Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 27 jul 2025 17:41

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 25 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: paradisæblevej 111
Hey Psy folk og gæster. Jeg er i øjeblikket igang med at skrive 3g´s opgave, også kaldet SRP. Jeg skriver om narkomaners forhold i Skotland og Danmark, og mit redegørende spørgsmål går på hvorvidt der er en sammenhæng mellem socialgrupper og misbrugere, altså om man ud fra disse kan sige at unge fra de laveste sociale lag har større chance for at blive misbruger.

Derfor vil jeg gerne høre lidt fra jer. Skriv hvorfor i tror i blev misbrugere, og gerne lidt om jeres sociale baggrund hvis i har lyst.
jeg søger forholdsvis saglige og velargumenterede svar, og ikke noget med at jeg blev misbruger fordi jeg en streg og så har jeg været på amf siden jeg var 13.

Mini

Titel:
Site Webmaster
Brugeravatar

Mener du hvorfor man begynder at tage stoffer på daglig basis? Eller hvorfor man bliver en "bums"?

"Det hendte paa et Theater, at der gik Ild i Coulisserne. Bajads kom for at underrette Publicum derom. Man troede, det var en Vittighed og applauderede; han gjentog det; man jublede endnu mere. Saaledes tænker jeg, at Verden vil gaae til Grunde under almindelig Jubel af vittige Hoveder, der troer, at det er en Witz." - Søren Kirkegaard

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Nordsjælland
Hey Mini.

Jeg kommer fra en helt normal familie, har fået masser af kærlighed i min opvækst, og vi har aldrig manglet noget..

Jeg røg min første joint da jeg var 13 år. Jeg gjorde det ikke for at være smart, da jeg godt vidste hvad "normale" børn ville tænke om sådan noget. Jeg gjorde det sammen med en af mine venner som også interesserede sig for andre ting end alkohol. Nå, men røg som sagt den join som 13-årig, men først da jeg var blevet 14 blev jeg rigtig skæv, og begyndte at ryge sådan 1 gang hver 2. måned ca.
Det eskalerede så da jeg afsluttede 9. klasse, hvor jeg røg hver dag i sommerferien, men stoppede da jeg begyndte på gymnasium, hvor jeg fik (mis)bruget ned på 1-2 gange om måneden. Da jeg så atter fik sommerferie begyndte jeg at ryge hver dag igen, og jeg havde ikke rigtig lyst til at stoppe da jeg begyndte i skole igen, da jeg synes at jeg sagtens kunne fungere. Indtil jeg var 18 år havde jeg stadig kun prøvet THC af ulovlige rusmidler. Jeg røg hash hver dag i omkring 2 år, men for 1 måned siden stoppede jeg med at ryge i hverdagene, hvilket jeg er rigtig glad for.

Da jeg begyndte på en ny skole kom jeg i klasse med et par kexe-klappere, som talte meget om stoffer. Jeg havde på det tidspunkt ingen viden indenfor området, men synes det lød interresant og en ven fortalte om psychedelia.
Jeg begyndte at samle viden om skidtet, og et par måneder efter prøvede jeg så ecstasy. Jeg har siden min første gang (for ca. 10 mdr. siden), taget MDMA 8 gange og amfetamin 3 gange.

Jeg tror ikke jeg tager stoffer pga. min opvækst eller sociale status, men fordi jeg interesserer mig for det, og synes det giver nogle oplevelser ud over det sædvanlige. Jeg ser heller ikke mit indtag af stoffer som et misbrug, selvom jeg nok har taget det lidt for ofte, men hvad angår dosis, så har jeg altid været meget påpasselig med ikke at tage for meget (har max taget 3 piller på en aften, og så 340 mg. MDMA til Tiësto, hvilket er min hidtil største dose.)

Titel:
Dedikeret medlem

Geografisk sted: I centrum af solsystemmet.
Skilsmissebarn den gamle drak og jeg "vandt" ham ved skilsmissen.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Mini-krøl skrev:
Hey Psy folk og gæster. Jeg er i øjeblikket igang med at skrive 3g´s opgave, også kaldet SRP. Jeg skriver om narkomaners forhold i Skotland og Danmark, og mit redegørende spørgsmål går på hvorvidt der er en sammenhæng mellem socialgrupper og misbrugere, altså om man ud fra disse kan sige at unge fra de laveste sociale lag har større chance for at blive misbruger.

