Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 20 jul 2025 22:43

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 6 indlæg ] 
Forfatter besked
Dedikeret medlem

Hej. Jeg har tænkt på om denne kaktus er nem at dyrke som første gang? Jeg synes den lyder nem, og da den skulle være hurtigtvoksene må der jo komme hurtige resultater...

Vil ikke spise den eller sådan noget... Jeg vil bare gerne prøve at lave en kaktus selv... Og hvorfor så ikke en meskalinkaktus... ha ha :P det kan der jo altid laves lidt sjov med.

Og hvis nogen ligger inde med et link til en 'gro guide' lignene CF's cannabis guide så vil jeg da meget gerne se den...

Man burde vel godt kunne smide nogle kaktusfrø i jorden på denne årstid i vindueskarmen, ikke??

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Sjælland
Ja, den er nem at dyrke.

Denne årstid er ikke den bedste til at så kaktusfrø, da de behøver en del lys (de bliver grimme og svage hvis de får for lidt). Medmindre du ligger inde med nogle plantelamper med det rigtige spektrum, er det nok bedst at vente til foråret.

Der er tre ting at overholde når man dyrker trichocereus.

1. Vand meget om sommeren, vand sjældent (aldrig) om vinteren.
2. Giv planten meget sol om sommeren, meget lidt (eller intet) om vinteren.
3. Sørg for at jorden er veldrænende og der er hul i bunden af potten (derved undgår du råd).

Hvis du vælger at så frø nu, vil jeg anbefale at du gør det på rent groft sand i en tupperware beholder, hvor fugtigheden er konstant høj. Frøene skal ikke graves ned, men strøes direkte på sandet. Stil denne beholder i vindueskarmen og planterne vil komme frem i løbet af en uges tid eller to.

Det er en god ide at varmebehandle sandet i ovnen på 100 grader inden du sår noget på det , for at undgå svamp og alger.

Held og lykke.

Titel:
Dedikeret medlem

uf.. advanceret såningsprocess :P ... Altså, har kaktusser ingen rødder eller hvordan? Jeg troede da ikke de kunne gro på rent sand (uden jord)??

Jeg har nogetk kaktus-jord fra føtex.. kan man ikke bare putte et frø ned i sådan en urtepot'fuld og vande lidt? ... så'n helt uadvanceret... :P

hov forresten - er det ulovligt at plante frøene og have sådan en kaktus?

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Sjælland
Det er da ikke særligt avanceret. Gult sand kan du få fat næsten alle steder. Grunden til at du skal bruge sand er, at det er nemmere at holde svampe og algefrit.Hvis du ikke har en tupperware beholder er vitawrap over en potte et udemærket alternativ, det vigtige er at fugtigheden er konstant og høj.

Kaktus er 100% lovligt.

Titel:
Dedikeret medlem

Okaydoki! Men hvis meskalinkaktusser bliver illegaliseret en gang når de er kæmpe store må jeg vel blive nødsaget til at slagte dem...? :-( :P

Titel:
Dedikeret medlem

Skal jeg ikke omplante det til kaktusjord (har noget fra føtex) når de begynder at spire?? der er da ingen næring i sand...

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 6 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]