Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 18 jul 2025 17:11

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 14 indlæg ] 
Forfatter besked
 Titel: Rage
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Så skete det. Alle barndomstraumerne kom til live. Al vreden viste sig i sin skruppeløse form.
Jeg gik bare en smule amok, og ødelagde en dør, stol og mindre ting.
Men mest af alt har jeg ødelagt mig selv, og har genfundet en side af mig selv jeg ikke synes har plads nogle steder.

Jeg har været i behandling hos skolepsykiatreren da jeg gik i folkeskolen, fordi jeg var meget voldsom og arrig, og det hjalp overbløffende meget, og siden da har jeg afskyet og undgået vold i mit liv, og bliver i hvert fald ikke betragtet som en type der kunne ty til vold.
Det er i hvert fald min opfattelse.
Jeg kan ikke få mig selv til at komme op at slås, af den simple årsag at mine traumer gør, at jeg ikke kan få mig selv til at slå én gang - for hvis jeg gør det kan jeg ikke styre mig selv.
Og jeg føler lidt der er en parallel til A Clockwork Orange, jeg får det fysisk dårligt hvis én person gør optakt til ubekvemmeligheder.
Jeg er nu uendeligt ked af at jeg har bevist at denne vrede stadig eksisterer.
Mit spørgsmål er blot meget simpelt, og en forebyggelse for at det der lige er sket ikke skal ske igen; når I kan mærke at I er ved at bryde sammen, hvad gør I så?
Jeg havde to ultimatumer; gå ud af døren eller gå ind på mit værelse igen.
Jeg valgte nummer to, som viste sig fatal.
Årsag til episoden forbliver privat.

Tak på 4hånd.

Hvis du ikke er i stemning til at tage stoffer, så kommer du formentlig heller ikke i stemning af at tage dem.
<@jimfear> jeg kom engang mens jeg dødløftede

Senest rettet af spaffeh 20 maj 2009 00:58, rettet i alt 1 gang.

Titel: Re: Rage
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: København
Normalt plejer jeg, at gå ind på mit værelse, men istedet for at smadre ting plejer jeg at slå min hånd ind i væggen (den er af beton).
Jeg slår som regel 3-5 slag, og indser så hvad fanden jeg har gang i. Desuden gør det så ondt, at jeg ikke kan blive ved.
Dette er dog kun sket enkelte gange.

Dedikeret medlem

Geografisk sted: Syd for vest, 3. stjerne til venstre.
Når jeg kan går jeg ud, for man kan nemt blive "fanget" på sit værelse hvis modparten ikke respekterer ens privat zone og derved trænger en op i en krog.
Ellers har jeg i tideners forløb udviklet en evne til at gå ind i mig selv, men stadig være tilstede, ikke en jeg kan forklare og ikke den jeg tror er sundest.

Det mest fornuftige er at gå til lægen og komme gang i noget behandling igen. hvis det har virket før er der meget gode chanser for at det virker igen. Men det er den mest givende valg i længden. Man kan lige så godt søge behandlingen med det samme, det går en krig inden man kommer til... Så hvis man venter til der virkelig er grund til det så er man for sent på den da man også skal gennem vente tiden.

Edit: Jeg har forresten en M&M´s bamse der jævnligt har fået tæsk med et alminiumsbat. Den får en tur i skoven hvor jeg kan råbe og skrige som lyst. Terapien består så i at få raseriet ud og bagefter sidde og tænke mens den bliver lappet til næste omgang.

Senest rettet af Opis 20 maj 2009 23:58, rettet i alt 1 gang.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Alle kan falde, men det hjælper at rejse sig igen.

Jeg håber du engang kan møde din traumer ansigt til ansigt uden at de styrer dig, ikke at det er nemt at give slip og acceptere fortiden... Har du overvejet en terapeutisk session med MDMA? Det kunne måske være et forsøg værd?

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Outside
Det er også ufatteligt længe siden det har slået klik for mig, tilbage i 9. klasse skete det dog en enkelt gang, ellers skal jeg helt tilbage til 5 klasse or so. Men alligevel får man jo stadig engang imellem, følelsen af at ville rykke roen af én eller anden i ren arrighed. Når det sker kan jeg nøjes med at lukke øjnene, tage en dyb indånding og ligesom lade vreden sive ind og så starte på en frisk. Det er svært for mig at sætte mig ind i din situation, da jeg ikke ved af hvilken art dine traumer er. Jeg er selv utrolig konfliktsky og har af den grund aldrig (næsten) kastet mig ud i voldssituationer, men det lyder til at dine problemer stikker lidt dybere. Det eneste jeg umiddelbart kan foreslå dig er at kanalisere vreden over på et eller andet andet, køb en boksepude og gå amok på den engang imellem, eller skriv din vrede ned, hva det er der pisser dig af og sæt dig til at analysere det, så kan du måske undgå at eksplodere i den næste lignende situation... :)

Held og lykke med det!