Der er vist en vis sammenhæng mellem ens sociale situation og egentligt misbrug, men som du nok ved, er det ingen garanti (der er også børn af rige forældre, som har en eksistentiel smerte at slå ned).

Jeg kan anbefale dig at læse Enkelt er det jo ikke af Peter Ege. Her diskuteres hash og hashmisbrug, men der er mange fællestræk med alle typer misbrug (om man bruger heroin, alkohol eller hash er kan være mere tilfældigt, men det er de samme fælles årsager, der motiverer disse "tre typer" af stofmisbrugere).

Peter Ege kommer noget ind på den såkaldte "fælles faktor teori". Det går kort fortalt ud på, at man mener at kunne henføre det meste stofmisbrug til fælles faktorer, der bunder i individets biologi, psykiske, sociale og familiemæssige problemer. Det er naturligvis en bred vifte af årsager, men pointen er helt afgjort, at der er meget mere end bare stoffet, der bestemmer afhængighed og misbrug.

Der er også andre steder, du kan lede for inspiration. Blandt andet er der en række interessante dyreforsøg, der har vist at f.eks. abers forbrug af stoffer hænger meget sammen med, hvor højt de rangerer i flokken. De svageste aber havde et klart mindre forbrug af stoffer (jeg har ikke et link). Såvidt jeg ved har man også længe vidst, at unge med normale sociale relationer til omgivelserne er i mindre fare for at udvikle et misbrug.

Nu kan det være klogt at skelne mellem brug og misbrug, men du bør nok være opmærksom på, at mange kilder ikke laver denne skelnen. Ifølge visse ideologier er ethvert brug jo rutinemæssigt klassificeret som misbrug.

Selve udbredelsen (prevalens) af stoffer er stort set normaliseret blandt sociale grupper nu til dags. Selv om der nok kan være forskel på, hvilke stoffer forskellige grupper har råd til. Det amerikanske crack kokain og methamfetamin er langt hen ad vejen et udtryk for dårlige løsninger til fattige mennesker.

Jeg har ikke en tårevædet personlig misbrugshistorie, da jeg ikke er stofmisbruger. (Og det er i øvrigt dårlig videnskab alene at basere sig på anekdoter fra folk på internettet ;) )

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Jeg tænker på hvilke ting man tror kan have påvirket én til at blive misbruger. F.eks er jeg selv ret let påvirkelig, og distraheres nemt. så da jeg begyndte at ryge lidt hash, eksalerede det hurtigt til et hverdagsforbrug, og senere til et kraftigt misbrug.

til malkavian: Jeg baserer det heller ikke alene på disse svar. De svar jeg får her skal jeg udelukkende bruge til at inddrage citater fra evt.
Tro mig, jeg har alle de bøger og materiale man kan forestille sig :)

Men jeg vil da følge op på opfordringen til at læse Peter Ege. Tak for det..

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Nord for Sahara og Syd for Nordpolen
Så du vil kun høre om Misbrug eller også Weekendbrug!?

Som nogle så, vil tolke som et Misbrug.. Det mener jeg derimod ikke et weekend-forbrug er! Men det kan jo blive en uendelig diskussion.

Titel:
Dedikeret medlem

Vil du kun høre fra folk der betragter dem selv som misbrugere/har et rimelig stort forbrug, eller ryger alle medlemmer automatisk ind under den kategori?

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Midt i Psychedelianus
Jeg ser ikke mig selv som misbruger, men betænkelig forbruger.

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: der hvor det sker...?
jeg vil mene at jeg er misbruger af thc'en selvom jeg måske kun ryger et par gange om ugen, mest i weekenderne..

kan osse sagten have hash til at lægge i en længere periode uden at røre det, men får stadig nogle dage hvor jeg ryger selvom jeg skal tidligt op på arbejde dagen efter..

jeg har tit taget de negative konsekvenser sammenlignet med de positive og der er klart flest af de negative sider..

men alligevel gør jeg det, dog inden for en vis grænse..

f.eks. kan jeg godt lide at ryge 1 enkelt hoved inden jeg går i seng (hvilket er at misbruge den imo)

men jeg har til gengæld osse haft et massivt brug da jeg var yngre og det bliver mindre og mindre med tiden.

