Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 20 jul 2025 19:46

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Dette emne er låst, du kan ikke redigere indlæg eller skrive yderligere indlæg.  [ 44 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3  Næste
Forfatter besked
Medlem

Geografisk sted: Op i dig... HÆHÆHÆ
Jeg har lagt mærke til at der i mange sammenhænge bliver sagt at hash ikke er farligt (ved godt det også tit er omvendt), begrundelsen lyder at det ikke er afhængighedsskabende, at man ikke kan dø af det og at det ikke dræber nogen hjerneceller. Men jeg har lagt mærke til hvor mange der kommer ud i et misbrug og hvor mange der "lukker sig ud af samfundet" og bare ryger mere og mere. Jeg synes kun der bliver gjort opmærksom på det farlige ved hash når den gældene person enten har fået smag for rygningen eller når personen er ude hvor han/hun ikke kan bunde længere.

Men hvorfor bliver der sagt så forskellige ting? Det kan kun være kampen for en legalisering. Folk vil gerne tro på at det ikke er farligt, i håbet om at vi endag kan ryge kvali-skunk på en coffeeshop et hvilketsomhelst sted i Danmark. ... Men er denne form for kamp den korrekte måde at gøre det på? Skal vi overdrive omkring ufarligheden for at få vores sag på dagsordenen? Er det at sige at cannabis ikke er farligt ikke den samme strategi som vores elskede regering bruger?

De farer jeg snakker om her er de sociale såsom svækket indlæringsevne i skolen og lignende.

Hvad synes i?

Medlem

Jeg tror ikke der er nogen herinde der ville sige at hash ikke er farligt, alt som du har et misbrug af er jo farligt, tror det er de "almene" borgere som har fået det indtryk at hashrygere ikke mener at hash er farligt.

Mine forældre bliver ved med at sige at hash er farligt, og jeg har prøvet at forklare dem at jeg udemærket er klar over at det er farligt ved misbrug, men jeg kan ikke se at det skulle være mere farligt at nyde en joint i ny og næ i forhold til at gå ud og drikke sig stangstiv. Men jeg kan ikke døje folk som sidder og siger hash er pisse farligt og sådan, og fredag aften går de ud og ryger smøger og drikker sig hamrende berusede, det pisser mig virkelig af.
Ved ikke om jeg kom til at køre lidt offtopic eftersom jeg har røget lidt af den farlige hash :)

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Giver Tfss ret i at der er også mange der overvurdere cannabis og så undervurdere alkohol og tror at alkohol er forholdsvist harmløst, hvilke også pisser mig af. Mit forbrug for alkohol er forholdsvist højt, og mit forbrug på cannabis er meget lavt (3-4gange om året) men jeg kender godt farene ved alkohol og jeg kender dem også ved cannabis. Men for meget cannabis rygning kan virke meget negativt, men det samme kan det med alkohol.

6990 ulfborg
Ullsgade 4a

Medlem

Præcis :) Og folk som skal belære mig om hvor farligt hash er osv. har slet ikke fattet at de snakker om konsekvenserne ved misbrug af hash, og ikke et forbrug. Forældre ville jo også være mindre for at deres børn gik ud og drak alkohol, hvis alt man hørte om var alkoholikere og deres nedture.

Medlem

Problemet er netop, at det for mange er forholdsvis nemt at gå fra forbrug til misbrug, især fordi det nogen gange kan være svært at skelne. Man finder først ud af, at man har fucked sin uddanelse op, når skaden allerede er sket. En ekstra joint om onsdagen for lige at kunne klare resten af ugen lyder harmløs, men det er det ikke når man næste uge igen sidder i sin seng og kigger på de lektier, som skulle have været lavet til idag, men som man ikke lige har fået lavet endnu fordi man var 'helt smadret' efter sådan en hård tirsdag.

