poke-1-kenobi skrev:
Når man snakker international politik, så snakker man altså om lande eller staters samlede interesser, og man kan jo sige at de typisk er repræsenteret ved f.eks. statsministre, præsidenter, udenrigsminister og diplomater.
Stats-lederen repræsenterer landet, og stats-lederen's interesser er derfor dem der gælder.
Landet er ALLE fløje, og som du selv si'r her;
poke-1-kenobi skrev:
Lande har selvstændige interesser, ikke et land i bogstaveligt, geografisk forstand. Det er jo f.eks. umuligt at præciserer over 400 millioner forskellige interesser i et land som USA.
så er vores alle sammen's kombinerede interesser ikke til at samle under 1 sådan lige.
Derfor må du nødvendigvis konkludere at landet IKKE har nogen selvstændig interesse.
Landet har en BROGET skare af interesser; summen af hvert individ's interesser.
Demokrati er så metoden vi fordeler, eller håndterer er måske et bedre ord, magten på.
Vi ku' slås om magten, som dyr gør, eller vi ku', som man almindeligvis gør i et demokrati, holde afstemninger hvor flertallet så får magten under nogle nærmere bestemte regler (grundloven).
Demokratiet er opfundet NETOP fordi vi ikke er enige om landet's interesser. NETOP fordi vi har FORSKELLIGE interesser.
Havde vi alle været enige fra starten af ville vi slet ikke behøve et demokrati.
Ergo beviser selve demokratiet at et land IKKE har nogen selvstændig interesse.
En midlertidig leder vælges så af flertallet, og DENNE person ta'r så vare på 'landet' efter sin EGEN overbevisning om rigtigt og forkert. Det er det denne person går til valg på. Det kaldes et politisk program. Hver leder-kandidat har sit EGET program, der er FORSKELLIGT fra andre kandidater's.
Folk vælger så hvilket program der passer bedst til DERES individuelle personlige interesser, og summen af denne afstemning afgør så hvilken person der får lov til at tale på landet's vegne.
Landet har derfor ingen selvstændig interesse, men en tilfældig valgt leder hvis egen personlige interesser så bli'r ophøjet til landet's interesse i en specificeret periode.
Og dermed når vi Uundgåeligt frem til at det er langt mere relevant at snakke om den valgte leder's motiver og interesser (som er lette at definere), end det er at snakke om landet's interesser (som du jo selv medgi'r er Udefinerbare fordi vi er Uenige om visse ting som folk)
Rent retorisk ka' man jo sagten's sige at vi, istedet for at kalde en skovl for en skovl, istedet kalder skovlen for et universal-værktøj. Det ka' man sagtens. Det er bare mere korrekt at kalde det for en skovl når det nu er det det er.
At kalde ting for deres rette navn gør også forståelsen langt bedre.
Altså er det LEDEREN'S interesser der gælder sålænge denne er leder, og intet andet.
Så ved vi alle hvad det handler om, og hvor vi ska' kigge hen når noget går galt