her på det seneste har jeg godt nok haft omgang med lige lovlige mange stimulanser(kix, speed og methylon), downers(ketamin og hash) og et par svampetrips.. men alle de hårdere stoffer har jeg kun indtaget i weekender, tror det har meget at gøre med hvilket selskab man er i og hvor meget man keder sig..

jeg er f.eks. begyndt at tage ud og sove hos forskellige veninder og søde piger jeg har været sammen med på det seneste, og når jeg ligger sammen med en sød tøs som ikke kun snakker om stoffer ligesom mange af mine kammerater glemmer jeg hurtigt tanken om det næste trip..

man skal egentlig bare have noget fornuftigt at give sig til og gerne hele tiden :wink:

ps. og ja, har nok ikke haft den nemmeste barndom, men det er ingen grund til at vælte sig i stoffer

Senest rettet af waggafnipsen 26 nov 2007 18:26, rettet i alt 1 gang.

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

waggafnipsen skrev:

f.eks. kan jeg godt lide at ryge 1 enkelt hoved inden jeg går i seng (hvilket er at misbruge den imo)

Er det også at misbruge det, hvis du har reelle problemer med at sove?

Jeg har personligt brugt cannabis til netop dette, i perioder hvor jeg har haft enormt store problemer med at sove. Det er da netop at bruge en af plantens egenskaber.

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

NAR skrev:
waggafnipsen skrev:

Er det også at misbruge det, hvis du har reelle problemer med at sove?

Jeg har personligt brugt cannabis til netop dette, i perioder hvor jeg har haft enormt store problemer med at sove. Det er da netop at bruge en af plantens egenskaber.

ville jeg mene, for der må være en grund til at jeg har svært ved at falde i søvn :wink:

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Så lægeordineret, afhængighedsskabende medicin ville være at foretrække?

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

NAR skrev:
Så lægeordineret, afhængighedsskabende medicin ville være at foretrække?

nej, det må være af en psykologisk årsag, jeg står op kl 04.40 hver morgen og tager på arbejde som murer, er for det meste først hjemme igen kl 17.30 og efter alt det fysisk hårde arbejde burde jeg sagtens kunne falde i søvn, men ja, du har skam en pointe NAR.. men synes osse hurtigt at det bliver til en undskyldning for at komme til at ryge hvis man siger at det er til at falde i søvn på.

så er det afhængigheden begynder at vise sit præg hvis man bruger undskyldninger for at komme til det imo.

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Jeg havde i perioder alt for meget at tænke på, og det gav mig tankespind i så stort et omfang at jeg i denne tid slet ikke sov. Så jeg begyndte at få sovemedicin men fastslog hurtigt at det ikke var holdbart, da hashen gjorde arbejdet meget bedre, og med langt mindre tømmermænd. Men det er selvfølgelig at misbruge det når man anvender det ligeledes uden søvnproblemer. Altså man kan sige at det ligesom sovepillerne ikke skal anvendes uden en sideløbende mental "behandling".

Undskyld, det blev lidt OT :)

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: København NV
Malkavian skrev:
Der er også andre steder, du kan lede for inspiration. Blandt andet er der en række interessante dyreforsøg, der har vist at f.eks. abers forbrug af stoffer hænger meget sammen med, hvor højt de rangerer i flokken. De svageste aber havde et klart mindre forbrug af stoffer (jeg har ikke et link). Såvidt jeg ved har man også længe vidst, at unge med normale sociale relationer til omgivelserne er i mindre fare for at udvikle et misbrug.

Mon ikke du mener at de svageste aber havde et større forbrug, end de stærkere aber?

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Jeg mener af folk der betragter sig selv som misbruger. Jeg takker jer alle for jeres svar, men det ville være sejt hvis tråden blev holdt til min topic.

Så er det nemmere for mig at bruge til min opgave hvis i forstår :)

Jeg søger specielt svar ang. de tanker man gør sig når det går op for én at man er misbruger. Hvorfor tror i at i blev det?

Hvorfor tror i at hvad end i nu misbruger, er noget der er så tiltrækkende f.eks.

mini

Titel:
Dedikeret medlem

Geografisk sted: I centrum af solsystemmet.
Det 1. man gør er og prøve på og stoppe ofte af økonomiske årsager.