Pointen ligger i at konsekvenserne ikke er rigtig håndfaste og at det er forskelligt hvor meget hver person kan tåle. Det er nemmere med MDMA, der holder man sig bare til max en gang om måneden og så går fint. Og med mere afhængighedsskabende ting kan man bedre mærke de cravings man får, det er jo heller ikke normalt at lige tage en streg på en hverdag for bare lige at styre sine lyster.

Jeg prøver ikke at stemple alle hashrygere som folk der løber en kæmpe risiko, de fleste kan sagtens styre det, men dem som ikke kan lærer det ofte på den hårde måde fordi hash som regel er det første man prøver (og alt det andet jeg lige har sagt).

Medlem
Brugeravatar

Jeg synes at det er nogle relevante tanker du har gjort dig, og det minder meget om nogle tanker jeg selv gik og tumlede med før i tiden.
Cannabis ér nemlig ikke så uskyldigt når man nyder det hver dag, eller hver anden for den sags skyld. Man bliver sløv, har svært ved at overskue tingene osv. Alle kender til de symptomer, men er det alligevel ikke ret billigt sluppet, når man overvejer at det faktisk er et rusmiddel vi har med at gøre? Hvis man ryger én joint om dagen er de sløve bivirkninger ikke ret synlige. Det samme med et glas vin. Ryger man sig fuldstændig i gulvet, ja så er man sløv, men sammenlign det med hvis du havde drukket dig pisse fuld - så er det betydeligt mere lækkert at have røget.

At folk, når man argumenterer for cannabis, fremhæver de positive ting ved cannabis er vel ganske forståeligt? Man undlader jo heller ikke at nævne vundne priser og stamtavle hvis man sælger en hest. Jeg kan godt følge dig i at man sommetider romatiserer det en smule, men det ér bare cannabis. Jeg kaster op over at folk lovligt kan drikke så meget alkohol at man blackouter i 12 timer, men ikke må ryge en fredelig joint.

Jeg har selv røget rigtig meget cannabis i lang tid, men lige nu er jeg sober - og helt klar i hovedet. Overvej lige hvor lækkert det er man trods umenneskelig rygning 2 dage forinden (og dagene inden den dag etc.) faktisk kan fungere og tænke helt sobert.

Okay nu har jeg tydeligvis grønne briller på nu, men der er vitterligt ingen grund til at snakke om undervurdering af mary-jane, planten er jo hvad man gør den til.

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: North State :)
Skønne tolkninger. Kode ordet er - ryg med respekt. Kender mange der ryger for meget, og man kan ikke snakke dem fra det. Jeg røg også engang for meget, og derfor gør det lidt ondt at se de folk som bliver ved med at ryge for meget. Kender en dreng der er 14 år og går i 7. klasse. Han ryger hver dag, og nogle dage rigtig meget. Jeg siger ofte til ham: Stop med at ryg tjald nu! vent nogle år. Han svare: Hvorfor?. Jeg svare: fordi det er ikke godt for dig. Han svare altid: Jo det er. og jeg svare altid: Det troede jeg også... Misbrugere har for det meste en undervurdering af hash...

Medlem

Den vigtigeste del af en legalisering skulle helt klart også være en god overgang, hvor man først og fremmest fik lavet nogle seriøst understøttede forskningsprojekter i effekten af at ryge Cannabis, både med og uden tobak, for også at lave sammenligninger. Indrul hele det her forums brugere plus hundredetusinde andre danske hashrygere og undersøg sagen ordentligt, haha. Alle lande i vesten burde lave kæmpe store projekter for at forbedre forståelsen af Cannabis. Man skulle self. også lave store Cannabis kampagner der infomerede børn i skolerne og infomercials der kørte i TV, ala det man gør med alkohol, prævention og andre sundheds/samfundsmæssige relaterede ting.

Ligenu er vi langt fra legalisering i Danmark pga. der er så meget kriminalitet forbundet med stof og hashsalg. Det er sørgeligt, Cannabis har i de fleste tests ikke vist sig skadeligt når det er brugt med omtanke, det er hvad man kan læse de fleste steder man søger efter Cannabis infomation. Mange forskere og læger ønsker adgang til større forskningsprojekter, men får ikke lov. Hvad er det for en mentalitet de mennesker der bestemmer har?

