Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 21 jul 2025 01:56

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 147 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Næste
Forfatter besked
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Fuldtidsforvirret på fyn
Kan anbefale "How High" fra 2001, med de fantastiske rappere Redman & Method man.
Som navnet på filmen lidt siger, handler den meget om røg. Rigtig god film, utallige grin.

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Geografisk sted: up yours
jeg har fået set en masse film her på det seneste.

jeg har set en masse Sam Peckinpah. han laver de fedeste 'mørke' actionfilm & westerns:
The Getaway
The Wild Bunch
Bring Me the Head of Alfredo Garcia
Pat Garret & Billy the Kid
the Ballad of Cable Hogue (sentimental, sød film. men god!)
Straw Dogs

man kan få en boks med nogle af disse film på amazon.

så har jeg købt en Seijun Suzuki-boks i Fona til kun 80 kr.
Jeg har længe gerne villet se nogle yakuza-film, og denne boks indeholder den helt fantastiske "Branded to Kill", om den berygtede yakuza-lejemorder Hanada, som er besat af lugten af kogt ris.

nu skal jeg til at se Kieslovski's Bleu, Blanc, Rouge trilogi.

Administrerende Direktør
Brugeravatar

Enjoy! Og gå så i gang med Dekalog derefter :)

Administrerende Direktør
Brugeravatar

YEEEAAAHH!

Jeg har i dag fået adgang til Peter Whiteheads dokumentar the Fall, som han lavede i 1969, men først kom frem for kort tid siden. Peter Whitehead er et relativt ubeskrevet blad på dokumentarscenen, men han lavede nogle sindsygt flotte skildringer af bl.a. Pink Floyd i 1960erne. Sidenhen lavede han så mesterværket Tonite Let's All Make Love in London, der er en rendyrket cinema verité/direct cinema, der omhandler mod-kulturen og den psykedeliske subkultur i 1060ernes London.
Intentionen med The Fall var at lave en lignende pop-art skildring af undergrundsmiljøet i New York, men i løbet af produktionen bryder Whitehead med fluen-på-væggen fortællingen og klipper sig selv ind i underlige montager. Bruddet med direct cinema over til dybt subjektiv virkelighedsskildring er årtier før sin tid og jeg glæder mig meget til at se den!

Husk i øvrigt Copenhagen Dox fra den 7. - 16. november. Der kommer masser af interessante dokumentarfilm - men den festival skal vi måske have en seperat tråd om... :)

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

The Fall er et af de bands jeg støder på hele tiden, men ikke har hørt andet end bidder med(som ikke har fænget). men det lader til at de vinder ved nærmere bekendtskab, siden så mange ser det store lys i dem. guderne skal vide at forsangeren, mark ______(Smith?), ikke imponerer ved første øjekast, men det har han jo kun sig selv, og sit enorme misbrug af psykoaktiver at takke for. men derfor kan det jo stadig være en fremragende dokumentar.

mht. copenhagen dox. det er en af de tider på året, hvor jeg forbander det at bo i provinshullet, vikingerne kendte ved Aros.

Edit:
jeg har nu set Bleu, og det er om ikke andet en af de flottest filmede film jeg nogensinde har set. skuespillet er en anelse for prætensiøst til min smag, men Julie Binoche er sådan cirka umulig ikke at falde for. men de enkelte sekvenser, og valget af farvefilter og lyssætning er godt nok sublimt. farven bliver brugt som symbol på hovedpersonens(Julie Binoche) retræte ind i sorgen og minderne om den lykke hun engang havde.(de blå krystaller, svømmehallen). Der er også et skud, hvor hun dypper en sukkerknald i en kop kaffe, og lader det suge kaffe op, og giver sukkeret den flotteste gyldne farve. det lyder trivielt men det er en af de centrale shots i filmen. I ekstramaterielet fortællet Kieslowski om besværet med at finde en sukkerknald, med den helt rigtige sugeevne, der sikrer, at skuddet kommer til at tage præcis 5 sekunder. der kan man tale om at gå op i detaljer.

Dekalog? hmm.. det må være en af hans tidligere polske film. jeg har forstået at trilogien var hans første internationale projekt, og det er også det første jeg ser med ham.

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Outside
Jeg så to af dekalogerne på gymnasiet, den om at man ikke må slå ihjel, kan sgu ikke lige huske den anden (de handler vist om de 10 bud) han bruger utrolig mange filmiske virkemidler, fremfor dialog, hvilket fangede mig så meget at jeg rent faktisk kan huske dem i dag, hvilket ikke er tilfældet med meget andet undervisningmateriale fra film i gymnasiet. Hvis du kan lide Kieslowski's sans for detaljer, vil dekalog klart være noget for dig også.