Så ved vi HVEM der har ansvaret.
Og det har ydermere den fordel at det skærper lederen og holder denne fast på at man IKKE har cart-blanche til kriminelle handlinger bare fordi man er folkevalgt.
Det får dermed den valgte leder til at TÆNKE sig om og ANSTRENGE sig yderligere på at gøre et ordentligt stykke arbejde.
Så snart man frita'r lederen fra ansvar, ved at gi' dem moralsk immunitet, som den teori du taler om gør, så sænker man standarden. Og det går udover os alle.
For dermed får vi en leder der ved at han ikke ska' stå personligt til ansvar for sine valg og handlinger.
Og nævn mig et andet sted, i dette højre-samfund vi pt har, hvor man ønsker at frata' folk deres personlige ansvar?
Den nuværende regering taler NETOP om at vi ikke ska' ha' fælles-systemer, men istedet private individuelle forsikrings-systemer, fordi de mener den slags fremmer det PERSONLIGE ANSVAR.
Så er det altså dybt komisk hvis de selv er de eneste der ska' ha' sær-status som IKKE-PERSONLIGT ansvarlige.
At man måske har talt om lande's interesser som noget selvstændigt i mange år, og at det måske er den 'korrekte' lingo i visse akademiske eller politiske kredse, er totalt underordnet.
Det er på tide at komme videre og udvikle vores måde at tænke på magt på; som noget der varetages af personer og ikke af Uhåndgribelige entiteter.
For kun sådan ka' man holde folk ansvarlige for det der foregår i vores allesammen's navn. Når danmark eller usa går i krig, så gør de det i dit og mit navn. Derfor er det super-vigtigt at vi har en måde at ku' holde nogen ansvarlig på.
Jeg ka' ikke holde danmark ansvarlig for overgreb mod min person. "Straffe dem ved ikke at stemme", si'r du... godmorgen mand, hvilken straf er det? På hvilken måde motiverer det stats-ansatte eller politikere til at overholde mine menneske-rettigheder? De er sku' da totalt ligeglade om 1 stemme går fra eller til. Der er tusindvis af andre fjolser og narre-hatte de ka' ride trygt på, i deres jagt på magt og høje statslønninger, så de vil da skide på om de behandler mig ordentligt.
Og den situation står du også i, og alle andre personer.
Det er reelt en fri-billet til politikere, og det er altså ikke meningen med offentligt hverv.
Derfor vil det være langt mere konstruktivt, for os alle, og for vores allesammen's personlige sikkerhed og rettigheder, at begynde at se på tingene på en personlig måde.
Det lyder så Uskyldigt at sige "Staten har haft Uskyldige fanger siddende på guantanamo i årevis, mange af dem er nu løsladt uden restitution eller oprejsning eller sågar bare en undskyldning for deres friheds-berøvelse (de år man stjal fra deres liv, og som man aldrig ka' betale tilbage igen)".
"Ja, det er jo staten, så det er jo sådan det ska' være og noget vi bare må finde os i."
Men det er simpelthen noget pis at lukke ud. Der er et MENNESKE bag hver eneste Ulækre amoralske handling. Et menneske der ka' holdes personligt ansvarlig for at ha' begået overgreb på Uskyldige.
Det kræver bare man begynder at vedkende at politikere HAR ET ANSVAR!
Og at man ikke hele tiden finder på undskyldninger for hvorfor lige præcis politikere ska' være immune overfor personligt ansvar.
Og ISÆR politikere der SELV snakker så meget om at folk ska' holdes personligt ansvarlige. De er de største svin af alle, i denne forbindelse.
Husk feks hvordan fogh sagde at de unge der gik amok selv var skyld i alt. Det var overhovedet ikke samfundet der på nogen måde havde noget ansvar for at de satte ild til skralde-spande og biler. Det var KUN de unge's egen skyld. HELT ALENE DERES EGEN SKYLD.
Men så når den sociopat er med til at starte en Ulovlig krig, og dræbe over 100,000 civile irakere der på INTET tidspunkt havde bedt om den krig, ja så er det pludselig STATEN der har ansvaret og ikke ham selv... HYKLER!
Rådne mennesker har ingen plads i et anstændigt land, og derfor er det for plat at snakke fissefint om 'stater' og 'lande', når alle og enhver ved at det er et RIGTIGT menneske der sidder og 'trykker på knappen' og dermed skader tusindevis af Uskyldige civile.
Den teori du taler om, poke, opnår kun 1 ting; ansvars-forflygtigelse. Og den ka' derfor kun være velkommen hos folk der ka' se det brug-bare i IKKE at sku' stå til ansvar for deres handlinger (dvs kun for kriminelle)
poke-1-kenobi skrev:
Man straffer en stat ved at undlade at stemme på de politikere der er i den.
Wow, tror du staten mærkede at jeg straffede den ved sidste valg så?
Wuhu jeg straffede den for hårdt maaaiin... fra min sofa

Det er ligefrem så de lider inde i folketinget, ruller rundt på gangene og skriger i smerte, fordi jeg straffer dem så hårdt... ved ikke at sætte mit kryds på valg-dagen. Det er for vildt hvor hårdt jeg straffer dem på den måde.
NOT!
Sandheden er at de er pisse-ligeglade med mig og alt hvad jeg holder af. Fordi de har gjort sig selv immune overfor ansvar for deres borgere. De er ikke i politik for at forbedre forholdende for mig, men for at sikre sig selv og dem DE holder af. Og intet hjælper dem mere end nyttige idioter der si'r at de ikke har noget ansvar. For det gi'r dem FRIE HÆNDER