Medfører totalt stop 1. mulighed
mindre forbrug og øget bevidsthed om hvad man har gang i 2. mulighed.
man bliver træt af nederlagene og laver sin hobby til sit arbejde den farlig 3. mulighed, som ofte medføre en optrapning af forbruget af stoffer og ens grænser for hvad der er acceptabelt rykker sig.

Jeg kunne fx ikke klare og opleve mig fuld fik bad karma fra barndommen så brugte i stedet diverse stimulanser til byturene.
Hashen blev rimeligt hurtig på hverdags bassis- den holdt mig i live hjalp med at fortræng fortiden, men jeg levede som levende dø i med en hyggelig psykose.
Hashens tankespind forstærkede dette, men uden hash tror jeg heller ikke jeg havde overlevet fra 19-25 pga af de fortrængte ting som jeg kunne tage lidt hen ad vejen.

Nu er der jo både fysisk og psykisk afhængighed og hvis man er bundet til at stof af afhængelighed, så er det sku rart og slippe for den fysiske eller psykiske smerte.
Sex er afgjort federe på stoffer efter min mening kke særlig god HR, men jeg ville lyve hvis jeg skrev andet.
Sammenholdet om misbruget og fremskaffen af det fornødne til det daglig er ganske hyggeligt - der er et fællesskab.
nå jeg stopper spørg ind hvis der noget.

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: !!!
nu vil jeg aldrig sige at jeg er misbruger.

men grunden til at jeg endte i denne her situation, hvori at jeg har et forbrug af narko ved visse lejligheder, noget narko oftere end andet, og visse lejligheder oftere end andre. -

oh yeah, nu kommer det...

Det hele har vel for mig, startet ret tidsligt... det her skal ikke forstås som nogen heroisk fortælling om hvordan en ung knægt voksede op.. men altså, nærmere en patetisk fortælling om hvordan livets meningsløshed samt samfundets midler til at glemme dette, har inspireret mig.

det hele startede tilbage i de bitte små klasser, hvor jeg begyndte at se op til alkohol, jeg drak det ikke(det her er vel 1-5 klasse). på dette punkt vil jeg give samfundet skylden, for den sags skyld samfundsmentaliteten i at drikke meget, er positivt.

nogen år senere, 6-7 begyndte min dansklærer at køre hård propaganda imod stoffer... for mig havde det den omvendte effekt, da jeg på den ene side kunne høre en lærer(som man i forvejen ikke er så glad for) stå og sige det ene, og samtidigt finde modsatte på nettet... mest omkring hash.. - jeg blev taklet forkert, i forhold til hvis man skulle have ’hjernevasket’ mig :)

hjernevasket.. mjaeh.. forkert ord, men i ved.

senere, 8-9 klasse kommer min bedste ven forbi, og spørg om vi ikke skal ryge en joint, sammen med 2 andre.. vi ryger den joint, men jeg bliver ikke påvirket... så vi bager en hashkage med 1,2g rigtig god ryger til hver... - ingen effekt.. før jeg dagen efter vågner op alene, og FUCKED UP.. 2 uger efter eller noet i den dur, ryger vi igen... og tjalden fortsætter så med at have en fast plads i mit liv derfra.. - til tider for stor plads, har altid vekslet imellem tider hvor jeg ryger fast, og tider hvor jeg ikke gør. - og jeg er kommet frem til med mig selv, at hvis jeg skal være afhængig/lamme mig ofte i noget... så er det tjalden(da ketamin er for dyrt).

senere hen, omkring sommerferien til 10, prøver jeg at spise en halv ecstasypille og sniffe en bane amf.. men det bliver en 1gangsting, hvilket jeg i dag er glad for, at det var dengang. - da folkeskolen er et forkert tidspunkt at begynde.

jeg fortsætter sådan set i min dejlige ensidige glade verden, hvor jeg går ind for at hashen skal være legal, fordi i det mindste dør man ikke af 1 pille hash ligesom med ecstasy!!111..