Det er kun uinformerede hyklere der holder på at alkohol er mindre skadeligt end THC, det er min mening. Begge dele kan være skadeligt hvis man ikke bruger det med omtanke, men det vi skal huske er at dem der vil have fat i det, skal nok få fat i det, ligemeget hvad de misbruger... så hvorfor ikke åbne for låget og slippe det ud. Fjern det kriminelle element så og lad uddannede mennesker få kontrol over reguleringen og produktion af Cannabis produkter. Staten og politiet vinder aldrig over sælgerne, efterspørgslen er høj og produktet er let at sælge, der er altid nogen der vil bryde loven for at tjene på det. Det er simpelthen en alt for stor fristelse og folk tjener styrtende på det.

Medlem

Stenrose skrev:
Den vigtigeste del af en legalisering skulle helt klart også være en god overgang, hvor man først og fremmest fik lavet nogle seriøst understøttede forskningsprojekter i effekten af at ryge Cannabis, både med og uden tobak, for også at lave sammenligninger. Indrul hele det her forums brugere plus hundredetusinde andre danske hashrygere og undersøg sagen ordentligt, haha. Alle lande i vesten burde lave kæmpe store projekter for at forbedre forståelsen af Cannabis. Man skulle self. også lave store Cannabis kampagner der infomerede børn i skolerne og infomercials der kørte i TV, ala det man gør med alkohol, prævention og andre sundheds/samfundsmæssige relaterede ting.

Ligenu er vi langt fra legalisering i Danmark pga. der er så meget kriminalitet forbundet med stof og hashsalg. Det er sørgeligt, Cannabis har i de fleste tests ikke vist sig skadeligt når det er brugt med omtanke, det er hvad man kan læse de fleste steder man søger efter Cannabis infomation. Mange forskere og læger ønsker adgang til større forskningsprojekter, men får ikke lov. Hvad er det for en mentalitet de mennesker der bestemmer har?

Det er kun uinformerede hyklere der holder på at alkohol er mindre skadeligt end THC, det er min mening. Begge dele kan være skadeligt hvis man ikke bruger det med omtanke, men det vi skal huske er at dem der vil have fat i det, skal nok få fat i det, ligemeget hvad de misbruger... så hvorfor ikke åbne for låget og slippe det ud. Fjern det kriminelle element så og lad uddannede mennesker få kontrol over reguleringen og produktion af Cannabis produkter. Staten og politiet vinder aldrig over sælgerne, efterspørgslen er høj og produktet er let at sælge, der er altid nogen der vil bryde loven for at tjene på det. Det er simpelthen en alt for stor fristelse og folk tjener styrtende på det.

De farer jeg snakker om kan jo ikke bare stilles op som fakta, det jeg mener er IKKE om hvorvidt man kan få lungekræft eller om man bliver dum osv. osv. Jeg snakker om det sociale og faglige, noget som er UTROLIG individuelt, jeg har for eksempel meget lettere ved at falde i hullet end mange af mine venner, og man ved først hvor let man har ved at styre det, når man allerede er i gang.

Jeg vil ikke sige til folk der har tænkt sig at begynde, at de skal lade være, jeg vil fortælle dem at de skal passe meget på, for det er IKKE bare noget man leger med på samme måde som alkohol når man er uerfaren.

Medlem

fe_faqet skrev:
Jeg vil ikke sige til folk der har tænkt sig at begynde, at de skal lade være, jeg vil fortælle dem at de skal passe meget på, for det er IKKE bare noget man leger med på samme måde som alkohol når man er uerfaren.

Og der er et eller andet galt med samfundet, efter min mening, når alkohol bliver betragtet som legetøj og cannabis som dødsnarko :) Jeg er uenig i at cannabis er "farligere" end alkohol for en uerfaren. Der er fare ved begge ting..