Administrerende Direktør
Brugeravatar

Præcis. Dekalog er Kieslowskis take på de ti bud omsat til ti afsnit i en monsterfed serie fra 1989. Det var noget af det sidste han lavede inden han indledte sin internationale Blå-Hvid-Rød triologi, der jo som bekendt blev hans sidste.

Dekalog er psykologisk drama tilsat Kieslowskis art tilgang til mediet og har uhørt god production value i forhold til at den er lavet i Polen i 1989. Et absolut must :)

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: 1.347
Åh den her liste kunne blive meget lang, men jeg nævner bare de 2 første som faldte mig ind da jeg så topic.

Event Horizon:

Gys som foregår et godt stykke ude i fremtiden. Mennesket har bygget et rumskib som er i stand til at bøje tid/rum(ormehuller), dette skib forsvinder så og et bjærgningshold bliver sendt ud for at finde det. Sam Neil har den ene hovedrolle som videnskabsmanden der har udviklet ormehulsteknologien.

Silver Bullet:

Stephen King film om varulve.

Folk dukker op døde og maltrakterede i en lille flække. En handicappet dreng bliver overbevist om at byens præst er manden bag disse mord og at han er en varulv.
Den bedste scene i filmen er en drømmesekvens hvor præsten drømmer at hele hans menighed bliver til varulve. Simpelthen klasse..

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Right behind you...
Kan anbefale følgende film som jeg har set over de sidste par måneder:

In Bruges - Super fed film, genialt skuespil med action, dybe tanker, kærlighed og en racistisk dværg.

RockNRolla - Guy richie... nuf said

Passengers - God film med et overraskende twist

Taken - God amerikansk action

Restraint - God søndagsfilm

Afro Samurai Resurrection - Manga ftw!

Shoot 'em up - Genial overdrevet action.

Medlem

Geografisk sted: 2400 Kbh NV
hvis det ikke behøver at være film med særligt stof-relevant indhold må jeg kraftigt anbefale dokumentarfilmen Streetwise fra 1984. En af de bedste film jeg nogensinde har set. Og jeg så den for nyligt, så den holder endnu.

der er også lidt narko i den også faktisk

Medlem

Geografisk sted: 2400 Kbh NV
Og KEN PARK for faen. Mega overset film fra instruktørerne bag Kids. Fuldt på højde med Kids, bare mere fucked i skalle.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Jeg fik set Tropa de Elite eller Elite Squard, som amerikanerne kalder den...

Hård film om et så korrupt politi i Rio de Janeiro, at politiet har deres egen elitestyrke som rykker ind når alt andet fejler... Realistisk og benhård - jeg har ikke lyst til at rejse til Rio nu :?

Medlem
Brugeravatar

jeg har søgt efter en tråd om tv-serier, men jeg har ikke kunne finde en. det er for dårligt at vi ikke har sådan en, men så må det blive her i stedet.

jeg ser i øjeblikket 1. sæson af The Wire, som er endnu en HBO serie som ganske enkelt er fremragende. Det er utroligt hvad der kommer af godter fra den kant. Den handler om narkokrigen, men har et helt neutralt og meget nuanceret blik for, hvordan tingene udspiller sig på begge sider af fronten. vi ser politifolk som prøver at skabe sig en karriere, men egentlig har store moralske skrupler over det de foretager sig. der er røvhulsagtige officerer. der er dovne ugidelige seniorer, der har set alt for meget til at give en fuck om noget som helst længere. der er ildsjælene som langsomt men støt brænder ud, pga. dårlige ressourcer, uduelige politifolk, korruption etc.

på den anden side ser vi sorte ghettopushere, der ser deres beskæftigelse som den eneste mulighed for at undslippe fattigdommen, men som egentlig er ret gode mennesker. der findes også mindre gode folk, naturligvis, men kendetegnende er det, at de er drevet til brutalitet grundet de bagvedliggende omstændigheder.

så er der gyldne øjeblikke, som f.eks den her skak/narkogangster-analogi:
spring til ca. 1:40 ind i klippet.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=0B-QE_g3JPU&feature=related&fmt=18[/youtube]
fucking guld. de første afsnit er lidt svære at komme ind i, men lidt efter lidt kommer man bedre og bedre med. en lille kritik er måske at dem der har skrevet manuskriptet, prøver lidt for hårdt at få politiet til at virke endnu værre(og lige så "gang-agtige") end de bander de bekæmper, ved at gøre sprogetbruget urealistisk beskidt.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Right behind you...
Nye film jeg kan anbefale:
The Maiden Heist : http://www.imdb.com/title/tt1107860/
Paranormal Activcity : http://www.imdb.com/title/tt1179904/
Zombieland : http://www.imdb.com/title/tt1156398/
Jackass - The Lost tapes
Surrogates : http://www.imdb.com/title/tt0986263/
Lies And Illusions : http://www.imdb.com/title/tt1202222/
Blood and Bone : http://www.imdb.com/title/tt0346631/
The Ugly Truth : http://www.imdb.com/title/tt1142988/

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Nogen der ved hvor man kan få fat i Timothy Leary's Tune On, Tune In, Drop out fra 1967?

