Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 19 jul 2025 11:32

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 35 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2
Forfatter besked
 Titel:
Quarrelsome sponser

Geografisk sted: Den ukendte frihed - Fri af underudviklet stakler, der fylder verden med mørke og ulykkelighed
.................

Senest rettet af Troll 10 okt 2007 12:11, rettet i alt 1 gang.

Titel:
Medlem

Død over Rom!!!

..og iøvrigt mener jeg at christiansborg bør ødelægges

Titel:
In our memories
Brugeravatar

Geografisk sted: Danmark
Sælg det som samlervare det må kunne lade sig gøre

De har jo ikke lukket ethnoplanet sååå mon ik det sq kunne lade sig gøre at omgås loven

Vi burde åbne en radiokanal og sørge for at blive mere synlige/hørbare, flere underskriftsindsamlinger, happenings, møder, foredrag og sågar åbenlyse protester, desto flere der står op imod tyranet desto bedre

Det nytter ikke at stikke hovedet i busken

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Astral skrev:
Det nytter ikke at stikke hovedet i busken

Nej, men det gør folk jo alligevel.

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Tannhäuser Gate
Jeg er ihvertfald frisk på nogle happenings, underskriftsindsamlinger og hvad der ellers måtte kræves. Jeg har haft stor glæde af diverse ting og vil gerne fortsætte med at kunne glædes over forskellige hallucinogene planter og substanser. Men DK er stille og roligt begyndt at ligne Tyskland i '39, og det er bestemt ikke noget jeg ser på med milde øjne...

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Odense
Der burde være en menneskerettighed der sagde, at den enkelte person selv er herre over sin krop, over hvad personen indtager. Så længe det ikke skader en anden person. Jeg betragter min krop som min egen suveræne stat, hvor jeg er ene om at bestemme. Hvis jeg vil tage et stof, så gør jeg det.

Hvorfor nogen vil berøve andre at opleve verden på et højere bevidsthedsstadie, fatter jeg altså ikke. Ekstase og eufori er blevet forbudte ord, iøvrigt takket være Kristendommen. Endnu en grund til at hade kirken, men det er en helt anden diskussion.

Personlig frihed.

ps.: Jeg troede ellers lige der var begyndt at komme en større forståelse for psykedeliske stoffer. Heh, nogen fortalte mig endda at vi er på vej ind i de "nye 60'ere". Nu tror jeg sgu ikke mere på det.

Men i det hele taget, tror jeg det handler om at vise, at vi står fast ved vores meninger. Har de ikke også lært, at alskens forbud ikke har hjulpet en døjt alligevel? Der er mange som bruger stoffer ansvarligt. Hold op med at straffe dem (knytter en hånd og sender negative tanker mod Christiansborg :) )

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Monkey Island
//Edit: OT-indlæg slettet.

*Hanslicht* Nu håber jeg ikke du tager dette ilde op, men hvad havde du regnet med? Danmark er et sukker, alkohol, koffein og nikotin samfund og det er ikke socialt (og dermed heller ikke juridisk) acceptabelt at besidde, indtage og sælge andre stoffer end disse. Hvis man i Danmark skal sælge entheogener kan man ikke markedsføre det på den måde i har gjort. Ret mig hvis jeg tager fejl, men lød disclaimeren på jeres side ikke noget i retning af "forkert indtagelse af produkterne kan være farlig og livstruende"? Hermed insinuerer i også at der er en korrekt måde at intage produkterne på og det er netop denne formulering der har givet fødevarestyrelsen et sted at tage fat i jer.

Som situationen ser ud i dag hjælper det ikke noget at føre en åben, retorisk kamp mod myndighederne når det gælder dette emne. I stedet bør man sætte sig grundigt ind i lovgivningen og dens konsekvenser, så man kender dens magt og dens mangler. Overtrædelse af den vil få konsekvenser, men ingen lovgivning er perfekt og smuthuller vil altid eksistere.

