Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 20 jul 2025 15:43

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 16 indlæg ] 
Forfatter besked
Junior medlem

Goddag alle psychonauter!

Jeg har været usynlig her på forumet indtil videre, men laver nu mit første topic.

Jeg interesserer mig meget for spirituel praksis, hovedsageligt buddhisme og yoga (raja-yoga osv., ikke den fysiske hatha yoga som er så populær i vesten), og har i et halvt års tid også interesseret mig for psykedeliske stoffer, hvilket jeg dog desvære ikke har så forfærdelig meget erfaring med (begrænset til semi-psykedeliske oplevelser på cannabis), men massere af teoretisk viden om.

Jeg har dog haft en lille byrde på mine skuldre mht. min sadhana (spirituel praksis gående imod satori (en blivende oplysning/ego-død, som ingen ord kan beskrive)).
Jeg har troet på at psykedeliske stoffer kunne virke som en slags 'nøgle', til udvidelse af bevidstheden, og at dette kunne bruges som redskab i en sadhana. Men har dog været bevidst om chancen for at det ikke ville gavne min sadhana, og måske endda blive en yderligere illusion at skulle bekæmpe (og en farlig en af slagsen, da man tror på at den er det modsatte af en illusion). Dette har været grunden til min lille byrde.

Jeg er dog lige blevet overbevidst om at brugen af psykedeliske stoffer som værktøj i forbindelse med sadhana IKKE er helt ude i hampen!

http://www.maps.org/news-letters/v11n2/11243pal.html

Her siger en zen buddhistisk mester god for det, hvilket jeg stoler på.

Jeg tænkte at der måske var andre med samme byrde, som ville være interesserede, jeg er i hvert fald lettet!

Yderlige fandt jeg en tekst på erowid der omhandler 'psychedelic yoga', som måske kunne være interessant for jer:

http://www.erowid.org/spirit/yoga/yoga_info1.shtml

Og når jeg nu har startet denne tråd, kan jeg jo samtidigt spørge hvor mange her på forumet som deler mine to interesser? Jeg syntes at have stødt på et par stykker.

Godnat!

Om psykedeliske stoffer kan gavne den spirituelle udvikling, tør jeg ikke rigtig sige. Selv om de oplevelser, man kan komme ud for i et trip, kan være identiske med dem, som nogle opnår ved spirituel praksis (som f.eks. egodød). Hvis man ellers er i stand til at håndtere dem, så kan man da sikkert godt lære noget af dem - om ikke andet kan de give en masser af stof til eftertanke bagefter og vende lidt op og ned på ens virkelighedsbillede. Dog kan man komme ud for meget stærke oplevelser, og jeg må indrømme, at jeg nok ville foretrække udforske min bevidsthed på nogle af de andre, knap så overvældende måder som f.eks. meditation, som du sikkert også allerede praktiserer. Selv om det sandsynligvis også kan give en banebrydende indsigter og oplevelser. Men nu er jeg ikke den herinde, der har allermest erfaring med psykedelika i en selvudforskende sammenhæng, så jeg tror, at andre herinde ville kunne råde dig bedre.

Hvad går raja-yoga ud på? Jeg dyrker nemlig også selv yoga, men det er hovedsagelig den mere fysiske hatha-yoga, som du også nævner. Så vidt jeg har læst, er yoga også blevet brugt til bevidsthedsudvidelse. Men jeg bruger det mest pga. det helbredsmæssige aspekt i det og dets harmonerende, afstressende virkning på sindet.

Mvh. Illusinoa

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: KBH
Jeg har talt med en zen-mester om psykedelika, og han mente ikke at det hjælper en til at se virkeligheden, eller hvad vi nu skal kalde det. Han sagde, at der er nogen der bilder sig ind at det hjælper dem til at se virkeligheden men, at de jo bare skaber nye illusioner som du også selv taler om.

Det må jeg dog også give ham ret i. MEN jeg mener sagtens psykedelika kan hjælpe til at lære sindet at kende hvilket jo er essentielt. Hvis du har tænkt dig at bruge psykedelika, skal du ikke lede efter svar i dem, men bruge dem til at forstå dit sinds subjektivitet.

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: I mulmehulen
Det var et ret modstridende svar, the-red-pill. Først siger du, at du er enig med Zen-mesteren i, at man ikke kan bruge stoffer til at se noget virkeligt med. For så, at sige, at man kan alligevel kan lære noget om sindet.