Der eksisterer en torrent på diverse sites; men det er så vidt jeg kan finde ud af ikke den film - det er en samling af pyskadeliske kortfilm som blev sendt samlet i tv under den titel (nogen har godt nok skrevet nfo'en fra den torrent ind på IMDB - men det gør den jo ikke mere rigtig) :-(

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Wonderland
Jeg så "Taken", med Liam Neeson (lidt usikker på hvordan man staver hans efternavn) forleden.
Han spiller en pensioneret... Øhm, ved ikke hva jeg skal kalde det, men han har lavet nogle opgaver for regeringen i det skjulte i hvert fald. Hans bli'r hans datter kidnappet mens hun er i Paris, og så kører den derfra :)
En rigtig fed film, synes det er fedt at actionfilm kan laves nogenlunde "realistiske", i stedet for alt det hollywood fis. Samtidig med at Liam Neeson generelt er en go' skuespiller.

Insane psychedelia user!

Geografisk sted: Påskeland
Jeg er lige blevet færdig med at se "The Squid and the Whale", som jeg har villet se lige siden den havde premiere i Danmark i 2006 (filmen er produceret 2005).

Det er en ret "neddæmpet" og realistisk film, som handler om et par i 1970erne (edit: eller er det virkelig 80erne? Han nævner MacEnroe, så det er det måske) der bliver separeret. Og så vil jeg egentlig ikke fortælle mere, da overflødige plot-beskrivelser har det med at smadre ens oplevelse.

Jeg vil dog sige, at jeg synes det er fedt, at filmen holder sig realistisk, og ikke blander alle mulige syrede drømme-sekvenser og surrealistiske (men charmerende og nuttede) galninge ind i hverdags-dramaet, som f.ex. "American Beauty" gør. Den er nede på jorden, og det fungerer perfekt.

Og så har den en bittersødme (i modsætning til f.ex. "American Beauty" eller "Juno", der virker lidt for søde i det) der er rigtig lækker.

I kan selv søge på trailers på nettet, hvis I vil have et større indtryk - der er masser.

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Geografisk sted: Lige rundt om hjørnet
Et par film jeg har set på det sidste som jeg virkelig kan anbefale:

Frequently Asked Questions About Time Travel http://www.imdb.com/title/tt0910554/
Spøjs lille engelsk sci-fi komedie.

9 http://www.imdb.com/title/tt0472033/
Rigtig flot amerikansk animations film.

Moon http://www.imdb.com/title/tt1182345/
En helt fantastisk sci-fi film med Sam Rockwell instrueret af David Bowies søn.

Wristcutters - A Love Story http://www.imdb.com/title/tt0477139/
En kærligheds historie der foregår i det helvede hvor flok der begår selvmord ender.

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

jeg har tudet til 2 film her på det seneste.

den ene var A.I. af Steven Spielberg på manuskript af Kubrick. det er en meget følelsesbetonet sci-fi, og det virker ikke lige godt i alle henseender. men takket være fænomenalt skuespil af Haley Joel Osment, som spiller robotdrengen bliver filmen løftet op over det jævne. Jude Law er også ret god som robot gigolo. slutningen bliver ret langtrukken men jeg tudbrølede alligevel.

den anden film som har fået mig til at tude var 'A Love Song for Bobby Long'. her spiller Scarlett J. en pige hvis mor er død, og som nu bosætter sig sammen med 2 af moderens fordrukne bekendtskaber i moderens hus i New Orleans. John Travolta spiller den ene af de to, en desillusioneret gammel litteratur proffessor. han spiller ganske udmærket, men nogle gange går det lidt galt md citaterne, men det er måske også lidt manuskriptets fejl. Scarlett er bare uimodståelig sød som altid, og filmen er stemningsmættet som bare pokker. det er sådan en tårevæder man skal se med sin kæreste.

Medlem
Brugeravatar

Har for nyligt set "Gattaca" for første gang. Virkelig en unik sci-fi flick med bl.a. Jude Law. Og ja, han er fucking lækker. Og ja, jeg er hankøn. Og ja, jeg er hetero. Men fuck, jeg ville sagtens kunne springe fra almen tennis over til stang-versionen hvis han lige poppede forbi.
Oh fuck yeah.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 147 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]