Xtreme skrev:
Nu er problemet bare jeg har en rimelig stor mængde

Er der andre metoder end lige ½l flaske & lightergas metoden? Altså hvor man kan tage lidt større mængder af gangen?

Jeg har for en uge siden trukket nol for første gang på planterester fra min høst. Jeg tørrede plantematerialet, kørte det igennem en si for at få det findelt og indkøbte et PVC-rør på 1 meter til formålet.
For at være helt sikker, brugte jeg lidt tid på at finde ud af hvordan PVC/PET fungerer sammen med butan. Alle der har leget med acetone og plastik ved at dette er vigtigt. Heldigvis er både PVC og PET glimrende sammen med butan, og man risikerer derfor ikke at ende med en klump grøn plastik...

Bunden trak jeg blot et stykke stof ud over, og til toppen fandt jeg en prop der passede. Har smidt et par dåser lightergas igennem, men skal have købt nogle flere. Jeg har fået en lille smule nol, men jeg er overbevist om at der er langt mere i materialet. Første og andet forsøg var hhv. 1 og 2 flasker lightergas, og næste gang bliver det nok snarere 3-4 dåser i rap. Det skulle sikre at temperaturen i plantematerialet kommer så langt ned at butanen ikke fordamper helt før det er løbet ned i skålen under. Evt. kan man jo smide al plantematerialet i fryseren først. Derudover er det en god idé at lade det være helt tørt, således at den kolde butan ikke bliver varmet op af vandet i plantematerialet.
Held og lykke (og spørg endelig hvis du har spørgsmål),
RuneK