Desuden mener jeg, at det er rigtig nok, at det kommer an på anskuelsen af brugen af stofferne der er med til at definere hvordan man kan få noget ud af dem på et religiøst og filosofisk plan.
En idealistisk tilgang til stoffer er efter min mening ikke noget gavnligt i denne sammenhæng. Der kan man nemt komme til at se ens eget spejlbillede i oplevelsen. Sine egne idealer.
Men hvis man bruger dem mere som et upaya, eller nyttigt redskab, er jeg ret sikker på, at man kan bruge stoffer til rigtig meget. Og, at man kan opnå rigtig mange sande indsigter med dem. Det er også den forskel du meget fint ridser op, the-red-pill. Når man tillægger stoffet sandhedsværdi i sig selv, er det som regel en idealistisk tankegang der ligger bag. Ser man dem som nøgler er det den anden...
Nogle mestre indenfor religiøse grupperinger vil så tale imod, andre for, alt efter tilgang. Og der er mange andre end de to jeg kort nævner her.
Ofte synes jeg dog, at de udtalelser mestre, som nærmest somatisk er imod brug af stoffer, kommer med, er præget af holdningen fra skræmmepropagandaen som størstedelen af samfundet følger.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Danmark
the-red-pill skrev:
Jeg har talt med en zen-mester om psykedelika, og han mente ikke at det hjælper en til at se virkeligheden, eller hvad vi nu skal kalde det. Han sagde, at der er nogen der bilder sig ind at det hjælper dem til at se virkeligheden men, at de jo bare skaber nye illusioner som du også selv taler om.

Nu skal du jo tænke på at han er zen mester, og ikke nødvendigvis har nogen indsigt i brug af stofferne. Der er ingen der har patent på oplysning, så IMO er hans ord ikke mere værd end en hvilken som helst andens, medmindre han har stor og direkte erfaring med brug af bevidshedsudvidende stoffer

Junior medlem

Raja-yoga er en af de fire oprindelige yoga-grene (de andre er: bhakti-yoga, karma-yoga og jnana-yoga). Raja-yoga er meditationens yoga, og ligger stor vægt på sindet og tankernes betydning (deraf raja(konge)-yoga kongen over kroppen). Det er en meget præcis guide til at opnå samadhi, med 8 led, der er formuleret i patanjali's yoga-sutra. Hatha-yoga som du kender er sådan set bare det tredie led, og i raja yoga praktiseres det kun indtil man har fundet en stilling man kan sidde helt ubevægelig i, i en lang periode, uden at det bliver ubehageligt.

Jeg må erklære mig enig med Odden. Jeg er også overbevidst om, at man skal have den rigtige holdning til stofferne, de indeholder intet i sig selv, kun nøglen til rummet der gør, det der virkeligt har betydning findes allerede inde i dig selv.

Og ja, jimfear, det er også derfor jeg ligger så stor betydning i denne zen-mesters ord, han har både erfaring med det ene og det andet.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Vaikuntha
har netop været til et foredrag på min skole med en dansk højt-rangerende zen-buddhist... han fortalte at syre var det der startede hans interesse men stadig fraråedet han os og tage syre.. måske fordi han var på et gymnasium og fortælle om zen?..

Efter min menning passer psychedeliske stoffer og spirutiel praksis ekstremt godt sammen! Somaen i den gamle indiske kultur, shamanerne i sydamerika, druiderne i europa! de har fået mig til at indse at verden slet ikke er så enkelt skruet sammen som man går og tror!

Junior medlem

Jeg har fået bogen Be Here Now af Ram Dass/Richard Alpert (samme person). Og han har skrevet fire sider om "PSYCHEDELICS AS AN UPAYA (Method)", som er meget nice. Nogen der ville være interesseret i at jeg scannede det ind, og lagde det op?

Dette er en person med meget erfaring med begge ting.

Senest rettet af SDBC 26 okt 2008 23:50, rettet i alt 1 gang.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Vaikuntha
Du må meget gerne skanne bogen ind vil meget gerne læse !

Junior medlem

Vil jeg gøre i morgen så, hvis jeg husker det. :)

Junior medlem

Billede

Billede

Billede

Billede

Håber i kan bruge det :)

Medlem

Geografisk sted: Bornholm
Enormt spændene læsning. Det giver meget mening, kan varmt anbefales.

Junior medlem

Ja, jeg er helt enig, jeg har også overtaget hans holdninger :P Måske med én tilføjelse, jeg tror også psychedelika kan bruges til at sørge for at man ikke skjuler noget for sig selv, men det er nok ikke nødvendigt når man er kommet langt nok med meditation osv.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: KBH
Odden - jeg mente hvad jeg skrev. Du kan ikke se virkeligheden på stoffer, men du kan lære at du ikke ser virkeligheden! Man skal være påpasselig med ikke at bilde sig en masse ting ind når man tager psykedelika, hvis man altså har gang i en spirituel praksis.

jim fear - han udtalte sig efter selv at have prøvet dem. Han sad ikke bare og talte højt og flot om at zen var den eneste vej osv.

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: I mulmehulen
Ja, det er jeg godt klar over red-pill.. Men jeg mener stadig man kan fjerne slørene, og se virkeligheden som den er. Pointen er så at bearbejde den når man lander. Det er det svære, og der kan man nemt få mange indbildninger igang. Jeg har også erfaret at nå en tilstand hvor jeg lærte jeg ikke så virkeligheden. Senere fik jeg så en erfaring hvor alle mine slør så blev fjernet, virkeligheden var som den var, uden min indbildning om den. Ej heller den indbildning at hvad jeg så ikke var virkeligt... for hvad skulle det ellers være? og så kan du sige min egen indbildning igen. Men så kører vi i ring...

Medlem

Geografisk sted: Bornholm
Jeg bruger selv hash af og til, i forbindelse med yoga.
Det stimulere en ret godt i den sammenhæng skulle jeg mene.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 16 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]