Moderator
Brugeravatar

Jeg er af den opfattelse at det farligste ved cannabis mht. forbrug vs. misbrug er dens illegale status. Der er ikke fastsat uskrevne regler på helt samme vis som ved alkohol der er legalt, hvor man f.eks. ikke drikker i hverdagen, drikker før middag og lign.

Når man først er 'Cannabis ryger' har man allerede overskrevet én lov, på en eller anden vis stemplet som stofbruger og lov overtræder, og om man så ryger én gang om måneden, én gang om ugen eller én gang om dagen viser kun trin til at kategorisere ens "misbrug". Hvor det modsat med alkohol sætter grænsen mellem brug og misbrug; forbruger og alkoholiker.

Cannabis er farligere end alkohol som teenager på den vis, at man bliver gjort kriminel ved cannabis, skilder sig ud fra mængden, samtidig med at andre jævnaldrene virker ignorante og idiotiske ved at de sluger statspropaganda råt, man kan på den måde føle sig overlegen overfor de andre, og man kan komme til at værdsætte nogle ret andre ting end ens jævnaldrene, og dermed have hobbyer/bruge en masse tid på ting der er radikalt anderledes end dét ens jævnaldrene bruger tid på. Siger ikke det kun er negativt at skilde sig ud fra mængden, men det er heller ikke altid lige ideelt.

Og selvfølgelig er en rosenrød fremstilling heller ikke holdbar, hverken for en legalisering eller af HR mæssige årsager.

Medlem

tfss skrev:
fe_faqet skrev:

Og der er et eller andet galt med samfundet, efter min mening, når alkohol bliver betragtet som legetøj og cannabis som dødsnarko :) Jeg er uenig i at cannabis er "farligere" end alkohol for en uerfaren. Der er fare ved begge ting..

Når man er ny på drikke området plejer man at dumme sig et par gange, og derved lære lektien. Med cannabis er det noget andet (som jeg har sagt foroven). Og så vidt jeg kan se er det de færreste der tydeligt er hjerneskadede af alkohol, jeg ved godt undersøgelserne siger det er farligt, men så vidt jeg kan se fungerer vores samfund da relativt fint på trods af et stort alkohol forbrug.

Jeg siger ikke at alkohol ikke er farligt, jeg ved udemærket godt at alkohol er farligt. Det jeg siger er at man ikke må fremstille cannabis som et vidunder-drug, for det er det langt fra (medmindre vi kun snakker om fysisk og psykisk skade).

Du lyder som om du tror jeg prøver at fremstille hash som noget det ikke er. Jeg ryger det selv og ved udemærket hvad jeg snakker om.

P.S. Dette emne er HR-relateret, ikke legaliserings relateret. Det skulle jeg måske have klargjort lidt mere tydeligt.

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: North State :)
Min opfattelse er at hash blandt andet bliver undervurderet når man sammenligner det med alkohol (rusen). Alkohol gør os fulkommen ude af kontrol og vi kan gøre de mærkeligeste ting fjernt fjernt fra bevidstheden, hvorimod hash "bare" får os til at slappe af og få nogle anderledes stemningsopfattelser osv osv (realativ mild rus). Og da alkohol er legalt og så ufattelig alment, tror jeg at der er mange der tænker at regeringen virkelig ikke aner hvad hash er og det er en fejl at hash er illegalt - hvilket får mange der har opdaget det, til at se hash som et uskadelig rusmiddel.

Og faktisk må jeg indrømme, at jeg står der hvor jeg faktisk ikke ved hvad jeg syns. Selvom jeg er stor tilhænger af cannabis ved jeg ikke om det er godt, dårligt, neutralt eller hvad det er, både i lille og stort forbrug, og jeg ved dermed ikke engang om jeg i virkeligheden går ind for en legalisering. Men hvis jeg ryger hverdag en uge eller 2 måske 3, så kan jeg med 100 % forudsige at jeg bagefter går ind for en legalisering. Indtil jeg igen bliver clean vel og mærke, på den måde hjernevasker tjalden mig til at tro det er godt. Men om tjalden har ret er lige mit problem med hensyn til det. Og da jeg elsker cannabis rusen overalt på jorden er det ret nemt at falde i...

