeg fuldstændigt galt på den eller hvad?

Mange hilsener

Den anonyme.
Citat:
Kære Den Anonyme

Mit umiddelbare svar er, at hvis man f.eks. ryger hash en gang om måneden så er det ikke mere farligt end så meget andet vi gør i vors liv, og da slet ikke hvis vi sammenligner med at være fuld.

Forårshilsen fra Henrik

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Et sted få finder.
Godt at han endelig viser noget fornuft igen :)

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Electric Ladyland
Sjovt lille sammenfald at han signerer med en forårshilsen :lol:
Men ja, det er en dejlig lille solstrålehistorie

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Jeg havde fornylig fornøjelsen af at være til et foredrag med den gode hr. Rindom - foredraget var om Hjernen og Rusmidler... og selvom rusmidlerne i foredraget hovedsagligt var alkohol og hash, så synes jeg det var rigtig spændende...

Henrik er en behagelig fyr og en spændende foredragsholder - han var ikke bange for at drage sig selv ind i det og kommenterede flere gang hans egen (tidligere) rygning og også en kort mørkere episode i hans liv, hvor han åbenbart drak mere end godt var.
Han fortæller det hele på en frisk og let måde; men samtidig kommer der også en masse facts på bordet - jeg synes han argumenterer sobert og uden fordømmelse... Der er ingen tvivl om han brænder for emnet og har masser af erfaring med folks misbrug af rusmidler.

Det jeg fik med mig var at folk reagerer forskelligt på rusmidler... nogen kan benytte disse jævntlig gennem hele livet uden problemer og andre kan dårligt snakke om dem før fælden klapper - og han gjorde et stort nummer ud af at skelne mellem fysisk og psykisk afhængighed... Hvor den fysiske overstås på få uger, selvom man fx har drukket tæt i mange år.... Mens den psykiske aldrig forsvinder - han fortalte selv at han var holdt op med at ryge for omkring 10 år siden; men stadig jævnligt havde lyst til en smøg.

Han var heller ikke bleg for at stille spørgsmålstegn ved om vores nuværende løsninger er de rigtige - herunder bl.a. om hash bør være forbudt... Og hans mange erfaringer bekræftede også hvad mange især nyere undersøgelser postulerer, nemlig at hvis man når en vis alder (over 15-16 år) før man kaster sig ud i at experimentere, så er sandsynligheden for det ender galt meget mindre end hvis man starter tidligere.

Alt i alt efterlod han et meget positivt indtryk - både som person og som professionel... Jeg er sikker på vi skal være glad for vi har ham og ikke folk som Tom Bæhnke og Line Risbjerg til at vejlede ungdommen :gud:

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Helt væk
Holdt da op, godt at se han er kommet over den mørke periode. Og vil helt sikkert give ham ret, synes det er så paradoksalt med en stor del af ungdommen i dag, kan sagtens ryge en pakke smøger om dagen, drikke sig i hegnet hver weekend + fyraftensbajer og hvad der dertilhører. Men hash? Hell no, alle dem der ryger hash er nogle bådtnakker der slår sig selv ihjel, og bliver snot dumme. Og der er virkelig ingen måde at trænge igennem på, typisk danskere. :hm:

LSDrejø: Vil give dig ret i at det ikke er alle der er lige modtagelige overfor afhængighed, om det er noget de er født med eller om det er deres miljø/opvækst der har gjort det, ved jeg ikke. Men vi er ikke ens på det punkt ihvertfald.
Håber Rindom vil gøre noget positivt mht. cannabis debatten, og slå igennem overfor nogle politikere :)

Forårshilsen fra Rasmus :mrgreen:

Medlem

det værste er jo dem der tyller alkohol i sig hver weekend og samtidig fordømmer folk der tager en streg i ny og næ, ryger en fed eller lignende

jeg læste for nylig et interview med en som stolt skrev at han af "princip" aldrig rører stoffer - samtidig pralede han med at leve livet i den hurtige bane med fire byture om ugen og masser af sprut

det pisser mig virkelig af at høre på sådan en klovn

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Rindom snakkede meget om problemer med at skifte et misbrug med et andet - og var bl.a. omkring behandlingen af alkoholisme (mener det var benzoer de fik?)
Han virkede ikke fordømmende omkring hashrygning i forhold til alkohol - han interesserede sig for afhængigheden, ikke hvad det var man var afhængig af... Han berørte også den generelle "vi er stive - vi er i live" kultur - og dertil hørende sociale problemer ved ikke at drikke i festligt lag - folk der ikke drikker betragtes jo nærmest som afvigere til julefrokoster osv... han råd var at hvis man ikke ønskede at skulle forklare sine misbrugsproblemer som årsag til at man ikke drak, skulle man bare sig at det var på grund af religiøs overbevisning, så kiggede alle folk straks ned i bordet og skiftede emne - altsammen fortalt med et bredt smil på læben, han forstod skam at formidle stoffet så man morede sig imens :)

Xtreme og phornuphto, i har så inderligt ret... Jeg er også primært omgivet af folk som elsker at fortælle hvordan de lige delte 3 flasker sprut på Daisy i weekenden og det var bare så fedt og de var så lamme.... og samtidig gøre opmærksom på de synes jeg er sindsyg fordi jeg af og til napper en gang MDMA eller lidt svampe en sjælden gang i mellem (kan tælles på en hånd om året som regel)... eller foretrækker en streg hvis der skal festes i en weekend frem for en del i de 3 falsker sprut...

Og de mener endda det er mig der går glip af noget... for det er jo så fedt at være mega lam og ikke kan huske en skid ha ha ha :roll:

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 7 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]