Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 20 jul 2025 22:43

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 23 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Dedikeret medlem
Brugeravatar

PRESSEMEDDELELSE - Forbud mod euforiserende plante og syv stoffer
Retsstillings- og Internationalt kontor Dato: 11/03/2009
Minister for sundhed og forebyggelse Jakob Axel Nielsen (KF) har i dag besluttet at forbyde den euforiserende plante kratom og syv euforiserende stoffer.

Ifølge Sundhedsstyrelsen er der endnu ikke indberettet skader efter brug af planten og stofferne. Men brug kan indebære en væsentlig sundhedsmæssig risiko i form af bl.a. udvikling af afhængighed og psykisk belastning. For fem af stoffernes vedkommende kan det tillige medføre forgiftninger.

Ministeren har truffet beslutningen, efter at Sundhedsstyrelsen i går har indstillet, at planten og de syv stoffer forbydes.

”Selv om der er tale om en plante og nogle stoffer, som kun er set i meget begrænset omfang i Danmark, og som heldigvis endnu ikke har medført kendte skader, så er der ingen grund til at vente med at sætte ind med et forbud. Med forbuddet sørger vi for, at planten og stofferne ikke kan sælges lovligt herhjemme. Dermed dæmmer vi op for deres udbredelse,” siger Jakob Axel Nielsen.

Der har kun været et enkelt eller nogle ganske få beslag af planten og stofferne. Efter at have modtaget indberetninger om beslagene iværksatte Sundhedsstyrelsen en indsamling af oplysninger med henblik på vurdering af grundlaget for at undergive planten og stofferne kontrol efter lovgivningen om euforiserende stoffer.

Forbuddet betyder, at planten kratom og dens indholdsstoffer 7-hydroxymitragynin og mitragynin samt de syntetiske stoffer bk-MBDB, MDPV, p-FBT, p-flouramfetamin og PPP fremover kun må anvendes i medicinsk og videnskabeligt øjemed.

Kontakt:
Pressemedarbejder Marie Louise Rostrup, tlf.: 25 27 56 22, e-mail: mph@sum.dk

http://www.sum.dk/sum/site.aspx?p=23&t= ... cleid=4772

Medlem
Brugeravatar

Suk... Endnu et eksempel på narkopolitik drevet af følelser.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: NørrebronX
For sent:

Forbud mod 7 nye stoffer

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Et sted få finder.
Det er da til al mulig kritik at vi her i Danmark lider af "forbudsmani" :evil:

Junior medlem

Det var nok fordi jeg indtog 1 gram de valgte at ulovligegøre det.. :( Dumme dumme InSideYou

Junior medlem
Brugeravatar

Død og kritte!!!! :cry:

InSideYou skrev:
Dumme dumme InSideYou

Hørt! :peace:

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Vaikuntha
HVORFOR ER FOLK FRA KONSERVATIVE ALTID SÅ FUCKING DUMME????

Junior medlem

Sindsygt at forbyde et naturligt alternativ til sovepiller og valium.
Forstår ikke hvad der ligger bag forbuddet?
Ingen er kommet til skade på hverken den ene eller anden måde... og det er vel ikke mere vanedannende end smøger og alkohol.

Jeg synes goe' gamle Danmark er ved at udvikle sig til lidt af en nazi-stat, hvor det meste er forbudt, telefon og internet bliver overvåget, politiet kan kigge i dine lommer hvis de vil uden mistanke om noget og meget mere, men det er en anden snak og jeg skal nok lade være med at komme for godt igang :wink:

Som mit nick antyder har jeg været rimelig glad for kratom, men nu skal jeg åbenbart til at fremstille mit eget :roll:

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Electric Ladyland
KingOfBongbong skrev:

Hov, hov, hov! Skru lige ned for ilden! Nok er der fjolser som i alle partier, men der er sgu også de gode! Ydermere er de partiet med mest fokus på en lavere skat.

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Away...
Offtopic: Hvad hjælper en lavere skat, hvis vi ikke har råd til en ordentlig folkeskole og et godt sygehusvæsen?? Bare for at nævne et par områder, hvor det halter gevaldigt, og hvor vi vist alle er taknemmelige for, at der (endnu) ikke er indført brugerbetaling!

@forbudspolitikken: Suk, suk og atter suk... Hvor er forbuddet mod alkohol og smøger!!

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Vaikuntha
And skrev:
KingOfBongbong skrev:

Hov, hov, hov! Skru lige ned for ilden! Nok er der fjolser som i alle partier, men der er sgu også de gode! Ydermere er de partiet med mest fokus på en lavere skat.

det er de selvfølgelig heller ikke :) men synes også at alt deres lavere skat er vanvittigt men sådan er det jo... det er jo vores skat der gør vi kan havde et så forholdvist harmonisk samfund iforhold til mange andre lande i verden

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Electric Ladyland
Jaja, vær du bare rød, men lad os stoppe det her OT. Det betyder nu ikke at jeg resignerer!

Junior medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: nørrebro
jeg sørger over tabet af kratom. det var mit alternativ til alkohol. jeg kunne indtage det til fest når mine venner var påvirkede af alkohol. jeg ville være lidt loosen-uped, ha' lyst til at tale og ha lidt ro til at slappe af og feste. det er på ingen måde lisså skadeligt og fordummende som alkohol. denne regering er UFATTELIG! afskaf så det demokrati og lad os få noget teknokrati. folk er så dumme og politik idag går ud på at snyde folk, lyve og beholde magten for ENHVER pris. fedt at jeg skal gå og ligne en "sørgerlig narkoman" i mine venners øjne nu.

@ and
Offtopic. kunne du nævne nogle gode konservative politikkere og hvorfor?

Dedikeret medlem
Brugeravatar

sød knarker 23 skrev:
jeg sørger over tabet af kratom. det var mit alternativ til alkohol. jeg kunne indtage det til fest når mine venner var påvirkede af alkohol.

:roll:

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Et brostenskast fra Staden
Alt Ædende Ateist skrev:

Why?

Junior medlem

Alt Ædende Ateist skrev:

Ja why??
Det var da netop et udemærket og sundere alternativ til alkohol. Jeg er holdt op med at drikke alkohol for flere år siden og listen med andre 'sjove'' ting jeg kan indtage, uden at bryde loven, bliver kortere og kortere.
I DK praler vi nærmest af at have en 'alkohol-kultur', men det er da ikke noget at værestolt af...man indtager et stof der gør en dum, aggresiv, utilregnelig og til sidst mister man bevidstheden og bliver kvalt i sit eget bræk :wink:

:peace:

Wiki Admin
Brugeravatar

Geografisk sted: Vest for Roskilde
Jeg synes da også at sød knarker har en glimrende pointe.
Genrelt har Danmark hårdt brug for flere alkohol-alternativer, ikke færre.

@Alt Ædende Ateist: Fred, kærlighed og harmoni NU!!! - ER DET FORSTÅET? :x

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Citat:
Det var da netop et udemærket og sundere alternativ til alkohol.

Jeg ser det ikke som et alternativ til alkohol, da virkningen er så makant anderledes.

Og i kan pusse jeres glorie så meget i vil, det ændre ikke på at fulde mennesker fester bedst.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Et sted få finder.
Ville man ikke kunne starte en underskriftindsamling, og se om ikke at det kan lade sig gøre og skabe noget offentligt debat om brugen af kratom - lidt i samme stil som med hash..

Wiki Admin
Brugeravatar

Geografisk sted: Vest for Roskilde
Alt Ædende Ateist skrev:
Og i kan pusse jeres glorie så meget i vil, det ændre ikke på at fulde mennesker fester bedst.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 23 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]