Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 20 jul 2025 08:50

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 11 indlæg ] 
Forfatter besked
Insane psychedelia user!

Geografisk sted: Påskeland
Jeg har søgt lidt på absinth på nettet, og læst noget info om det, og jeg har endnu ikke fået bekræftet den populære fordom om, at man bliver blind af at drikke absinth. De "skader" jeg har læst om, har været skader på selve hjernen, ikke på synet.

Bunder idéen om at man bliver blind af at indtage absinth bare i, at det er blevet forvekslet med hjemmebrændt sprut (= methanol), eller er det sandt at det kan skade synet?

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Absinth er noget giftigt stads, men der skal indtages store mængder dagligt før det er egentlig fysisk skadeligt. I tidligere tider havde man store problemer med misbrugere af Absinth - hvilket i sidste ende førte til et lovforbud.

(RygerSmiley)

Medlem

Geografisk sted: DK
Tror aldrig man har kunne bevise dét med, at man skulle kunne blind af det, tror sq det er en røver.........

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Sjælland
De der franske malere, som drak rigtig meget absinth, blev ikke blinde af absinth, men af bly chromat (eller hvad fanden det hedder) som man tilsatte maling dengang for at få en flot blå farve.

Medlem

Og lige meget hvor flot farven er så skal man sq ikke drikke maling [img]images/smiles/icon_smile.gif[/img]

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Someplace!
Men er absinthe lovligt i Dk eller ???

Junior medlem

jeg mener at jeg har hørt at det er det absint der er i træsprit eller sådan noget man bliver blind af.
Men som sagt, det er kun noget jeg har hørt, jeg ved ikke om det passer. [img]images/smiles/icon_confused.gif[/img]

Medlem

Geografisk sted: Home sweet home
Jeg skulle mene at thujone og alkohol, går ind og nedbryder en del af CNS, blandt andet den del af CNS, hvor synet sidder. Dog skal der pointeres at det er over længere tid misbrug. Så hvis man drikker i ny og næ tror jeg sq ikke at der er nogen skade for.

Medlem

Det sidste jeg hørte om den sag var, at der tilsættes malurt - der findes to slags have- og strandmalurt - den ene indeholder thujon, tror jeg det var, den anden gør ikke, hvorfor man nu bruger den der ikke indeholder thujon i stedet - det med anis må da være en røver - jeg har drukket ustyrlige mængder af pernod og richard - jeg har ikke været synshæmmet i den forbindelse.

Malurt?! det lyder da også mystisk, måske var det sankthansurt - fuck det - det kan være jeg lige skal tjekke brændevinsbogen.

Så! DR Leksikon 20 maj 2000 værsgo http://www.dr.dk/p1/leksikon/audio/20052000k.ram

[ 31 Maj 2002: Besked ændret af: Politiet ]

Junior medlem

Geografisk sted: Ama'r
Absinthe bliver tit tilsat Anis, en slags lakrids (eller noget). Det er Anis man bliver midlertidigt blind af. Man kan osse blive blind af pernod, der er osse anis i.

Man burde osse kunne blive blind af lakrids og kongen af danmark.. Hvis der altså er anis i...

Mener det er forklaringen.

Insane psychedelia user!

Geografisk sted: Påskeland
Interessant - jeg har aldrig hørt det med anis før. Det må undersøges nærmere (for det lyder sgu lidt skummelt)

Jeg mener at have fundet en del af forklaringen på den fremragende side http://www.erowid.org/chemicals/absinthe/absinthe_faq.shtml#THUJONE .

Hér står der bl.a., at absinth-bryggerierne tilsatte forskellige kemikalier (bl.a. kobbersulfat og anilin-grøn) for at opnå den grønne farve, og for at absinth'en blev helt mælkehvid når den blev blandet op i vand.
Disse kemikalier kan i høj grad have medvirket til at forøge absinthens giftighed.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 11 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]