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Kbh
Jeg har selv været en ufattelig agrressiv person, ikke overfor andre (har også altid undgået konflikter) men har som dig, også smadret min dør i et raseriandfald (og mange andre ting).

Når jeg er ved at eksplodere kan jeg ikke bruge en boksepude til ret meget, jeg har det nemlig sådan at jeg skal ødelægge noget, smadre et eller andet. Jeg har bare lært at kontrollere mig mere - det har nok noget at gøre med at jeg er begyndt at dyrke motion og spise sund mad, så hvis du ikke alerede gør det, så ville det være en god idé! :)

En lille ting mere: Evt. tæl til 10 (eller bare 5...) og skynd dig at ryge en smøg - det hjælper også 8)

- Abraham Lincoln

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Outside
Euforiseret skrev:
skynd dig at ryge en smøg - det hjælper også 8)

Come on, det er total dårlig HR det der :lol:

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Danmark
Tit retter man sin vrede udaf eller prøver at distrahere sig selv fra den, det synes jeg er en dårlig taktik, som regel bliver den kun værre af det. Jeg plejer at sætte mig ned og virkelig mærke vreden i mig selv, men uden at rette den udaf (smadre ting/folk) og uden at prøve at placere skylden for den ("han er også altid efter mig, blablabla"). Ved bare at sidde og opleve vreden og evt. mærke hvorfor man er vred kan man tit komme af med den ret hurtigt synes jeg. Det hjælper også at lægge mærke til den så snart den opstår, så man er mere opmærksom på hvad det er der udløser den.

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Away...
I'm with jimmy-fear... Sæt dig ned, luk øjnene og mærk hvor vred du bliver over hvad nu end det er, fokuser på det, pinpoint årsagen og lad vreden fylde dig... Vel og mærke uden, at du smadrer noget eller nogen efterfølgende...
Besværligt, ja, men det virker.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Gellerup
Jeg er enige med Jimfear og Noname.

I kan med fordel læse lidt om IVK (ikke voldelig kommunikation), hvor man blandt andet lærer at forstå hvilke behov og følelser der er blevet krænket i én, der skaber disse aggressioner, og dermed kan handle efter dem, for at få dem opfylte.

Det er god li'r!

Medlem
Brugeravatar

Jim fear og noname - jeg tror ikke det er alle der kan finde ud af det, bare sådan lige, fordi man tænker ikke rigtig sådan hvis man får et pluseligt raseriandfald, så reagerer man bare og det kan være MEGET svært at styre sig.

Motion - gør dig mere afslappet, man kan bedre styre sig.
Boksepude - ud med agressionerne!
Smøger! - får tankerne væk fra vreden, så længe man bare koncentrerer sig om at ryge den fordi man også ved det dæmper aggressionerne (ja det hjælper altså mig!). Snoezel - HR til dig: nikotintyggegummi!! 8)

- Abraham Lincoln

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Gellerup
jeg må på det kraftigeste fraråde trådstarter at følge Euforiserets råd. De virker kun som symptombehandling, hvorimod at komme i kontakt med dine følelser og behov helt fjerner den bagvedliggende mekanisme. På denne måde kan man fremover lettere kapere vrede og aggression.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Danmark
Euforiseret > Du har fuldstændig ret, det er meget sværere at gøre det på den måde, det er også derfor man som regel ender med at rette sin vrede ud af, mod en person (ikke nødvendigvis som vold selvfølgelig) eller et objekt. Men i det lange løb bliver det meget nemmere for en at håndtere sine egne følelser.

Det er rigtigt at man i situationen ikke tænker på det, men det vigtige er at tage fat lige så snart man bliver opmærksom på det. Jeg er begyndt at gøre det med alle negative følelser (hos mig primært vrede, stress og depression) og det er virkelig givende at arbejde med det på den måde, selv om det er en lang og besværlig proces.

Medlem
Brugeravatar

Khazim skrev:
jeg må på det kraftigeste fraråde trådstarter at følge Euforiserets råd. De virker kun som symptombehandling, hvorimod at komme i kontakt med dine følelser og behov helt fjerner den bagvedliggende mekanisme. På denne måde kan man fremover lettere kapere vrede og aggression.

Det med boksepuden, ja det har du helt ret i, det kan samlignes med at give mennesker med stress, angst og depression nervemeddicin - hvor der jo faktisk findes bedre behandlinger så som terapi.

- men jeg holder stadig fast i at motion (og sund mad) hjælper!
Fordi man får det generelt bedre med sig selv, anggerssionerne reduceres, og så kører det hele faktisk i selvsving så man kommer ind i en ''god cirkel''.

Men det kommer vel samtidig an på hvad årsagen til aggeressionerne er, og den enkelte person.

Ellers er psykologer gode, da de ligesom spørger ind til nogle ting og kan få dig til at tænke mere over HVAD problemerne er, og hvordan man får løst dem!

Håber du klarer den John Doe, hvis du har lyst til at tale om det, så er jeg klar på en snak :)

- Abraham Lincoln

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 14 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]