Og: Hvis man lavede et prøve-år med legalisering og det viste at der ikke kom flere rygere og der ikke var flere der røg mere end ellers, så ville jeg uanset hvad naturligvis gå ind for legalisering. (Bare en rettelse af frygt for at blive modsagt pga min tvivlen om legaliseing:) )

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: hulen
Jeg mener ikke at hash bliver undervurderet.
Det er fandme så irriterende at sidde og höre, dag ud og dag ind, om folk som har det så svärt så svärt fordi de ikke lägge cannabisen fra sig.
Jeg kender godt til at have dårlige vaner, men det er ikke mere end hvad man gör det til. Jeg har selv haft en lang kamp imod sukker, hvor jeg seriöst har haft svärt ved at stoppe min usunde stil. Det er det samme for cannabisbrugere. Det handler ikke om at substansen er undervurderet- for en hver idiot ved da at et overforbrug af cannabis gör en slöv og uoplagt. Det handler i bund og grund om at de folk som ofte har et cannabismisbrug er af en vis type.
Det er ihvertfald noget jeg har erfaret.
Oftest er det nogle lidt alternative typer, lidt särprägede om man vil. Med cannabisen skilder de sig ud, danner sociale bånd, og så sidder de i saksen, med alle de dårlige vaner.
Personligt har jeg intet problem med at styre mit forbrug af hverken det ene eller det andet. Jeg vil ganske enkelt ikke ofre mit gode helbred for et rusmiddel. Det er der mange som vil.
Jeg tror faktisk også på den med samfundets normer omkring alkohol skaber en gängs opfattelse af den "rette" omgang med alkohol. Den samme sociale kontrol findes ganske enkelt ikke omkring hashrygning, og derfor defineres den udelukkende af vennegruppen, som i teenage årene oftest ikke er gearet til det.
Det er ikke hash som er undervurderet, men den sociale kontrol som mangler. (IMO :wink: )

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Vaikuntha
Jeg syntes overhovedet ikke at cannabis er en sniger.. hvis du sidder onsdag efter en ryger og kigger på tirsdagens og onsdagens lektier og ikke tænker nu tager jeg mig satme sammen og stopper med at ryge i hverdagene.. hvilke signaler fra ens hverdag skal man så kigge på?
har da selv prøvet selv samme at fucke skole nogle dage pga røg.. det er jo ikke en konsekvens der hverken kommer bag på en.. alle ved at du bliver sløv af meget tjald!
det er jo et valg man laver og man er 100% klar over at hvis du ryger joints om onsdagen er du nok ikke lige parat til matematik om torsdagen! man kan ikke bare skylde skylden på cannabis! Men ja det er der en nem udvej for unge mennesker at flygte væk fra virkeligheden og samfundet på! og derfor ikke ufarligt for vise typer af mennesker der glemmer at lytte til deres signaler og bliver forført

Medlem

det var skam ikke ment som et angreb eller noget på det du skrev fe_faget :) det var bare en konstatering af at alkohol bliver opfattet som legetøj hvilket det absolut ikke er, men det er legalt og derfor er der ikke noget galt i at drikke sig stangstiv hver weekend, hvor man derimod bliver sat i bås af mange hvis du ryger en fed en gang imellem.