Husk på, det er jurister, embedsmænd og anden bærme der formulerer loven, ikke videnskabsmænd! De har sjældent andet end et overfladisk kendskab til et område som rusmidler/entheogener/kosttilskud og lovgiver som regel pga. krav fra pressen eller befolkningen (hvis holdninger i høj grad dikteres af pressen). Der vil ofte være fejl, udeladelser og mangler i loven og hvis man virkelig sætter sig ind i emnet, er grundig i sin udførelse og ellers løgnagtig som bare fanden kan loven omgåes. Husk på, ingen af produkterne er omfattede af narkotikalovgivningen, så det gælder reelt bare om at overbevise dem om produktets manglende egnethed til menneskelig indtagelse.

Lad være med at bekæmpe systemet. Lær at elske det, smil til autoriteterne og knep dem så i røven når de kigger den anden vej!

Titel:
Methylon Connoisseur

Geografisk sted: Roskilde
Har ik læst kommentare og sådan, men det er godt nok skræmmende læsning, især da jeg selv står og er ved at starte en virksomhed, dog ikke helt i samme dur.

Men din tekst fik bekræftet alle mine fordomme..

Titel:
Medlem

Vi burde holde en demonstration eller noget i den stil. Bare for at vise at nu kan det fandeme være nok!

Dedikeret medlem

Geografisk sted: Meget langt væk
Hej

Jeg kan se at tråden er lidt gammel, men vil alligevel lige kommentere den - så der ikke opstår nogen misforståelser. Den besked Fødevarestyrelsen havde givet om ulovligheden af den pågældende hjemmeside/forretning gælder, som Halifaxxx også noterede, kun hvis det er fødevarer, der sælges. (Se citatet nedenfor.) Der findes ikke noget generelt forbud mod planter med en mulig psykedelisk (eller på anden måde giftig) virkning ved indtagelse. Kun hvis de markedsføres som fødevarer, medicin eller kosttilskud. Salg af benzin eller lim er også ulovligt, hvis det markedsføres som noget man skal spise.

Specifikke planter (og i forskellige stadier af plantens liv) er under narkolovgivningen, men det er jo en helt anden lov. Generelt vil jeg mene at fødevarestyrelsen er noget vi kan være meget tilfredse med - og som Halifaxx (igen) noterede, så er der ikke nogen grund til at provokere dem. Visionære planter er ikke fødevarer, der skal ligge i køledisken i Netto. ;-)

Om Shanti

Halifaxxx skrev:
//Edit: OT-indlæg slettet.

*Hanslicht* Nu håber jeg ikke du tager dette ilde op, men hvad havde du regnet med? Danmark er et sukker, alkohol, koffein og nikotin samfund og det er ikke socialt (og dermed heller ikke juridisk) acceptabelt at besidde, indtage og sælge andre stoffer end disse. Hvis man i Danmark skal sælge entheogener kan man ikke markedsføre det på den måde i har gjort. Ret mig hvis jeg tager fejl, men lød disclaimeren på jeres side ikke noget i retning af "forkert indtagelse af produkterne kan være farlig og livstruende"? Hermed insinuerer i også at der er en korrekt måde at intage produkterne på og det er netop denne formulering der har givet fødevarestyrelsen et sted at tage fat i jer.

[/i]

Titel:
Psychedelia Sponsor

-og jeg er faktisk enig. Hallucinogener skal ikke ligge i køledisken.

Om shanti skriver:
" Der findes ikke noget generelt forbud mod planter med en mulig psykedelisk (eller på anden måde giftig) virkning ved indtagelse. Kun hvis de markedsføres som fødevarer, medicin eller kosttilskud. Salg af benzin eller lim er også ulovligt, hvis det markedsføres som noget man skal spise. "

Butikkens indehavere oplevede dog at tolkningen af hvad markedsføring vil sige er meget skrap. Eksempelvis at det tolkes som en overtrædelse, hvis man sælger Belladonna frø og som et kuriosum skriver hvorfor man havde planten i de gamle klosterhaver. Dette mente sundhedsmyndighederne var en anprisning af ikke-dokumenterede sundhedsegenskaber. - Og det var ikke nok at fjerne beskrivelsen - varen skulle helt væk.

