Citat:
Det er en hel anden snak, når der er tale om en kultur, som gennem generationer har udviklet et kendskab til brugen af et givent hallucinatorisk stof.
I den situation ved man hvordan man skal gøre, hvad man skal passe på med og frem for alt, hvad man ikke skal gøre. De ældre underviser de unge stor set som mange forældre i Danmark gør det, når de lærer deres unger at drikke alkohol. Det er her den store forskel ligger i brugen og misbrugen af stoffer.
Hilsen Henrik
Når han kan finde på at skrive ovenstående, kan jeg ikke begribe hvorfor han så ikke ser det hamrende nødvendige i at give ærlig og saglig information omkring psykedeliske stoffer, frem for bare at spise folk af med: lad hellere være, -det er ikke sjovt!
De mennesker som har den nødvendige erfaring med psykedeliske stoffer, bør jo netop blive hørt, for at kunne vejlede og undervise de nysgerrige unge, som ønsker at tage et psykedelisk stof.
Vi mennesker her i europa er såmænd ikke så anderledes indrettet i vores psyke, end indianerne i sydamerika eller andre steder, hvor de har en "tradition" for at tage den slags stoffer. Det er blot et spørgsmål om opdragelse og videregivelse af den rette information. Jeg er så dødtræt af at høre, at det kun er i orden at tage på psykedelisk rejser, hvis din tip-tip-tip-oldefar også gjorde det (og iøvrigt var af den rette hudfarve og race!), fordi generationerne har videregivet den rette viden om, hvordan man rejser på den "rigtige" måde.
Jeg tror at den psykedeliske rejse udvikler sig (som alt andet i samfundet) til det samfund den befinder sig i.
Os, som gennem vores liv har arbejdet med den psykedeliske rejse og skabt vores egne erfaringer har lige så "ægte" og gyldige oplevelser som de oplevelser den sydamerikanske shaman har. At feje vestlige psykedelikeres oplevelser ind under gulvtæppet med den besked, at de ikke er noget værd, fordi vi ikke kommer ud af en familie hvor man har 1000 års tradition, er noget gevaldigt vrøvl, og tilmed temmelig racistisk!
Hermed siger jeg ikke, at de sydamerikanske shamaner ikke kan lære os en hel del mere, ligesom vi sikkert også kan bidrage en smule til deres forståelse, men jeg mener, at vi er fuldt ud istand til at videregive saglig information og sikker viden til den unge generation, som ville ønske at kaste sig ud i disse oplevelser.
Hilsen Fanny