Hej, jeg har et stykke tid leget med tanken om at dyrke en enkelt skunkplante, for eksperimentets skyld, og forhåbenligt -hvis det går godt- til eget forbrug.
Min umidelbare plan er at bygge et skab, instalere en 400w hps lampe og plante nogle frø af BBQ - Bwana´s Balcony Queen, som Kong_Koger nævner i en anden post, som lader til at være en god begynderplante.
(Hvids nogle har bedere alternativer, er de velkommen til at komme med forslag).
Men det drejer sig altså om en enkelt plante eller 2 og med minimale udgifter, udover lampen, og pladskrav.
Jeg har nogle spørgsmål, resten skal jeg nok selv søge efter, når jeg er kommet i gang.
1. Kan man nøjes med at dyrke en enkelt plante? Er det noget med at man kan resikerer at dyrke en ren hanplante, hvis man er uheldig?
2. Hvor meget plads i breden, skal sådan en plante have?
3. Hvor stor en urtepotte kommer den til at fylde ud tilsidst, og kan man begynde med dennne størelse, uden jorden resikerer at blive sur?
4. Hvor mange planter har en 400 w hps energi til at gro og blomstre?
5. Hvis man nu placerer pæren i toppen af skabet, som jo ville være mest naturligt, er det så ikke et problem, når planten bliver stor og skygger for sin egen nederste del?
6. Hvor mange gram tørede topskud, kan man ca. regne med fra en enkelt plante, hvis eksperimentet bliver bare nogenlunde vellykket?
Håber ikke jeg har været for doven med, at lede efter svar
Men jeg er jo nybegynder, på dette felt