Og frie hænder er enhver kriminel's største ønske og mest våde drøm.
Godt gået poke, at du støtter dem inddirekte i det

Det er næppe din intention, så måske jeg er for hård her, men det er desværre bare konsekvensen af at fremme den teori du fremmer.
Jeg vil helt sikkert mene du ska' udvikle din måde at tænke politik på, og komme væk fra den der gammeldags beton-tankegang hvor store og Upersonlige organer står i centrum. Og istedet begynde at se på alting som drevet af enkelt-personer, hvilket alting nemlig er. Dét gør det meget nemmere at skille skidt og kanel fra hinanden

(og ondskabsfulde politikere fra virkeligt vel-menende politikere)
poke-1-kenobi skrev:
Ang. Hitler så har du ikke tjek på historien. For efter valget i 1933 der undertrykte Hitler oppositionen, selvom han ikke havde absolut flertal så fik han tilegnet sig selv diktatorisk magt, og erstattede Weimer reupublikken med "the Third Reich". Og det er ikke udenoms snak, at tale om hvor man kan sige et land er demokratisk, ligesom at det heller ikke er ligegyldigt at vide hvordan man kan definere et demokrati. EU's østudvidelse f.eks. er et glimenrende eksempel, fordi alle medlemslande i EU skal være demokratiske for at blive optaget i EU, og man ændrede demokrati definition lidt så vi i 2004 kunne hilse de post-kommunistiske lande velkommen i EU.
Jeg er godt klar over hvad hitler udviklede sig til. Men han fik sin magt demokratisk til at begynde med, og mis-brugte den så derefter. Bush mis-brugte også sin magt, feks til at begynde de massive overvågnings-programmer af egne borgere og til at undergrave basale privat-livs rettigheder. Præcis som hitler også gjorde mod sine borgere.
Både hitler og bush tog rettigheder fra deres befolkninger.
De fjernede begge en mængde rettigheder fra folk der ytrede system-kritik.
Begge indførte/optrappede hemmelige politi-styrker, der sku' 'sikre staten' mod stats-fjendtlige personer.
De brugte begge tortur mod folk de mistænkte for at være stats-fjendtlige.
Bush gassede godt nok ikke millioner af sine fjender, så lige her er der selvfølgelig en forskel.
Men at man ka' påpege forskelle fjerner ikke de ligheder man ka' påpege.
poke-1-kenobi skrev:
Så er der også Saddams forhistorie med hans biokemiske eksperimenter på kurderne - hvordan kan du sammenligne ham med jøderne?, eller hvad med hans undertrykkelse af shia muslimer?
Det er ikke saddam jeg sammenligner med jøderne, men de civile irakere.
Saddam var en ækel kriminel. En politiker af de værste.
Men de over 100,000 døde Uskyldige civile irakere var mennesker som alle os andre. Langt de fleste ku' stadig ha' været i live hvis bush ikke havde startet den krig (hvad den ægte bagved-liggende årsag til den så end må være)
At bush er Uønsket er der vist ingen tvivl om. Sko-kaster video'en var et meget direkte eksempel på dette, men også diverse menings-målinger har flere gang vist at den civile irakiske befolkning ikke ønskede bush eller han's soldater i irak.
Dermed er det klart at han forbryder sig mod deres ønske. Og dermed gør han sig skyldig i overgreb.
Det er ikke en eller anden abstrakt stat der gør sig skyldig, nej, det er selve den person der har givet ordren der gør sig skyldig.
Og vi får altså kun en bedre politisk verden hvis folk ka' holdes rigtigt ansvarlige for det lort de laver, istedet for alt det valne menings-løse pis hvor ingen har ansvar for noget som helst fordi det er mystiske stater der gør alting henover hovederne på os.
At sige det er staten der er ansvarlig er ligeså tosset som at sige det er gud der er ansvarlig. Fint, la' os straffe gud (ska' man så holde sig fra meningheds-råds valgene, eller hvordan fungerer dét så lige???)
Du må da ku' se problemet i at ha' magt-havere uden ansvar, poke?
(og nu undgår jeg bevidst problemet omkring eksistensen af fri-vilje i en Newtonisk verden her (fordi det ikke er gængst accepteret, selvom det muligvis er sandt), hvilket ellers ka' fri-tage os alle fra at ha' noget ansvar for noget-som-helst)
poke-1-kenobi skrev:
Det er ikke nok at se på om det juridisk legalt eller illegalt, ikke når vi snakker international politik, fordi man kan jo ikke sende et land i fængsel.
Nu taler du om moral. Fint, så taler vi om moral.
Et land ka' enten baseres på love, eller på moral. Men ikke på begge ting på samme tid.
the buck stops there.
Enten står moral over loven, eller også står loven over moralen. Enten eller.
Hvis man mener en's moral frita'r en fra at efterleve loven, så er man teknisk set kriminel. Det er det der sker når helte-modige narko-sælgere forsyner os med det vi gerne vil ha' (og tak til dem for det, vil jeg godt lige sige