- skal så siges, at uden for stoffernes verden, så har jeg omkring 10 klasse et lille opgør med livet, da jeg ikke følte livets mening, når livet ikke har nogen mening... jeg begyndte at studere darwinisme og (også modsatrettet) lign. for at kunne få mig et syn på hvad meningen med livet ku være, der evt. ku være sand. – og jeg endte konklusionen, livet har ingen mening, ud over at formere sig og sikre sin races videreførelse.

og jeg fortsætter så, uden at ville tage stoffer... til den skæbnesvangre dag, hvor mig og en ven står på toilettet på arbejdet, med en bong og noget 15x ekstrakt af salvia divinorum... jeg blev revet rundt.. lige pludselig var der noget i min overbevisning der ikke helt holdt stik.. for hvad jeg havde oplevet, i de minutter på det toilet, stred imod at verdenen bare var "normal".. - ikke at jeg ikke kunne se ideen i "du har jo bare været forgiftet grumt i et stykke tid". - men.. ja..

der går vel så et stykke tid, hvorefter jeg finder den (in)famøse shop i kbh og bestiller lidt småting derfra.. afprøver mig frem.

hvilket så senere fjerner min "ide" omkring alt dets magi- og erstatter det med min fascination fra de helt unge dage, af ’hedonistisk’ legetøj. – der så for mig, går mere ud på at gøre det rigtigt, under ordentlige vilkår osv… end at ”finde gud”

i dag står jeg så vel 1½ år fra noget af det her… selvom jeg har været ude blandt de ”fleste”(as if) former for narko (15-17 ting), har tjalden været det eneste, jeg har haft problemer med at styre.

om det var sådan jeg blev misbruger? Nej, men det var sådan jeg blev den til jeg er i dag, som nogen vil kalde misbruger.

anyways, så fik jeg brugt 5min på det her - og det er med vilje at jeg ikke skriver med stort, kommunisme blandt bogstaver!

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: 2100 KBH
Mini-krøl skrev:
Jeg mener af folk der betragter sig selv som misbruger. Jeg takker jer alle for jeres svar, men det ville være sejt hvis tråden blev holdt til min topic.

Så er det nemmere for mig at bruge til min opgave hvis i forstår :)

Jeg søger specielt svar ang. de tanker man gør sig når det går op for én at man er misbruger. Hvorfor tror i at i blev det?

Hvorfor tror i at hvad end i nu misbruger, er noget der er så tiltrækkende f.eks.

mini

Puuha.. lad mig se om jeg kan smide det her ned forståedeligt,

Jeg startede med at ryge hash for nogle år siden, startede stille og roligt som de fleste der har været/er misbruger af dette dejlige produkt :) men det blev stille og roligt mere og mere uden jeg endeligt lagde mærke til det, kunne godt mærke at skolen blev lidt mere uforståelig men stadig ret nem så jeg røg og røg og røg.. så kom min tid til htx.. det startede fint ud, men så skred min kæreste lige pludselig uden en god grund( i think), og så valgte jeg at ryge endnu mere for det ønskede jeg ikke lige at tænke for meget på .. og så gik det stille og roligt ned af for mig.. og kunne se at det ikke ville gå med den skole da vi var kommet til juleferien.. og havde så småt fundet ud af jeg røg lidt for meget, da en af mine venner(som vi tit sad og sugede hos)'s mor kom ind og begyndte at råbe op om det var misbrug af hashen..

så jeg flyttede fra de gamle, ind til kbh, for at prøve noget nyt.. jeg røg stadig lidt men ikke hverdag mere.. måske 1 gang om ugen og nogle gange 1 gang hver anden uge!

efter nogle måneder hvor jeg bare arbejdede, begyndte jeg på hf, og mødte nogle nye mennesker, hvilket var dejligt vis ikke jeg af en eller anden grund bare kan finde folk der tage stoffer.. så jeg begyndte at ryge lidt mere igen, så valgte min farmor og blive meget syg, og som jeg har gjordt det før når der er noget der går mig på så fandt jeg pindene frem igen.. og nu var det bare meget nemmere at finde hash da staden var så meget tættere på.. og så døde hun og jeg røg hverdag i et par uger og tænkte at nu må det sku stoppe..

dog har jeg givet mig lov til stadig at ryge i weekenderne men går efter at ryge minimalt.. elsker at ryge så ser ingen grund til at stoppe helt..

Håber det gir mening er ret smadret idag efter en vild weekend ;)

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 25 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]