Medlem

KingOfBongbong skrev:
Jeg syntes overhovedet ikke at cannabis er en sniger.. hvis du sidder onsdag efter en ryger og kigger på tirsdagens og onsdagens lektier og ikke tænker nu tager jeg mig satme sammen og stopper med at ryge i hverdagene.. hvilke signaler fra ens hverdag skal man så kigge på?
har da selv prøvet selv samme at fucke skole nogle dage pga røg.. det er jo ikke en konsekvens der hverken kommer bag på en.. alle ved at du bliver sløv af meget tjald!
det er jo et valg man laver og man er 100% klar over at hvis du ryger joints om onsdagen er du nok ikke lige parat til matematik om torsdagen! man kan ikke bare skylde skylden på cannabis! Men ja det er der en nem udvej for unge mennesker at flygte væk fra virkeligheden og samfundet på! og derfor ikke ufarligt for vise typer af mennesker der glemmer at lytte til deres signaler og bliver forført

Bliver forført, det er lige hvad jeg mener. Jeg kan udemærket forstå at mange ikke har svært ved at styre sig, men det er der jo nogen der har, og når de begynder kan man godt kalde det at "gamble" en smule, hvis de falder i fælden hvad kan man så sige? Enten kan man sige "du var selv ude om det", eller man kan sige "øv bøv, du faldt i fælden", misbrugere tænker jo ikke "hmm, jeg får helt lyst til at misbruge cannabis, jeg ruller sgu lige en joint". Man er nødt til også at se det fra misbrugerens synspunkt, han/hun prøver jo (må vi da håbe) at komme af med sit misbrug. Folk er forskellige, og det må man tage hensyn til.

Kort sagt: Nogen kan styre det, nogen kan ikke.

tfss> Nåå okay, den ene sætning lød bare lige sådan, jeg må have mistolket den :)

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

fe_faqet skrev:
Men hvorfor bliver der sagt så forskellige ting? Det kan kun være kampen for en legalisering. Folk vil gerne tro på at det ikke er farligt, i håbet om at vi endag kan ryge kvali-skunk på en coffeeshop et hvilketsomhelst sted i Danmark. ... Men er denne form for kamp den korrekte måde at gøre det på? Skal vi overdrive omkring ufarligheden for at få vores sag på dagsordenen? Er det at sige at cannabis ikke er farligt ikke den samme strategi som vores elskede regering bruger?

Jeg vil ikke tale om hash i mit svar til dig, da jeg allerede har sagt alt jeg mener om dette emne i min bog Cannabismyter (se mig signatur).

Det er en tilbagevendende anklage du kommer med, blot plejer den at blive formuleret sådan her:

Den eneste grund til at I vil have hash legaliseret er så I kan ryge hash hele tiden

Newflash. Folk RYGER allerede al den hash, som de har lyst til. Folk lyver ikke om cannabissens farlighed for at få det legaliseret. Faktum er jo, at de største bonghoveder allerede har den adgang til hash, som de overhovedet kunne ønske sig.

At folk sommetider ryger over i den der grøft, hvor de påstår at "hash er totalt ufarligt" skyldes efter min mening den polarisering der er.

Hash er SÅ urimelig behandlet. Alene det at man har den endeløse frækhed at placere den på 47. år på Liste 1 for stoffer der er "særligt farlige", "stærkt vanedannende" og "uden nogen medicinsk værdi" er jo himmelråbende løgnagtigt. Og ikke nok med det: politikerne råber "kriminel" efter hver eneste hashryger og truer ham i bedste terror-stil med at stjæle hans ejendom (bøder) og tage hans grundlovssikrede frihed fra ham (fængsel). Kast en enkelt MEGET ufrivillig homofil voldtægt ind i det + voldsomme psykiske problemer for alle dem, der kommer i fængsel.

Det er ikke så mærkeligt at nogen, der bliver mødt med sådan en officiel retorik kammer over. Jeg er selv så tæt på hver dag - ja jeg ønsker bare at GIVE SLIP og lade mit endeløse had BRUSE FREM mod de røvhuller. Give helvede i det hele, hvis du forstår.