)
Det var det der sendte en stor gruppe christianitter i fængsel i ca 1 år, for et par år siden. Deres moral gjorde at de solgte hash på CA, til mange's store fornøjelse, men til policen's og regeringen's store ærgrelse, hvorfor de derfor røvede dem for deres frihed i ca 1 år.
Her har vi altså et klart eksempel der indikerer at regeringen IKKE mener moral står over loven. Fint

Lige for loven betyder derfor at regeringen's moral HELLER IKKE står over loven (ellers kaldes det KORRUPTION)
HVIS regeringen mener moral er nok til at tilsidesætte loven, så må de automatisk anerkende at folk der følger deres moral i narko-spørgsmål IKKE er mere kriminelle mennesker end de selv er.
Ups, hahahahah

Blev narko-salg og narko-brug lige hvid-vasket der? Pga balkan-krigen... ok, det ville da være fint.
At være FOR autoritets-tro er Usundt. Nogle gange er oprør og modstand mod en regering nødvendig, som feks modstands-bevægelsen under anden verdens-krig, er der nogen fornuftige der er imod den?
MEN, som vi alle ved så blev mange modstands-folk straffet af hitler, fordi de BRØD LOVEN. Og hvis modstands-folk ska' straffes for at bryde loven og følge deres moral, så bør magt-havere i dag OGSÅ ku' straffes når DE bryder loven i følge af deres moral.
LIGE FOR LOVEN, hvis man da ellers mener noget alvorligt med rets-staten. Ellers er det bare et hyklerisk cirkus-junglelov; "jeg har magt, du har ikke, æv-bæv, du bli'r straffet, jeg bli'r ikke, æv-bæv".
poke-1-kenobi skrev:
Hvis du ønsker at belyse en sag, og se på hvorfor USA handlede som det gjorde, så nytter det ikke noget at moralsk fordømme handlingerne, det kommer jo ligesom til sidst. Du må opstille en logisk tidsrækkefølge. Deusden er det ikke hverken Bush eller Foghs ansvar alene, Bush havde støtte i senatet og kongressen, ellers ville han ikke kunne føre krig, akkurat som Fogh måtte hente støtte i folketinget. Uden den parlamentariske støtte ville ingen af de to ledere kaste deres land ind i en krig. Det betyder ikke at de er uskyldige marionetter. Det er jo bare en måde at se international politik på, du kan jo moralsk fordømme handlingen bagefter, pointen er blot at man forsøger at forklare 'hvorfor'.
Jeg ser på hvorfor bush gjorde som han gjorde. Det var bush der ønskede krigen, ikke hele den amerikanske befolkning. Så det var ikke usa der ønskede krig, men usa's konstituerede leder; personen bush (og han's klan selvfølgelig, men han var den ansvarlige leder, number one, the head honcho, the big cheese, numero uno, the man!)
Er det for tidligt at fordømme bush for han's kriminelle krig, synes du? Ska' han først blive gammel, eller ligefrem dø, før man må holde ham ansvarlig?
Er det for at han lige ska' nå at slippe for sit ansvar inden vi dømmer ham, eller hvad? Endnu en undskyldning eller smut-vej for en sød politiker vi endelig ikke må holde ansvarlig for de over 100,000 døde han er skyld i?
Jeg synes det ville være langt mere Uetisk at vente. I en rets-stat fortjener ethvert menneske afklaring med sin situation. Man må ikke forlænge processen evigt. Det er præcis hvad der sker på guantanamo, hvor Uskyldige sad i årevis, og nogle sidder der stadig, før de blev løsladt uden nogen anklage. Man ka' ikke holde folk hen på den måde i Uvished. Og slet ikke hvis man har en clear-case, som vi har med irak-krigen. Så ska' dommen selvfølgelig falde prompte, eller fra-faldes.
Dét er en af kernerne i et rets-samfund.
At de har kongresser og folketing bag sig ændrer kun på 1 ting; antallet af individder der ska' i fængsel.
Hver og en der stemte FOR krigen, er med-skyldig.
Sådan er det i alle almindelige rets-sager; om der er 1 forbryder eller en hel bande, ændrer intet. Se CA sagen igen, der var ikke kun 1 pusher der blev sat i fængsel, men en hel gruppe. Så det er intet problem at de er mange, andet end det moralske aspekt i at vi har så mange kriminelle siddende i folketinget (for det er selvfølgelig et stort problem)
poke-1-kenobi skrev:
du er jo lidt latterlig på det her punkt, selvfølgelig er jeg ikke nazist, og nej jeg stemmer ikke på regeringen eller dens støtteparti(er). Men er du kommunist?
Det må du undskylde så

