Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 19 jul 2025 14:27

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 13 indlæg ] 
Forfatter besked
 Titel: HBWR stikling
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Electric Ladyland
Hurtigt spørgsmål:
Hvor lange skal rødderne være før den kan plantes?

Min stikling ser nu således ud: http://img530.imageshack.us/my.php?imag ... 580bn2.jpg

Derudover vil jeg høre om det er en god idé at gøde jorden, og i såfald med hvad? Substral?

På forhånd tak
Anders

In our memories
Brugeravatar

Geografisk sted: København
Hvordan og hvorledes har du gjort/tænkt dig at gøre?

Jeg har en stor HBWR jeg meget gerne vil lave nogle stiklinger af, men jeg er mere skilled i det kemiske, end det biologiske... ;)

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Den knak, så jeg satte hele møjet i et glas vand, og så kom der rødder efter noget tid. Du kan klippe en "sidegren" af, og så sætte i vand.

Tror endvidere at jeg sætter den i jord imorgen; der har ingen udvikling været siden jeg tog billedet.

Junior medlem

hejsa..

1: Du kan sætte den i vand så snart der er rødder. Faktisk er det ikke verdens bedste metode at laverødder i vand, idet det ikke er de samme rødder der kommer i vand, som der kommer i rødder. Normalt tager man stiklinger i fugtig jord, med en pose over. Så kommer der rødder efter noget tid..

2: Det kommer an på hvilken slags jord du bruger, men du skal ikke bruge gødning de første 1-2 uger. Og derefter kun ganske lidt. Her til vinter skal den nok ikke bruge noget det første stykke tid..

skriv hvis du har flere spørgsmål..

mvh

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tak, så vil jeg finde en lille urtepotte imorgen og fylde den med standart blomster-muld, samt sætte en pose over. Der skal vel luftes ud engang imellem, indeni posen? Og skal den stå i direkte "sol" imens?

Junior medlem

Nu har den jo små rødder, så det er ikke sikkert det er nødvendigt med en pose..
Ideen med posen når man tager en stikling er, at man hæver luftfugtigheden for planten, så stiklingen ikke fordamper så meget vand fra bladene. Den kan jo kun optage en helt lille smule uden rødder.
Men jo, det er en god ide at lufte lidt ud en gang i mellem, så bliver planten også hærdet til "det rigtige liv"... Hehe så at sige..

Men ikke direkte sol, den skal have lidt rødder først..

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Hey ved I om den er flerårig? Jeg har en plante som har stået lidt stille i sin vækst i en del måneder nu men den ser ikke ud til at visne hen. Kunne være meget spasst hvis den begyndte at gro igen ved mere lys.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

det er den skam

In our memories
Brugeravatar

Geografisk sted: København
Min er velnok omkring 6 år gammel...

Men jeg har fået fortalt at de først blomster og giver frø ved 10-års alderen...

Nogen der ved at HBWR skal bestøves eller noget?

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

forresten plantede jeg den lille kære ud igår, tror den har det godt :)

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Schwiez
udenfor?

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Nej, selvfølgelig ikke! Plantede den ud fra vandglasset. Bare ærgelig at stænglen ikke er længere, men den skal vel nok sætte sig. Der er dræn i bunden(leca) af potten, men den er nu stadig godt våd. Det må være guf for den.

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Århus
Dextrose skrev:
Min er velnok omkring 6 år gammel...

Men jeg har fået fortalt at de først blomster og giver frø ved 10-års alderen...

Nogen der ved at HBWR skal bestøves eller noget?

Wikipedia skrev:
Within the first one to two years of growth, this plant grows into a compact bush. After that, some of the leaves will fall off and it will elongate into vines. The vines have been known to grow up to 31 feet (10 m) in length. If consistent water availability is not maintained, these vines may die out before reaching that point and new ones will have to start. The vine will dry out to the closest node during this point. It is very well adapted to a dry tropical climate, in which iut habitates areas nera rivers and creeks but with a distinct wet and dry season. It is not naturally found in the Wet tropics.

A 5-gallon bucket is suitable for starting two healthy plants. The massive root system of this plant can cause the plant to become rootbound within the first year or so. For example, a 5-year-old plant in a 15-gallon pot (after only six months) will begin to show signs of becoming rootbound. It is suggested to use a 55-gallon drum or a feeding trough (commonly used for livestock and horses).

The plant can start growing flowers as early as 18 months from seed. For this to occur, there must be sufficient watering and adequate room for the roots to grow; it can take up to five years for the first signs of flowering to become visible.

The seeds will be found in the pods of the dried flowers. These cannot be harvested until completely dried. There are 3 to 5 seeds, commonly 4, per woodrose.

Derudover: Erowid: Growing the Hallucinogens af Hudson Grubber

Har selv hørt, at det typisk er ca. 5 år. Håber det kunne bruges.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 13 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]