Det er en komplet blindgyde hvad angår legalisering at forsøge at fremstille hash som ufarligt. Jeg kan godt tilgive dem, der mener at det er en fornuftig strategi, for alle de rødvinssøbende, whiskydrikkende sumpere inde på Christiansborg har jo formået at få klassificeret alkohol som "ikke farlig", ikke sandt. Så hvad er mere nærliggende at at fyre samme strategi af: kalde hash ufarligt? Vi har bare ikke magten til at lave sådan en revision, og den ubestridelige kendsgerning er, at intet i dette fucking univers nogensinde kan opnå prædikatet "komplet ufarligt". Folk er døde af at drikke almindeligt postevand. Derfor er vi FUCKED, hvis vi blot ét sekund går ind på den aftale, at "hashen bliver legaliseret, hvis vi kan bevise den er totalt ufarligt". Alle ved hash har risici, så med den strategi bliver hash aldrig legalisert. Dette er en fælde, som forbudssiden har lagt for os, og vi lægger os næsten hver gang til rette i det kridt-omrids, de allerede har tegnet på fortovet.

Debatten skal løftes MEGET højere op, og vi skal stille nogle helt andre spørgsmål.

For det første skal man gøre sig klart, at farlighed ikke betyder en skid. Faktisk vil jeg mene at jo farligere et stof er, jo mere grund til at legalisere så man kan regulere, skadesreducere og informere troværdigt.

Fik du den sætning? Du må aldrig sige ordet "legalisering" med mindre du i samme sætning har "regulere, skadesreducere, uddanne". Legalisering løser kriminalitetsproblemerne meget direkte, men derudover er den blot en dør-åbner for regulering, skadesreduktion og lødig information.

Alt muligt er farligt i vores samfund, men hash er ikke særligt farlig. Forbudet legitimerer sig på SÆRLIG farlighed. Og det er hash ikke.

For det andet må vi spørge om noget andet - hvor vi også ANERKENDER at hash er farligt: det kan godt være, at hash er farligt, men hjælper det hashomanerne/misbrugerne at man giver dem bøder, putter dem i fængsel og ødelægger deres karrierer. Nej, gu' gør det ej. INTET ved den sadomoralistiske, strafliderlige strategi har nogensinde hjulpet nogen. OG: samtlige hashvrag vi ser i dag har været udmærket i stand til at blive misbrugere under et meget voldsomt forbud.

For det tredje må man ramme en pæl gennem hele den underliggende præmis om at enhver legalisering, regulering, skadesreduktion og uddannelse nødvendigvis: A) leder til en eksplosion i antallet af hashmisbrugere (det gør det ganske enkelt ikke - læs cannabismyter) og B) leder til dårligere kontrol med børn og unge, der begynder at misbruge hashen (kontrolmulighederne i et fundamentalt lovligt system er LANGT politiets muligheder overlegne: hvem tror du er nemmest at tale fra at sælge til 12-årige? Coffee shoppen eller pusheren?

For det fjerde skal du læse Peter Eges Enkelt er det jo ikke, og så skal du tvinge alle i din omgangskreds til at læse artiklen. Det står klart, at hash er fuldstændig som alkohol hvad angår dens misbrugere: ikke alle har anlæg for det, men for alle misbrugere gælder det, at der er biologiske, sociale, familiære og mentale forhold, der er fælles faktorer for BÅDE hashrygningen og den isolation/detour/marginalisering der finder sted. Den hedder fælles-faktor teorien, eller sagt mere i lægmands termner: der er ikke vanedannende stoffer, kun vanesøgende mennesker ;)

Legalisereingsbevægelsen, eller skulle jeg sige reformbevægelsen, der kæmper for at erstatte kontrolpolitikkens kriminalisering med regulering, skadesreduktion og uddanelse har det store problem, at alt for mange tænker indenfor de rammer, som forbudsfløjen har defineret. Her kan vi simpelthen ikke vinde.

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Sjælland
Jeg både hader og elsker hash. Elsker rusen, men hader at man bliver så ligeglad med alt og alle.

Medlem

Arius skrev:
Jeg både hader og elsker hash. Elsker rusen, men hader at man bliver så ligeglad med alt og alle.