, men eftersom jeg ikke kender dig personligt ka' jeg ikke vide om du er nazist eller ej, og så må man jo spørge (istedet for bare at sidde med en eller anden dum Ukorrekt fordom om dig).
Jeg er lidt overrasket over at du skriver du ikke er en regerings-støtte (med dit kryds), for det virker på mig som om du forsvarer deres handle-måder.
Men det glæder mig da (meget!) at jeg ta'r fejl på det område.
Og så er det måske også på plads at undskylde for den hårde tone du får i indlægget, men se det som et udfald mod folk der vil ødelægge andre's liv uden selv at ku' blive holdt ansvarlige, for det er dét jeg finder totalt fra-stødende; at folk i myndigheder og regering vil ha' ret til at mishandle folk som feks narko-brugere (med ting som stress-politik og friheds-berøvelse og forbud og den slags), men samtidig forlanger at de ikke selv ka' drages til ansvar for handlinger de selv ellers definerer som kriminelle. Det er den dobbelt-moral der gør dem total Uværdige.
Jeg ved ikke om jeg er kommunist. Ska' man ikke være med i et fællesskab for at være det? (I danmark hvor et flertal lever alene fordi ingen ka' holde hinanden ud, er det vel svært at være kommunist?)
Jeg tror ikke på at mennesker ka' leve alene uden andre, så på den måde er jeg måske kommunist (community).
Jeg mener ideen om at folk ska' hjælpe sig selv, og selv ska' kunne det hele, som er typisk for vores nuværende højre-regering (enhver er sin egen lykke's smed, og alt det der 'jeg er selvstændig og har ikke brug for andre' pis), er udtryk for idioti, eftersom vi mennesker fra naturen's side er et flok-dyr og derfor ikke ka' hjælpe os selv eller overhovedet er født ens eller alle med de samme muligheder og evner.
Jeg mener andre mennesker også har rettigheder, og ikke kun mig-selv, så dermed inkluderer jeg andre mennesker i mine politiske overvejelser. Det er måske også på sin vis kommunistisk.
Økonomisk foretrækker jeg lige-løn fremfor akkord-løn, så det er måske kommunistisk.
Folk's privat-liv mener jeg er vigtigt at værne om. Og at staten er til for folk's skyld, og ikke omvendt.
Jeg har intet imod rige mennesker, eller folk der er overfladiske.
Jeg mener ikke alle ska' ku' li' hinanden, eller gide bruge tid på hinanden.
Pligt-følelse er noget jeg er imod, mens lyst-følelse er noget jeg foretrækker.
Jeg ved ikke hvad jeg er, men jeg ved hvad jeg mener om diverse emner

Og måske de ting jeg listede her indikerer om jeg er kommunist eller ej?
Hvad si'r din liste? (det er nemmere at vurdere på noget konkret, end en enkel overskrift (kommunist, kapitalist, nazist, hedonist (hvilket jeg iøvrigt absolut er)) som hver person alligevel definerer forskelligt)