For fødevarestyrelsen var det "åbenbart" at internetsalg af Lophophora williamsii i en butik, som ellers ikke har andre levende planter betød at planten skulle indtages.

Min pointe er at med så løse antagelser er det i praksis ikke muligt at sælge disse varer, hvis de forskellige styrelser ellers vælger at være rigtig bitchy.

I dette tilfælde gik myndighederne ikke efter at sikre sundere fødevarer eller rydde ud i hokus-pokus medicin - de gik direkte efter (lovlige) hallucinogener.

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: København
@Slavetøz17

hvordan går det med jeres butik i dag så?

Titel:
Psychedelia Sponsor

Vi solgte den. Det var som skrevet et fritidsprojekt, som startede sjovt men blev kedeligt og bøvlet i længden.

Den nye ejer sælger ikke urter fra domænet.

Titel:
Dedikeret medlem

Geografisk sted: Meget langt væk
Slavetøz17 skrev:
Butikkens indehavere oplevede dog at tolkningen af hvad markedsføring vil sige er meget skrap. Eksempelvis at det tolkes som en overtrædelse, hvis man sælger Belladonna frø og som et kuriosum skriver hvorfor man havde planten i de gamle klosterhaver. Dette mente sundhedsmyndighederne var en anprisning af ikke-dokumenterede sundhedsegenskaber. - Og det var ikke nok at fjerne beskrivelsen - varen skulle helt væk.

For fødevarestyrelsen var det "åbenbart" at internetsalg af Lophophora williamsii i en butik, som ellers ikke har andre levende planter betød at planten skulle indtages.

Min pointe er at med så løse antagelser er det i praksis ikke muligt at sælge disse varer, hvis de forskellige styrelser ellers vælger at være rigtig bitchy.

I dette tilfælde gik myndighederne ikke efter at sikre sundere fødevarer eller rydde ud i hokus-pokus medicin - de gik direkte efter (lovlige) hallucinogener.

Jeg forstår godt at butikkens indehavere ikke havde lyst til at begynde at diskutere sagen med Fødevarestyrelsen. Du har helt ret i, at meget kan afhænge af, hvor "bitchy" den sagsbehandler/fuldmægtig, som får en sag i hånden, er. Og hvis man bliver for næsvis overfor en lidt "bitchy" person, som samtidig ikke er ved at dø af overarbejde over andre sager, er det ikke umuligt, at det, der ikke VAR ulovligt, lige pludselig bliver det.

Som du skriver er den oplagte løsning nok at udvide produktsortimentet til også at omfatte andre eksotiske planter og produkter, end de der (kun) er interessante fordi de indeholder psykoaktive stoffer. Det kunne f.eks. være kødædende planter, bonsai. Rituelle genstande fra Sydamerika, f.eks. "drømmestave" af tørrede kaktus med frø i, osv, og alt det andet black magic paraphernalia de dyrker på de kanter. Og andet "new age" etnisk gejl. Musik og bøger. Det er jo relativt nemt at udvide produktsortimentet på en webbutik, og kan i et vist omfang være ren pro forma. Men det gør det da bestemt mere besværligt, og ødelægger jo per definition på godt og ondt et skarpt markedsføringsfokus på planterne, hvilket jo kan være nok så væsentligt når profit også er et motiv.

En række potentielt psykedeliske produkter er forsvundet fra butikshylderne over de seneste år simpelthen fordi de respektive brancher vælger at trække dem ud efter negativ medieomtale osv. Det kan man i princippet være glad for, selvom det er blevet mere besværligt at få fat i dem. For alternativet kunne være, at de bliver gjort ulovlige - når aviserne får serveret en eller anden historie om 15-årige, der går bersærk efter at have været en tur i Superbrugsen.

Om Shanti

Titel:
Psychedelia Sponsor

Jeg synes også det på sin vis er fint med reguleringen. Det var naturligvis irriterende mens vi havde butikken, men det er jo ikke tilgængelighed, der afholder de mere seriøse brugere af hallucinogener.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 35 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]