Det er absolut ikke min erfaring. Har været langt mere opmærksom på andre mennesker og bekymret om diverse ting der foregår omrking mig siden jeg begyndte at ryge skunk næsten hver dag. Har generelt fået det langt bedre med mig selv og er langt mindre apatisk omkring andre emner end mig selv, end jeg har været før i tiden.

Og til den originale thread-starter vil jeg dele mine personlige erfaringer om risikofaktorne for cannabis og alkohol... mine allerværste oplevelser med rusmidler har været næsten 100% relateret til alkohol. Jeg har kun meget meget få dårlige oplevelser med Cannabis, rent faktisk næsten ingen og dem jeg har haft vil jeg mene er mere grundet tobak der ikke er ristet ordentligt, når jeg har røget på en joint og det har derfor ikke været Cannabis i sig selv sådan set.

Min værste oplevelse med alkohol var forresten da jeg gik i byen engang da jeg var 18 år... endte med at blive smidt ud af et spillested af politiet pga. jeg havde brækket mig på alting og bare generelt var pissestiv og sikkert ikke fattede noget som helst, men det endte med at politiet kom og smed mig ud på gaden, uden min jakke og det var feburar med snedynger overalt. Jeg havde dog ikke været voldelig eller seriøst ubehagelig på nogen måde, jeg er en meget pacifistisk type næsten ligemeget hvor påvirket jeg er, mine venner jeg var der sammen med sagde også at jeg havde været helt stille og rolig og at de egentlig ikke forstod hvorfor nogen havde bedt politiet fjerne mig på den måde. Jeg husker ikke ret meget selv, men må have vandret rundt i min totalte brandert og kollapset i en snedynge eller noget i den stil, for vågnede på hospitalet om morgenen og fik af vide jeg var blevet fundet på gaden af nogle folk og at en ambulance havde hentet mig.

Cannabis har på ingen måde, nogensinde kommet tæt på at give mig en så dårlig oplevelse eller påvirket mig så negativt som historien ovenfor... det er self. mine egne personlige erfaringer og forskellige mennesker vil have forskellige erfaringer og tendenser med rusmidler, men ser ikke hvorfor Cannabis skulle være ulovligt når det helt klart er maksimalt ligeså skadeligt som alkohol, hvis ikke faktisk langt mindre skadeligt for størstedelen af brugerne. Jeg drikker personligt næsten aldrig alkohol mere, kun for smagen af en god øl nogle gange, men drikker mig sjældent fuld mere. Har meget få af den slags oplevelser med alkhol, som min lille tur på hospitalet ovenfor, har også mange rigtig gode oplevelser... men min erfaring er ihvertfald ikke at det er lettere at styre end cannabis, tværtimod. Alkoholpåvirkning har en meget fin linie mellem stabil og ustabil og du ser det sjældent komme når det går galt.

Grunden til jeg har røget så ofte de sidste år af mit liv er så at jeg har haft konstant forstoppelse og oppustet mave siden jeg var 17 (er 24 år nu), mangel på appetit og total depression. Dette viste sig så at være forårsaget af lyskebrok, hvilket jeg selv fandt frem til efter mange ligegyldige lægebesøg med forkerte råd og hospitals undersøgelser der ikke var nødvendige. Så en stor del af min forandring på det sidste ligger i at jeg har kunne medicinere mig selv med cannabis og en smule nervemedicin ved siden af fra lægen, hvilket har givet mig mere energi og overskud. På mange måder føler jeg også at det har givet mig det fokus og den selvbevidsthed jeg havde brug for da jeg bestemte mig for selv at finde ud af hvad der skyldtes mine psykiske/fysiske problemer og på den måde "redde" mig selv, ved hjælp af diverse websites og wiki med infomation om anatomi og mave/tarm/underlivs sygdomme. Venter på en operation stadig, selvom jeg opdagede det tilbage i Januar i år, heh. Hurra for velfærdsamfundet! Men nu kom jeg vist lidt offtopic...

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Dette emne er låst, du kan ikke redigere indlæg eller skrive yderligere indlæg.  [ 44 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]