Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 20 jul 2025 21:40

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 7 indlæg ] 
Forfatter besked
 Titel: Malurt
Junior medlem

Jeg kunne godt tænke mig at prøve og gro Malurt, så jeg faldt over 4 forskellige slags malurt.

Kode:
Artemisia absinthium
Artemisia pontica
Artemisia ludoviciana
Artemisia maritima

Også er jeg jo nød til at spørge, hvad er forskellen på dem? og hvad kan hver enkel bruges til? :roll:

Titel: Re: Malurt
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Electric Ladyland
http://en.wikipedia.org/wiki/Absinth_Wormwood
http://www.botanical.com/botanical/mgmh/w/wormwo37.html

Husk nu at google. Det er Absinthium der er den klassiske ingrediens i Absinth.

Junior medlem

And skrev:
http://en.wikipedia.org/wiki/Absinth_Wormwood
http://www.botanical.com/botanical/mgmh/w/wormwo37.html

Husk nu at google. Det er Absinthium der er den klassiske ingrediens i Absinth.

Okay af hvad jeg kunne google mig frem til, er det malurten som er skyld at meget Absinthe blev ulovligt.
Ville det have nogen effekt hvis jeg f.eks tog nogle blade fra en Malturt og stoppede ned i en slave vodka også lod den stå et par dage?

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Electric Ladyland
Der ligger MANGE (gode) tråde om absinth herinde, søg nu, for pokker :)

Lige umiddelbart vil jeg mene nej, så vidt jeg husker skal der en højere alkoholprocent til at trække det ordentligt ud. De oprindelige absinth havde jo også et ~70% alkohol indhold. Og vodka? Bwadr! Brug hellere noget ordentligt, ligesom til bjesk.

Medlem
Brugeravatar

Har kun hørt om brug af Artemisia Absinthium og Vulgaris. Folk bør snart forstå, at det ikke er muligt at lave en god absinthe derhjemme (i et "normalt" hjem) - og man bliver heller ikke hverken blind eller skæv - man bliver dog hønefuld. Hvis du får lyst til at lave alligevel eller købe en absinthe, så anbefaler jeg også 70%, det virker som det bedste for mig.

Mvh,
Gargarin

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Geografisk sted: up yours
det der med at lave hjemmebrygget absinthe vil jeg fraråde, medmindre man ejer en destillator og er virkelig seriøs med det. absinthe skal destilleres efter at man har tilsat A. absinthium. ellers kommer det til at smage rigtig grimt, bittert. thujonen opløses i ethanolen. hvis du ikke har styr på dine thujonprocenter, så er du du risikerer forgiftning. derudover skal der anis og fennikkel i + evt. andre urter eller krydderier.

man starter typisk ud med noget ca. 80% neutral spiritus, hvori der tilsættes den hellige treenighed(absinthium, fennikkel og anis) som trækker et døgns tid. herefter tilsættes vand og væsken destilleres til den ønskede ethanol%. nu kan man så vælge at tilsætte en af de andre malurter som du også nævner, A. pontica og urten isop, til en del af den destillerede absinthe. blandingen varmes op for at hjælpe udtrækningen fra urterne. pontica er ikke nær så bitter som absinthium, så man behøver ikke destillere den farvede væske inden den hældes tilbage i resten af udtrækket. urterne bidrager også smagsmæssigt til absinthen. så er din absinthe faktisk drikkeklar.

jeg var i barcelona i sidste uge, hvor jeg var forbi Bar Marsella, der som et af de eneste udskænkningssteder i Catalonien, har tilladelse til at servere absinthe. deres var på 55%. ikke i den stærke ende men derimod ganske velsmagende og drikkelig. det var også nogenlunde deromkring absinthen lå i gamle dage, og med et minimalt indhold af thujon. det er skam også mere end rigeligt når man får serveret et halvt vinglas af det. dertil en lille gaffel, en sukkerknald og en halv liter kildevand med et lille hul i låget. meningen er så at man drypper vand på sukkerknalden, som langsomt opløses og løber ned i absinthen. absinthen blev uklar da der kom vand i. det er et tegn på at den indeholder anis. i Tjekkiet har de fået en uvane med at fremstille falsk absinth, uden anis, og som smager af sprit og ligner sprinklervæske.

Junior medlem

Mange tak for de gode besvarelser, jeg lavede lige selv et ekstra research og faldt over Sten Larris side, hvor der åbenbart også var en smule info

http://home8.inet.tele.dk/larri/HALU/HSAMUPA.HTM#malu

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 7 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]